Control kommer pc-Game Pass i veckan

Robot
Control kommer pc-Game Pass i veckan

Spela Remedys senaste för en hundring.

#control, #game-pass


Medlem

Trevligt trevligt för de som inte spelat. Rent tekniskt så är det ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Trevligt trevligt för de som inte spelat. Rent tekniskt så är det ett mästerverk.

Om du sitter på ett RTX kort ja
Men håller med, grattis till er som inte spelat det och får denna möjligheten nu!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Om du sitter på ett RTX kort ja
Men håller med, grattis till er som inte spelat det och får denna möjligheten nu!

Ja dels det men även allt du kan göra i spelet, rent tekniskt. Flyga/sväva, förstöra/dra till dig nästan alla objekt, effekter & partiklar, grafiken, relativt buggfritt (wow) m.m.

Medlem

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.

Japp det är det tråkiga med tjänsten. Men tror de säger till 1 månad innan eller något?

Medlem
Skrivet av korvmos:

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.

FF XV kommer plockas bort i februari, så du har fortfarande lite tid på dig.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Japp det är det tråkiga med tjänsten. Men tror de säger till 1 månad innan eller något?

HIttar inget datum än, men kommer nog snart. Så ja, det är väl den största haken med Gamepass vad jag kan komma på.
Men tror inte jag hinner bil klar med det på en månad ändå, så får sikta in mig på Greedfall istället!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

NuZ
Testpilot
Skrivet av korvmos:

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.

De brukar sga till 1månad innan ungefär och du har rabatt som tusan på spelet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tycker man absolut ska testa om man inte gjort och intresse finns. De halvjumna betygen och mottagandet gjorde att jag trodde det var mindre ambitiöst och häftigt än det var.

Fick äntligen tag på ett 3080 och började då spela Control. Förstår nästan inte varför det fått sånt halvdant mottagande (3/5 på FZ är ju för lågt!!). Kanske var ett annorlunda spel vid release och visst förklarar spelet sina märkliga mekanismer lite halvdant.

För mig är dock spelet en solklart favorit. Trodde spelet skulle vara halvtråkigt, lite Ubisoft standard formula sådär utifrån betygen men striderna är ju lysande. Påminner om FEAR på något sätt. Miljö o story är ju likaså fantastiska o håller i alla fall mig intresserad. Varit många moment som varit ruskigt häftiga och kanske något av de häftigaste jag sett i ett spel som detta. Sen är de klart att med 3080 ser det även otroligt ut.

Skribent
Skrivet av korvmos:

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.

Sidospår: Jag började kolla på serien "Friday Nights Lights" igen i somras. Har sett den förut, men det var länge sedan och tyckte den var så jävla bra så ville se om den. I alla fall så såg jag att den fanns på Cmore play så tog en gratismånad. När jag var mitt i ett avsnitt av första säsongen och klockan slog över från 23.59 den 31 juli till 00.00 den 1 augusti så bröts sändningen och materialet togs bort från sidan . Ingen förvaring eller notis om att det försvinner en viss dag, absolut ingenting utan det bara försvann. Sjukt dåligt och kan säga att jag sa upp mitt abonnemang direkt.

Skribent

Jag gillade spelet riktigt mycket, men som vanligt så slutade jag spela någonstans i mitten. Vet inte varför jag gör så

Måste ta upp det igen, det var skoj att kasta saker på fiender. Jag körde nästan bara uteslutande på det.

Medlem

2 veckor kvar till PS5/Xbox Series versionen!
Själv så köpte jag det på BF, men väntar tills next-gen versionen släpps.

https://twitter.com/ControlRemedy/status/1339933440607547393?...

"Control Ultimate Edition comes to PS5 and Xbox Series X|S with a 60fps Performance Mode and 30fps Graphics Mode (with ray-tracing)

While we work on the full trailer, enjoy a sneak peek of both modes, recorded on PS5.

Digital launch: Feb 2, 2021
Retail launch: March 2, 2021"

Personligen så skulle jag nog helst vilja spela det i 60fps och 1080P med Raytracing än med högre upplösning i 30 fps med och 60 fps utan.
PS5/Xbox Series borde väl palla med i 1080P i alla fall, eller är det också att hoppas på för mycket? :/

Hade hoppats på att det också skulle få stöd för snabb lagring också, men det är väl också att hoppas på för mycket.

Skägg.
10 Chambers

Detta blir titeln jag drar igång med efter Valhalla, helt klart.


signatur
Medlem
Skrivet av korvmos:

På tal om Gamepass, nu hände det som jag varit rätt för ska hända, började lira Final Fantasy XV i veckan, så ser jag nu att det kommer tas bort snart....Så då är det lika bra att lägga ner med en gång. Men varför kan MS inte gå ut med datumet med en gång så vet man det så är det ingen idé att starta ett spel som tar ett gäng timmar när det kommer försvinna om ett litet tag....yeye ny vecka nya möjligheter eller vad det nu är man säger.

huh? när du har laddat ned spelet behåller du det.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

huh? när du har laddat ned spelet behåller du det.

Nej, när det tas bort ur Game Pass så måste du köpa det för att kunna fortsätta spela.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Nej, när det tas bort ur Game Pass så måste du köpa det för att kunna fortsätta spela.

oh fasiken


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Detta blir titeln jag drar igång med efter Valhalla, helt klart.

You sir are in for a treat 👌🏻

Medlem
Skrivet av Fearnox:

2 veckor kvar till PS5/Xbox Series versionen!
Själv så köpte jag det på BF, men väntar tills next-gen versionen släpps.

https://twitter.com/ControlRemedy/status/1339933440607547393?...

"Control Ultimate Edition comes to PS5 and Xbox Series X|S with a 60fps Performance Mode and 30fps Graphics Mode (with ray-tracing)

While we work on the full trailer, enjoy a sneak peek of both modes, recorded on PS5.

Digital launch: Feb 2, 2021
Retail launch: March 2, 2021"

Personligen så skulle jag nog helst vilja spela det i 60fps och 1080P med Raytracing än med högre upplösning i 30 fps med och 60 fps utan.
PS5/Xbox Series borde väl palla med i 1080P i alla fall, eller är det också att hoppas på för mycket? :/

Hade hoppats på att det också skulle få stöd för snabb lagring också, men det är väl också att hoppas på för mycket.

Håller med, kör själv Series X mot en 1080p tv...
Men det är onekligen spännande med första riktiga spelet med raytracing på RDNA2,
men Remedy har ju varit ute med demos för år sedan och det tillsammans med AMD.

När det gäller snabb lagring handlar det nog mer om spelets uppbyggnad,
Control är ju definitionen på tighta banor i begräsnade miljöer,
när det handlar om att kontinuerligt ladda banor och streama in högupplösta texturer så lär det behövas i nästa generations openworld spel, typ Far cry.
Men då bygger de in stöd i motorn först och världen på det senare, så med tanke på alla gamla plattformar så lär de kanske spelvärlden anpassas för äldre datorer i något decennium till.

Medlem
Skrivet av pacc:

Håller med, kör själv Series X mot en 1080p tv...
Men det är onekligen spännande med första riktiga spelet med raytracing på RDNA2,
men Remedy har ju varit ute med demos för år sedan och det tillsammans med AMD.

När det gäller snabb lagring handlar det nog mer om spelets uppbyggnad,
Control är ju definitionen på tighta banor i begräsnade miljöer,
när det handlar om att kontinuerligt ladda banor och streama in högupplösta texturer så lär det behövas i nästa generations openworld spel, typ Far cry.
Men då bygger de in stöd i motorn först och världen på det senare, så med tanke på alla gamla plattformar så lär de kanske spelvärlden anpassas för äldre datorer i något decennium till.

Har inte Control laddningsskärmar? När man dör eller startar en zon till exempel typ.
Jag väntar som sagt på uppdateringen, så jag har inte provat själv.

Lösningen för snabb lagring(som typ direct storage) bör även spara in mycket prestanda, så även spel som inte har laddningsskärmar bör dra fördel av att uppdateras.

10 år låter låter lite väl långt, det kommer nog finnas rätt många spel om 2-3 år som kräver snabb lagring, när spelarbasen för PS5/Xbox Series blir tillräckligt stor för att bära titlar.
Det finns stöd för RTX IO i och med 2000 serien och det kommer väl inte vara några monsterkort om några år, och även om PC ligger lite efter då så bör de nya konsolerna ha sålt tillräckligt bra för att inte kräva fullt stöd för hela legacy PC marknaden då.

För att vara lite tjatig med att referera till Sonys presentation i Mars förra året, så visa dem att även trånga miljöer ska dra nytta av assett streaming.
Deras exempel var då att assetts ska kunna streamas så snabbt så att stora förändringar kan ske medans man snurrar på kameran.

Open world verkar väl dra de största fördelarna dock, det är där jag också är mest taggad på utvecklingen.

Enligt Sony så har dem arbetat med snabb lagring i flera år och jag tror väl inte att det kom som en blixt från klar himmel för de andra utvecklarna.
UE5 verkar ju ha bra stöd för det och det är ju en väldigt populär motor, borde inte utvecklare suttit med någon preview build ett tag nu?

Medlem

@pacc
@fearnox

Spelet streamar in banorna väldigt aggressivt så på PC utan direct storage är de få laddningar som finns löjligt snabba. Många gånger skippas laddskärmen helt om man är i ett område i närheten osv. Next-gen konsolerna kommer alltså inte behöva direct storage för att ändå ladda fruktansvärt snabbt. Alltid kul om de stödjer det ändå såklart 😊

Angående ray tracing är RDNA2 inte på samma nivå som 3000 serien men en optimerad medium setting (som det typiskt är i andra spel) är säkert att vänta. Däremot hade det varit toppen om motsvarigheten till DLSS kom ut snart. Kör Control i 1440p, DLSS och max med över 100fps. Ser så löjligt bra ut. Har inga problem med DLSS utan det ser faktiskt bättre ut än utan lustigt nog. Men RDNA2 motsvarighet hade nog hjälpt konsolerna att släppa ännu bättre RT lägen i spel.

1
Skriv svar