Big in Japan – Switch stod för 87 % av konsolförsäljningen förra året

Robot
Big in Japan – Switch stod för 87 % av konsolförsäljningen förra året

Rätta mig om jag har fel, men Japanerna är inte särskilt förtjusta i FPS spel? Call of Duty, Battlefield etc. Om det stämmer, varför är det så? Marknadsföring? Kultur? Lagar?

Medlem

Ja, man får väl medge att Nintendo lyckades vända på skeppet efter WiiU-fiaskot!

Tänk att slå ihop en Wii med en WiiU skulle bli en sån succé!! 😉

Medlem

För mig som prioriterar grafik och mastiga stora "vuxna" single player spel ligger bara min Switch och samlar Schmuts.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Rätta mig om jag har fel, men Japanerna är inte särskilt förtjusta i FPS spel? Call of Duty, Battlefield etc. Om det stämmer, varför är det så? Marknadsföring? Kultur? Lagar?

Är väl svårt att spela FPS i kollektivtrafiken.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Rätta mig om jag har fel, men Japanerna är inte särskilt förtjusta i FPS spel? Call of Duty, Battlefield etc. Om det stämmer, varför är det så? Marknadsföring? Kultur? Lagar?

De gillar och spela på bärbar hårdvara nuförtiden. Därför lyckas switch så bra där.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

För mig som prioriterar grafik och mastiga stora "vuxna" single player spel ligger bara min Switch och samlar Schmuts.

Nintendo övertygade dig iaf att köpa en.
Första "hem-konsolen" från Nintendo jag inte köpt, har inget intresse av bärbara aspekten.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Nintendo övertygade dig iaf att köpa en.
Första "hem-konsolen" från Nintendo jag inte köpt, har inget intresse av bärbara aspekten.

Yes. Ja ville verkligen gilla maskinen men insåg att jag tyvärr är lite för grafik kräsen. Det enda som fungerar för mig är plattformsspelen. De är bra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Tyvärr har dom mig i sitt grep för när Metroid Prime 4 släpps köper jag 99.9% troligen en Switch o allt dag 1.

1 spel, flera tusen kronor. Aja kan kanske spela sönder det på en månad o sen sälja allt.

Medlem

Xbox har ju aldrig gått bra i Japan och de flesta som ville ha en PS4 köpte nog en långt innan 2020.

Jag spelade skitmycket Switch under 2019 men jag tycker att förra året hade väldigt ont om intressanta Switchspel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Lagom stor seger för Animal Crossing där. Frågan är om det finns några som är så patriotiska som japaner när det kommer till spel - tänker nu på t.ex. Nintendos konsoler, Animal Crossing, Pokémon o.s.v. Det verkar bli så inbakat i deras själva kultur på ett helt annat sätt än t.ex. Xbox och Gears/Halo i Amerikas förenta stater.

Själv blir det en switch först när en enbart stationär modell släpps, kan bli en bra inkörsport till spelens underbara värld för min femåring

Medlem

Kör med en lite då den är smidig att ta med och på TVn har jag en relativt fet dator inkopplad. Med då man knappt lämnat hemmet på ett år så har switchen inte använts mycket senaste året. Men har ett par godingar i backloggen som jag kommer spela i år då man ska bli förälder snart och man får mindre tid vid TVn.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Gillar min switch men som andrahandsenhet. Inte spelat bärbart på den sedan första månaden man hade den. Lite facinerande hur mycket Japanernas tänkt skiljer sig från många andra länder. Att gå över till bärbart från stationärt är inget alternativ för mig. Värdelös gimmick men verkar ju gå hem.

Medlem

Switchen är väl helt framtagen för ändamålet att ta tillbaka Japan som jag förstått
.
Japanarna är inte lika sugna på att spela framför TV'n eller sin monitor som vi västerlänningar generellt är, de är mer de som spelar på bussen, t-banan eller i parken så switchen är säkerligen perfekt för det.
Och Sony har mer o mer riktat in sig på Europa och Nord Amerika (samt i Indien så har tydligen efterfrågan på PS5 exploderat också).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Lagom stor seger för Animal Crossing där. Frågan är om det finns några som är så patriotiska som japaner när det kommer till spel - tänker nu på t.ex. Nintendos konsoler, Animal Crossing, Pokémon o.s.v. Det verkar bli så inbakat i deras själva kultur på ett helt annat sätt än t.ex. Xbox och Gears/Halo i Amerikas förenta stater.

Själv blir det en switch först när en enbart stationär modell släpps, kan bli en bra inkörsport till spelens underbara värld för min femåring

Patriotiska eller bara kulturell skillnad? Tror inte ett Call of duty utvecklat i japan skulle sälja bra heller.

Medlem
Skrivet av rosski:

Patriotiska eller bara kulturell skillnad? Tror inte ett Call of duty utvecklat i japan skulle sälja bra heller.

Det är möjligt, känns som att Nintendo verkligen har hittat rätt där de utvecklar hård- och mjukvara som till synes är skräddarsydd för den japanska marknaden men även älskas av folk utanför den. Hatten av för dem

Skrivet av Arzei:

Xbox har ju aldrig gått bra i Japan och de flesta som ville ha en PS4 köpte nog en långt innan 2020.

Jag spelade skitmycket Switch under 2019 men jag tycker att förra året hade väldigt ont om intressanta Switchspel.

Exakt samma för mig. Bara jag som tycker det är märkligt att Switchen dominerar en marknad under ett relativt svagt spelår för konsolen?

Medlem

Spelar bara Tetris 99 och Rocket League på min Switch Lite.

Medlem

Jag har Nintendos maskiner enbart för deras egna spel. Blir dyra spel men när Nintendo släpper ett nytt Mario, Zelda eller Metroid är man såld och det blir oftast kvalitet. Sen är det trevligt med utvecklare som faktiskt släpper färdiga spel. 😉

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

För mig som prioriterar grafik och mastiga stora "vuxna" single player spel ligger bara min Switch och samlar Schmuts.

Samma för mig. Köpte switch begagnad för att spela Zelda, fastnade inte för tycker skärmen var för liten och det var för dålig fps och kvalité på TV. Är lite mer för de "vuxnare" spelen, så sålde igen ett par månader senare. Däremot är jag sugen så in i helvete på en ny Switch av någon oförklarlig anledning så marknadsföringen verkar ju vara genialisk eftersom jag ibland drömmer om en. Men jag vet fan inte ens vad jag ska spela på den.

Kanske om det kommer en pro version någon gång...

Inaktiv
Skrivet av Ugly_Bob:

Själv blir det en switch först när en enbart stationär modell släpps, kan bli en bra inkörsport till spelens underbara värld för min femåring

Min dotter tycker mycket om att spela på Switch men hon gillar mer att spela bärbart än stationärt.
Får hoppas för din del att ”Switch Pro” blir helt stationär då som Switch Lite var när det kommer till bärbart.

Medlem

Trots den STORA försäljningen, inget StarFox? Skandal.

Medlem

Det går ju lika bra för Switch i alla regioner inte bara Japan. I USA har den legat på förstaplats varje månad i över två år vilket är rekord för en konsol. Även i Europa går det otroligt bra. Switch ligger nu nånstans mellan 75-80 milj sålda, detta efter knappt fyra år på marknaden. Tror det släpps officiella siffror i slutet av februari eller om det var mars.

Switch försäljning är ruskigt imponerande. I japan dominerar de fullständigt, men även i USA och delar av Europa har de ju , som lasselason ovanför säger, dominerat senaste två åren.

Kommer en Switch Pro snart lär de ha en god chans att gå om PS4:and totalförsäljning.

För min del har switchen blivit det självklara valet för framförallt indie-titlar. Mycket mer tillfredsställande att spela exempelvis Darkest Dungeon på Switch än vad det är på PC, på grund av hur smidigt man kan växla mellan TV och handhållet.

Qus
Medlem

Att Switch sålt totalt över 76 miljoner är riktigt imponerande. Men som andra skrivit så när Nintendo väl släpper något så är spelet färdigt och näst intill buggfritt. Hybriden blev väldigt lyckad.

1
Skriv svar