FZ har utsett Årets spel 2020!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av det förhållandevis lilla jag spelat hitils av Cyberpunk kan jag lätt säga att det tillhör helt klart top 5 årets bästa spel, iaf av dom jag spelat som släppts iår.

Kanske, är osäker än. Men jag är tvärsäker på att det icke är bäst. Icke.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kanske, är osäker än. Men jag är tvärsäker på att det icke är bäst. Icke.

Nej bäst är det inte.
Half life alyx var näst iår tyckte jag.
Hade Cyberpunk varit ett VR spel, då kanske det hade varit


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förra året fick inte remakes räknas med.. nu går det tydligen bra.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej bäst är det inte.
Half life alyx var näst iår tyckte jag.
Hade Cyberpunk varit ett VR spel, då kanske det hade varit

Men jag ska erkänna att jag har kul med Cyberpunk. Jag gillar det. Det tar emot att behöva erkänna det.

Medlem

Efter att ha spelat bl.a. Astro Bot och sett trailers på Alyx så förstår jag att det toppar listan. VR måste verkligen upplevas för att förstås. Jag tror fortfarande stenhårt på att det är nästa stora utveckling efter 3D som bara väntar på att bli mainstream.

Trodde dock att TLOU2 skulle knipa förstaplatsen, hade ju poppat popcorn och allt 🙁

Frilansare
Skrivet av Sviskon:

Förra året fick inte remakes räknas med.. nu går det tydligen bra.

Japp. Vi är inte maskiner, och vi snackade i timmar om hur vi skulle hantera detta. Nu öppnade vi fördämningarna. Bra va? Och god jul!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Japp. Vi är inte maskiner, och vi snackade i timmar om hur vi skulle hantera detta. Nu öppnade vi fördämningarna. Bra va? Och god jul!

Erkänner du att Resident Evil 2 Remake var bästa spel 2019?!!...... Glad Påsk!

Medlem

Så ett spel behöver inte ens va spelbart för att hamna på fjärdeplats? Det är officiellt FZ har förlorat förståndet..

Redaktör
Skrivet av Nikodemus:

Så ett spel behöver inte ens va spelbart för att hamna på fjärdeplats? Det är officiellt FZ har förlorat förståndet..

Då är vi inte ensamma - ni FZ-läsare har röstat fram Cyberpunk 2077 till årets bästa spel.


signatur
Medlem
Skrivet av employed:

Helt sjukt att Cyberpunk får vara med i topp-5 av årets bästa spel. Alla ute blivna löften som AI och interaktiv story, buggar, pop-ups, lögner, fulspel som recensions-videos osv borde aldrig belönats på detta vis.

Det är inte lögner och bedrägerier som belönas utan det faktum att spelet trots allt är ett riktigt bra spel. Vi belönar spelet som vi fick utifrån vad vi fick, inte utifrån vad vi hoppats få.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Då är vi inte ensamma - ni FZ-läsare har röstat fram Cyberpunk 2077 till årets bästa spel.

Du är en journalist du tycker inte det är något oansvarigt att rekommendera en produkt som knappt är användbar?

Redaktör
Skrivet av Nikodemus:

Du är en journalist du tycker inte det är något oansvarigt att rekommendera en produkt som knappt är användbar?

Jo, givetvis. Men man ska vara medveten om att ”knappt användbar” är subjektivt och att åsikterna om Cyberpunks skick varierar kraftigt.

Vissa menar att pc-verren är fenomenal trots buggarna, andra kallar den trasig. Alla är väl överens om att spelet funkar skräp på första Xbox One och PS4. Allt detta har vi berättat om upprepade gånger.


signatur
Medlem
Skrivet av Ruffles:

En riktigt stabil lista. Eftersom jag inte har någon VR-hjälm har jag förstås inte spelat Half-Life Alyx, men av det jag sett verkar det vara ett riktigt bra VR-spel, och att nyttja Half-Life-universumet kan ju inte vara fel. Jag har tjatat om The Last of Us Part II många gånger förr så jag låter den besvikelsen vila i frid. Kul och lite oväntat att se Ori så högt upp!

ori bordde vart högre Last of us 2 borde inte vart med

Medlem
Skrivet av Popski:

Vilken propaganda? Att kvinnor också kan vara brutala och mörda en massa människor?

om du missade propagandan good for you, det är egetligen irrelevant vilken propaganda det är problemet att man gör det är på bekostnad på storyn.
Karaktärer blir komiska sterotyper och andra agerar helt utanför sin etablerade karaktär det är ett problem och förstör inlevelsen och upplevelsen.

men om du måste veta så är det whitman bad women good.
men som nämts tidigare så är problemet inte argendan utan utförandet på bekostnad av en trovärdig story.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

om du missade propagandan good for you, det är egetligen irrelevant vilken propaganda det är problemet att man gör det är på bekostnad på storyn.
Karaktärer blir komiska sterotyper och andra agerar helt utanför sin etablerade karaktär det är ett problem och förstör inlevelsen och upplevelsen.

men om du måste veta så är det whitman bad women good.
men som nämts tidigare så är problemet inte argendan utan utförandet på bekostnad av en trovärdig story.

Du menar alltså att spelet framställer vita män (vem Whitman är vet jag ej) som onda och kvinnor som goda? Har vi spelat samma spel undrar jag då?

Ledaren för WLF är en väldigt osympatsik svart man. Spelet har fyra bossfighter mot människor. Tre av dessa är mot kvinnor (en stor seraphite, Ellie och Abby) och den fjärde är mot en gigantisk svart man. Joel slaktade ett helt sjukhus med Fireflies i första spelet och fick sota för detta i tvåan. Hans dödande framställs dock inte som något genuint ont eftersom han hade rätt bra skäl för att han göra som han gjorde.

Vilka kvinnor som ska anses vara god vette fan. Ellie och Abby känns inte speciellt trevliga någon av dem. De är verkligen inte 100 % goda utan har en del goda sidor och väldigt många dåliga sidor. De två i spelet som känns mest sympatiska är väl Lev, Owenoch Dina. Även dessa tar dock kål på en hel del människor.

Medlem
Skrivet av Popski:

Du menar alltså att spelet framställer vita män (vem Whitman är vet jag ej) som onda och kvinnor som goda? Har vi spelat samma spel undrar jag då?

Ledaren för WLF är en väldigt osympatsik svart man. Spelet har fyra bossfighter mot människor. Tre av dessa är mot kvinnor (en stor seraphite, Ellie och Abby) och den fjärde är mot en gigantisk svart man. Joel slaktade ett helt sjukhus med Fireflies i första spelet och fick sota för detta i tvåan. Hans dödande framställs dock inte som något genuint ont eftersom han hade rätt bra skäl för att han göra som han gjorde.

Vilka kvinnor som ska anses vara god vette fan. Ellie och Abby känns inte speciellt trevliga någon av dem. De är verkligen inte 100 % goda utan har en del goda sidor och väldigt många dåliga sidor. De två i spelet som känns mest sympatiska är väl Lev, Owenoch Dina. Även dessa tar dock kål på en hel del människor.

Det finns massor med exempel tex Killen med mackan, Hur de framställer Joel osv är du verkligen intresserad och faktiskt vill veta finns det massor av videos som kan visa scen för scen med referencer som inte funkar så bra i tex.

Men Abby är bästa exemplet.
Ingen hade godkänt en spel där en man torterar en kvinna för nöjes skull till döds så brutalt att han blev varm och tog av sig jackan. Sedan efter det framställs som godhjärtad och sympatisk. Förutom mot Mel fuck Mel.

Det är en sjuk sjuk individ.

btw så måste man inte Abbys farsa i första spelet räcker att skjuta honom i foten så blir han medvetslös

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Det finns massor med exempel tex Killen med mackan, Hur de framställer Joel osv är du verkligen intresserad och faktiskt vill veta finns det massor av videos som kan visa scen för scen med referencer som inte funkar så bra i tex.

Men Abby är bästa exemplet.
Ingen hade godkänt en spel där en man torterar en kvinna för nöjes skull till döds så brutalt att han blev varm och tog av sig jackan. Sedan efter det framställs som godhjärtad och sympatisk. Förutom mot Mel fuck Mel.

Det är en sjuk sjuk individ.

btw så måste man inte Abbys farsa i första spelet räcker att skjuta honom i foten så blir han medvetslös

Gubben med mackan är med i två scener i hela spelet. När han är homfobisk är han full och när han väl nyktrat till så är han den som räcker ut handen och ber om förlåtelse (om än efter påtryckingningar från Maria). Ellie är däremot inte storsint nog att ta emot förlåtelsen. Mackgubben framstår inte som en ond människa i mina ögon.

Abby framstår verkligen inte som en bra människa. Hon är villig att döda Joel på ett extremt brutalt vis och uppvisar senare i spelet flera osympatiska drag. Hon är, som du själv antyder, inte riktigt frisk i huvudet. Hon är dock ingen stereotyp skurk utan verkar i en gråzon. Hon har både bra och dåliga sidor.

Ellie torterar f.ö. själv en karaktär i spelet, som dessutom är kvinna (Nora). Ellies hammarslag visas visserligen inte, men jag tvivlar på att Nora hade det särskilt mycket trevligare än Joel.

Med tanke på allt vidrigt som både Abby och Ellie pysslar med så förstår jag inte alls din tes om att spelet utmålar kvinnor som goda och vita män som onda. Kan du utveckla detta?

Skriv svar