CDPR-grundare: Styrelsen är ansvarig för Cyberpunk 2077:s skick

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

To be fair, förutom Cyberpunk's buggar så har CDPR gjort sjukt mycket bra. Så knappast konstigt att folk inte är lika hårda.
Kom ihåg att en gång i tiden så var Blizzard galet älskade. Men en grej efter den andra har lett till att man tappar förtroendet för dom.

Det hela är lite som att äta på en restaurang som serverar god mat. Att man en gång får lite sämre kvalité är ingen katastrof. Såklart en besvikelse.
Men om restaurangen skulle försätta att göra tvivelaktig mat och samtidigt försöka pressa dig på mer och mer pengar...Ja då slutar man äta där.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Nej? Det har varit hippt att gilla CDPR i över ett decennium. Numera är det däremot hippt att dissa dem. Lite mer 50/50 på FZ kanske, men kikar man runt på internet överlag är det rätt tydligt...

Själv gillar jag deras spel samt GOG.com, samtidigt som jag ogillar hur man skött det artikeln handlar om.

Medlem

Ja jösses. Vilket nederlag.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Ska agera djävulens advokat här och säga att utvecklarna i mitt tycke absolut bär en del av skulden. Är helt med på att spelet släpptes för tidigt och den enda liknelse av samma dignitet jag kan göra är MGS V som utgivaren tvingade Kojima att släppa trots att hela den tredje akten saknades. I det fallet var koden dock välskriven och den del av spelet som fanns var spelbar och buggfri. I fallet CP2077 har det uppenbarligen skrivits så mycket fulkod under åtta års tid att det inte är sant, och det är garanterat inte styrelsemedlemmar eller stora aktieägare som skrivit den. Alla processer kommer till en gräns där de som bestämmer menar på att arbetarna fått nog med tid på sig och att produkten nu måste släppas. Frågan är vad de hade åstadkommit med en månad, två, ett kvartal eller halvår extra och varför de plötsligt, efter all kritik, fixar buggarna de inte gjort tidigare

Ja utan tvekan bär utvecklarna själva en stor skuld i spelets problem. Sen är det väl egentligen ledningen som bär skulden för att hyrt amatörer för att spara in på pengarna när en stor del av veteranerna lämnade företaget.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Vissa gillar Xbox,av oklar anledning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Kanske finns något samband med att spel har 86/100 och 93/100 på Metacritic hmm? Vet ej vad du menar med att det är "hippt" att gilla dom, själv tror jag de flesta gillar studion för att de har gjort jävligt bra spel. Witcher 3 var väl inte heller, om än inte som detta, så polerat i början men är idag ett mästerverk som många kan skriva under på. Med största sannolikhet kommer också CP2077 poleras och bli riktigt tight med tiden.

Detta är dock ingen försvarstal av hur CDPR skötte releasen på XB1 och PS4, bara hur det ser ut just nu och min prognos.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med. Läggs så mycket fokus på buggar men även om man exkluderar dom så är ju spelet långt ifrån det spel dom faktiskt har marknadsfört. Men dom flesta verkar ju okej med detta och höjer spelet till skyarna ändå vilket känns lite märkligt.

Om något annat storbolag som är populärt att hata hade lovat samma saker som CDPR och istället släppt något sånt här så tror jag folk hade varit betydligt hårdare.

Skrivet av UpplystAfghan:

Precis så är det, tribalism i sitt esse.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Det handlar om förtroendekapital.
Varken konstigt eller överraskande. De har över tid levererat produkter, ståndpunkter och uttalanden som av många varit uppskattade. Att de inte lyckas leverera nu skadar givetvis förtroendekapitalet, men det är inte antingen eller - att det antingen finns ett eller så finns inget. Exakt hur hårt slaget blir är svårt att säga innan lite tid fått gå, och beror på bland annat på hur CDPR hanterar situationen och hur de går vidare.

@Tarmböld (lol) har en bra poäng i jämförelsen med att äta på sin favoritrestaurang.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

International
Man of Mystery

Visst är det udda att de släppt det på gamla konsolerna trots att de måste märkt att det inte höll måttet och att nextgen tar så lång tid nu när PC funkar ( bortsett från alla knasbuggar förstås ) men hey, vänta i 2-3 kvartal på nåt som släppts på andra plattformar är ju nåt vi på PC har köpt länge, suck it up!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Fast skylla på covid? Det kom ju ungefär 8 månader innan release, spelet utvecklades i typ 8 år. Dom måste ju betydligt tidigare än covid ha insett att spelet rullade som getpung på PS4/Xbox.

Alternativt att man faktiskt inte började portningen förens så sent, men det hade även det varit en dålig strategi även utan covid.

Jag gillade spelet (PC) men det är det mest buggiga jag någonsin spelat.

Medlem

Så next gen upgraden sent 2021? Trist. Tror mitt intresse svalnat såpass då så att spelet kommer fortsätta ligga där det gör nu. I en låda...

Quake-konnässsör
Skrivet av Tarmböld:

Det hela är lite som att äta på en restaurang som serverar god mat. Att man en gång får lite sämre kvalité är ingen katastrof. Såklart en besvikelse.
Men om restaurangen skulle försätta att göra tvivelaktig mat och samtidigt försöka pressa dig på mer och mer pengar...Ja då slutar man äta där.

Om flera tusen säger att de har fått samma dåliga mat, i flera veckor i streck, så kan man börja undra. Nu slipper du ju köpa spelet en gång i veckan för att kontrollera att spelet är i skick. Lite som att jämföra med att om man gå och äter på en restaurang för 600 kr och maten är dålig, men skitsamma tänker man en gång kan man göra bort sig. Men sen så går du dit nästa vecka och äter igen, du får ju inte maten gratis precis ;).

Men jag förstår vad du menar, jag väntar helt enkelt med och äta på den här restaurangen till de har bytt ut kockarna och ändrat menyn lite. För tydligen så kan de inte riktigt färdigställa den menyn de har idag. Man får helt enkelt vänta tills Gordon Ramsay har varit i köket och rört runt lite. "THIS CYBERPUNK IS F**KING RAW!"

Medlem
Skrivet av whoo:

Fast skylla på covid? Det kom ju ungefär 8 månader innan release, spelet utvecklades i typ 8 år. Dom måste ju betydligt tidigare än covid ha insett att spelet rullade som getpung på PS4/Xbox.

Alternativt att man faktiskt inte började portningen förens så sent, men det hade även det varit en dålig strategi även utan covid.

Jag gillade spelet (PC) men det är det mest buggiga jag någonsin spelat.

Va? Dem flesta har träffat på något enstaka grafik problem.. Men "det mest buggiga"? Då kan du inte ha spelat mycket.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Va? Dem flesta har träffat på något enstaka grafik problem.. Men "det mest buggiga"? Då kan du inte ha spelat mycket.

Har spelat 40 timmar på PC och tycker det dyker upp buggar stup i kvarten. Allt från visuella konstigheter till uppdrag som inte går att slutföra (Senast var Smoke on the Water som tydligen många har problem med). Har också haft mycket problem med inventory där UI kan försvinna och vapen equippas i fel slot om man gör det genom backpack.

Det är lätt ett av de buggigaste spelet jag har spelat, men jag spelar sällan spel nära release också.

Moderator | Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Inte alls oklart? De har ju haft ett överlag bra track record fram till nu. Även om Witcher 3 också hade strul vid launch så räddade de situationen fantastiskt bra på många sätt, GOG är också omtyckt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vadå vinna tillbaka förtroendet? CDPR försenade spelet flera gånger, sen släpps det i ett värdelöst skick ändå? Det bevisar för mig att "ledningen" är sjukt kåta på pengar. De försökte ju dessutom mörka hur dåligt det var på konsol.
Tyvärr likställer jag nästan min favorit med Betshitsta efter det här...nästan. ett tips är som FROM SOFTWARE gör, säger knappt ingenting sen bara booom kommer det ett super fett färdigt spel från ingenstans, betydligt bättre för marknadsföring en också. CDPR var älskade för allt de gjort med Witcher så gör dom såhär och förstör allt pga girighet. Var det värt det CDPR?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med. Läggs så mycket fokus på buggar men även om man exkluderar dom så är ju spelet långt ifrån det spel dom faktiskt har marknadsfört. Men dom flesta verkar ju okej med detta och höjer spelet till skyarna ändå vilket känns lite märkligt.

Om något annat storbolag som är populärt att hata hade lovat samma saker som CDPR och istället släppt något sånt här så tror jag folk hade varit betydligt hårdare.

Nä, när de andra gör det årligen så är det inte mer än axelryckningar. ”Jaja, som vanligt då”.

Kan knappt minnas när något företag fick så mycket skit o gnäll från spelare som cdpr nu,
Hello games och No mans sky kanske.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nä, när de andra gör det årligen så är det inte mer än axelryckningar. ”Jaja, som vanligt då”.

Kan knappt minnas när något företag fick så mycket skit o gnäll från spelare som cdpr nu,
Hello games och No mans sky kanske.

Fallout 76 med all rätt dock

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Så next gen upgraden sent 2021? Trist. Tror mitt intresse svalnat såpass då så att spelet kommer fortsätta ligga där det gör nu. I en låda...

Eller hur, sjukt osmart strategiskt att släppa ett spel ofärdigt vid en lunch av en ny generation utan nextgen anpassningar. Näe CDPR har fumlat sjukt mycket med Cyberpunk. Dom skulle försenat det till sommar 2021, haft kvar all hype och all kärlek för CDPR som byggts upp under åren och folk med nextgen konsoler hade också köpt spelet

Medlem

Varför har de hyrt in David Guetta som talare?

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

Föreställ er vad skumt det ska kännas på releasedagen som utvecklare av CP2077 och bara gå och vänta på hyllningarna och sågningarna samtidigt.

Jobbar som bilmek. Tänker hur konstigt det hade varit om verkstadschefen hade sagt "Nu har bromsbytet tagit för lång tid, putta ut bilen!"

Inaktiv
Skrivet av anon_79617:

Jobbar som bilmek. Tänker hur konstigt det hade varit om verkstadschefen hade sagt "Nu har bromsbytet tagit för lång tid, putta ut bilen!"

Ääh det där fixar du färdigt framöver, bilfan ska ut nu!

Dex
Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Precis så är det, tribalism i sitt esse.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är hippt att gilla CDPR. Oklar anledning.

Men är det så konstigt? Om ett företag har mest gjort flera saker rätt tidigare och släppt jätte bra spel är det väl inte konstigt att folk ser annorlunda på dom än vad man t.ex. gör på EA?

Tycker inte alls det är konstigt att man är mer förlåtlig mot ett företag man tycker om jämfört med ett man inte gillar? Förstår inte varför det är en konstig sak. CDPR har klantat sig rejält det är det inget snack om och tror jag nog alla är överens om, men det tar inte bort allt positivt dom har gjort innan.
Klart att dom sjunker en hel del dock i de flestas ögon. Nästa spel dom ska släppa ska bli väldigt intressant och se hur dom hanterar om inget annat

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Fallout 76 med all rätt dock

Ah kanske, men måste erkänna att när spelet släpptes på steam blev det ett guilty pleasure för mig 😁
Tycker det är sjukt kul och mysigt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Eller hur, sjukt osmart strategiskt att släppa ett spel ofärdigt vid en lunch av en ny generation utan nextgen anpassningar. Näe CDPR har fumlat sjukt mycket med Cyberpunk. Dom skulle försenat det till sommar 2021, haft kvar all hype och all kärlek för CDPR som byggts upp under åren och folk med nextgen konsoler hade också köpt spelet

Håller med dig till fullo.
Får se om man plockat upp det efter nextgen patch. Annars finns det ju mängder med andra bra titlar. Både kommande och såna man missat.

S_Z
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med. Läggs så mycket fokus på buggar men även om man exkluderar dom så är ju spelet långt ifrån det spel dom faktiskt har marknadsfört. Men dom flesta verkar ju okej med detta och höjer spelet till skyarna ändå vilket känns lite märkligt.

Varför är det så märkligt? Jag har ingen speciell plats i mitt hjärta för CDPR, kört witcher spelen men de är inte några favoriter hos mig och jag har gett upp på dom innan jag spelat klart (skall ta mig igenom 3:an nån gång). Jag visste att Cyberpunk 2077 var på väg men har inte haft någon koll på vad de marknadsfört det som.

Trots det (eller kanske p g a det) är mitt betyg 80+ timmar in i spelet att det är fantastiskt bra. Det är alltså baserat helt enkelt på hur kul jag har och hur fast jag blivit och då spelar jag på en PS4 Pro.

Visst är det buggit, inget snack. Men jag hade mycket roligare med detta buggiga spel än jag hade med det buggfria Last of us 2 tex.

Så i mina ögon är det absolut inget märkligt med att folk hyllar spelet trots sitt skick, även de som inte är CDRP fans.

Medlem

Helt ärligt så bryr jag mig inte om spelet släpptes buggigt, eller de 15 FPS på baskonsolerna (trots oacceptabelt). Det som stör mig mest, och som fick mig att begära en refund, är hur man lovat att spelet ska vara. Enligt de själva är Night City en levande stad. Man ska i stort sett kunna göra allt, och lite till. Alla liv (AI) i staden ska ha egna rutiner och en massa annat. Vad får vi? Ett spel som känns helt dött. Man känner dig verkligen ensam på ett sätt.

Därav kommer jag att det inte kommer gå att rädda, iaf inte inom en rimlig tid. Det är så många fundament som inte är klara - ta bara polisinsatserna som ett exempel.

Ne jag är varken nöjd med spelet eller hans försök till att skylla på Covid. Säg som det är istället, pengarna spelade roll och nu ville åt de extra intäkterna som julen innebar. Och framöver, måla ej upp er som helgon som gör allt för spelarna - för det är långt ifrån sanningen.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det lät som att huvudorsaken var helt enkelt kommunikationsproblem på grund av covid-situationen. Det var intrycket jag fick av videon när Iwinski lyfte fram just den biten och sedan fortsatte med att säga:

"A lot of the dynamics we normally take for granted got lost over video calls or email."

Sen kan jag fortfarande tycka att det är en rätt sunkig ursäkt... 😁

Mjo, kanske lite annat när man jobbar med spel så där... Men jag har jobbat uteslutande hemifrån i ett år och tycker det fungerar bra med Skype och allt. Men jag är van att jobba på det viset annars också, även när jag är på kontoret.
Så jag håller med, att delvis skylla på Covid-19 är en ganska dassig ursäkt.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jobbar som bilmek. Tänker hur konstigt det hade varit om verkstadschefen hade sagt "Nu har bromsbytet tagit för lång tid, putta ut bilen!"

...alltså det händer ju från biltillverkarnas håll. Kampanjer, EMS-uppdateringar, servicebulletiner etc.

Det är ju också ”patchar” på ett sätt.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Förstår att de måste fokusera på patchar istället för next-gen. Grunderna måste sitta där, helt rätt. Annars blir det samma buggar bara att det ser snyggare ut. Men det är ju lite tråkigt att vänta. Tur att det finns andra spel också.

Sådana här uttalanden. Det känns nog tungt. Undrar varför de kände sig redo. JA-sägare under ledningen? Stress från förseningarna? Brist på kommunikation och insyn pga hemarbete? Antagligen en mix av allt. Känns som de har dålig transparens inom företaget.

Jaja, det kommer i alla fall.

Tror mycket av felen kunde ha undvikits om de hade arbetat med Continuous Integration (CI) i processen.
Framförallt hade de haft en klar syn på vad de egentligen levererade.

I videon nedan går han igenom just det:

https://www.youtube.com/watch?v=E-jGEtqB4wU&t=384s

Medlem

De borde ha låtit det koka ett år till, släppt det till nästa jul istället. Nu har de istället tappat all respekt de lyckats bygga upp under åren.
RIP in pieces, CDPR.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar