Varför suger allt nuförtiden

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Ja, just RTS är ju genren som har varit under isen under en längre tid. Å andra sidan beror det på vad man letar efter, finns fortfarande Total War-spel, det finns Warhammer 40k: Gladius, det finns Northgard och They Are Billions. Men RTS-genren behöver en skjuts, visst; men jag tycker kanske att det är en separat fråga från påståendet att "allt är skit".

FPS förstår jag dock inte riktigt. Inte nog med att det redan finns spel i genren, men det kommer ju många nya också. Det finns Prodeus, Ion Fury, BPM: Bullets Per Minute, för att inte tala om de moderna Wolfenstein och Doom-spelen. Metal: Hellsinger är på väg, Warhammer 40k: Darktide likaså. Sedan finns det ju alla hybrid-spel, som Metro-spelen t.ex. Jag kan fortsätta lista spel om du vill. Men om man bara vill ha tillbaka alla gamla spel med gamla system (som att man inte behövde sikta upp eller ner i det första Doom), då kommer man alltid bli besviken. Men då är det kanske inte spelens fel heller?

I min kommentar till dig så hänvisar jag till min tidigare post, skriver rätt tydligt att det inte gäller allt. Aldrig sagt något om att allt är skit eller att det inte finns bra spel, påpekar att de är färre (edit: och svårare att hitta). Menar du allvar när du tar till din doom liknelse? För det där var bara lågt...

Medlem
Skrivet av Horniak:

I min kommentar till dig så hänvisar jag till min tidigare post, skriver rätt tydligt att det inte gäller allt. Aldrig sagt något om att allt är skit eller att det inte finns bra spel, påpekar att de är färre (edit: och svårare att hitta). Menar du allvar när du tar till din doom liknelse? För det där var bara lågt...

Ah, ursäkta, såg inte din första post. Vi kommenterar i en tråd som heter "Varför suger allt nuförtiden", vilket är vad jag argumenterar emot! Angående Doom-liknelsen så menade jag att det fanns en annorlunda mekanik i 80-90-talsspel (som du refererade till), vilket gav en annorlunda känsla mot moderna spel; som sidledssiktningen i Doom, till exempel. Om man bara letar efter den känslan, då kommer man inte hitta något, för moderna spel kommer inte kännas likadant. Blev det tydligare vad jag menade där?

Det är ju lite svårt att veta vad som menas när man menar att det inte finns "bra" singleplayer spel längre, eller vad som menas med att det finns "färre bra spel än förr". Är det story eller gameplay? Level design? Menar man färre jämfört med totalen, eller färre rakt av? För kvalitativa spel finns det många av idag, fler än det någonsin funnits, men det finns också mycket fler dåliga spel. Det beror mycket på var man tittar och vad man letar efter, som sagt.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Vet inte om just Star Wars är ett bra exempel? Jag säger inte att de gamla filmer är oerhört bra, men de nyaste, speciellt 9an är ju katastrof. Allting bara händer utan sammanhållning eller logik. Det är som när någon ska skriva sin första berättelse i lågstadiet.

"Plötsligt stötte de på Lando. Plötsligt föll de ner i en grop. Plötsligt hittade de en sith-kniv. Plötsligt attackerade ett monster! Ray kunde läka monstret. Plötsligt dog Chewbaka. Men nej, han levde egentligen."

Ja, men frågan kvarstår ju, vem är målgruppen? Barn som ska köpa leksaker och tonåringar som vill se lite actionschener eller 40 åringar? Som sagt, för målgruppen så är nog filmen lika bra som de gamla var där och då.

själv gillar jag dock de nya starwars filmerna, detta gör ju starwars-nördarna säger att jag är inte starwars fan (för jag råkar tycka om starwars), samma sak med diablo, gillar även 3'an med dess senaste expansion (är man ett diablo fan så ska man BARA gilla D2:LOD tydligen).

Avstängd
Skrivet av magma:

Tricket är nog att våga prova på andra spel som du inte testat förut eller genrer. Visst, många spelserier som jag älskar har utvecklats till något som inte faller mig i smaken många gånger. Dessutom, många bra spel släpps även idag om du är beredd att vidga vyerna. Köpte Hades under julledigheten och fullkomligt älskar det.

Vill ändå påstå att jag testar det mesta, men när jag upptäcker att något är dåligt slutar jag direkt, och de flesta spel nuförtiden där allt handlar om att tjäna pengar - då är kvalitén obefintlig.

Medlem
Skrivet av Levi:

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Fixa en NES och spelat Zelda... Spela utan att kolla kartor och annat på nätet.

Man blir superglad när man hittar något efter ett års letande... tro mig ! När du väl får ett extra hjärta är dubbel glädje.
när du blir duktigare I supermario ett och tar dig förbi förta bosssen... Wow...

Det är äkta lycka det.

Loota i två veckor i Dagens Tombraider för att köpa något eller vad man nu kunde göra! Suck... Stängde av efter halva spelet och köpte mig en C-64...

Medlem

Jag håller inte med alls, jag tycker att spel är minst lika nytänkande nu som de var förr. Det är klart att om man skulle jämföra legender som Baldur's Gate och Morrowind med nysläpp som Assassin's Creed blir man lätt besviken, om man tror att dagens spel endast handlar om loot boxes, mtx och öppna världar större än Ryssland är man nog inte så insatt i spelandets värld. Det enda man får göra är att sluta vänta sig att man kommer gilla eller hitta innovation i årens största spel, det är ofta de som är präglade vad som säljer bäst. Jag är så glad att jag fortfarande är "ung" i dessa tider när så många sjukt bra spel kommer ut.

Några exempel på fantastiska spel jag lirat i blandade genrer:
Hades
Outer Wilds
Alien Isolation
Dishonored
Monster Hunter: World
Last of Us
Ori
Bloodborne
God of War
Shovel Knight
Yakuza 0
Titanfall 2

Medlem

det suger förde inte klarar göra "nya" spel längre... alla spel är typ uppdateringar på redan existerade spel eller ännu värre "remakes" i HD

Inaktiv
Skrivet av joejjeman:

det suger förde inte klarar göra "nya" spel längre... alla spel är typ uppdateringar på redan existerade spel eller ännu värre "remakes" i HD

Vi får ju mängder av nya spel och nya koncept. Det är väl just sådana här trådar, eller snarare ekonomin bakom dem, som får utvecklare att uppdatera deras gamla uppskattade titlar. Jag anser att nyskapandet är på topp just nu, även om det görs huvudsakligen av mindre studios.

Medlem

Jag tycker inte att spelen är sämre nu än tidigare, tvärtom så har vi dom senaste åren aldrig varit så bortskämd med dyra produktioner, återskapade spelserier, simulatorspel osv osv. Mångfalden bland spel har aldrig varit så här stor.

Spelen nu är definitivt bättre på många sätt nu generellt. En del beror såklart på den tekniska utvecklingen, fysik som inte gick att göra förut helt enkelt.

Tror det mer sitter i huvudet, så är det för mig. Man blir lite mer bekväm med åldern, kastar sig inte in i okända spel och är mer rädd om tiden. Men skulle inte vilja backa bandet spel-mässigt.

Skriv svar