Rapport: CD Projekt hade full koll på Cyberpunk 2077:s last gen-problem

Moderator | Testpilot
Skrivet av autograph:

What? "Inte hade någon aning"?
Jag anade oråd för flera år sedan.
https://img-comment-fun.9cache.com/media/aVXRAG2/aexAaBlq_700...

Han snackar att man inte vet det generellt. Spelen recenseras utefter hur spelet spelas för recensenten, inte hur det såg ut hos studion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråkigt att det har gått till så.. hoppas att dom lär sej nåt av detta.

Sen hoppas jag dom har lagt in lite mer och fixat lite saker till spelet när jag ska spela min andra runda så jag kan njuta ännu mer än vad jag gjorde första rundan 👍


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det är inte ett 5/5 spel hur man än vänder på det, men recensenten tyckte det och det är ju hans egna intryck så det är inte så mycket man kan göra, sen har han ju fått en ny kaffemugg också.

Men för att återgå till nyheten, någon vettig person inom CDPR skulle ha satt stopp för lanseringen men det verkar som dom inte har nån vettig person längre (med makt, ska väl tilläggas).
Jag vet inte, videon dom släppte gjorde ju det inte direkt bättre, kändes mer som en bortförklaring bara,
Och det är klart dom kände till problemen med spelet, de har ju utvecklat det under 8 års tid.

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är inte ett 5/5 spel hur man än vänder på det, men recensenten tyckte det och det är ju hans egna intryck så det är inte så mycket man kan göra, sen har han ju fått en ny kaffemugg också.

Men för att återgå till nyheten, någon vettig person inom CDPR skulle ha satt stopp för lanseringen men det verkar som dom inte har nån vettig person längre (med makt, ska väl tilläggas).
Jag vet inte, videon dom släppte gjorde ju det inte direkt bättre, kändes mer som en bortförklaring bara,
Och det är klart dom kände till problemen med spelet, de har ju utvecklat det under 8 års tid.

In the order of things är egentligen ett spelsläpp lika viktigt som sista episoden av en Netflix serie. Man överlever utan båda utan problem.

Däremot kan man se spelföretag eller spelbranschen som ett mikrokosmos av samhället i stort. Även om den enskilde anställde (eller flera) ville sätta stopp så är man inne i ett ekorrhjul med lite tid för eftertanke och reflektion. Faktum är att även om ALLA anställda ansåg att man borde väntat så förstår jag varför man ändå körde på. Hur kommer det sig? Well, förväntningar. 🙂

Man har ju läst en hel del om crunch time, orimliga arbetsvillkor, chefernas storhetsvansinne, dålig arbetsmiljö. Existerar Facket inom spelbranschen överhuvudtaget? Det kunde fungerat som en säkerhetsventil. Vad säger ni som jobbar i ett spelföretag? Hur mycket kan ni påverka i ett sånt läge?

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Om utvecklarna själva trodde att spelet skulle vara release klart till 2022...varför ens börja teasa det 2018?

Nu när man spelar 15 timmar i den här soppan så kan jag ärligt talat inte förstå varför dom gick ifrån tredje persons perspektivet; det verkar ju vara det som är kataklysmen till att dom slänger stora delar av spelet i soptunnan.

Dom pratade nån gång om hur mycket RDR2 influerade dom; hur bra och detaljerat allt var men att bli influerade av såna ENORMA projekt är ju lite som att tycka att ett lag i divison 1 fotboll ska spöa självaste miljard lag som Real Madrid eller Liverpool

2018 borde vi fått en kort teaser sen inte ett ljud tills 2022.

Bortkastad tid för alla inblandade känns det som nu.

Jag svarar barar på din fråga nu. Utvecklarna hade inget och säga till om, dom försökte och cheferna körde över dom.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ett betyg som är färgat av all hajp/förväntan/CDPR-fanboyism som investerats.

"Det här spelet får inte vara dåligt", typ.

Spel release idag, är det roligt ? SVAR: JA! Då ger vi spelen 5/5 möjliga, 100% . 9/10 1000 stjärnor av 10 möjliga.
Men det hur kan ni ge spelet ett sånt betyg ?
Saknar precis allting som dom har pratat om och visat i trailen. Jag hör dig väldigt dåligt nu.
Företagen ser det här och ser att det kan komma undan för det folk som inte bryr sig om kvalité eller vad företagen lovar. Fast nu verkar det som att allt var en lögn som dom visade upp om Cyberpunk.
Men det är tydligen okej det också.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Spel release idag, är det roligt ? SVAR: JA! Då ger vi spelen 5/5 möjliga, 100% . 9/10 1000 stjärnor av 10 möjliga.
Men det hur kan ni ge spelet ett sånt betyg ?
Saknar precis allting som dom har pratat om och visat i trailen. Jag hör dig väldigt dåligt nu.
Företagen ser det här och ser att det kan komma undan för det folk som inte bryr sig om kvalité eller vad företagen lovar. Fast nu verkar det som att allt var en lögn som dom visade upp om Cyberpunk.
Men det är tydligen okej det också.

Exakt, de kommer undan med detta då recencenter är en del av marknadsföringen vid det här laget .. Jag blev helt ärligt riktigt LURAD att köpa spelet då det inte är i närheten av att färdigt (PC)

https://youtu.be/1oN5v0mcTMs

Angry Joe gör en riktigt ärlig och bra recension. 6/10 på PC

eld
Medlem
Skrivet av autograph:

What? "Inte hade någon aning"?
Jag anade oråd för flera år sedan.
https://img-comment-fun.9cache.com/media/aVXRAG2/aexAaBlq_700...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Han snackar att man inte vet det generellt. Spelen recenseras utefter hur spelet spelas för recensenten, inte hur det såg ut hos studion.

Precis!

Ett exempel skulle vara into the breach som gick igenom stora problem och slutade upp med att klippa bort många delar av spelet:

https://www.rockpapershotgun.com/2018/04/15/rps-interviews-in...

Fördelen där är att de inte pratade så mycket om spelet medans de utvecklade det, de släppte det när det var färdigt och det blev väldigt hyllat.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Exakt, de kommer undan med detta då recencenter är en del av marknadsföringen vid det här laget .. Jag blev helt ärligt riktigt LURAD att köpa spelet då det inte är i närheten av att färdigt (PC)

https://youtu.be/1oN5v0mcTMs

Angry Joe gör en riktigt ärlig och bra recension. 6/10 på PC

JAg vet inte med 6/10 känns som ett helt ok betyg endå? inte så illa som vissa vill få det att låta som.
6 är ju över medel så att säga typ 3/5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

JAg vet inte med 6/10 känns som ett helt ok betyg endå? inte så illa som vissa vill få det att låta som.
6 är ju över medel så att säga typ 3/5

den sortens betyg är varken bra eller dåligt. Så det är ju nästan som man vill undvika såna spel som har fått ett sånt betyg. För då brister det så på många punkter i spelet är det värt och chansa. Bara om man är ute efter den typen av genre då kan det vara värt och chansa.

Men Cyberpunk är nu en fet lögn från första början, fast o andra sidan hur ska vi kunna veta det. Så då måste man ta trailers och gameplay som att det är exakt det vi får vid köp och inte 20-30% av spelet vid release. Så redan där, ska man inte kunna ge det här spelet något betyg alls. För det är inte färdigt. Även fast jag gillar genre, så kan jag inte blunda och acceptera det här. För det är inte det jag köpte.

eld
Medlem
Skrivet av lajklajk:

Exakt, de kommer undan med detta då recencenter är en del av marknadsföringen vid det här laget .. Jag blev helt ärligt riktigt LURAD att köpa spelet då det inte är i närheten av att färdigt (PC)

https://youtu.be/1oN5v0mcTMs

Angry Joe gör en riktigt ärlig och bra recension. 6/10 på PC

Men även angry joe erkänner att han älskade spelet vid många tillfällen, men att buggar och dåliga saker förstörde upplevelsen för honom.

Och även älskar johnny silverhand, vilka många andra tycker är en del av hur de ändrade spelet från tidiga versioner och förstörde saker.

Han säger även saker som: "your choices matter!", "meaningful choices!"

Angryjoe har även åsikten att cd projekt red kan rädda spelet och fixa saker.

TLDR; recensioner är subjektiva

Medlem
Skrivet av Hellspites:

den sortens betyg är varken bra eller dåligt. Så det är ju nästan som man vill undvika såna spel som har fått ett sånt betyg. För då brister det så på många punkter i spelet är det värt och chansa. Bara om man är ute efter den typen av genre då kan det vara värt och chansa.

Men Cyberpunk är nu en fet lögn från första början, fast o andra sidan hur ska vi kunna veta det. Så då måste man ta trailers och gameplay som att det är exakt det vi får vid köp och inte 20-30% av spelet vid release. Så redan där, ska man inte kunna ge det här spelet något betyg alls. För det är inte färdigt. Även fast jag gillar genre, så kan jag inte blunda och acceptera det här. För det är inte det jag köpte.

Ja utan att diskutera vad betyg betyder kan man göra i oändlighet.
Men det är endå ett högre betyg än vad många verkar tycka, många påstår att spelet är ospelbart eller värdelöst typ.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

En vänlig påminnelse: skippa allt vad "baiting" heter här i kommentarerna. Alltså "vad var det jag sa"-inlägg enbart i syfte att förlöjliga andra medlemmar och starta gräl.

Hänvisar till detta inlägg efter att jag behövt rensa den del kommentarer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja utan att diskutera vad betyg betyder kan man göra i oändlighet.
Men det är endå ett högre betyg än vad många verkar tycka, många påstår att spelet är ospelbart eller värdelöst typ.

oändligt vete fasen, men den kan göras lång. Men det finns viss standard hur det ska gå till och punkter man ska kolla på, öppen värld kan brytas ned i ett par rader eller steg.. vad innehåller det och vad ska den va till för osv, det beror lite på vad det gör för reklam om det. pratad det om npc:er, ai och hel stad full av liv, och då blir det rätt mycket man ska kolla efter. cyberpunk saknade allt som hade med ai att iaf i standard syftet och staden kändes livlös.. Så mega fail på den punkten. Sen hade vi rpg delen som dom pratade om så många år sen helt plötsligt tog bort det helt i stort sätt. Gjorde inte saken bättre.
Så om Cd projekt Red hade varit tyst och bara visat en del grejer och inte hade sagt så mycket hur revolutionerade deras värld och ai är och bara fortsätt med sitt och släppt spelet. Så hade inte vi inte blivit så arga. Betygen som är negativt nu hade varit mer på plus och baserat på vad det är för nått. Skit samma!! Är bara besviken.. Trodde CD projekt red skulle var en av dom få som verkligen kunna lita på. Typ som kunde göra när Bethesda och EA var på toppen en gång i tiden, nu vet man inte vad man får för skit när man köper deras spel.

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Fyfan äklig ursäkt vill bara ha min refund från gog som man la in den 16dec aldrig mer cdrp eller gog för den delen.

Håll ut! Fick mina pengar från gog i torsdags La mitt den 18:e December.

Gog kommer jag fortsätta att köpa från <3, förstår att de blev överrumplade av antalet folk som ville lämna tillbaka "spelet". Kan inte ha många tickets till vardags.

Medlem

Cyberpunk 2077 funkar väldigt bra på Stadia 😃

Medlem

Är inne på andra varvet nu på base PS4 och älskar det. Har varit rätt skonad från buggar och krashar som tur är.

Medlem

har väl en 120 timmar i spelet hittils, men jag har inte klarat det än. Blir nog vänta 2-3 år innan jag slutför min första genomgång. Det känns rättvisast mot utvecklarna, om dom nu kan göra CP rättvisa med DLC och patchar. Jag vill spela den versionen som dom är stolta över.

Smekmånaden är över, och jag känner faktiskt inget större intresse att spela spelet mer än att turista i Night City som alltid är trevligt. Men utöver turistandet så är det svår motiverat. Så det får bli så, lägga den på hyllan några år och sen prova igen.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av eld:

Det är stor risk att även dina favoritspel har haft folk som jobbat övertid, massor med bortklippta features, och saker som gick fel. Det är jättemycket saker som är fel med spelindustrin.

Ska vi sätta betyg efter fel som begås i spelutvecklingen så kommer ingen få några bra betyg längre

Nae, man ska sätta betyg på vad det är dom gör reklam för!! Inte vad som händer bakom kulisserna, dom kan slakta en kossa utan att det ska påverka resultatet.
Men att stå och prata om revulutionerande deras öppna spel värld och ai och rpg och alla val du gör har en viss påverkan i main storyn, i flera år. Hypa om det in till det sista o flera miljoner lägger sina pre-order efter vad det visar och sen vid release så har dom slaktat precis allting som dom har gjort reklam för.
Så jag vet inte riktigt vad hade med ett vanligt företag som gjorde sådär. Åkt ditt för falskmarknadsföring ?
Så vad dom behöver göra en ny trailer och gameplay demo och radera de gamla för den gäller ju inte längre och kanske skreva om plotstory vad spelet är för någe på deras hem sida.

Medlem

Heh, detta är för bra för att inte vara medvetet.

Eller så bashar dom Bioware och Story Mode i Mass Effect 3.

Medlem
Skrivet av shelter:

Heh, detta är för bra för att inte vara medvetet.

Eller så bashar dom Bioware och Story Mode i Mass Effect 3.
https://i.redd.it/nqiy08xi60c61.png

Intressant! Mycket intressant!!

eld
Medlem
Skrivet av Hellspites:

Nae, man ska sätta betyg på vad det är dom gör reklam för!! Inte vad som händer bakom kulisserna, dom kan slakta en kossa utan att det ska påverka resultatet.
Men att stå och prata om revulutionerande deras öppna spel värld och ai och rpg och alla val du gör har en viss påverkan i main storyn, i flera år. Hypa om det in till det sista o flera miljoner lägger sina pre-order efter vad det visar och sen vid release så har dom slaktat precis allting som dom har gjort reklam för.
Så jag vet inte riktigt vad hade med ett vanligt företag som gjorde sådär. Åkt ditt för falskmarknadsföring ?
Så vad dom behöver göra en ny trailer och gameplay demo och radera de gamla för den gäller ju inte längre och kanske skreva om plotstory vad spelet är för någe på deras hem sida.

Hype är ett stort problem, det kan jag hålla med om.

Men spelföretagen är ju rätt ambiguösa när de pratar om vad spelet faktiskt innehåller, då detaljer kan innebära löften. De säljer mer på en slags idé på vad spelen kan komma att vara.

Det visade ju sig i att folk trodde att de skulle kunna modifiera bilar när en video bara beskrev en typ av bil i världen som populär för att den _i världen_ beskrivs som väldigt customizable, inte via gameplay.

Även att man skulle kunna muta poliser som Angry Joe säger, när det bara handlar om en video där cd projekt red beskriver hur polisen i night city är korrupt och köpt/mutad av corporations.

Även alla gamla videos innehåller "work in progress" för att förklara att saker kan ändras upp och ner, men det är mer ett sätt för dom att försvara sig.

Medlem
Avstängd
Skrivet av Cstaf:

Är inne på andra varvet nu på base PS4 och älskar det. Har varit rätt skonad från buggar och krashar som tur är.

Man kan undra varför det togs bort från ps store om det nu funkar bra. Jag har ett vanligt ps4 och väntar på att det ska komma tillbaka om det nu gör det någon gång.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar