Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Jag summerar 2020 med lite småklipp som jag satt ihop under året som gott.

Gott nytt år allesammans 😀🎆🍾

https://youtu.be/jISe8btczxY


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag summerar 2020 med lite småklipp som jag satt ihop under året som gott.

Gott nytt år allesammans 😀🎆🍾

https://youtu.be/jISe8btczxY

Schysst video
Gott Nytt År!

Medlem

Det händer inte så mycket med Star Citizen (utvecklingsmässigt) just nu så jag städar lite i orginalposten.
Det gick så bra ekonomiskt under 2020 att man ber gamla backers att luta sig tillbaka och bidra med tid istället.
En av anledningarna till detta är att man fick in runt en kvarts miljon nya spelare under 2020.
Det ser ut som om man tar sig förbi 3 miljoners strecket i år.

Högerklicka och välj Visa bild och zooma för att kunna läsa det finstilta.

Medlem

Nästan 79 miljoner dollar bara i år, helt sjukt. Förra året var 47 miljoner dollar eller något, ändå körde dom inte med citizencon i år.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Två av dom mest intressanta sakerna som man siktar på att få klara under 2021 är iCache och Server Meshing där det finns en liten risk att Server Meshing kan dröja till början på 2022.
Båda är server tjänster som kommer att avgöra om Star Citizen kommer att bli det spel som man tänkt sig.
Det är mycket troligt att det kommer bli mycket snack om detta i år så jag tänkte försöka bena ut tjänsterna så gott det går utan att bli för teknisk (vilket är över min förmåga i alla fall)
iCache och Server Meshing är beroende av andra tjänster som SOCS och Global Persistence vilket är anledningen till att dom är med här.
Både SOCS och Global Persistence är klara även om vi av olika anledningar inte märkt av Global Persistence än.

Server Object Content Streaming (SOCS)
SOCS laddar in och ut object från servern beroende på om de är i närheten av spelare eller ej. Detta frigör minne (på serversidan) och minskar även belastningen på CPU:n (på serversidan)

iCache (grundförutsättning för Server Meshing)
iCache sparar information om när spelaren, spawnar sitt skepp, ändrar loadout (hjälm, kläder), Ändrar sina skepp (ny motor, vapen), alla köp du gör, all Cargo hantering.

Det kommer även möjliggöra Physical inventory vilket betyder att vilken utrustning du har på dig samt vilken lagringsmöjlighet ditt fordon har påverkar hur mycket du kan ta med dig på uppdragen. Ingen magisk säck längre.
Detta kommer även att göra det möjligt att loota andra spelare och NPC:er.

Om Persistence Cache eller pCache (det vi har idag) tjänsten går ner kan inga Persistence querys göras på nån server över huvudtaget. I dagsläget har varje server en egen pCache som bara sparar data från "sin" server.

Item Cache eller iCache sitter mellan servern och Global persistence tjänsten och är uppdelat i flera kopior som pratar med varandra vilket gör att servrarna inte påverkas om en av dom går ner. Dessa är inte heller bundna till en specifik server.
iCache kommer ge bättre respons, bättre feltoleranser och skalbarhet.
Med feltolerans menas att om en server kraschar kan en ny startas upp på bara några sekunder utan att spelaren påverkas alltför mycket.

Global Persistence (grundförutsättning för Server Meshing)
Idag sparas bara saker som har med spelaren att göra personligen
Med Global persistence kan ALLT sparas (en tomburk du slänger på marken i skogen tex)
Om en server kraschar finns tomburken kvar när servern startat upp igen.
Man har dock sagt att viss städning kommer att ske beroende på hur viktigt föremålet är och hur länge det varit orört/osett?.

Static Server Meshing
Idag simuleras hela spelet på en server (50 spelare max per server) men med Static Server Meshing kommer man kunna dela upp simuleringen över flera servrar. Varje del kan bestå av vilken Object Container som helst. En server för en planet, en annan server för en rymdstation. Om man vet att man ska ha ett event som IAE på New babbage kan man köra New Babbage på en server. Men om man vill ändra detta i efterhand (lägga till en server till för att ett visst ställe blivit populärt av någon anledning) måste man patcha spelet manuellt på antingen serversidan, klientsidan eller både och.

Den svåra delen är att sömlöst flytta spelare från en server till en annan när man t.ex reser mellan två planeter.
Då spelmotorn var baserad på Server och Klient var man tvungen att introducera möjligheten till flera servrar och en klient.
Detta behövde göras på tusentals ställen i koden vilket delades upp på alla team som hade en ingenjör.
Nu för tiden skrivs all kod med Authoritive server, Non-authoritive server och Klient i åtanke.

Static Server Meshing är ett steg på vägen mot Dynamic Server Meshing

Dynamic Server Meshing
I stort sett samma som Static Server Meshing men med Dynamic Server Meshing så delas simulationen automatiskt upp beroende på hur många spelare som finns i ett visst område.
Om ett område/server blir överbefolkat så delas området upp i två delar, en ny server startas upp och populationen balanseras på de båda servrarna.
Detta görs med hjälp av SOCS.
Om inga spelare finns i ett område stängs den servern ner.
Dynamic Server Meshing beräknas i nuläget bli klart nån gång under 2022 men det beror givetvis på hur det gått med implementeringen av iCache och Server Meshing.
https://youtu.be/hKJfRwjA2RA

Medlem

Vecka 1:s community information för 2021 från CIG
CIG har som vanligt sina möten på början av året för att planera vad som skall jobbas på under 2021.
Inside Star Citizen och Star Citizen Live har uppehåll till senare denna månad.

Man tillkännagav vinnarna i de två tävlingarna som var kvar.
Ni kan se vinnarna av Esperia Talon Screenshot Contest här.
Plats 1-3 fick ett Custom Talon ASTRO Gaming A40 Headset

Vidare så är vinnarna av Cozy Glow Contest här.
Plats 1-3 fick ett Tobii Eye Tracker 5

Vi fick en sneakpeek av Ship to Station docking.

Road mappen
Man jobbar på ett större tillägg senare denna månad där bland annat Core Tech Gruppen som består av 9 lag kommer att läggas till. Efter det kommer roadmappen uppdateras varannan vecka till skillnad från varje vecka som det var tidigare.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Eftersom det är årets första vecka tänkte jag lista de större uppdateringar vi kan komma att få under 2021.
Det ENDA jag kan garantera är att inte alla punkter kommer bli klara i år

  • iCache

  • Server Meshing, CIG har själva erkänt att det är en aggressiv tidsplan att få med Server Meshing i år men att dom vill göra ett försök.

  • Fysiska komponenter och ihopkoppling av dessa. Detta öppnar upp för Repair och Salvage gameplay.

  • Solsystemet Pyro

  • Solsystemet Nyx

  • Crusader med Orison, Detta skulle betyda att Stanton systemet äntligen blir klart.

  • Uttökat Medic gameplay

  • Multitool Cutting Attachment

  • Ship to station docking och Ship to Ship docking

  • Dynamic events

  • Grimhex racing track

  • Quantum economic simulation

  • Bounty gameplay utökat med spårning, FPS Scanning, surrender, bodydragging

  • Aaron Halo asteroid belt

  • Theaters of war

  • Nya grottöppningar så att skepp kan landa och fordon kan köra in i grottorna.

  • Homesteads

Medlem

CIG har skaffat en evig licens för CryEngine. Som stod med i 2019 finansiella rapport.
https://massivelyop.com/2021/01/08/cig-acquires-a-perpetual-l...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

CIG har skaffat en evig licens för CryEngine. Som stod med i 2019 finansiella rapport.
https://massivelyop.com/2021/01/08/cig-acquires-a-perpetual-l...

Intressant och väldigt förvånande.
Jag var av den uppfattningen att CIG redan hade "allt" genom Lumberyard licensen?
Ska bli väldigt intressant att få veta mer om det här och vad dom vinner på att ha två licenser?

Medlem
Skrivet av JRico:

Intressant och väldigt förvånande.
Jag var av den uppfattningen att CIG redan hade "allt" genom Lumberyard licensen?
Ska bli väldigt intressant att få veta mer om det här och vad dom vinner på att ha två licenser?

Båda är samma motor, så antar dom använder cryengine som en egen motor nu, och hoppar av Lumberyard. Står inte powered by Lumberyard längre när man startar spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Lite sugen på att skaffa en Tobii Eye Tracker 5 efter man kollade på denna videon, men jag väntar nog tills det är lite mer finslipat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Lite sugen på att skaffa en Tobii Eye Tracker 5 efter man kollade på denna videon, men jag väntar nog tills det är lite mer finslipat.
https://www.youtube.com/watch?v=h7mCxjBYtSg

Verkar riktigt häftigt men hade gärna sett stöd från fler spel känner jag. För det är frotfararätt knapert på den fronten har jag för mig?

Inaktiv

Jag vet att jag sparkar in öppna dörrar för er som har spelat ett tag men upptäckte igår funktionen att smälta ett skepp! Tycker det är bra av dom att tillgodose en sådan funktion, då skeppen faktiskt beter sig så pass olika som dom gör.

Smälte min nomad och införskaffade en Gladius istället då strid är det jag tycker är kul i Elite och jäklar vilken skillnad!

Sjukt nöjd med Gladius, måste tillägga att det var många Youtube avsnitt då jag var osäker på om jag ville ha en Arrow eller en Gladius.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag vet att jag sparkar in öppna dörrar för er som har spelat ett tag men upptäckte igår funktionen att smälta ett skepp! Tycker det är bra av dom att tillgodose en sådan funktion, då skeppen faktiskt beter sig så pass olika som dom gör.

Smälte min nomad och införskaffade en Gladius istället då strid är det jag tycker är kul i Elite och jäklar vilken skillnad!

Sjukt nöjd med Gladius, måste tillägga att det var många Youtube avsnitt då jag var osäker på om jag ville ha en Arrow eller en Gladius.

Om du köper ett billigt LTI skepp, så kan du föra över LTI:n till ett annat skepp. Går även att exploit smälta, vissa skepp får man fordon till utan kostnad. Så du kan uppgradera det fordonet till ett skepp, så tar det bort kostanden som fordonet ligger på. Var något skepp man fick en dragonfly till, minns inte vilken. Men det var många som sparade tusenlappar på det iaf.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Om du köper ett billigt LTI skepp, så kan du föra över LTI:n till ett annat skepp. Går även att exploit smälta, vissa skepp får man fordon till billigare. Så du kan uppgradera det fordonet till ett skepp, så tar det bort kostanden som fordonet ligger på.

Mm jag var faktiskt lite ful och min sambo registrerade sig med min referenskod så jag smälte det fordonet jag fick där:).

Vad menar du med LTI skepp?

Sen har jag även en fråga till hela tråden, eller de som orkar svara. Jag kör för nuvarande med bara en stick men funderar på HOTAS. Spelar även Elite till och från samt lite flyg sim. Vad kör ni på tråden med och vad rekommenderar ni? Vet att många kör HOSAS men vet inte riktigt om det tilltalar mig men är öppen för förslag.

Medlem

LTI = life time insurance, dom brukar ha det på concept skepp. Eller jpeg skepp som inte är i spelet än.
Ibland säljer dom snubfighters som kommer med LTI, endel köper några stycken sådana skepp så dom kan uppgradera det till ett valfritt skepp senare med LTI.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Mm jag var faktiskt lite ful och min sambo registrerade sig med min referenskod så jag smälte det fordonet jag fick där:).

Vad menar du med LTI skepp?

Sen har jag även en fråga till hela tråden, eller de som orkar svara. Jag kör för nuvarande med bara en stick men funderar på HOTAS. Spelar även Elite till och från samt lite flyg sim. Vad kör ni på tråden med och vad rekommenderar ni? Vet att många kör HOSAS men vet inte riktigt om det tilltalar mig men är öppen för förslag.

Jag kör Warthog HOTAS. Som du skriver är många för HOSAS men jag gillar känslan med gasreglage även om folk säger att det är fördel med 2 sticks.

Nu var det iofs ett tag sedan jag körde och det kunde vara lite meckigt att få till inställningarna. Senaste uppdateringarna har jag kört med mus o keyboard då jag inte haft tid att spela så mkt.. bara loggat in för o kolla lite av det nya som lagts till i patchen..

Angående LTI så köper vissa endast LTI skepp. Jag vet inte hur mycket insurance kommer kosta osv men antar att om man tänker spendera 1000 papp på ett skepp så vill man ju inte riskera att det försvinner bara för att man glömt betala försäkringen..

Det där med att smälta skepp är en hel vetenskap.

I varje sale så brukar det komma någon bra CCU (lag plockade upp ett par nomad ccu 5$ warbond mest för att dessa ger lti till skeppet.
Skepp brukar bli dyrare efter koncept ju närmare release de kommer.

Säg att du vid en sale får konceptskeppet X som kostar 175$warbond och 185$ normalt (och säg att en sabre kostar 170$) då köper man en sabre till x warbond CCU för 5$ som man sparar. Till nästa sale året efter har skeppet släppts och kostar nu 230$ samtidigt som det nya fräcka konceptskeppet y har kommit som kostar 240$

Då köper man en sabre (170$) och använder sin 5$ ccu till skepp X som nu är värt 230$ och därefter en 10$ ccu från skepp X till skepp Y. Då har du fått skepp Y till en kostnad av 185$ istället för 240$ (och skepp Y kanske hoppar till 270$ när det implementeras...

Givetvis kan man köra många ccu steg där man sparar pengar i varje hopp.. Man kan tex sätta ihop en Carrack för under 300$ med de rätta ccuerna och den kostar väl 650$ eller nåt nu..

Jag hade massa 0ccuer som jag plockat på mig tidigare (från skepp som värderades samma) och idag skiljer det 30-40$ på vissa. Tyvärr slutade cig med 0 ccuerna.. men dessa var i princip gratispengar om man satt på den ett år eller två.

För oss svenskar är det dessutom glädjande att det man köper för store credits inte är skatt på (då cig menar att man skattade första gången man köpte skeppet). Detta blir väldigt förmånligt om man vågar sig på att köpa skepp av någon som tex är bosatt i usa (OBS! CIG stödjer inte köp av skepp vid sidan om så blir man lurad får man ingen hjälp.)

Medlem

Vecka 2:s community information från CIG
Det är fortfarande en rejäl nyhetstorka på grund av de planeringsmöten CIG har haft den första tiden på året.
Det vi vet kommer att komma snart är en maffig Monthly report då man skippade förra månaden.
Inside Star Citizen och Star Citizen Live bör återvända nästa vecka.

Daymar rally - The filthiest race in the verse
Idag (16 jan) 18:00 CET så hålls det årliga Daymar rallyt.
Det är ett community skapat event som i år fått en del stöd av CIG.
Tänk Dakar rallyt men i större skala.
Man tävlar i olika klasser men endast med markfordon. Skepp används för att följa de tävlande live men också skydda dom mot streamsnipers som försöker sabotera rallyt.
https://www.twitch.tv/atmo_esports

Ni kan läsa mer här,
https://www.daymarrally.com/

Road mappen
Förhoppningsvis får vi en uppdatering nästa Fredag.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag kör Warthog HOTAS. Som du skriver är många för HOSAS men jag gillar känslan med gasreglage även om folk säger att det är fördel med 2 sticks.

Varför välja när man kan köra med båda. Jag kör dubbla t16000m tillsammans med rudderpads och tobii eyetracker 😁
Det låter dyrt men det behöver det verkligen inte bli om man hänger på begagnadmarknaden. Köpte mina Logitech pads (nypris 1600kr) för 500 kr och tobiieyetracker 4c (då 1800 kr) för 800 kr. Nu kanske många suktar efter just tobii 5, men när jag jämförde 4c med 5 så verkar det inte vara jätte mycket nytt under solen. Typ högre frekvens å nån mer funktion men stöder fortfarande inte mer än 27 tum. Kör själv med 32 tum och det funkar jättebra men jag kör 100% på headtracking och stängt av ögonspårningen helt (default 85% headtracking och 15% eyetracking i star citizen) vilket gör spårningen riktigt bra.

Eftersom 5:an kommit ut så kan man hitta en tobii 4c ner mot 500 kr (senast förra veckan på blocket)

Varför jag tror på tobii mer än tex trackir eller andra lösningar är för att det gått rykten om att man ska kunna använda tobii eyetracker till foip i framtiden och då med en reellt mycket bättre spårning på ögon, mun, ansikte än med webcam. Ryktet blev inte mindre sedan cloud imperium gick ut med officiellt stöd för tobii i styrning så jag tror benhårt på att detta kommer komma. Man får väl ändå hoppas😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av JRico:

Man har dock sagt att viss städning kommer att ske beroende på hur viktigt föremålet är och hur länge det varit orört/osett?.

En av de mest kittlande tankarna och incitament till upptäckande för mig för ett spel som SC är just om "allt" skulle vara kvar. Så klart svårt I guess. Men tänk om 😀

Inaktiv
Skrivet av JRico:

Två av dom mest intressanta sakerna som man siktar på att få klara under 2021 är iCache och Server Meshing där det finns en liten risk att Server Meshing kan dröja till början på 2022.
Båda är server tjänster som kommer att avgöra om Star Citizen kommer att bli det spel som man tänkt sig.
Det är mycket troligt att det kommer bli mycket snack om detta i år så jag tänkte försöka bena ut tjänsterna så gott det går utan att bli för teknisk (vilket är över min förmåga i alla fall)
iCache och Server Meshing är beroende av andra tjänster som SOCS och Global Persistence vilket är anledningen till att dom är med här.
Både SOCS och Global Persistence är klara även om vi av olika anledningar inte märkt av Global Persistence än.

Server Object Content Streaming (SOCS)
SOCS laddar in och ut object från servern beroende på om de är i närheten av spelare eller ej. Detta frigör minne (på serversidan) och minskar även belastningen på CPU:n (på serversidan)

iCache (grundförutsättning för Server Meshing)
iCache sparar information om när spelaren, spawnar sitt skepp, ändrar loadout (hjälm, kläder), Ändrar sina skepp (ny motor, vapen), alla köp du gör, all Cargo hantering.

Det kommer även möjliggöra Physical inventory vilket betyder att vilken utrustning du har på dig samt vilken lagringsmöjlighet ditt fordon har påverkar hur mycket du kan ta med dig på uppdragen. Ingen magisk säck längre.
Detta kommer även att göra det möjligt att loota andra spelare och NPC:er.

Om Persistence Cache eller pCache (det vi har idag) tjänsten går ner kan inga Persistence querys göras på nån server över huvudtaget. I dagsläget har varje server en egen pCache som bara sparar data från "sin" server.

Item Cache eller iCache sitter mellan servern och Global persistence tjänsten och är uppdelat i flera kopior som pratar med varandra vilket gör att servrarna inte påverkas om en av dom går ner. Dessa är inte heller bundna till en specifik server.
iCache kommer ge bättre respons, bättre feltoleranser och skalbarhet.
Med feltolerans menas att om en server kraschar kan en ny startas upp på bara några sekunder utan att spelaren påverkas alltför mycket.

Global Persistence (grundförutsättning för Server Meshing)
Idag sparas bara saker som har med spelaren att göra personligen
Med Global persistence kan ALLT sparas (en tomburk du slänger på marken i skogen tex)
Om en server kraschar finns tomburken kvar när servern startat upp igen.
Man har dock sagt att viss städning kommer att ske beroende på hur viktigt föremålet är och hur länge det varit orört/osett?.

Static Server Meshing
Idag simuleras hela spelet på en server (50 spelare max per server) men med Static Server Meshing kommer man kunna dela upp simuleringen över flera servrar. Varje del kan bestå av vilken Object Container som helst. En server för en planet, en annan server för en rymdstation. Om man vet att man ska ha ett event som IAE på New babbage kan man köra New Babbage på en server. Men om man vill ändra detta i efterhand (lägga till en server till för att ett visst ställe blivit populärt av någon anledning) måste man patcha spelet manuellt på antingen serversidan, klientsidan eller både och.

Den svåra delen är att sömlöst flytta spelare från en server till en annan när man t.ex reser mellan två planeter.
Då spelmotorn var baserad på Server och Klient var man tvungen att introducera möjligheten till flera servrar och en klient.
Detta behövde göras på tusentals ställen i koden vilket delades upp på alla team som hade en ingenjör.
Nu för tiden skrivs all kod med Authoritive server, Non-authoritive server och Klient i åtanke.

Static Server Meshing är ett steg på vägen mot Dynamic Server Meshing

Dynamic Server Meshing
I stort sett samma som Static Server Meshing men med Dynamic Server Meshing så delas simulationen automatiskt upp beroende på hur många spelare som finns i ett visst område.
Om ett område/server blir överbefolkat så delas området upp i två delar, en ny server startas upp och populationen balanseras på de båda servrarna.
Detta görs med hjälp av SOCS.
Om inga spelare finns i ett område stängs den servern ner.
Dynamic Server Meshing beräknas i nuläget bli klart nån gång under 2022 men det beror givetvis på hur det gått med implementeringen av iCache och Server Meshing.
https://youtu.be/hKJfRwjA2RA

Spelet är grymt kul. Men någonting jag verkligen hade velat se utvecklas är ekonomin. Man behöver inte gå all in som Eve men en bit på vägen hade varit önskvärt, har dom sagt något om hur ekonomin kommer vara vid 1.0?

Sett något på Youtube att ekonomin ska utvecklas men inte blivit klok i precis vilken utsträckning och riktning.

Tillägg: Jag tror att trading/hauling hade kunnat bli sjukt mycket bättre om det var mer interaktivt. Exempelvis stuvningsplanering, mer levande marknad med underskott/överskott, om man minar med ex ROC kanske man kunde göra kollin av malmen och stuva det i skeppet etc.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Spelet är grymt kul. Men någonting jag verkligen hade velat se utvecklas är ekonomin. Man behöver inte gå all in som Eve men en bit på vägen hade varit önskvärt, har dom sagt något om hur ekonomin kommer vara vid 1.0?

Sett något på Youtube att ekonomin ska utvecklas men inte blivit klok i precis vilken utsträckning och riktning.

Jag tycker att Tony Zurovec och Jake Muehle gjorde en intressant presentation på CitizenCon 2019 där de gick igenom hur tillgång och efterfrågan kommer att påverka ekonomin. Klart värt att se om du har en timme över.

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Jag tycker att Tony Zurovec och Jake Muehle gjorde en intressant presentation på CitizenCon 2019 där de gick igenom hur tillgång och efterfrågan kommer att påverka ekonomin. Klart värt att se om du har en timme över.

https://www.youtube.com/watch?v=_8VFw1F-olQ

Tack för tipset! Ska nog kunna hitta en timme.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Spelet är grymt kul. Men någonting jag verkligen hade velat se utvecklas är ekonomin. Man behöver inte gå all in som Eve men en bit på vägen hade varit önskvärt, har dom sagt något om hur ekonomin kommer vara vid 1.0?

Sett något på Youtube att ekonomin ska utvecklas men inte blivit klok i precis vilken utsträckning och riktning.

Tillägg: Jag tror att trading/hauling hade kunnat bli sjukt mycket bättre om det var mer interaktivt. Exempelvis stuvningsplanering, mer levande marknad med underskott/överskott, om man minar med ex ROC kanske man kunde göra kollin av malmen och stuva det i skeppet etc.

CIG har stora planer (som alltid) för ekonomin och videon @Nemo länkade till är den senaste och bästa illustrationen av dessa.
Problemet verkar vara att tills dess att man implementerat iCache och Server Streaming kan man inte lägga till mer gameplay då servrarna går på knäna som det är.
Det är i alla fall teorin till varför dom för tillfället raffinerar nuvarande spelmekaniker istället för att lägga till nya.

Trading/Hauling kommer att utökas med tiden. Cargo Deck implementerades nyligen men utan gameplay och Ship to Station docking kommer i mars. Förhoppningsvis kommer vi se en hel del hända där under året.

Det kan inte understrykas nog hur viktigt införandet av iCache och Server meshing är för att Star Citizen ska kunna blomma ut till ett riktigt spel.

Medlem

Vecka 3:s community information från CIG
CIG är tillbaka i full sving med både Inside Star Citizen (ISC) och Star Citizen Live (SCL).
Delamar och Levski kommer att flyttas till Nyx i kommande patchen så om ni vill besöka Levski en sista gång är det hög tid. Delamar placerades i Stanton systemet tillfälligt i testningssyfte men var alltid, enligt lore, placerat i solsystemet Nyx.
Den egentliga anledningen är troligen att man vill göra plats, resursmässigt, för Orison senare i år.
I samband med detta håller man en tävling för att fira Levskis tillfälliga försvinnande.

Inside Star Citizen: River's Edge | Winter 2021
ISC är tillbaka och tar en titt på Terrain Modification verktyget samt rapporterar från årets Combat Summit. Härligt att se floder på planeterna och verktyget verkar vara lätt att modifera så att vi även får vägar i framtiden.

Star Citizen Live: Character Team Q&A
I årets första SCL svarar Jeremiah och Chance på frågor om allt som har med Spelaren och NPC:er att göra.

Road mappen
Ingen nytt att rapportera men nästa vecka blir det en rejäl uppdatering av roadmappen.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Den månatliga sammanfattningen för november och december 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i november och december.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Medlem

Det går flitiga rykten på spectrum och facebook om att servrarna skall krympas från dagens 50 till enbart 40. Jag kan dock inte hitta några officiella källor på det. Nån som vet mer om detta?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Det går flitiga rykten på spectrum och facebook om att servrarna skall krympas från dagens 50 till enbart 40. Jag kan dock inte hitta några officiella källor på det. Nån som vet mer om detta?

Jag såg detta på reddit men som jag förstod det gällde det endast PTU och inte PU.

Ska se om jag hittar tråden, återkommer.

Tillägg: jag som missuppfattade verkar vara samma rykten, dock utan substans.

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Det går flitiga rykten på spectrum och facebook om att servrarna skall krympas från dagens 50 till enbart 40. Jag kan dock inte hitta några officiella källor på det. Nån som vet mer om detta?

Fick svar av en nu det kommer visst från patch notes till Evocati 3.12.1

https://pastebin.com/vsDMCEdu

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det går flitiga rykten på spectrum och facebook om att servrarna skall krympas från dagens 50 till enbart 40. Jag kan dock inte hitta några officiella källor på det. Nån som vet mer om detta?

Dom testar ett PvE event på PTU servrarna den här helgen och på dessa har dom tillfälligt gått ner till max 40 spelare.
På Live servrarna är det fortfarande 50 spelare som gäller så vitt jag vet.

Medlem
Skrivet av JRico:

Dom testar ett PvE event på PTU servrarna den här helgen och på dessa har dom tillfälligt gått ner till max 40 spelare.
På Live servrarna är det fortfarande 50 spelare som gäller så vitt jag vet.

Ja, det är troligt. BoredGamer säger samma sak vid 14:00 i klippet nedan, dvs 40 spelare tillfälligt i play test men förmodligen 50 igen på Live-servrarna.

Medlem

Vecka 4:s community information från CIG

Inside Star Citizen: Logo To Go | Winter 2021
Det diskuteras loggor och vi får ännu en sprint report.

Star Citizen Live: Dynamic Events
Persistent Universe Game Director Tony Zurovec snackar Dynamic Events. Och snackar gör han

Road mappen
En rejäl uppdatering bjöds vi på denna vecka.
Man införde även olika status på de olika patcherna. Tentative, Committed och Released.
Dessa är nu även färgkodade där Tentative är grå/genomskinlig om man inte är mer än 70% säker på att man kommer att kunna leverera. Committed är blå och kommer endast flyttas i undantagsfall.

Core Tech Gruppen lades också till i Progress Tracker.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Skriv svar