Football Manager 2021 - Mekka för alla fotbollsnördar!

Medlem
Football Manager 2021 - Mekka för alla fotbollsnördar!

Sports Interactives legendariska spelserie fortsätter!

Jag köpte det nya Football Manager spelet såfort det blev tillgängligt, alltså har jag lirat i 2 månader och då tycker jag det är påtagligt med en recension av spelet vi alla älskar!
Man tröttnar aldrig, du gör vilka resor du vill med vilka lag du vill och när du tröttnar eller känner dig färdig så öppnar du bara en ny save och det är sjukt tillgängligt eftersom du kan lira på en laptop.
Som en fotbollsnörd är FM21 ett måste om man äger en dator av något slag! (Finns ju även på telefon och surfplatta)
Spelet är ganska komplicerat i början men strunta i alla detaljer och låt assisterande tränaren ta hand om det du inte förstår dig på, fortsätt spela så kommer det efter ett tag kännas som att du föddes med att forma talanger och vinna ligatitlar.
Ett större problem vi flesta upplever med spelet är att det är att du behöver skaffa ca 20 gb mods i form av logor, facepacks, kits, skins, stadium packs och annat gott för att kunna njuta till max. Kan starkt rekommendera att ladda ner allt men det går självklart att spela utan.
Jag ser inte ens Fifa karriärläge i närheten av FM21 eller någon av FM spelen.

SI har offentligt gått ut och sagt att man inte kommer ha med COVID-19 i spelet för att respektera alla som har omkommit och deras familjer. Däremot så har ekonomin i den senaste upplagan påverkats något märkvärdigt och i de ligor där det är bestämt att man får använda sig av 5 byten är det 5 byten som gäller tills ca 2 år in. Ekonomin fixar sig även ju fler säsonger du spelar.
Men att det skulle pågå en pandemi framkommer aldrig i nyhetsflödet eller på sociala medier i spelet.

Vad är nytt?

  • Ny match-gränssnitt.

  • Nya frågor / gester & gränssnitt till presskonferens

  • Snabbare menyer och matcher.

  • xG (Expected goal)

  • "Fråga agent" - fråga spelarens agent om tillgängligheterna till en flytt (pris, lön och spelarens intresse)

  • Bättre ansikte för newgens och managers.

  • Nytt gränssnitt till omklädningsrummet och även gester där.

  • In-game grafiken är betydligt bättre än förra året.

Nya sätt att tala med spelare

Nya presskonferanserna är sjukt kul! - I början iallafall...

De nya sättet att fira troféer är lite fetare!

Säsongssammanfattningarna är faktiskt intressant.

En liten uppgradering!

Att kasta vattenflaskan efter en förlust mot ett gäng bönder i ligan är en av få höjdpunkter vid en förlust

Lite ovant med nya gränssnittet men man vänjer sig!

Football Manager 2021
4
Mycket bra
+
Friheten!
+
Realismen
+
Ekonomin och ägare spelar roll
+
Förhandlingarna
+
Behövs ingen NASA-dator för att lira, räcker med laptop!
-
Licenser - att man själv behöver installera mods för att få bilder på spelarna och logor etc.
-
Småbuggar
Det här betyder betygen på FZ

Detta är min första recension här på FZ, jag uppskattar feedback på vad jag kan göra bättre i mina recensioner!

NuZ
Testpilot
Skrivet av CZPR:

Sports Interactives legendariska spelserie fortsätter!

Jag köpte det nya Football Manager spelet såfort det blev tillgängligt, alltså har jag lirat i 2 månader och då tycker jag det är påtagligt med en recension av spelet vi alla älskar!
Man tröttnar aldrig, du gör vilka resor du vill med vilka lag du vill och när du tröttnar eller känner dig färdig så öppnar du bara en ny save och det är sjukt tillgängligt eftersom du kan lira på en laptop.
Som en fotbollsnörd är FM21 ett måste om man äger en dator av något slag! (Finns ju även på telefon och surfplatta)
Spelet är ganska komplicerat i början men strunta i alla detaljer och låt assisterande tränaren ta hand om det du inte förstår dig på, fortsätt spela så kommer det efter ett tag kännas som att du föddes med att forma talanger och vinna ligatitlar.
Ett större problem vi flesta upplever med spelet är att det är att du behöver skaffa ca 20 gb mods i form av logor, facepacks, kits, skins, stadium packs och annat gott för att kunna njuta till max. Kan starkt rekommendera att ladda ner allt men det går självklart att spela utan.
Jag ser inte ens Fifa karriärläge i närheten av FM21 eller någon av FM spelen.

Vad är nytt?

  • Ny match-gränssnitt.

  • Nya frågor / gester & gränssnitt till presskonferens

  • Snabbare menyer och matcher.

  • xG (Expected goal)

  • "Fråga agent" - fråga spelarens agent om tillgängligheterna till en flytt (pris, lön och spelarens intresse)

  • Bättre ansikte för newgens och managers.

  • Nytt gränssnitt till omklädningsrummet och även gester där.

  • In-game grafiken är betydligt bättre än förra året.

Nya sätt att tala med spelare

https://imgur.com/a/zoWxmbZ

Nya presskonferanserna är sjukt kul! - I början iallafall...

https://imgur.com/a/nZs9uYW

De nya sättet att fira troféer är lite fetare!

https://imgur.com/a/D9trPwK

Säsongssammanfattningarna är faktiskt intressant.

https://imgur.com/a/oeRwv2p

En liten uppgradering!

https://imgur.com/a/pNXWqOJ

Att kasta vattenflaskan efter en förlust mot ett gäng bönder i ligan är en av få höjdpunkter vid en förlust

https://imgur.com/a/bP4lCvT

Lite ovant med nya gränssnittet men man vänjer sig!

https://imgur.com/a/DgYBwfJ

Football Manager 2021
4
Mycket bra
+
Friheten!
+
Realismen
+
Ekonomin och ägare spelar roll
+
Förhandlingarna
+
Behövs ingen NASA-dator för att lira, räcker med laptop!
-
Licenser - att man själv behöver installera mods för att få bilder på spelarna och logor etc.
-
Småbuggar
Det här betyder betygen på FZ

Edit: Av någon anledning funkar inte bilderna? Högerklicka på de och "öppna i ny flik" för att se dem..

Detta är min första recension här på FZ, jag uppskattar feedback på vad jag kan göra bättre i mina recensioner!

Bra skrivet och trevlig läsning!

I imgur t.ex så högerklicka på bilden och öppna i ny flik. Ta den url istället på bilderna så funkar dem


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Testpilot

Kul med en recension om Football Manager ett spel som har följt med mig till och från sen tidigt 2000-tal. Hade ett break på några år men kom tillbaka till 19 och 20 versionerna och lirade sjukt mycket, så lite bränd för tillfället och kommer således avstå årets version.

Är säkert tillbaka om något år igen

Medlem

FM/CM det solklara köpet sen 1992. Längsta tiden i en och samma klubb är 130+ år i FM14 18050 timmar

Medlem

Tror första CM jag spelade var Championship manager 3 från 1999, fan vad bra det var. Spelat alla sen dess utom 1, minns inte vilken jag skippade, men kan ha varit... någonstans mellan 16-18.

RIP Maxim Tsigalko

Medlem

@wololo @Atreyu Har tyvärr själv aldrig spelat något av CM spelen
Har bara hört om hur heligt det är och hört om lite legendariska CM talanger..

Medlem

Bra recension, tackar!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av CZPR:

@wololo @Atreyu Har tyvärr själv aldrig spelat något av CM spelen
Har bara hört om hur heligt det är och hört om lite legendariska CM talanger..

Började spela serien på Amiga 500 Ja det fanns några såna.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det största problemet jag har med FM21 är hur otroligt mycket fulare och informationsfattigare gränssnittet för matcher är.

Jämför detta från FM20...

...med motsvarande skärm från FM21;

Jag menar... hur i hela friden har man tänkt?! Det är ju ett enormt steg åt fel håll. Massor av tomma ytor och man behöver klicka igenom fler menyer för att få fram samma info.

Aja, i övrigt är spelet kalas och i mångt och mycket ett kliv fram från FM20. Kanske därför jag retar mig så pass på en grej som detta - det sticker ut.

Medlem

Grymt! Man kanske ska ta tag i FM igen.. tog ju Sundsvall till Europa League sist

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det största problemet jag har med FM21 är hur otroligt mycket fulare och informationsfattigare gränssnittet för matcher är.

Jämför detta från FM20... https://i.gyazo.com/d2ef1a9faedd5557a167f4c297ef054e.png

...med motsvarande skärm från FM21; https://i.gyazo.com/427a8c943119f99ce1a4b9df59a84c65.png

Jag menar... hur i hela friden har man tänkt?! Det är ju ett enormt steg åt fel håll. Massor av tomma ytor och man behöver klicka igenom fler menyer för att få fram samma info.

Aja, i övrigt är spelet kalas och i mångt och mycket ett kliv fram från FM20. Kanske därför jag retar mig så pass på en grej som detta - det sticker ut.

Ja, jag håller med.
Jag löste det genom att installera ett skin!
Du får massa mer yta täckt av ”luckor” med info där du själv genom att klicka på pilen i uppe i högra hörnet kan ändra vad du vill se och vill du göra luckornas yta mindre så justerar du det ute vid den tunna kanten.
Rekommenderar starkt detta skin, det är de bästa skinnet som finns enligt mig:
https://www.fmscout.com/a-tcs-fm21-skin.html

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Grymt! Man kanske ska ta tag i FM igen.. tog ju Sundsvall till Europa League sist

Yes, provade en save med ett lite större lag.
Kör med AC Milan just nu, ett lag som underpresterat i flera år och som har problem med ekonomin.
Det har gått bra! Fick en ny ägare 2 säsonger in som betalade alla skulder och jag har även själv löst lite, hade ca 2 miljarder kr och 20 miljoner kr / m i budget efter att sålt spelare och ersatt billigt eller med talanger som slagit sig in i laget.
Vunnit 5 titlar (2 Serie A, 3 Liga cup) och då är jag 5 år in ungefär, jagar CL titeln nu och en tredje ”Scudetto”.

Medlem
Skrivet av CZPR:

@wololo @Atreyu Har tyvärr själv aldrig spelat något av CM spelen
Har bara hört om hur heligt det är och hört om lite legendariska CM talanger..

många från CM tiden spelar fortfarande FM med text-only (eller i extrema fall 2D-match).

Jag har dock lyckats med att gå över till 3D helt

också RIP Labinot Harbuzi så sjukt många CM talanger som aldrig blev vad man hoppades.

Medlem
Skrivet av wololo:

många från CM tiden spelar fortfarande FM med text-only (eller i extrema fall 2D-match).

Jag har dock lyckats med att gå över till 3D helt

också RIP Labinot Harbuzi så sjukt många CM talanger som aldrig blev vad man hoppades.

RIP Labbe <3
Ja, där finns många som spåddes bli "nya Maradona" (Rip han också) som drabbades av skador, ångest eller andra tråkigheter.

Medlem
Skrivet av wololo:

Tror första CM jag spelade var Championship manager 3 från 1999, fan vad bra det var. Spelat alla sen dess utom 1, minns inte vilken jag skippade, men kan ha varit... någonstans mellan 16-18.

RIP Maxim Tsigalko

Tsigalko och To Madeira, legender!

Skribent

Jens Musterman!

Medlem

Utgår från att spelet ej påverkas av c19 och lockdowns tomma läktare o "sjuka" spelare lär ju påverka spelet samt intäkter osv.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Utgår från att spelet ej påverkas av c19 och lockdowns tomma läktare o "sjuka" spelare lär ju påverka spelet samt intäkter osv.

Detta glömde jag helt att lägga till i recensionen..
iallafall så är ekonomin betydligt sämre, 5 byten tills ca 2 år in. Där är publik på matcherna.
Har inte märkt att spelare blir sjuka mer än vanligt.

Medlem

Tack för bra recension. Frågan är när de kommer lägga till möjligheten att börja som ungdomstränare och sen jobba sig upp till a-laget? *lever på hoppet*

Medlem
Skrivet av Punch Out:

Tack för bra recension. Frågan är när de kommer lägga till möjligheten att börja som ungdomstränare och sen jobba sig upp till a-laget? *lever på hoppet*

Det är något jag också hade velat se
Du kan dock ta hand om ungdomslagens matcher och låta assisterande sköta A-laget men det är inte alls samma sak.. vore kul att prova sportchef med.

Medlem

Minns att vi lirade mot varandra på lektionerna i skolan. Otroligt gött att se när polaren misshandlade sin dator när man spöat honom i en bottenmatch i italienska Serie B.

Ska nog ta upp FM igen, tack!

Medlem

Har någon provat att lira på xbox series x?

Medlem

Trevligt att se att många här spelar och är gamla rävar. Hur många har hängt på CM/FMSweden?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Trevligt att se att många här spelar och är gamla rävar. Hur många har hängt på CM/FMSweden?

Händer då och då.

Den är ganska död tyvärr

Medlem
Skrivet av Marooned:

Trevligt att se att många här spelar och är gamla rävar. Hur många har hängt på CM/FMSweden?

Började med FM 1998, det var grejer det!

Medlem

Jag vill ha kul med liret, tycker det är kul att lira. Men. Jag är så fruktansvärt dålig på det. "Tappade" det någon gång vid 2008 års version. Köper varje år och hoppas att jag får det att klicka men, nä.

Lirat sedan första CM.

Vill tipsa om https://www.youtube.com/playlist?list=PLAr9ILOakBWkTrQO2IsLZ9... (Finns även dretmånga andra spelserier med andra lag att titta på från äldre versioner av FM)

För mig helt makalöst rolig att titta på. Dels är han duktig på liret och så är han fruktansvärt rolig att lyssna på. (Workthespace)


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag vill ha kul med liret, tycker det är kul att lira. Men. Jag är så fruktansvärt dålig på det. "Tappade" det någon gång vid 2008 års version. Köper varje år och hoppas att jag får det att klicka men, nä.

Lirat sedan första CM.

Vill tipsa om https://www.youtube.com/playlist?list=PLAr9ILOakBWkTrQO2IsLZ9... (Finns även dretmånga andra spelserier med andra lag att titta på från äldre versioner av FM)

För mig helt makalöst rolig att titta på. Dels är han duktig på liret och så är han fruktansvärt rolig att lyssna på. (Workthespace)

Vad är det som gör det svårt?

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag vill ha kul med liret, tycker det är kul att lira. Men. Jag är så fruktansvärt dålig på det. "Tappade" det någon gång vid 2008 års version. Köper varje år och hoppas att jag får det att klicka men, nä.

Lirat sedan första CM.

Vill tipsa om https://www.youtube.com/playlist?list=PLAr9ILOakBWkTrQO2IsLZ9... (Finns även dretmånga andra spelserier med andra lag att titta på från äldre versioner av FM)

För mig helt makalöst rolig att titta på. Dels är han duktig på liret och så är han fruktansvärt rolig att lyssna på. (Workthespace)

Du kan ju tanka ner färdiga taktiker t ex. Så blir det lättare och så lär du av dom hur du ska skapa en bra taktik själv.

Medlem
Skrivet av CZPR:

Vad är det som gör det svårt?

Jag som är dålig generellt på FM. Taktik, värva rätt spelare/ledare osv. Sköta ekonomi, blir tossig på att inte kunna vända underskott rätt.

Skrivet av Marooned:

Du kan ju tanka ner färdiga taktiker t ex. Så blir det lättare och så lär du av dom hur du ska skapa en bra taktik själv.

Provat det med men då jag gillar att starta i lägre divisioner (GUSK "Gamla Upsala Sportklubb" Div 2) så finns det inga taktiker som passar då alla i Workshop är för typ Barcelona.

En annan sak jag är ledsen för är att jag inte hittar "ljust tema". Vill säga ljus bakgrund med svart text. Blir helt blurrig i synen av vit text mot svart bakgrund. Fattar inte varför SI dumpade det för.

Edit: Lade till en sak jag glömde.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Skribent
Skrivet av Beginner:

Jag som är dålig generellt på FM. Taktik, värva rätt spelare/ledare osv. Sköta ekonomi, blir tossig på att inte kunna vända underskott rätt.

Provat det med men då jag gillar att starta i lägre divisioner (GUSK "Gamla Upsala Sportklubb" Div 2) så finns det inga taktiker som passar då alla i Workshop är för typ Barcelona.

En annan sak jag är ledsen för är att jag inte hittar "ljust tema". Vill säga ljus bakgrund med svart text. Blir helt blurrig i synen av vit text mot svart bakgrund. Fattar inte varför SI dumpade det för.

Edit: Lade till en sak jag glömde.

Jag håller med dig. Nuförtiden är de här spelen mer som ett jobb än ett spel tycker jag. Att vara lite casual och lira lite då och då för att kul, dra en säsong på en helgs normalspelande är liksom inte möjligt. CM 97/98 spelade jag i massor, köpa spelare, pilla lite med taktiker och spela matcher. Det var grejer det, och det spelade jag långt in på 2000-talet. Laddade hem och t.o.m. köpte spelarbasuppdateringar för att hålla trupperna aktuella. Samtidigt förstår jag att de här spelen görs för en nischad hardcore publik och jag är inte målgruppen.

FM 2010 lirade jag, bröderna och en polare online tillsammans också vilket var riktigt skoj. Sitta och snacka skit i Ventrilo (Basshunter referens!) och spela lite avkopplande Football Manager var också riktigt kul.

12
Skriv svar