Tar bilder i ett Karlstad i snö.

Kontot avslutas
Tar bilder i ett Karlstad i snö.

Det snöade inatt igen och nu känns det som vinter ute. Snö överallt.
Jag passade på att ta lite vinterbilder här på Kronoparken när jag var ute förut, främst för att det är så svårt att veta nu för tiden om det ens kommer att komma snö och det lär ju bli sämre med snö i framtiden.
Så bilderna jag tar är för att se hur det såg ut här när det verkligen var vinter och om jag lever när snö i dessa trakter blir väldigt ovanligt så kan jag i alla fall använda dessa bilder till att eventuellt spela in filmer med mera där jag är ute i snön även att jag inte är det på riktigt.

För det kommer alltid finnas något som man längtar tillbaka till och då är det bra att passa på att spara dessa minnen medans man kan.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag som trodde att du skulle dela nån bild.

Ja, snart har vi det lika varmt som på medeltiden om forskare har rätt i sina teorier om att det möjligtvis förekom väldigt varma perioder tidigare än idag.

Det fanns inga termometrar för tusen år sedan, men tydligen finns det bland annat skrifter ifrån både romartiden och medeltiden som tyder på att det förekom odlingar av grödor som kräver högre medeltemperatur. Andra forskare ska ha hittat spår ifrån växt och djurliv som sträcker sig betydligt längre norr/söder ut ifrån ekvatorn än vad djuren är anpassade för, vilket också kan tyda på att det möjligtvis var varmare än man tidigare trott för flera tusentals år sedan.

https://www.thegwpf.com/roman-warm-period-was-2c-warmer-than-...

Fast detta kan ju också bara va mutade forskare som påstår det? Vem vet. I vilket fall finns det inte så jättemycket vi kan göra. Biden lär väl skriva på klimatavtalet kan jag tro.

Jag tror definitivt på att människan påverkar klimatet med vår aktivitet här på jorden. Men jag tror att en viss del, säg 30% kan komma ifrån naturliga förändringar som jordens lutning, vart jorden står i omloppsbana, solens aktivitet med mera. En annan faktor är att, ju varmare jorden blir. Desto mer moln och stoff bildas, som stänger ute solljus. Det är verkligen komplext hur alla faktorer spelar in. Men vi går mot varmare tider, den saken är klar.

Jag HOPPAS på att minst 30% av värmen kommer ifrån de naturliga skiftningarna som pågått i miljontals år, för annars kanske det kommer en naturlig värmeökning ovanpå den ökning vi redan har - och då är vi körda oavsett hur crazy vi går med all klimatpolitik.

Dela gärna nån bild på stan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Kontot avslutas

Jag är inte så insatt i hur man delar bilder.
Skulle gärna vilja lära mig.
Men nu börjar snön smälta bort igen, har regnat lite igår och idag tyvärr.

Jag hoppas att det stämmer det du säger.
Men jag är säker på att vi människor har skyndat på det rejält.
Den ökningen som har varit sedan lilla istiden tog det många hundra år för tidigare medan nu har samma ökning bara skett på några få hundra år. (Om jag läser tabellen rätt)
Har ju hört talas om varmare perioder förut. Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att en varmare period orsakade den stora istiden. Is som smälte i Nordamerika som åkte ut i havet som i sin tur påverkade golfströmmen så att det blev väldigt kallt här uppe i norr.

Något liknande skulle kunna hända nu med när isarna smälter, att golfströmmen tillslut kommer att påverkas så att det istället blir väldigt kallt.
Men ingen av oss lär ju leva när det händer ändå, inte kul för de människor som gör det dock.


signatur

ゼルダの城

Gnällkuk
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag är inte så insatt i hur man delar bilder.
Skulle gärna vilja lära mig.
Men nu börjar snön smälta bort igen, har regnat lite igår och idag tyvärr.

Jag hoppas att det stämmer det du säger.
Men jag är säker på att vi människor har skyndat på det rejält.
Den ökningen som har varit sedan lilla istiden tog det många hundra år för tidigare medan nu har samma ökning bara skett på några få hundra år. (Om jag läser tabellen rätt)
Har ju hört talas om varmare perioder förut. Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att en varmare period orsakade den stora istiden. Is som smälte i Nordamerika som åkte ut i havet som i sin tur påverkade golfströmmen så att det blev väldigt kallt här uppe i norr.

Något liknande skulle kunna hända nu med när isarna smälter, att golfströmmen tillslut kommer att påverkas så att det istället blir väldigt kallt.
Men ingen av oss lär ju leva när det händer ändå, inte kul för de människor som gör det dock.

Skapa ett konto på t ex imgur eller någon annan bilddelningstjänst. Ladda ned appen till telefonen så kan du ladda upp bilderna där ifrån.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag är inte så insatt i hur man delar bilder.
Skulle gärna vilja lära mig.
Men nu börjar snön smälta bort igen, har regnat lite igår och idag tyvärr.

...

Finns två jättebra guider som är skrivna av FZ, som jag tycker FZ borde lyfta fram lite då och då.

En guide om hur man skriver recensioner som behandlar t.ex. hur man implementerar bilder och annat samt en som handlar om BB-kod och hur man formaterar text o.s.v. Sedan har jag ett tips jag brukar ge till folk som undrar och det är att klicka på "citera" på t.ex. ett inlägg med en bild så ser du hur den personen har gjort för att få till bilden.

Sedan går det ju att klicka på "förhandsgranska" för att se hur inlägget kommer se ut när du väl publicerar, så du ser om du skrivit rätt för att få till bilden o.s.v.

https://www.fz.se/forum/trad/429832-guide-till-att-skriva-rec...
https://www.fz.se/forum/trad/429930-faq-fz-bb-kod

1
Skriv svar