Steam ångar på, har över 120 miljoner aktiva användare i månaden

Robot
Steam ångar på, har över 120 miljoner aktiva användare i månaden

Rekordsiffrorna fortsätter för Steam.

#steam, #valve


Medlem

Och 1,7 miljoner nya SteamVR-användare: https://uploadvr.com/steamvr-2020-stats/

Medlem

Vore konstigt om dom hade färre användare än förrut


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag tror inte att jag har startat Steam efter att Cyberpunk 2077 släpptes då jag köpte det spelet på GOG.
Jag har inte heller köpt nått spel under denna tid jag spenderat i Night City, jag räknar inte med alla gratis spel man kunnat plocka överallt (mest på epic).


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vore konstigt om dom hade färre användare än förrut

Ja det intressanta är siffrorna, inte bara vetskapen att det är fler, det borde vara rätt "logiskt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag använder Steam varje dag och det är min huvudplattform dit jag lirar alla multiformat titlar. Startade mitt Steam konto 2016 och upptäckte vilket nöje det var att posta egentagna bilder från grafiskt vackra spel, diskutera med community i diverse olika grupper som man kan gå med i, profilsidan som man kan redigera i massor. Och all statistik om spelad tid plus achievments. Workshop och de många guider. Det finns så många bra funktioner med Valves plattform. Jag blev verkligen frälst. Sedan var det enkelt att köpa nycklar på 3e partssidor och bara klistra in i Steam plattformen. Väldigt smidigt system. Jag kom ju från piratandet och Steam fick upp mina ögon.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Enligt detta sättet och räkna så använder jag steam lika mycket som jag använder windows då båda går igång när jag startar datorn.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det är bra att de har i princip monopol & lejon parten av spel man köper går bara att aktivera på Steam...
Att försöka lura stackars kunder till ens affär genom att ge bort spel för ungefär 50 tusen kronor gratis glädjer mig inte Epic! mig lurar ni inte! ... ... ...

ps. jag var ironisk om det inte framgick.

Medlem
Skrivet av realcyngken:

Det är bra att de har i princip monopol & lejon parten av spel man köper går bara att aktivera på Steam...
Att försöka lura stackars kunder till ens affär genom att ge bort spel för ungefär 50 tusen kronor gratis glädjer mig inte Epic! mig lurar ni inte! ... ... ...

ps. jag var ironisk om det inte framgick.

He, he, good one 🙂...jag var på väg att svara.

Hos mig är Steam på så länge Windows 10 är på. Men det betyder bara att jag är inloggad, oftast spelar jag genom andra klienter.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag använder Steam varje dag och det är min huvudplattform dit jag lirar alla multiformat titlar. Startade mitt Steam konto 2016 och upptäckte vilket nöje det var att posta egentagna bilder från grafiskt vackra spel, diskutera med community i diverse olika grupper som man kan gå med i, profilsidan som man kan redigera i massor. Och all statistik om spelad tid plus achievments. Workshop och de många guider. Det finns så många bra funktioner med Valves plattform. Jag blev verkligen frälst. Sedan var det enkelt att köpa nycklar på 3e partssidor och bara klistra in i Steam plattformen. Väldigt smidigt system. Jag kom ju från piratandet och Steam fick upp mina ögon.

Jag har haft mitt konto sedan det begav sig (2003-2004?) och Steam är den enda plattformen jag använder men aldrig utnyttjat, eller knappt sett, någon dessa funktioner du nämner. Det enda jag gjort är att byta profilbild.

Men där i ligger styrkan med plattformen antar jag. Enkelt att använda utan krångel men det finns mycket att dyka ner i om man så vill sett till community, funktioner och what not. 😊

Medlem
Skrivet av IMSG:

Jag har haft mitt konto sedan det begav sig (2003-2004?) och Steam är den enda plattformen jag använder men aldrig utnyttjat, eller knappt sett, någon dessa funktioner du nämner. Det enda jag gjort är att byta profilbild.

Men där i ligger styrkan med plattformen antar jag. Enkelt att använda utan krångel men det finns mycket att dyka ner i om man så vill sett till community, funktioner och what not. 😊

Samma här. Jag använder Steam till att trycka på "Play" på valt spel.

Medlem

Fortfarande nyhetstorka? Är det tredje månaden i rad som det presenteras siffror om hur många som är inloggade på Steam?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av realcyngken:

Det är bra att de har i princip monopol & lejon parten av spel man köper går bara att aktivera på Steam...
Att försöka lura stackars kunder till ens affär genom att ge bort spel för ungefär 50 tusen kronor gratis glädjer mig inte Epic! mig lurar ni inte! ... ... ...

ps. jag var ironisk om det inte framgick.

Det är upp till utvecklaren att välja plattform.
Epic tjänar hur mycket pengar som helst, fattar inte offermentaliteten, det är inget monopol det är rätt uppenbart, om något så har väl epics framfart bevisat det.. Det finns ju inga hinder för konkurrens.

Wää wää steam tar 30 %, ja och ? välj din egna väg då, absolut ingenting hindrar.

Jag själv tycker om att ha mina spel samlade på en och samma plattform hos ett företag som aldrig svikit mig, gett mig hur mycket refunds som helst utan krux och som alltid fungerar med schyst bandbredd, patch system osv. Samt att klienten är väl optimerad.
Allt bara fungerar.

Men kommer ett bra spel som har sin egna launcher så köper jag där.

Medlem
Skrivet av realcyngken:

Det är bra att de har i princip monopol & lejon parten av spel man köper går bara att aktivera på Steam...
Att försöka lura stackars kunder till ens affär genom att ge bort spel för ungefär 50 tusen kronor gratis glädjer mig inte Epic! mig lurar ni inte! ... ... ...

ps. jag var ironisk om det inte framgick.

Ja, du vet ju inte vad ett monopol är i alla fall.

Skrivet av KeyserSoze:

Det är upp till utvecklaren att välja plattform.
Epic tjänar hur mycket pengar som helst, fattar inte offermentaliteten, det är inget monopol det är rätt uppenbart, om något så har väl epics framfart bevisat det.. Det finns ju inga hinder för konkurrens.

Wää wää steam tar 30 %, ja och ? välj din egna väg då, absolut ingenting hindrar.

Jag själv tycker om att ha mina spel samlade på en och samma plattform hos ett företag som aldrig svikit mig, gett mig hur mycket refunds som helst utan krux och som alltid fungerar med schyst bandbredd, patch system osv. Samt att klienten är väl optimerad.
Allt bara fungerar.

Men kommer ett bra spel som har sin egna launcher så köper jag där.

De som inte vill ge 30% till steam kan ju också välja att inte göra det genom att t.ex. köpa genom t.ex. GMG.
Många som klagar på att steam tar 30% ignorerar att utgivare/utvecklare i princip får trycka hur många nycklar de vill som de kan sälja vart som helst utan att Steam får sin andel.

Medlem
Skrivet av loerk:

De som inte vill ge 30% till steam kan ju också välja att inte göra det genom att t.ex. köpa genom t.ex. GMG.
Många som klagar på att steam tar 30% ignorerar att utgivare/utvecklare i princip får trycka hur många nycklar de vill som de kan sälja vart som helst utan att Steam får sin andel.

Så är det ju, om man inte har en specifik deal med valve om exklusivitet så är det bara att köra på, men många verkar tro att det sker en låsning från valve's sida så fort du publicerar ett spel via steam vilket är total bullshit.
Väldigt många spel släpps ju på både gog och steam samt någon egen launcher tex.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av KeyserSoze:

Så är det ju, om man inte har en specifik deal med valve om exklusivitet så är det bara att köra på, men många verkar tro att det sker en låsning från valve's sida så fort du publicerar ett spel via steam vilket är total bullshit.
Väldigt många spel släpps ju på både gog och steam samt någon egen launcher tex.

Jag tror han menade var att Steam låter utvecklare/utgivare plocka ut hur många Steam-koder av sina spel de vill, och sälja vidare till andra tjänster, alternativt sälja via sin egen webbplats. På dessa koder lägger inte Steam på några som helst kostnader. Därmed är det i teorin möjligt att helt skippa Steams cut på 30% (trots att spelet fortfarande aktiveras på Steam) och få 100% av intäkterna.
Men det kanske var det du syftade på också?


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

1
Skriv svar