Ljudbok vilken är din favvo?

jrr tolkien silmarillion

Han som man lyssnar på låter helt underbar och får en bild av en gammal Elf som sitter på en tron och berättar historier för små barn Elf's sittandes runt han..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Har faktiskt bara lyssnat på två ljudböcker i mitt liv som jag kommer ihåg och den första jag har minne av var med mitt ex när vi bilade ner till hennes familj över julen, fast det var typ 15 år sen Den andra smäller dock högre, Ready Player One uppläst av Will Wheaton. Har med jämna mellanrum sökt på de svenska leverantörerna efter tvåan, men trots att den funnits ute ett tag har den inte dykt upp som e-bok ännu men däremot som cd-bok?!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi3...

Finns på audible, uppläst av Wheaton. Första månaden är gratis, och en bok/månad. Starta prenumeration välj boken och avsluta därefter:)

Medlem

Läser mer än vad jag lyssnar på böcker men den gamla engelska ljudboksutgåvan av "The Martian" som lästes av R.C. Bray tycker jag var mycket bra.

Den nysläppta versionen hos Audible har Wil Wheaton som uppläsare, den har jag inte lyssnat på så den kan jag inte kommentera.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Läser mer än vad jag lyssnar på böcker men den gamla engelska ljudboksutgåvan av "The Martian" som lästes av R.C. Bray tycker jag var mycket bra.

Den nysläppta versionen hos Audible har Wil Wheaton som uppläsare, den har jag inte lyssnat på så den kan jag inte kommentera.

Annars gör sig Star Wars böcker i allmänhet riktigt bra som ljudformat då dom alltid lägger till musik och ljudeffekter som åtminstone jag tycker förhöjer känslan.

OJ! Skulle redigera, men citerade mig själv...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag har rätt så monotont arbete så det har blivit några 100 ljudböcker under 15 år.

Favoriter är helt klart Terry Pratchett's Discworld serie (Kring 40 böcker)
Allt som Brandon Sanderson skriver (Mistborn + The Stormlight Archive)
Douglas Adams, The Hitchhikers Guide To The Galaxy alla böcker.
Även George R. R. Martin's, A Song of Ice & Fire böcker , Iallafall de som är färdigskrivna.

Medlem

Kan rekommendera Stjärnklart-serien av Lars Wilderäng. Bra uppläsare och klart intressant skildring av ett post-apokalyptiskt Sverige.

Gnällkuk
Skrivet av anon_326114:

Finns på audible, uppläst av Wheaton. Första månaden är gratis, och en bok/månad. Starta prenumeration välj boken och avsluta därefter:)

Ooff! Tack!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Snackar vi helhetsupplevelsen så säger jag Harry Potter-böckerna upplästa av Stephen Fry. Det finns väldigt många böcker som är mycket bättre än Harry Potter, men Stephen Fry är bara så jäkla grym på att porträttera alla karaktärer och förmedla rätt känsla.

Alternerar mellan båda men personligen föredrar jag Jim Dale.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Testa Alien: Out of the Shadows, Alien: Sea of Sorrows och Alien: River of Pain, dom finns som audio drama ljudböcker på audible bland annat, dom var riktigt bra 👍

Sen om man gillar postapokalyps/scifi tänk Metro/Gears så är Helldivers en riktigt bra serie och finns som ljudbok.

Det är dock bara engelska mig veterligen.

Medlem

De svenska uppläsare jag har lyssnat på har varit så bedrövligt dåliga att jag gav upp ljudböcker.
Sen blev jag tipsad om Dresden files uppläst av James Marsters, bra böcker och en uppläsare som lever sig in och får en att uppleva böckerna. Detta fick mig att fastna för ljudböcker och något vettigt att göra under pendling till jobbet.
Dark tower down som är uppläst av Frank muller eller George guidall är väldigt bra. Skippa dock boken som läses upp av Stephen King, han är inte bra på det.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Lyssnar via Audible, vet faktiskt inte om de finns som ljudböcker på så många fler ställen? I varje fall inte så många som faktiskt finns på audible.

Har du en titel eller två du kan rekommendera? Finner inte på audbile.

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Har du en titel eller två du kan rekommendera? Finner inte på audbile.

Jag har inte kommit så långt i loren ang. 40k. Men ex. Dan Abnett har skrivit både böckerna om Eisenhorn (första heter "Xenos") samt serien om Gaunts Ghosts (första heter "First and Only"). Men han har även skrivit en del om Horus Heresy etc.

Men fått flera tips om att just Eisenhorn och Gaunts Ghosts är bra serier att börja med.

Tillägg: förtydligande, du kanske har koll på detta redan men. Eisenhorn handlar om en Inquisitor vid namn Gregor Eisenhorn, lite mer åt deckarhållet. Medan Gaunts Ghosts handlar om Ibram Gaunt samt hans enhet Tanith First and Only, ett regemente i Astra Militarum.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Brukar inte lyssna så mycket på ljudböcker. Läser hellre böckerna själv och sedan lyssnar på podcasts
Men de böcker jag har lyssnat på så är "Off to Be the Wizard" av Scott Meyer en riktig guldklimp.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag har inte kommit så långt i loren ang. 40k. Men ex. Dan Abnett har skrivit både böckerna om Eisenhorn (första heter "Xenos") samt serien om Gaunts Ghosts (första heter "First and Only"). Men han har även skrivit en del om Horus Heresy etc.

Men fått flera tips om att just Eisenhorn och Gaunts Ghosts är bra serier att börja med.

Tillägg: förtydligande, du kanske har koll på detta redan men. Eisenhorn handlar om en Inquisitor vid namn Gregor Eisenhorn, lite mer åt deckarhållet. Medan Gaunts Ghosts handlar om Ibram Gaunt samt hans enhet Tanith First and Only, ett regemente i Astra Militarum.

Har hyffad koll på loren, glädjer mig till Eisenhorn serien som Amazon producerar!

Men är på jakt efter litteraturen just nu!

Tack för tipsen

Medlem

Night Watch av Terry Pratchett, uppläst av Stephen Briggs.
Hela Discworldserien är ju fantastisk, men Night Watch är nog är nog seriens topp för mig, och den ljudbok jag har haft mest nöje av att lyssna på.
Det är ju dock den 29e boken i serien, så om man inte lyssnat på de flesta av de föregående 28 böckerna så är nog inte boken lika bra iom att man inte har någon ingående relation till någon av karaktärerna.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Bokserien om Anton Modin tycker jag är rätt bra.

Lyssnade precis klart på "i rikets tjänst", den gillade jag, tack för tips!

Medlem

Bland det bästa jag lyssnat på i ljudboksformat är nog Joe Abercrombies fantasyserie "The First Law", där Steven Pacey är uppläsare. Riktigt bra inlevelse, dialoger och karaktärer.

Medlem

Lyssnade precis på Bram Stokers Dracula på Storytel, bra bok men sjukt bra uppläsare som verkligen lever sig in i rollerna.

Kan helt klart rekommendera.

Medlem

Jag lyssnar alltid på ljudböcker innan jag ska sova och det är nästan enbart Sci-Fi. Här är mina favoriter:

1. The Martian av Andy Weir - Uppläst av R.C Bray som alltid gör ett fantastiskt jobb.
Återkommer till den boken minst 1 gång per år.

2. Ready Player One av Ernest Cline. Uppläst av Wil Wheaton.
Riktigt bra och underhållande med alla referenser till spel, filmer, böcker osv. Har även lyssnat på Ready Player Two som tyvärr var mycket sämre.

3. Dark Matter av Blake Crouch. Uppläst av Jon Lindstrom.
Sci-fi / thriller berättelse med riktiga mindfuck moments. Jason lever ett normalt liv med fru och barn och jobbar som lärare tills en dag då han blir kidnappad och slås medvetslös. När han vaknar upp befinner han sig i ett liv som inte är hans eget. Hans fru är inte hans fru och hans son blev aldrig född.... och i detta liv är han inte en lärare. Han är en världskänd forskare och ett geni som har uppfunnit något otroligt.

4. The Fold av Peter Clines - Sci-Fi berättelse uppläst av Ray Porter
En man får ett samtal från en gammal vän om att forskare har med hjälp av olika ekvationer och magnetiska fält lyckats skapa en portal som "böjer" dimensionen och gör så att en människa kan teleportera sig... Men portalen verkar göra mer än så. (mer säger jag inte). Riktigt bra och höll hela vägen till slutet.

5. I am Legend av Richard Matheson - Uppläst av Robertson Dean
Boken som filmen med Will Smith är baserad på. Det är en relativt kort berättelse, bara 5 och 1/2 timme, men väldigt bra och underhållande hela vägen igenom.

6. Off to be the Wizard Bok 1-3 av Scott Meyer - Uppläst av Luke Daniels
Martin Banks är en helt vanlig kille som upptäcker ett datorprogram som kan manipulera verkligheten. T.ex ändra summan på sitt bankkonto eller göra sig själv längre... eller teleportera sig själv. You name it. Hans användande av datorprogrammet blir dock uppmärksammat av polisen och istället för att ta sitt straff så teleporterar han sig tillbaka till det medeltida england för att bli en trollkarl. En komisk sci-fi berättelse som är faktiskt riktigt underhållande. Dock tappar den lite i den tredje boken. Finns 6 böcker totalt, har bara lyssnat på 3.

7. En nästan vanlig man av Dan Buthler och Dag Öhrlund - Uppläst av Stefan Sauk
Tänk dig en svensk version av Patrick Bateman från American Psycho blandat med Jordan Belfort från The Wolf of Wallstreet.
Behöver jag säga mer? Huvudpersonen är en psykopat, men det går inte att slita sig från att lyssna. Sauk gör det så otroligt bra.

Medlem

Jag slänger in en personlig favorit: The Fourth Ambit

Sci-fi radioteater (med en skådespelare/manusförfattare) skriven som en följetong för 20 år men lika aktuell fortfarande.

Alla nio avsnitten är gratis och lyssnas via podcast eller direkt på denna sida: https://www.ambitgroup.com/

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Heh, läste nyligen just Blindsight. Mycket bra! Dock inte lyssnat på ljudboken (läser enbart), så där kan jag inte uttala mig.

Får du tillfälle att lyssna på ljudböckerna så gör det, väldigt avslappnande. ;D

Medlem

De enda ljudböcker jag lyssnar på är uteslutande från graphic audio. Klarar inte av någon som bara läser en bok. Jag behöver det extra produktionsvärdet för att inte tappa intresset helt.
De har musik, ljudeffekter och olika skådespelare för karaktärerna så det är inte en vanlig ljudbok som så.
Gick in på deras sida för att hitta mina favoritböcker men hittar inte dem längre i utbudet... hmm licenser som strular kanske? Dom hade en hel del DC och Marvel som jag gillade. Får väl tipsa på att googla efter dessa böcker om någon är intresserad. Jag rekommenderar dom varmt.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

... olika skådespelare för karaktärerna ...

Den biten låter riktigt intressant!
Jag har lyssnat på några ljudböcker med flera uppläsare, men då delar dom upp kapitlen mellan sig beroende på vem som är den ledande karaktären i varje kapitel. Tycker INTE om när de gör så för det leder nästan alltid till att karaktärerna blir lätt schiztofrena när de får olika röster i olika kapitel...

Musik och ljudeffekter är jag tveksam till, men en ensamble med berättare för olika karaktärer låter spännande, lär kolla upp det. Tack för tipset.

Medlem

Jag gillar norrlandslitteratur, så då är det Mikael Niemi främst som författare, han har läst in alla sina egna böcker med så vitt jag vet.
Gillar man skum sci-fi kan man lyssna på "Svålhålet" av samma författare. Nyligen tagit mig igenom "Koka Björn".

Mer sci-fi är ju såklart Hell Divers-böckerna, skrivna av Nicolas Sansbury Smith, upplästa av RC Bray i ljudboksform.

Gillar man medeltid men inte är så mycket för GoT-stilen så kan man lyssna på böckerna i Katedral-serien av Ken Follet.
Då får man lyssna på hur kyrkan och annan överhet tar för sig och pissar på kreti och pleti, mördar och rånar vanligt folk.

Jag varvar faktiskt skriven litteratur med ljudböcker, hoppar mellan, då kan man ganska enkelt plöja en bok på en vecka, eller några dagar.

Skribent
Skrivet av ohGr:

Lyssnade precis klart på "i rikets tjänst", den gillade jag, tack för tips!

Nice. Får jag fråga om du bara tog en bok mitt i serien, eller mosade fem böcker på i princip ett bräde?

Skribent

1984 var grym som ljudbok. Uppläsaren Björn Granath gjorde ett riktigt bra jobb.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Testa att "läsa" analogt. Då får man en bättre känsla av boken, eftersom man inte behöver tänka på gunvald larsson så fort man läser "De Lycksaliges Ö".

Det har väldigt mycket med läsvana, taltakt i sinne, person, hemmasituation, arbetssituation att göra huruvida ljudbok eller skriftbok har möjlighet att ge den bästa upplevelsen.

Men så klart om man tror det kan passa en, mysigt ✌️

Avstängd
Skrivet av Jonny Myrén:

Snackar vi helhetsupplevelsen så säger jag Harry Potter-böckerna upplästa av Stephen Fry. Det finns väldigt många böcker som är mycket bättre än Harry Potter, men Stephen Fry är bara så jäkla grym på att porträttera alla karaktärer och förmedla rätt känsla.

På andraplatsen har vi nog The Wheel of Time-serien uppläst av Michael Kramer och Kate Reading.

Krister Henriksson tycker jag gör den svenska versionen strålande också!


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

Skribent
Skrivet av Käppkinesen:

Krister Henriksson tycker jag gör den svenska versionen strålande också!

Den har jag faktiskt inte hört (eller ens övervägt att lyssna på). Men jag kanske ska testa den vid nästa genomlyssning, för variationens skull.

123
Skriv svar