Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av cybo:

Predator från 1987 för att få en dos av maskulinitet.

Några av de mustigaste männen som fångats på film, helt klart.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

RED

Netflix

Om du är ute efter realism, trovärdighet, och drama så kan du strunta i den här filmen.

Om du är ute efter action i Die Hard-stil, då ska du se den här.

Fyra yrkesmördare av fem

Trailer här. Titta på egen risk.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

"Shazam!" Den var ... aiiit. Sista scenen var den bästa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

The Gangster, The Cop, The Devil (2019)

https://www.imdb.com/title/tt10208198/?ref_=nv_sr_srsg_1

Betyg: 3/5

Deadpool 2 (2018)

https://www.imdb.com/title/tt5463162/?ref_=nv_sr_srsg_0

Betyg: 3/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

RED 2

Netflix

Uppföljaren till RED. (Obviously).

Mycket sämre än ettan. Ettan får kanske inte höga poäng för trovärdighet den heller, men den här är bara larvig, och dessutom förutsägbar av bara helvete. För att inte nämna alla dessa löjliga, extremt osannolika plot twists som denna innehåller. Ofta i kombination med plot holes stora nog för att köra en stridsvagn genom. (Jo, den är osannolik och förutsägbar samtidigt.)

Fattar inte att jag såg färdigt skiten. Undvik.

Ett av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd

Kiss of the Dragon med Jet Li, bra actionfilm. Början av filmen med snyggt koreograferad action:


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

FM-guru
F.d. Sisyr

Tropa de Elite (2007)

Sett den en gång tidigare, men det var rätt längesen. Blev sugen på att se den igen efter att ha sett några säsonger av TV-serien Narcos.

Välregisserad action om poliser & banditer (ofta synonymer i denna film), droghandel och korruption i Rio de Janeiros favelor. Wagner Moura lika bra här som i Narcos, dvs fantastiskt bra. Jag vet inte vad vi kallar "screen presence" på svenska, men han fyller hela jävla rutan. Vill minnas att jag gillade uppföljaren ännu mer - men den får jag se imorgon.

7/10

Skrivet av Spelentusiast:

Kiss of the Dragon med Jet Li, bra actionfilm. Början av filmen med snyggt koreograferad action:
https://www.youtube.com/watch?v=H1aznHaTI7o

Vilka jävla puffror.

Skribent

Io på Netflix. 2 av 5 bananer. Bra upplägg men katastrofalt dåligt berättande och ”slut”.

Skägg.
10 Chambers

Se upp för Jönssonligan
Vi kollade igenom de klassiska filmerna för inte så länge sedan, och klämde även in de andra. På pappret var ju denna reboot en given succé, med några av de roligaste skådisarna vi har idag och med Tomas ”Fyra små filmer” Alfredsson vid rodret.

Garven kunde dock räknas på en hand, där två enkla oneliners stod för merparten, och denna två timmar långa film var mest rörig. Den inledde tokstarkt med en klassisk kupp men förvirrade sig sedan i massa sidostories och i mitt tycke helt meningslös och samtidigt för uppenbar karaktärsutveckling. Jönssonliganfilmernas storhet har ju hittats i härliga karaktärer och fantasifulla lösningar, inte komplicerade familjerelationer och referensmarathon.

2 av 5.


signatur
Medlem

Archenemy (2020)

"Max Fist claims to be a hero from another dimension who fell through time and space to earth, where he has no powers. No one believes his stories except for a local teen named Hamster."

Premissen lät intressant, men tyvärr fallerar filmen nästan på alla punkter.

1.5 av 5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Vargarnas Pakt/ Le pact des loups (2001) https://www.imdb.com/title/tt0237534/

Någon nämnde Marc Dacascos tidigare i tråden och jag såg om en av mina favoritfilmer ännu en gång.

En märklig mashup av lika många delar mordmysterie, kostymfilm, action, franskt 1700-tal, kamsport och varulvar. Det borde inte fungera men enligt mig så är det en av de bästa filmerna som du inte sett/aldrig hört talas om.

Medlem

The Midnight Sky (2020) https://www.imdb.com/title/tt10539608

Scifi-drama med George Clooney i huvudrollen. Filmen har ett ganska intressant upplägg där Clooneys karaktär, en forskare som heter Augustine, av någon anledning är ensam och isolerad på en arktisk forskningsstation samtidigt som någon form av apokalyptisk händelse har inträffat på Jorden. Augustine försöker kontakta ett rymdskepp som är på väg hem efter en lång forskningsexpedition till en av Jupiters månar och försöker stoppa dem från att landa på Jorden. Efter den lovande inledningen så sjunker dock tempot i filmen rejält och förutom några enstaka scener med lite action så var detta en rätt segdragen historia.

Jag har inget emot filmer som tar tid på sig att bygga upp handlingen men i det här fallet var tempot alldeles för långsamt. Dessutom finns det några ställen i storyn där man bryter mot fysikens lagar vilket gör att filmen tappar i trovärdighet. George Clooney som även regisserat filmen kanske skulle ha låtit manuset granskas av några experter inom astronomi, radiokommunikation och vildmarksöverlevnad, samt klippt och kortat ned filmen (som är över 2,5 timmar lång) med ett antal minuter, då hade det kunnat bli rätt bra. Det positiva är dock att skådisarna gör ett bra jobb med manuset de fått samt att filmen har en del snygga rymdscener. Betyg 2/5.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag har inget emot filmer som tar tid på sig att bygga upp handlingen men i det här fallet var tempot alldeles för långsamt.

Håller med. Fick starka Solaris-vibbar av den här.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Se upp för Jönssonligan
Vi kollade igenom de klassiska filmerna för inte så länge sedan, och klämde även in de andra. På pappret var ju denna reboot en given succé, med några av de roligaste skådisarna vi har idag och med Tomas ”Fyra små filmer” Alfredsson vid rodret.

Garven kunde dock räknas på en hand, där två enkla oneliners stod för merparten, och denna två timmar långa film var mest rörig. Den inledde tokstarkt med en klassisk kupp men förvirrade sig sedan i massa sidostories och i mitt tycke helt meningslös och samtidigt för uppenbar karaktärsutveckling. Jönssonliganfilmernas storhet har ju hittats i härliga karaktärer och fantasifulla lösningar, inte komplicerade familjerelationer och referensmarathon.

2 av 5.

Tyckte det var en romantiskt komedi med en heist som sidostory, vi har alla sett denna 3dje akt där de inte umgås längre men sen återförenas o alla är jätteglada. Den är dock inte så dålig som folk säger att den är.
Men håller med om ditt betyg

KoP
Medlem

Falskt som vatten ifrån 1985.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DAoG:

Tyckte det var en romantiskt komedi med en heist som sidostory, vi har alla sett denna 3dje akt där de inte umgås längre men sen återförenas o alla är jätteglada. Den är dock inte så dålig som folk säger att den är.
Men håller med om ditt betyg

Vem hade kunnat aaaana att det skulle ordna sig...


signatur
Medlem

"Run" (2020) var bra! Svag 4/5. Den har sina brister men den var riktigt spännande och det gillas skarpt!

Medlem

Börning-filmerna. Typ norska Fast and the furious, som inte tar sig lika seriöst. Faktiskt ganska skoj. 7/10

Medlem

Bad Education på HBO. Verklighetsbaserat drama om ett par skolanställda som förskingrat en herrans massa pengar (största sådant brott i USAs historia), och hur det hela uppdagas och faller i bitar.
Fascinerande historia, med bra manus, karaktärsporträtt, regi och skådespeleri. Kanske inte i samma klass som tex Big Short, men väl sevärd!

"Police Story" - Jackie Chan. Alltid en favorit.

Bonus:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Såg "Green Book" i helgen, otroligt bra film. Har fått helt ny respekt för Viggo Mortensen efter denna, helt otroligt att en dansk kan spela en sådan stereotypsik New York-italienare.

Trailern gör inte filmen justice, men här är den ändå.

Seriöst en av dom bästa filmerna jag sett på ett bra tag, 5/5.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Såg "First Cow", riktigt trevlig småskalig film om ett par utsatta stackare i Oregon-trakten under 1800talets första halva.

KoP
Medlem

Hell comes to Frogtown.

Medlem

Star Wars The Holiday Special om det räknas som en film, nog enda filmen jag gett 0/10 i betyg, det värsta som någonsin producerats är nog ingen underdrift.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Star Wars The Holiday Special om det räknas som en film, nog enda filmen jag gett 0/10 i betyg, det värsta som någonsin producerats är nog ingen underdrift.

Nu blev jag ju, ironiskt nog, nyfiken på den .


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr

Druk (2020).

Thomas Vinterbergs senaste. Som filmens namn antyder kretsar handlingen - utöver medelålderskris - kring alkohol och dess inflytande, såväl positivt som negativt. Fyra vänner i medelåldern (som alla jobbar som lärare) beslutar sig för att testa en teori norske psykiatrikern Finn Skårderud beskrivit om att livet blir bättre med en viss mängd (0,5 promille) alkohol i blodet. Huruvida det är vännernas akademiska intresse eller drickandet som är drivande låter jag vara osagt. Mads Mikkelsen spelar huvudrollen precis som han gjorde i Jagten, Vinterbergs mest kända film, och gör sig bra som vanligt, men jag kan tycka att det är Vinterbergs favorit Thomas Bo Larsen som snor showen som kompisgängets mest erfarne suput.

Rätt vasst drama som pendlar mellan underhållande och tragiskt. 4/5.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Akronym:

Nu blev jag ju, ironiskt nog, nyfiken på den .

https://www.youtube.com/watch?v=eL5gMWcl9FU

Medlem

Wonder Woman 1984... Lika bra som Rise of Skywalker ungefär (dvs rök en jolle innan du ser skiten)

Medlem

Kändes som hela temat runt Wonder Woman 1984 var att satsa på en film som inte bara utspelar sig 1984, utan även är filmad som en 80-tals film, med dess skämt, filmstil etc etc. Läste i efterhand att detta var regissörens tanke (https://comicbook.com/dc/news/wonder-woman-1984-eighties-movi...), men känns som de misslyckades lite med det hela p.g.a. alla plotholes (ologiska luckor i handlingen). Det var dock en Ok film, kanske 5-6/10, men inte i närheten av första filmen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar