Rapport: CD Projekt hade full koll på Cyberpunk 2077:s last gen-problem

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Alls håller nog med om att det var riktigt fult att släppa det i skicket det är. Men behöver inte ta i från knäna, andra spel som varit sjunkande skepp vid release var ex Skyrim, Fallout New Vegas, FO76, Battlefield 4, Daikatana, Arkham Knight (pc port), Aliens: Colonial Marines, AC: Unity och slutligen Anthem. Och säkert några tjog till.
Förstår frustrationen men man behöver ju inte ljuga.

Nästan ett tjog till:
--------------------------
Duke Nukem Forever
Test Drive: Unlimited
Homefront
Breach
Dead Island
Frontlines: Fuel of war
Kane and Lynch: Dead Men
Eva Cash
Vin Diesel: Wheelman
Insurgency
True Crime: Streets of LA
Total Overdose
COD: BlOps IIII
Need for Speed-Rivals (2013)
Need for Speed (2015), Payback (2017) och Heat (2019)
Just Cause


signatur

autograph

eld
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Nej FZ, ni borde ändra er recension från mästerligt till oacceptabelt.

Det är stor risk att även dina favoritspel har haft folk som jobbat övertid, massor med bortklippta features, och saker som gick fel. Det är jättemycket saker som är fel med spelindustrin.

Ska vi sätta betyg efter fel som begås i spelutvecklingen så kommer ingen få några bra betyg längre

Medlem
Skrivet av eld:

Det är stor risk att även dina favoritspel har haft folk som jobbat övertid, massor med bortklippta features, och saker som gick fel. Det är jättemycket saker som är fel med spelindustrin.
Ska vi sätta betyg efter fel som begås i spelutvecklingen så kommer ingen få några bra betyg längre

Nej, det tror jag inte.
När ett spel väl är släppt så är det ju i det skick som det recenseras?
Spelindustrin kanske lär sig att vänta med släpp tills spelet är klart?
ID: "When it's ready"


signatur

autograph

Medlem

Stora pengar, stora misstag. Små pengar, små misstag.

Medlem
Skrivet av denza:

Haha. Du lever i en helt annan värld.

Men det är ok. Man får fsktiskt tycka som man vill.

Vilken värld lever du i? Jag trodde vi alla levde i samma värld?
Alla GTA spel som har släppts på konsol har lidit av stora prestanda problem, ofta under 20fps. RDR2 är smockat med frustrerande buggar, en hel del som inte påverkar spelglädjen men oacceptabelt många som gör att uppdrag misslyckas, man dör eller att man måste ladda om spelet.

Rockstar är ett av de absolut sämsta på att optimera spel, oavsett om det är konsol eller PC.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är stor risk att även dina favoritspel har haft folk som jobbat övertid, massor med bortklippta features, och saker som gick fel. Det är jättemycket saker som är fel med spelindustrin.

Ska vi sätta betyg efter fel som begås i spelutvecklingen så kommer ingen få några bra betyg längre

Och då kanske spelutvecklingen ändrar sig?

Det är enbart hype som gjorde fiaskot till mästerligt. Hade FZ recenserat spelet idag, hade det definitivt inte fått 5/5.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Se där finns hur många som helst. Det förminskar inte CDPR spektakel på något sätt men att säga att det är det värsta i gaming historien är att ta i.

Vi glömmer snabbt.

Det är klart att det finns exempel men många som radas upp är inte AAA spel. Men det PR-maskineri CDPR drog igång 2018? och hypen som kom med det är nog bara no man sky som är ett indiespel och därmed inte ens AA som kommer nära. Bethesda-spelen med creation-engine har alltid buggar men de hypar heller inte sina spel på samma sätt. Jämför exempelvis hur fallout 4 lanserades. Alltid enkelt att klaga på Skyrim men det är en av de bästa first person rpg:erna som släppts om man tar med allt (jag köper alla argument att Morrowind är bättre så slipper vi diskutera det). Arkham knight har jag inte ens spelat om jag ska vara ärlig (pga. buggarba) men kan inte minnas att det hypades på samma sätt. Det kan iofs vara för att batman-spelen aldrig har intresserat mig av någon anledning.

Inaktiv
Skrivet av Jud1t:

Det är klart att det finns exempel men många som radas upp är inte AAA spel. Men det PR-maskineri CDPR drog igång 2018? och hypen som kom med det är nog bara no man sky som är ett indiespel och därmed inte ens AA som kommer nära. Bethesda-spelen med creation-engine har alltid buggar men de hypar heller inte sina spel på samma sätt. Jämför exempelvis hur fallout 4 lanserades. Alltid enkelt att klaga på Skyrim men det är en av de bästa first person rpg:erna som släppts om man tar med allt (jag köper alla argument att Morrowind är bättre så slipper vi diskutera det). Arkham knight har jag inte ens spelat om jag ska vara ärlig (pga. buggarba) men kan inte minnas att det hypades på samma sätt. Det kan iofs vara för att batman-spelen aldrig har intresserat mig av någon anledning.

Jag förstår vad du menar, men det här med hype är väldigt individuellt också. Jag var inte överdrivet hypad inför CP som exempel, mycket pga att jag höll mig aktivt undan nyheter trailers etc. Ville gå in utan fördomar så att säga.

Låter man sig dras med så är klart risken större att upplevelsen aldrig kan leva upp till hypen, hände mig exempelvis med FO4. Var inget dåligt spel men det kunde aldrig mäta sig med vad jag förväntade mig. Eller mitt extremfall ME: Andromeda, avskyr spelet mycket tack vare hypen.

Medlem
Skrivet av Kloker:

Alla GTA spel som har släppts på konsol har lidit av stora prestanda problem, ofta under 20fps. RDR2 är smockat med frustrerande buggar, en hel del som inte påverkar spelglädjen men oacceptabelt många som gör att uppdrag misslyckas, man dör eller att man måste ladda om spelet.

Rockstar är ett av de absolut sämsta på att optimera spel, oavsett om det är konsol eller PC.

Alla? GTA1 och London fungerade fint på PS1. GTA3, Vice City och San andreas även dom bra på PS2.
GTA5 låg på runt 20-25fps på PS3/Xbox360 ja, men utöver det så var det inte någon buggfest eller en massa problem som orsakade att spelet crashade. Cyberpunk går ju ibland ner till 10-15fps på PS4/XboxOne vilket är under all kritik.

Medlem

Känner alltid att jag har en negativ vinkel i dessa CDPR kommentarer men jag vill lyfta fram att jag faktiskt gillar spelet. Har spelat över 100 h och är överlag nöjd men önskar att jag väntat ett år eller två.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ett betyg som är färgat av all hajp/förväntan/CDPR-fanboyism som investerats.

"Det här spelet får inte vara dåligt", typ.

Precis så, hade förväntat mig mer av FZ som ligger mig så varmt om hjärtat. Även den bäste kan fela.

Skrivet av eld:

Det är väl ingen som har suttit och försvarat cd projekt red.

Det går att ha roligt i spelet men fortfarande se problemen.

Joo tyvärr.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag förstår vad du menar, men det här med hype är väldigt individuellt också. Jag var inte överdrivet hypad inför CP som exempel, mycket pga att jag höll mig aktivt undan nyheter trailers etc. Ville gå in utan fördomar så att säga.

Låter man sig dras med så är klart risken större att upplevelsen aldrig kan leva upp till hypen, hände mig exempelvis med FO4. Var inget dåligt spel men det kunde aldrig mäta sig med vad jag förväntade mig. Eller mitt extremfall ME: Andromeda, avskyr spelet mycket tack vare hypen.

Visst är det så men tycker det finns flera aspekter. Det finns dels den egna hypen som infinner sig när exempelvis ett älskat spel får en uppföljare sen finns det ju den hype som utgivarna står för för att sälja ett spel. Hade inte jättehöga förväntningar på CP2077 innan CDPR drog igång. Witcher 3 tyckte jag var ett bra spel och ett stort uppsving från 2:an men det var mycket som var lite meh (mest Geralt) när det släpptes men efter expansionerna kunde till och med jag acceptera att spelet bändes i samma mening som de bästa. Cyberpunk är dock en av de subkulturerna som jag konsumerat mest i mitt liv, ända sen 80-talet så det kanske inte är så konstigt att min egen hype kanske varit lite väl hög?

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Oerhört viktigt att man kommer till insikt och inte låter sitt ego styra undermåliga känsloargument.

Jag tar på mig ansvaret och rollen att hjälpa människan i rätt riktning här i livet. Ser du ljuset Jonathan?

Haha - I rest my case, say no more - hjälten är här... (man ser ju det på din avatar, den talar sitt egna språk)


signatur

Niet.

Inaktiv
Skrivet av Jud1t:

Visst är det så men tycker det finns flera aspekter. Det finns dels den egna hypen som infinner sig när exempelvis ett älskat spel får en uppföljare sen finns det ju den hype som utgivarna står för för att sälja ett spel. Hade inte jättehöga förväntningar på CP2077 innan CDPR drog igång. Witcher 3 tyckte jag var ett bra spel och ett stort uppsving från 2:an men det var mycket som var lite meh (mest Geralt) när det släpptes men efter expansionerna kunde till och med jag acceptera att spelet bändes i samma mening som de bästa. Cyberpunk är dock en av de subkulturerna som jag konsumerat mest i mitt liv, ända sen 80-talet så det kanske inte är så konstigt att min egen hype kanske varit lite väl hög?

Håller med dig helt och hållet. Måste kännas extra när det är något som har följt en länge i livet. Som mitt exempel med ME: Andromeda, helt övertygad om att jag hade kunnat tycka att det var ett helt okej spel om det inte hade utspelat sig som ett Mass Effect spel. Nu avskyr jag det, hemskt men sant. Kommer inte ihåg hypen kring Andromeda men bara att släppa det som ett Mass Effect räckte för min hype i varje fall.

Som sagt passar mig idag, i den mån det går i varje fall.

Medlem
Skrivet av zevile:

Tråkigt att se CDPR förvandlas från ett speciellt företag till en i mängden. Oavsett hur mycket jag gillar CP2077 och tycker att det inte finns nåt liknande spel i marknaden så är detta helt galet.

På vilket sätt är CDPR ett "speciellt företag"?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Westrr:

Alla? GTA1 och London fungerade fint på PS1. GTA3, Vice City och San andreas även dom bra på PS2.
GTA5 låg på runt 20-25fps på PS3/Xbox360 ja, men utöver det så var det inte någon buggfest eller en massa problem som orsakade att spelet crashade. Cyberpunk går ju ibland ner till 10-15fps på PS4/XboxOne vilket är under all kritik.

Ja, och jag tycker även på PC att GTAV funkar fint o då sitter jag med äldre hårdvara (AMD fx 6350 samt ett GTX 960 4GB) Visst RDR2 hade ju en hel del prestanda-problem vid launch, men orkade man manuellt gå igenom grafik-inställningarna så funkade det helt ok ändå. Trodde inte ens jag skulle kunna köra det på medium settings men det går helt ok, har tom textures på high. Sen har de ju ordnat till det rätt snabbt med patchar också. Just my 2 cents


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

På vilket sätt är CDPR ett "speciellt företag"?

Värnar (Värnade?) om sina fans, ger ut gratis dlc istället för en massa microtransactions(ea, ubisoft etc.), skapar fantastiska expansions som är värdig sin prislapp och skapar helt enkelt jävligt bra story baserade spel trots det bakom kulisserna.

Medlem

Ja det är klart dem hade. Det var bara pengar, pengar, pengar som gällde för ledningen. Att hinna med julruschen. Dem kommer att få böta 10% av sin inkomst på grund av det i Polen.

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Håller med dig helt och hållet. Måste kännas extra när det är något som har följt en länge i livet. Som mitt exempel med ME: Andromeda, helt övertygad om att jag hade kunnat tycka att det var ett helt okej spel om det inte hade utspelat sig som ett Mass Effect spel. Nu avskyr jag det, hemskt men sant. Kommer inte ihåg hypen kring Andromeda men bara att släppa det som ett Mass Effect räckte för min hype i varje fall.

Som sagt passar mig idag, i den mån det går i varje fall.

För mig var det precis tvärtom med ME:A. Tyckte att original trilogin fick den avslutning serien förtjänade i och med DLC:erna och var rätt nöjd. Hade ingen förväntning alls på andromeda och tyckte det var helt ok. Gameplay framför allt. Påminde rätt mycket om dragon Age inquisition rätt mycket då båda var i frostbite-motorn och open world. Upplevde inte överdrivet mycket buggar förutom minspelen som jag har för mig att de fixade rätt tidigt. Början av spelet är riktigt bra till och med. Tror att även det kunde ha räddats med lite kärlek och dlc:er.

Medlem

Oavsett hur upprörda folk är över borttaget innehåll, buggar och hur dåligt det fungerar på last gen är det fortfrt ett bra spel på PC.
Även fast jag själv inte tycker det är årets spel så kan jag helt klart se varför vissa tycker det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av autograph:

Nej, det tror jag inte.
När ett spel väl är släppt så är det ju i det skick som det recenseras?
Spelindustrin kanske lär sig att vänta med släpp tills spelet är klart?
ID: "When it's ready"

Och det var precis vad som gjordes här på fz, spelet recenserade som det var på PC vid släpp.

Man brukar vanligtvis inte inkludera hur utvecklingen gick, då man i de flesta fall inte har någon aning om hur utvecklingen såg ut, eller vad som klipptes.

Inaktiv
Skrivet av denza:

Här är en fan boys. Vad ville du? Jag har skitkul med spelet på LAST Gen. Betonar Last för det är kul. Ha en bra kväll. Jag ska krypa tillbaka till min sten igen. Tur att du är så duktig. Mr duktig.

Justq ja. Fel av mig. Current gen har jag ju. Doh!

Jag vill också sticka upp nosen och säga att CP2077 var ett av 2020s bästa spel (på PC iaf, där jag spela)

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Visst kan aktieägare ställa krav etc. Men VD:n och närmst styrelsen har väl fortfarande möjlighet att själva bestämma. Aktieägarna kan väl som bäst byta ut styrelsen som då kan sätta dit en ny VD. Så jag skulle vara försiktig att peka ut någon annan än den exekutiva ledningen för CDPR.

Har du tänkt tanken att VDn och styrelsegubbarna också äger aktier? Så kallad feedback loop 🤪

I synnerhet om deras end of year bonusar är beroende av hur högt aktiekursen ligger. De flesta börsnoterade företag har det som KPI - Key Performance Indicator

PS När jag tänker till lite så hade man kunnat förutsäga det här dagen CD Project Red introducerades på börsen. Det är en anledning till att Gabe och Valve gubbarna inte finns på börsen. 🙂

PS2 I framtiden borde de lägga lite mer krut på GSI - Gamer Satisfaction Indicator 😁

Medlem
Skrivet av A1200G:

Har du tänkt tanken att VDn och styrelsegubbarna också äger aktier? Så kallad feedback loop 🤪

I synnerhet om deras end of year bonusar är beroende av hur högt aktiekursen ligger. De flesta börsnoterade företag har det som KPI - Key Performance Indicator

PS När jag tänker till lite så hade man kunnat förutsäga det här dagen CD Project Red introducerades på börsen. Det är en anledning till att Gabe och Valve gubbarna inte finns på börsen. 🙂

PS2 I framtiden borde de lägga lite mer krut på GSI - Gamer Satisfaction Indicator 😁

Absolut. Jag säger inte emot. Men att säga att det är aktieägarna är väl lite att ta i även om samtliga i styrelsen och den exekutiva ledningen förmodligen alla har aktier så representerar de inte aktieägarna som grupp. Sen får man säga att bolagsmässigt var det ett rätt dåligt beslut om man ser på börsvärdet nu. Om inte någon strategisk har sänkt värdet för att öka antalet aktier...

Medlem
Skrivet av GenitaliskaGardet:

Det ska bli intressant att se om/hur det här påverkar intresset inför CD Projekts nästa släpp. I dagsläget verkar det röra sig om omfattande varumärkesskador. T.o.m. dagspressen har uppmärksammat stökreleasen/magplasket (economist, BBC, the guardian mfl).

Jag skulle tro att CD Project har ett så pass bra rykte att de klarar sig undan detta ganska smärtfritt. Men det kommer att bli viktigt att nästa stora släpp dom gör går betydligt smidigare.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av eld:

Och det var precis vad som gjordes här på fz, spelet recenserade som det var på PC vid släpp.

Man brukar vanligtvis inte inkludera hur utvecklingen gick, då man i de flesta fall inte har någon aning om hur utvecklingen såg ut, eller vad som klipptes.

What? "Inte hade någon aning"?
Jag anade oråd för flera år sedan.
https://img-comment-fun.9cache.com/media/aVXRAG2/aexAaBlq_700...


signatur

autograph

Medlem

Fyfan äklig ursäkt vill bara ha min refund från gog som man la in den 16dec aldrig mer cdrp eller gog för den delen.

Avstängd

"Quickest fall from grace since Bethesda"

Summerar det väldigt väl.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av zevile:

Tråkigt att se CDPR förvandlas från ett speciellt företag till en i mängden. Oavsett hur mycket jag gillar CP2077 och tycker att det inte finns nåt liknande spel i marknaden så är detta helt galet.

Det finns ju så extremt mycket potential när man åker runt i Night City som inte utnyttjas fullt ut. Vart än man åker så får man en hint om hur extremt bra spelet kunde ha blivit.

Dock kommer det säkert DLC som rättar till vad spelet borde varit från början. Sorgligt dock att det isåfall kommer visa sig att det lönat sig för dem att släppa spelet i ett "ofärdigt" skick.......

Vad de dock inte kommer kunna reparera är sitt tidigare oklanderliga rykte......sorgligt att pengar styr såpass mycket som de gör.

Skriv svar