Todd Howards inblandning i Indiana Jones-spelet påverkar inte Starfield eller Elder Scrolls VI

Medlem

Jag gissar på att när Elder Scrolls 6, Starfield och Indiana Jones är bra kommer många att säga "Jag visste det. Jag har aldrig sagt Todd Howard är dålig. Han är kung."

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Smaksak väl? Respekterar din åsikt, men i det här fallet är ju spelen så otroligt olika. Allt handlar väl om vilken sorts spel man föredrar. I genren open world-RPG:n tycker jag att både Fallout 3 och 4 står sig väldigt bra. Men det är bara min åsikt, min spelsmak.

Smaksak vet jag inte om man kan säga direkt. Jag jämför dem som Fallout-spel, och där valde de att urvattna konceptet något extremt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gissar på att när Elder Scrolls 6, Starfield och Indiana Jones är bra kommer många att säga "Jag visste det. Jag har aldrig sagt Todd Howard är dålig. Han är kung."

”När”? Snarare ”om”, för de verkar inte vara förmögna att göra bra spel längre. Fallout 4 kändes extremt daterat redan när det släpptes, ändå envisas dom med att fortsätta med samma verktyg för kommande spel.

Visst, Morrowind/Oblivion/Skyrim var underhållande som några slags action/FPS-RPG när de släpptes, men har man spelat till exempel Witcher 3 sedan dess framstår de som en påse skit

eld
Medlem
Skrivet av Hellspites:

It just work!! 3 games in my mind, no problem. Im going to use copy paste and say 16 times the details "16" can you believe it!!! It's just work!!

Kanske blir skit bra vad vet jag.

Folk gillar att slänga runt quotes som de vore lögner men:

"it just works" handlade om hur husbyggande i fallout 4 kom till, och hur motorn automatiskt hade stöd för dessa dynamiska ändringar i världen utan större problem, just pga hur den fungerar.

"16 times the detail", med denna så pratade han om hur med hjälp av uppgraderingar av motorn kunde rita upp en mycket större del av världen, 16 gånger mer av världen, med hjälp av optimeringar och loddning. Draw distance är dag och natt om man jämför fallout 76 med 4.

Medlem

Så i slutändan så är han fortfarande inte delaktig i indiana jones spelet även om dem vill påstå motsatsen?

Medlem

Fallout 3 är svårförlåtet...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Smaksak vet jag inte om man kan säga direkt. Jag jämför dem som Fallout-spel, och där valde de att urvattna konceptet något extremt.

Har inte spelat förlagan tillräckligt mycket för att uttala mig mer specifikt. Kan mycket väl föreställa mig att det finns vissa aspekter som brukade vara mer "intressanta" och mer "genomtänkta" i de gamla spelen. Saker som skulle vara fullt möjliga att föra över till det nya formatet. Men det kokar ju fortfarande ner till tycke och smak, vad man vill få ut av ett spel och vad man värderar högst.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Att Todd haft en betydande roll i spelens riktning under många år kan jag hålla med om. Sedan om det är positiv eller negativ riktning är ju en smaksak.

Och där har vi det!

Jag hade själv stora problem med Oblivion, det var mycket jag inte gillade av ändringarna från Morrowind. Skyrim rättade till en hel del men jag saknar fortfarande mycket från Daggerfall.

Dock så gillar jag spelen i sin helhet, oblivion lite mindre dock.

Samma sak med fallout 4, som förlorade en hel del från fallout 3, men beslutet att göra allt skräp användbart var fantastiskt.

Medlem
Skrivet av eld:

Folk gillar att slänga runt quotes som de vore lögner men:

"it just works" handlade om hur husbyggande i fallout 4 kom till, och hur motorn automatiskt hade stöd för dessa dynamiska ändringar i världen utan större problem, just pga hur den fungerar.

"16 times the detail", med denna så pratade han om hur med hjälp av uppgraderingar av motorn kunde rita upp en mycket större del av världen, 16 gånger mer av världen, med hjälp av optimeringar och loddning. Draw distance är dag och natt om man jämför fallout 76 med 4.

No, shit sherlock!!
Jag tror nog att alla här på fz och dom flesta gamers vet vart dom där qoutsen kommer ifrån. Det är ett meme, som han förtjänar. Men skit samma.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Har inte spelat förlagan tillräckligt mycket för att uttala mig mer specifikt. Kan mycket väl föreställa mig att det finns vissa aspekter som brukade vara mer "intressanta" och mer "genomtänkta" i de gamla spelen. Saker som skulle vara fullt möjliga att föra över till det nya formatet. Men det kokar ju fortfarande ner till tycke och smak, vad man vill få ut av ett spel och vad man värderar högst.

Ser inte på vilket sätt, men om man inte spelat originalen (eller riktiga RPG:n överhuvudtaget) så förstår jag att Fallout 3 kan vara imponerande, antar jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gissar på att när Elder Scrolls 6, Starfield och Indiana Jones är bra kommer många att säga "Jag visste det. Jag har aldrig sagt Todd Howard är dålig. Han är kung."

Jag gissar att när TESVI släpps helt trasigt, med nerdummat skill-system, antik spelmotor och buggigare än CP2077 så kommer alla Todd-kramare att gå och gömma sig i 6 månader till dess att moddarna på Nexus har sminkat grisen så pass bra att det blir en angenäm spelupplevelse. Sedan badar Todd återigen i beröm.

Credit where credit is due.

Moderator | Testpilot
Skrivet av RiddarKatig:

Fallout 3 är svårförlåtet...

För egen del är det en av mina favoriter i serien.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ser inte på vilket sätt, men om man inte spelat originalen (eller riktiga RPG:n överhuvudtaget) så förstår jag att Fallout 3 kan vara imponerande, antar jag.

Jag har spelat originalen och tycker fortfarande att Fallout 3 är ett av dom allra bästa rollspelen som gjorts.

Baldurs Gate 1&2. Neverwinter Nights 1&2, Planescape Torment. Kotor 1&2, Witcherserien, Dragon Age trilogin, Mass Effect Trilogin, Divinityspelen Osv. Nu vet jag inte vad som räknas som riktiga rollspel, men Jag har bland annat spelat dessa och INGET kommer i närheten av Bethesdas Fallout eller Elder Scrolls för mig personligen.

För mig är det viktigaste i ett rollspel att kunna leva ett annat liv i en annan värld, på mina villkor, ha ett hem och ge mig ut göra lite vad jag själv känner för än att bara kunna questa och följa en mainstory oavsett hur välskriven.

Därför ser jag fram emot vad än Bethesda jobbar på. Men det är jag det.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det är ju inte så att Todd Howard arbetar praktiskt med några projekt, han är en beslutsfattare och därmed finns det gott om utrymme för fler än två projekt, särskilt i dessa tider när allt hanteras på distans och går trögt pga. handläggning.

Medlem

Mycket Todd hat här inne. Visst ska han ha skit för mycket men att sparka bajs på spel som Skyrim och Morrowind som trots att de är/var buggiga kommer gå till historien som ett av de bästa och inflytelserika spelen någonsin är visar hur dåligt insatt man är.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag har spelat originalen och tycker fortfarande att Fallout 3 är ett av dom allra bästa rollspelen som gjorts.

Baldurs Gate 1&2. Neverwinter Nights 1&2, Planescape Torment. Kotor 1&2, Witcherserien, Dragon Age trilogin, Mass Effect Trilogin, Divinityspelen Osv. Nu vet jag inte vad som räknas som riktiga rollspel, men Jag har bland annat spelat dessa och INGET kommer i närheten av Bethesdas Fallout eller Elder Scrolls för mig personligen.

För mig är det viktigaste i ett rollspel att kunna leva ett annat liv i en annan värld, på mina villkor, ha ett hem och ge mig ut göra lite vad jag själv känner för än att bara kunna questa och följa en mainstory oavsett hur välskriven.

Därför ser jag fram emot vad än Bethesda jobbar på. Men det är jag det.

Jao, då antar jag att man helt enkelt är mer intresserad av en railshooter än ett faktiskt RPG.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, då antar jag att man helt enkelt är mer intresserad av en railshooter än ett faktiskt RPG.

Fallout 1 och 2 är några av mina absoluta favoritspel, Fallout 3 är definitivt inte samma typ av spel.

Men Fallout 3 är fortfarande fantastiskt, det gav många möjligheten att leva ut drömmen att springa runt i världen på ett helt nytt sätt med otrolig frihet. Det är svårt att vara arg på fallout 3 även om ett alternativt fallout 3 inte fick existera.

Medlem

Han är väl kanske både bra och dålig; bra på vissa saker och dålig på andra. Sant är iaf att hans spel har stått för c:a 35 % av min spelunderhållning de senaste 12 åren, tusentals timmar i urroliga spel som har en helt annan nivå av interaktivitet än andra open world-spel. Andra open world-spel kanske är snyggare eller har bättre story, men de är ju rena rama papier-maché-kulisserna jämfört med Bethesda-spel.

Älskar riktiga RPG men det behöver blandas ut med action-RPG annars blir man för less på att läsa så oerhört mycket text och hålla reda på så vansinnigt mycket.

Medlem
Skrivet av employed:

Mycket Todd hat här inne. Visst ska han ha skit för mycket men att sparka bajs på spel som Skyrim och Morrowind som trots att de är/var buggiga kommer gå till historien som ett av de bästa och inflytelserika spelen någonsin är visar hur dåligt insatt man är.

Kanske en dryg fråga men varför anser du Skyrim är ett av de bästa spelen någonsin?

Jag tyckte jag verkligen gav spelet en chans, för jag ville verkligen spelet skulle vara bra. Jag tycker betydligt mer om första person spel och ville verkligen Skyrim skulle kunna ta genren till nästa nivå. Men lira runt 50-60h och minns knappt något av spelet.

Nästan inga riktigt bra quest eller minnesvärda stunder att tala om alls. Mycket av problemen med Oblivion är fortfarande kvar och vissa saker har blivit ännu sämre. Exempelvis de flesta quests är fortfarande i någon generisk tunnel eller grotta. RPG-elemementen och skillsystemet, blev ännu mer nedvattnad. Mainstoryn var så ointressant att jag till slut inte kunde fortsätta. Även när man ökade till master, var svårighetsgraden patetiskt. Hjälp en drake! Bam, bam oj han dog visst... två slag... yay vad spännande...

Jag minns typ första och andra gången jag stötte på en drake och det fanns lite osäkerhet hur man skulle klara sig ur situationen. Dvs spelet var så kallat spännande. Ni vet, det spel brukade vara innan allt blev en omdesignat för den stora massan. Men den stora majoriteten av speltiden fick man känslan av "när blir det här spelet bra" och "varför spelar jag ens det här spelet", vilket också är allt för vanligt i dagens AAA-lir.

En kan ha viss översyn att stridsmekaniken är fortfarande kass och ointressant, om det finns något annat som kompenserar för det. Exempelvis i Oblivion fanns det vissa quest (thief och The Dark Brotherhood) som vägde upp mycket av det andra mediokra. Men i Skyrim tycker jag knappt inget stack ut.

Liksom alla ögonblick som var tänkta att vara episka eller dramatiska faller totalt platt...

Zzzz

Merparten av NPCer och questgivarna är mer karaktärslösa än stolarna de sitter på...

Jag känner oftast fan inget när jag kör det här spelet.

Om detta är Skyrims arv, kunde jag likväl varit utan spelet. Nej det är inte ett dåligt spel, men det är så jädra intetsägande, ytligt och fegt. Alla elementen är där för vad som skulle kunna vara ett riktigt bra rpg-spel. Men känns som att spelet är mindre än summan av dess delar. Det känns verkligen som att spelet haft en dålig öm, director...

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kanske en dryg fråga men varför anser du Skyrim är ett av de bästa spelen någonsin?

Ibland gillar man inte vissa spel och det är helt okej, men nu ligger ju på 93% overall positive på steam.

Jag saknar ju dagarna då elderscrolls var mer av en roguelike i en massiv värld, men jag gillar även elderscrolls som det blev på grund av andra anledningar.

Personligen så ger mig spelet en upplevelse jag inte riktigt hittar någon annanstans, tack vare hur man kan interagera med världen, och att den ser ut såhär:

Den där känslan av att veta att någon väntar bakom varje hörn, något som många tycker att något som cyberpunk saknade otroligt mycket.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Exempelvis i Oblivion fanns det vissa quest (thief och The Dark Brotherhood) som vägde upp mycket av det andra mediokra. Men i Skyrim tycker jag knappt inget stack ut.

Det är ganska enahanda då man skickas till ännu en draugr-grotta eller dwemer-ruin, men iaf, de här daedric-uppdragen var väl samtliga ganska unika? Typ 15 stycken.

Medlem
Skrivet av eld:

Ibland gillar man inte vissa spel och det är helt okej, men nu ligger ju på 93% overall positive på steam.

Jag saknar ju dagarna då elderscrolls var mer av en roguelike i en massiv värld, men jag gillar även elderscrolls som det blev på grund av andra anledningar.

Personligen så ger mig spelet en upplevelse jag inte riktigt hittar någon annanstans, tack vare hur man kan interagera med världen, och att den ser ut såhär:

https://i.imgur.com/mqJr7an.gif

https://i.imgur.com/QstqqIZ.gif

https://i.imgur.com/TRzcaXx.gif

https://i.imgur.com/dSkMn44.gif

Den där känslan av att veta att någon väntar bakom varje hörn, något som många tycker att något som cyberpunk saknade otroligt mycket.

Jag förstår vad du menar, kanske främsta anledning till att jag lirade 50-60h, var just hoppet att upptäcka något spännande runt nästa hörn . Dock när man väl inser att det kommer typ aldrig ske, när allt känns otroligt förutsägbart, knappt inget är utmanande och det mesta intetsägande, så förlorar ju även dessa vyer sin förmåga att hålla uppe känslan av "vad kan vara bakom nästa hörn".

Det måste finnas något mer att hålla tag i, dyka ner i, att förlora sig i, annars blir det bara som att segla ett stort hav som är 1m djupt.

Håller också med om Cyberpunk till största del saknar upptäckarkänslan. Men resultatet blir ju ändå desamma och Cyberpunk har ju åtminstone en hyfsad mainstory en kan klamra sig fast i.

Vilket betyg ett spel har fått på metacritic av diverse speljournalister, är för mig ungefär lika ointressant som vad den stora massan anser .

Tycker man ser den här 1miljon flugor kan inte ha fel logiken allt för ofta nuförtiden. Om ett spel verkligen i sig var riktigt jädra bra, hade man aldrig behövt använda sådana argument från första början.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det är ganska enahanda då man skickas till ännu en draugr-grotta eller dwemer-ruin, men iaf, de här daedric-uppdragen var väl samtliga ganska unika? Typ 15 stycken.

Jo men de var nog rätt intressanta ändå. Ja det var mycket gå till grott/ruin/tunnel #34125, men ändå lite spänning där. Också intressantare karaktärer i daedric-kulten om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kanske en dryg fråga men varför anser du Skyrim är ett av de bästa spelen någonsin?

Jag tyckte jag verkligen gav spelet en chans, för jag ville verkligen spelet skulle vara bra. Jag tycker betydligt mer om första person spel och ville verkligen Skyrim skulle kunna ta genren till nästa nivå. Men lira runt 50-60h och minns knappt något av spelet.

Måste hålla med, jag fastnade aldrig heller för Skyrim. Det känns extremt ytligt så fort man börjar skrapa lite på ytan. Skulle säga att Elder Scrolls Online är bättre, även för singleplayer-spelande.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tycker man ser den här 1miljon flugor kan inte ha fel logiken allt för ofta nuförtiden. Om ett spel verkligen i sig var riktigt jädra bra, hade man aldrig behövt använda sådana argument från första början.

Alltså, jag förstår vad du menar, men samtidigt handlar det inte om att en ny skara spelare har bytt ut den gamla, det finns många gamla fans av de gamla elderscrolls-spelen och andra gamla pc-spel som älskar skyrim, så det är ju inte uteslutande.

Jag har själv samma sug att hoppa in i skyrim som jag har att hoppa in i daggerfall och morrowind, av massa olika andledningar.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag gissar att när TESVI släpps helt trasigt, med nerdummat skill-system, antik spelmotor och buggigare än CP2077 så kommer alla Todd-kramare att gå och gömma sig i 6 månader till dess att moddarna på Nexus har sminkat grisen så pass bra att det blir en angenäm spelupplevelse. Sedan badar Todd återigen i beröm.

Credit where credit is due.

Jag hoppas bara att media och folk i allmänhet har, när TESVI släpps, samma nivå på granskningen som CDPR utsattes för i samband med Cyberpunk. Det är liksom dags nu att Bethesda får den kritik de förtjänar för att de släpper trasiga spel som i allmänhet ser ut som skit.

Medlem
Skrivet av antor:

Jag hoppas bara att media och folk i allmänhet har, när TESVI släpps, samma nivå på granskningen som CDPR utsattes för i samband med Cyberpunk. Det är liksom dags nu att Bethesda får den kritik de förtjänar för att de släpper trasiga spel som i allmänhet ser ut som skit.

Har tänkt samma många gånger under hösten. Vi är så vana vid samma motor att alla förväntar sig att modscenen skall lösa alla problemen. Inte minst Bethesda själva...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, då antar jag att man helt enkelt är mer intresserad av en railshooter än ett faktiskt RPG.

Skrivet av eld:

Fallout 1 och 2 är några av mina absoluta favoritspel, Fallout 3 är definitivt inte samma typ av spel.

Men Fallout 3 är fortfarande fantastiskt, det gav många möjligheten att leva ut drömmen att springa runt i världen på ett helt nytt sätt med otrolig frihet. Det är svårt att vara arg på fallout 3 även om ett alternativt fallout 3 inte fick existera.

Typ, detta. Det är inget fel på dom gamla Fallout, men jag lever mig in i världen på ett helt annat sätt när jag är på plats istället för att se någon annan springa runt i ett gudperspektiv.

Frihet framför allt är det jag vill ha i rollspel och där briljerar Bethesda (även om jag tycker dom hade sin absoluta topp i och med Morrowind). Har varit penna och pappersrollspelare i 35 år och tycker att Bethesdas spel är dom som kommer närmast den känslan digitalt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

eld
Medlem
Skrivet av antor:

Jag hoppas bara att media och folk i allmänhet har, när TESVI släpps, samma nivå på granskningen som CDPR utsattes för i samband med Cyberpunk. Det är liksom dags nu att Bethesda får den kritik de förtjänar för att de släpper trasiga spel som i allmänhet ser ut som skit.

Ska vi kolla vad fz gav för kritik när det jättedåliga, fula och helt trasiga spelet släpptes:

https://www.fz.se/recension/127987-the-elder-scrolls-v-skyrim

Citat:

Helheten är också sådär fenomenalt mysig och storslagen som vi hoppats på. Man kan gnälla på stelheten, fantasyklyschor och oprecisa strider. Men med världens bildligt sett vackraste spelvärld, vansinniga drakmöten, en storslagen berättelse och hundratals timmars rollspelsglädje cementerar Skyrim sin plats bland de riktigt stora. Nu det din tur att skriva din historia. Make it epic!

Medlem
Skrivet av eld:

Ska vi kolla vad fz gav för kritik när det jättedåliga, fula och helt trasiga spelet släpptes:

https://www.fz.se/recension/127987-the-elder-scrolls-v-skyrim

Ja?

Jag har svårt att se någon relevans i en gammal recension för Skyrim i en diskussion där jag pratar om att det är hög tid för Bethesda att de utsätts för samma kritik och drev som CDPR. En recension är alltid subjektiv. Jag har personligen problem med de betyg FZ gett både Skyrim och Cyberpunk, inget av dem förtjänar i min mening betyget "mästerligt", men precis som jag nyss skrev så är recensioner alltid subjektiva.

Min poäng ligger snarare i det att det CDPR utsatts för i media och av folk i allmänhet är någonting som Bethesda även de förtjänar och har gjort så sedan åtminstone Oblivion. Tar vi Skyrim som exempel så hade det spelet i sig många av de problem som även Cyberpunk har, med urusel AI, trasiga quests, meningslösa NPCs som bryter mot "immersion", var mer eller mindre helt trasigt på vissa av den generationens konsoler, stundtals medioker grafik (de som designat snön kan ju aldrig upplevt riktig snö ffs), dåliga karaktärsmodeller etc.

123
Skriv svar