Svenska e-sportlegendaren Christopher "Get_right" Alesund slutar tävla

Robot
Svenska e-sportlegendaren Christopher "Get_right" Alesund slutar tävla

Counter-Strike-veteranen ska istället satsa på streaming och content creation.

#CS-go, #Counter-strike, #e-sport, #nyhetstips


Skägg.
10 Chambers

Kommer ihåg hur mycket skit han fick i början men jäklar vilken spelare han blev.


signatur
Medlem

Väntat med tanke på hur formen sett ut de senaste åren, många tog ju pensionen som givet när han blev bänkad i NiP 2019. Kommer dock alltid vara en legend i CS.

Medlem

Cs fortfarande en e-sport?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Han var grym på sin tid och har alltid haft ett stort hjärta till sporten som han visat flera gånger. Presterat på topp under många år och han hjälpte Sverige att bygga upp en grund som toppnation i CS:GO som en av de första fixstjärnorna i spelet. Kommer jag inte ihåg helt fel så under hans toppår så hade han 60/40 vinstprocent i 1v2 situationer, vilket är helt sjukt bra. Han var alltså favorit att vinna rundan om han var kvar ensam mot två st.

Personligen började jag följa CS:GO runt 2014 ungefär och kommer väl ihåg hur dominant GeT_RiGhT kunde vara som en mästerlig lurker. På något sätt lyckades han alltid komma in bakom "fiendens linjer" och avgöra rundor/kartor/matcher.

Tack för allt och lycka till i framtiden GeT_RiGhT!

Lite videos:

"The Score esports" story om GeT_RiGhT från 2018

Hyllningsvideo från NiP om hans tid i klanen.

Finns massvis, men det där är två stycken jag tycker är riktigt bra.

Medlem

Jag kan HeatoN, that's it.

Fan borde bli mer e-sports 'stjärnor'.. Känns som det knappt är en grej...

Sen är väl e-sportare sällan några stil ikoner osv...

Finns ju få David Beckham-liknande som skulle kunna sälja parfymer och champangemärken eller nått.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Molotov:

Cs fortfarande en e-sport?

CS:GO menas så klart, men man säger CS.

edit: Inser att mitt inlägg kanske låter drygt, det var inte min mening. Ville bara svara kort och enkelt

Medlem

Har aldrig varit ett stort fan av honom direkt. Det jag däremot är imponerad av är hans mentalitet och hur hårt han jobbar för att bli bättre. Första gången jag såg honom spela var i SK under 1.6. I NiP minns jag honom som en lurker utan dess like, samt att han verkar brinna för cs. Jag tycker han axlade rollen som zet en gång hade. Den där som får igång laget när det behövs som mest.
Han var aldrig lika dominant som Heaton var under sin storhetstid, men han är gudfadern till hur en lurker ska spela i cs. När nip var som bäst försökte alla ha en lurker, men ingen hade det som get_right hade, dvs en kombination av aim, positionering och framförallt game-sense.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag kan HeatoN, that's it.

Fan borde bli mer e-sports 'stjärnor'.. Känns som det knappt är en grej...

Sen är väl e-sportare sällan några stil ikoner osv...

Finns ju få David Beckham-liknande som skulle kunna sälja parfymer och champangemärken eller nått.

Inom sinom tid så.
Att vi esportar framför en skärm är fortfarande "tidigt skede" och imponerar kanske inte på "allmänheten" men framtiden kanske vi "esportar" på nå ready player One liknande sätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tråkigt, men otroligt kul att få ha sett honom lira när han var på topp!

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Inom sinom tid så.
Att vi esportar framför en skärm är fortfarande "tidigt skede" och imponerar kanske inte på "allmänheten" men framtiden kanske vi "esportar" på nå ready player One liknande sätt

Säger VR-företrädaren;)! Skämt åsido, hade varit häftigt!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inom sinom tid så.
Att vi esportar framför en skärm är fortfarande "tidigt skede" och imponerar kanske inte på "allmänheten" men framtiden kanske vi "esportar" på nå ready player One liknande sätt

Känns lite som VR. Varje år skall bli året då esporten slår igenom, men det händer aldrig.

Jag tror precis som du att det kommer bli betydligt större än vad det är idag. Men det lär dröja många år till dess. Spelen måste först och främst vara roliga att titta på även för betraktare som inte kan all "lingo" och förstår hur spelet fungerar innan de tröttnar och stänger av. Många stora esportspel är väldigt ryckiga och streamen kräver att skärmen växlar konstant för att hänga med i vad som händer på kartorna. Sportspelen med FIFA i bräschen kommer aldrig kunna konkurrera med "riktig" fotboll som lockar den stora publiken och sponsorerna istället. Varje år är den stående frågan till vinnaren om hen kommer fortsätta spela nästa års upplaga och svaret är nästan alltid tveksamt. Det säger en del också.

Har tittat en del på esport genom åren i flera olika genrer och jag kan verkligen förstå varför publiken mest består av de närmast sörjande och spelnördar.

Medlem

Tråkigt, men väntat! En riktig legendar inom Esporten!

Medlem

Minns bara några enstaka intervjuer. De brukade vara komedi.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Känns lite som VR. Varje år skall bli året då esporten slår igenom, men det händer aldrig.

Jag tror precis som du att det kommer bli betydligt större än vad det är idag. Men det lär dröja många år till dess. Spelen måste först och främst vara roliga att titta på även för betraktare som inte kan all "lingo" och förstår hur spelet fungerar innan de tröttnar och stänger av. Många stora esportspel är väldigt ryckiga och streamen kräver att skärmen växlar konstant för att hänga med i vad som händer på kartorna. Sportspelen med FIFA i bräschen kommer aldrig kunna konkurrera med "riktig" fotboll som lockar den stora publiken och sponsorerna istället. Varje år är den stående frågan till vinnaren om hen kommer fortsätta spela nästa års upplaga och svaret är nästan alltid tveksamt. Det säger en del också.

Har tittat en del på esport genom åren i flera olika genrer och jag kan verkligen förstå varför publiken mest består av de närmast sörjande och spelnördar.

Japp, det finns faktiskt VR E-sport.
Både shooters tex Pavlov, Onward osv men även fiktiva sport som Echo Arena.
Det är dock än mer okänt även bland gamers så det är också "närmast sörjande" som har koll på det och det har väll inte alls slagit igenom i Sverige än kan man säga pga få utövare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av serdyllon:

Känns lite som VR. Varje år skall bli året då esporten slår igenom, men det händer aldrig.

Jag tror precis som du att det kommer bli betydligt större än vad det är idag. Men det lär dröja många år till dess. Spelen måste först och främst vara roliga att titta på även för betraktare som inte kan all "lingo" och förstår hur spelet fungerar innan de tröttnar och stänger av. Många stora esportspel är väldigt ryckiga och streamen kräver att skärmen växlar konstant för att hänga med i vad som händer på kartorna. Sportspelen med FIFA i bräschen kommer aldrig kunna konkurrera med "riktig" fotboll som lockar den stora publiken och sponsorerna istället. Varje år är den stående frågan till vinnaren om hen kommer fortsätta spela nästa års upplaga och svaret är nästan alltid tveksamt. Det säger en del också.

Har tittat en del på esport genom åren i flera olika genrer och jag kan verkligen förstå varför publiken mest består av de närmast sörjande och spelnördar.

VR slog igenom förra året. VR-spel vann priser, instegspriset sjönk till 300 USD och miljontals VR-headset finns nu i hushållen runt om jorden. Jag vet inte vilken måttstock du tillämpar för att något "slår igenom", men jag känner att gränsen är passerad nu. Alyx bevisade att spelen inte förlitar sig på en gimmick och Quest 2 sänkte instegsribban lägre än de nya konsolerna.

För min del är Esport helt ointressant och jag har svårt att förstå hur andra genuint kan tycka det är intressant. Men det är exakt samma känslor som jag har kring att kolla på vanlig sport, och det är ju helt klart en grej. Vet återigen inte vilken tröskel du tillämpar, men räcker det inte att det finns en väldig massa tittare, kulturer och torneringar? Det verkar ju vara många som har stort intresse för Esport, har det inte "slagit igenom"?

Skägg.
10 Chambers

Uppdaterade artikeln med ett gammalt reportage vi gjorde med Alesund, Greykarn och Max Colin.


signatur
Medlem

Han höll ju igång djävulskt länge.

Personligen var ju min favorit e-sport FGC innan det blev "e-sport". Daigo <3

Medlem

Levande legend!

Quake-konnässsör

Ja, man har inte följt CS scenen, sedan 2003? Varit ett seglivat spel minst sagt.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag kan HeatoN, that's it.

Fan borde bli mer e-sports 'stjärnor'.. Känns som det knappt är en grej...

Sen är väl e-sportare sällan några stil ikoner osv...

Finns ju få David Beckham-liknande som skulle kunna sälja parfymer och champangemärken eller nått.

Tror du bara inte har hållit dig uppdaterad, finns gott om stjärnor men du letar nog på fel ställe.

KoP
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag kan HeatoN, that's it.

Fan borde bli mer e-sports 'stjärnor'.. Känns som det knappt är en grej...

Sen är väl e-sportare sällan några stil ikoner osv...

Finns ju få David Beckham-liknande som skulle kunna sälja parfymer och champangemärken eller nått.

E-sportare är för okända för den stora massan dessutom är intresset för lågt för att kunna tävla med traditionell sport. Personligen har jag noll koll på vanlig såsom e-sport.

Medlem
Skrivet av KoP:

E-sportare är för okända för den stora massan dessutom är intresset för lågt för att kunna tävla med traditionell sport. Personligen har jag noll koll på vanlig såsom e-sport.

Samtidigt kända för den stora massan som spelar respektive spel. Några nationalikoner och kända som Zlatan eller Charlotte Kalla är det såklart inte tal om men tvivlar på att "den stora massan" kan rabbla upp vilka centrala mittfältare svenska landslaget har eller ett gäng skidåkare från världscupen. Det kan någon som är specifikt intresserad av respektive sport.

E-sport är ett samlat begrepp när man egentligen borde bryta ner det spel för spel precis som man gör med traditionell sport. CS:GO, Dota2, LoL etc har garanterat både fler utövare och folk som är intresserade/fans än de flesta andra "vanliga sporter" med undantag för fotboll, basket och cricket och ett gäng riktigt stora till.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Cs fortfarande en e-sport?

Det är det mest spelade spelet på Steam i princip varje dag, fortsatt och har varit länge...

Medlem

Märks att man inte följd med eSports scenen alls, känner inte igen namnet. Den enda jag kan är HeatoN.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tror du bara inte har hållit dig uppdaterad, finns gott om stjärnor men du letar nog på fel ställe.

'Stjärnor' kan väl nästan definieras som 'personer som man vet vem det är även fast man aldrig letat över huvud taget'.

Skulle jag behöva leta så är det ju ingen stjärna.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av IMSG:

Samtidigt kända för den stora massan som spelar respektive spel. Några nationalikoner och kända som Zlatan eller Charlotte Kalla är det såklart inte tal om men tvivlar på att "den stora massan" kan rabbla upp vilka centrala mittfältare svenska landslaget har eller ett gäng skidåkare från världscupen. Det kan någon som är specifikt intresserad av respektive sport.

E-sport är ett samlat begrepp när man egentligen borde bryta ner det spel för spel precis som man gör med traditionell sport. CS:GO, Dota2, LoL etc har garanterat både fler utövare och folk som är intresserade/fans än de flesta andra "vanliga sporter" med undantag för fotboll, basket och cricket och ett gäng riktigt stora till.

Ungefär hälften av de som frekventerar fikarummet på mitt jobb känner till Sebastian Larsson och Albin Ekdal på det centrala mittfältet samt skidåkare som Svahn, Halvarsson, Andersson, Karlsson och Sundling. Andelen i samma fikarumm som kan räkna upp en enda e-sportare är 0 %.

1,8 miljoner svenskar såg nyligen Ebba Andersson ta hem sista tävlingen i Tour de Ski. Allsvenskan i fotboll har (när det inte är covid-19) ca 75000 betalande åskådare varje omgång, vilket ger 2,2 miljoner betalande åskådare per säsong. Jag har mycket svårt att tro att e-sport i Sverige ens är i närheten.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

'Stjärnor' kan väl nästan definieras som 'personer som man vet vem det är även fast man aldrig letat över huvud taget'.

Skulle jag behöva leta så är det ju ingen stjärna.

Så du menar att exempelvis Bowlingstjärnor, biljardstjärnor, schackstjärnor, o.s.v inte är "stjärnor" bara för att man inte råkar vara insatt i sporterna? Jag anser att du har fel.

Medlem

Get right är MYCKET större än Heaton, eller ja borde vara om man tittar på eSport prestationer. En sann eSport legend

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Så du menar att exempelvis Bowlingstjärnor, biljardstjärnor, schackstjärnor, o.s.v inte är "stjärnor".

Absolut... Addera porrstjärnor till det...

Med undantag för han typ Bobby Fischer eller nått sånt.

Det är väl mest en personlig definition dock... Och betyder inte nödvändigtvis att vi inte - inte - är överens om mer än definitionen av verbet.

För mig handlar "Stjärna" mer om kändisskap osv än förmåga inom olika saker.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar