Nationaldagen.

Medlem
Nationaldagen.

Idag är det den 6:e juni och Sveriges nationaldag.
En dag som på senare år blivit en röd dag vilket borde göra den till något att se fram emot. Vad tycker ni om nationaldagen? Finns det något att hedra och hur "firar" ni den?
För mig har det blivit en dag då man ställer sig bakom budskapet "Inga nazister på våra gator!" och pratar om solidaritet och inkludering. Idag avslutas dagen med matchen mellan Sverige och Danmark, som den fotbollsintresserade person jag ändå är.
Men tillbaka till själva dagen, fyller den ens någon funktion?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inte för mig ialla fall. Tror aldrig att jag har gjort något speciellt den 6 juni i hela mitt liv. Kanske käkat glass eller något annat gott, men det är allt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Idag är det den 6:e juni och Sveriges nationaldag.
En dag som på senare år blivit en röd dag vilket borde göra den till något att se fram emot. Vad tycker ni om nationaldagen? Finns det något att hedra och hur "firar" ni den?
För mig har det blivit en dag då man ställer sig bakom budskapet "Inga nazister på våra gator!" och pratar om solidaritet och inkludering. Idag avslutas dagen med matchen mellan Sverige och Danmark, som den fotbollsintresserade person jag ändå är.
Men tillbaka till själva dagen, fyller den ens någon funktion?

Åsiktsförtryck ftw!

Medlem

Uppriktigt sagt hade jag helt glömt bort att det var nationaldagen idag. Är däremot bjuden på grillfest under kvällen men hade inte en tanke på att fira nationaldagen.

Så mycket bryr jag mig i den här dagen.

Medlem

Jag tänker inte ens på att den finns. Inget speciellt för mig.


signatur

Rawr

Medlem

Jag kan inte minnas att vi haft något direkt firande tidigare. Enda anledningen till att man gjorde nationaldagen till en röd dag var väl för att få bort annandag pingst eftersom den alltid låg på en måndag. Nu kan det istället bli som i år när 6:e juni är en lördag.

Inaktiv
Medlem

Blir någon enstaka pilsner men knappast till dagen i ära.

Medlem

Som jag har skrivit i min blogg här så är det en stor händelse för hela landet tror jag. En mycket viktig dag med andra ord och vem vill inte vara ute och lyssna på musik i fina(?) vädret?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag slänger på mig min keps med tre kronor på och går på pokerkväll. Det blir väl några öl men annars reflekterar jag inte speciellt mycket över vår nationaldag.

Norrmännen vet hur man firar nationaldag.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Firar hellre 9 Juni då kalle anka debuterade


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

En helt vanlig fotbolls lördag för mig


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Onanera som vanligt för min del.

Medlem

Jobba, äta kaka och sova, nationalwhatnow???


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Tycker man skall njuta av dagen och umgås med vänner. Att hålla på med politiska budskap och annat tycker jag bara gör dagen orättvisa och ihopkopplad med ett flertal idioter.
Så njut av att vi har en nationaldag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Visste inte ens om att det var nationaldag idag. Har aldrig någonsin firat en nationaldag i hela mitt liv och kommer knappast börja med det.

Medlem

våran nationaldag har noll betydelse känner mig inte mindre svensk för det. men vill man fira den varsegod.
ganska nice att man får en ledig dag om nationaldagen faller in på en helg:D


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

är väl inte ofta jag firar nationaldagen, brukade mest väl va att man gick ut med kompisar och söp sig full som vilken lördag som helst, så vet inte om jag ska kalla det för ett firande

det jag tyvär kopplar denna dag mest till är när alla nazister och antifacister alltid ska demonstrera, brukar oftast bli lite småbråk här och där runt omkring i stan också

ingen höjdare alls! men idag blir det nog grillning, verkar bli fint väder i alla fall

Medlem

Som det står på TV(4), nollrasism!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Konverserade lite med grannen idag och hon blev typ "jaha, just det, det är nationaldagen".

Så intresset är svalt verkar det som. Själv skall jag helgjobba. Blir inte mycket firande. Fast så är jag ju andra gen. invandrare så traditionen har väl inte direkt satt sig heller. Växte dessutom upp med den socialdemokratiska/kommunistiska idiotpropagandan om att nationaldagen, flaggan (och blå och gul färg) är rasistisk så egentligen är t.o.m. förvånad att jag ens tänker på den.

... men ni som firar får så klart har en trevlig nationaldag.

Medlem

Tycker trådskaparen ställer frågan lite knepigt. Tanken bakom vilken nationaldag som helst ska väl egentligen inte fylla någon funktion. Landet ifråga som firar sin dag har gjort det till tradition att göra något särskilt för att fira över faktumet om sin nationalitet. Jag kan inte se några som helst problem med en sådan sak. Nu är det dock av olika anledningar mig vilsna som Sverige inte har några traditioner runt denna dag (som norrmännen, bl.a.). Mycket väl kan det bero på diverse USP som jantelag, inget direkt stort event i sin historia som självständighet, etc.
Tillbakafallenheter som ger utrymme till annan så kallad patriotism av kanske extremare grad och ger dagen dåligt namn, vilket många här tydligen fallit föga för och låter slaget emot fria åsikter åsiktas fritt.

Jag firar själv inte denna dag för att det är inget jag växt upp med, men det tycker jag absolut inte ska hindra att det är något värt att införa. Som tråden sagt blev dagen rätt så nyligen ens röd, så det kan kräva några år och lite engagemang från kommuner och annat regionsstyre att göra något av dagen.

På grund av detta känns det ganska givet att en majoritet kommer svara som hittills, att inget extraordinärt händer. 6e juni känns som en dag som alla andra, för att det fortfarande är en dag som alla andra.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Igår vann Robin Söderling semifinalen mot Gonzales!

Idag vinner vi fotbollen mot danmark, med Zlatan!

Imorgon vinner Robin Söderling finalen mot Federer!

Denna helg är en bra helg för vår nation!

Medlem

en svensk sitter inne och håller käften. Och för guds skull, inga flaggor...!

Medlem
Skrivet av nils45:

Onanera som vanligt för min del.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Citat:

Fira nationaldagen i Stockholm
Stockholm | Publicerad: 2009-06-03 kl 19:57

På Sveriges nationaldag är du välkommen att fira med andra medvetna svenskar på ett helt kostnadsfritt arrangemang med levande musik och aktiviteter.

Den 7 juni infaller valet till EU, en maktapparat som mer och mer klär av det svenska folket dess rätt till självbestämmande. Tidigare var nationer tvungna att invaderas för att makten skulle flytta utomlands tillsammans med skatter. Nu räcker det med propaganda och valsedlar för att folket själva ska signera över rätten till främmande makt.

Så har även skett i EU-frågan. Ett av nej-sidans starka argument mot EG/EU var kostnaden, vilken vi sett stiga ofantligt sedan dess. Samtidigt har makten mer och mer flyttats till EU:s maktapparat från det svenska folket och den svenska suveräniteten är på allvar hotad.

Som svenska nationalister är vi starka motståndare till denna utveckling. Den 6 juni firar vi inte bara vår egen dag, utan manifesterar även vårt motstånd mot EU till försvar för vår suveränitet.

Samlingsinformation:
Tyresö Slott - Slottsparken
Klockan 13:30

Information om firandet
Vi kommer att fira i idyllisk slottsmiljö vid Tyresö Slott, omgivna av vacker natur och långt borta från storstadens stress. En miljö väl anpassad för att hela familjen ska kunna delta i firandet.

Levande musik
Från scen kommer vi att höra allt från välkända fosterländska sånger till folkmusik av musikanter från grupper som Ferox, Tors vrede och Freke.

Aktiviteter
Olika aktiviteter väntas. Till exempel kan de som ätit sin spenat och dunderhonung helt gratis försöka att erhålla ära, heder och medaljplats i ?modern stockpress?. Fina priser väntar segraren och de som tappert stupat på mållinjen bakom.

Barnens firande
Nationaldagsfirande ska inte vara endast för mor och far, även barnen har sin självklara plats. Gratis tävlingar med garanterad vinst väntar liksom lek i hoppslott.

Tal
Tal kommer att hållas av ledande nationella företrädare, däribland Stefan Jacobsson och Marc Abramsson. Talen under dagen kommer att beröra svensk historia, kultur och tradition, det stundande EU-valet liksom sociala strategier för den nationella rörelsen.

Mat och dryck
För de hungriga och törstiga kommer bot att finnas.

Kläder för den medvetna svensken och mycket mer
Informationsmaterial, litteratur och mycket mer finns på plats. Bland annat kommer en stilig t-shirt att gå att köpa som saluförs till stöd för arrangemanget liksom att andra helt nya nationella produkter kommer att presenteras. Även tabloiden Nationell Idag kommer att finnas på plats för intressenter.

Övrig information
Firandet sker endast ett stenkast från havet så bad är möjligt för de som önskar. Packa gärna badkläder för barnen om vädret blir bra. Har vi otur med vädret kommer vi att försöka se till att få med rejält med ?partytält?. Parkering finns och kommer att vara bevakad.

Fortlöpande information kommer att gå att hitta här.

Vägbeskrivning

Med bil: Resväg med bil från Stockholm. Ta väg 73 mot Nynäshamn. Om ni kommer från E4:an så kommer ni till väg 73 via Södra länken. Vid Gubbängens trafikplats följer ni skyltarna mot Tyresö (väg 229). Följ väg 229 mot Tyresö i ca 5 km. Kör förbi infarten till Tyresö C och fortsätt istället rakt fram i cirka 5 km till. På vägen passerar ni fyra rondeller, åk rakt fram i dessa. Följ skyltningen mot Tyresö Slott. Detaljerad färdväg kan du hitta på: www.hitta.se

Med kollektivtrafik:Med kommunala förbindelser reser ni enklast med buss 875 från Gullmarsplan och hoppar av vid hållplatsen Tyresö Kyrka. Bussarna går en gång i halvtimmen och restiden är cirka 30 minuter. För att komma i lagom tid rekommenderar vi att ni tar bussen som går 12:20 alternativt 12:50 från Gullmarsplan.

För att hitta den smidigaste resvägen för dig, planera din resa på www.sl.se, skriv in Tyresö Kyrka som resmål.

http://info14.com/2009-06-03-fira_nationaldagen_i_stockholm.h...

Själv är man precis på väg dit nu!
Är en självklarhet att fira nationaldagen!

Medlem

Är som vilken annan dag som helst för mig.
Ser då inget speciellt med nationaldag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@kamp:

Tror du att talen som hålls kommer att göras tillgängliga på internet?

Medlem

Nationalism är föråldrat, den här dagen borde användas till nyttigare saker som att idka könsumgänge i syfte för att föda barn, använda diverse rusmedel och att stena och rulla.

Även resurser borde användas för att se till att nationsälskande individer lär sig essensen av att jobba ihop med länder i våran närhet, eller jobba för att ena Europa i en stark union som kan bli en handelskraftig makt i en framtid som kommer närmare för varje dag.

Folk som firar nationaldagen är gammalaktiga som fortfarande tror att den nation man kommer ifrån skulle vara utav någon vikt, det är globalisering som ska vara människans mål för att stävja krig, kunna jobba tillsammans när eventuella naturkatastrofer slår till i områden som inte är förberedda och för att jobba för att kunna nyttja dom mänskliga rättigheterna till varenda människa på våran jord.

Skippa moderlandsälskandet och älska världen, för det är tack vare våran omvärld som våran nation har blivit så stark, ett plus ett blir tre som man brukar säga.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av nils45:

Onanera som vanligt för min del.

inget attentat idag iceman?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Avstängd

Firar inte nationaldagen. Jag skulle egentligen vilja göra det, men när ingen annan gör det så känns det som... ja.

Som brukligt när det talas om nationldagen ska jag nämna Norge: jag vill att nationaldagen ska vara mer som för dem.
Vi skulle behöva ett datum som är lite mer viktigt, och gärna att Sverige har blivit rejält hotat någon gång så vi kan vara lite gladare över att vara självständiga. Det har hänt för lite hemska saker i Sverige, helt enkelt - vilket i sig egentligen är bra.
Ta Norge: de blev självständiga från oss den 17:e maj 1905. För dem är det ett mycket viktigt datum och dessutom har de ju blivit hotade under andra världskriget och därmed förstärks nationalitetskänslan och glädjen över att vara självständiga.

Ett annat problem är just det att övergången från gamla till nya Sverige har varit uppdelad i flera steg, och då är det inte lika lätt att välja en dag att uppmärksamma - som i Norge. Sverige har ju dessutom stått starkt genom historien. Egentligen höll det ju på att gå illa för 200 år sedan - men vem kommer ihåg att Ryssarna tågade genom Västerbotten och Norrbotten och att några adelsmän lyckades utmanövrera den handlingsförlamade kungen och skapa fred mellan Sverige och Ryssland innan det var för sent? Det är vad vi firar den 6:e juni, samt att vi samtidigt införde den konstitutionella monarkin samma dag och att Gustav Vasa valdes till kung år 1523.

Greger: Jag tycker att man ska vara stolt över sin härkomst. Jag är stolt över att vara svensk (men jag är inte det minsta stolt över mina landsmän). Jag är [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriot patriot].
Något som är tråkigt är att folk på senare tid har börjat blanda ihop patriotism och rasism igen. Jag är inte rasist och tycker att de flesta ska få bo och leva i vårt land (det beror ju förstås på varför de kommer hit - folk som kommer hit för att förstöra ska givetvis köras ut).

I min mening så har nationstillhörighet ingen vikt, samtidigt som det har en viss vikt. Alla människor är lika mycket värda och att ha olika nationstillhörigheter ska inte vara något hinder för umgänge med en annan människa - snarare tvärtom. Jag tycker att det är mycket spännande med nysvenskar och att se vad de kan tillföra.
Jag är mycket intresserad av andra kulturer, seder och särskilt språk.
Nationstillhörighet ger helt enkelt folk en extra krydda. Det skulle vara tråkigt om det bara fanns ett land, ett språk, en kultur och ett folk.

Självklart ska vi samarbeta över gränserna för att just stävja krig och undvika naturkatastrofer.

123
Skriv svar