Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av bellyman:

Såg "Green Book" i helgen, otroligt bra film. Har fått helt ny respekt för Viggo Mortensen efter denna, helt otroligt att en dansk kan spela en sådan stereotypsik New York-italienare.

Trailern gör inte filmen justice, men här är den ändå.

https://youtu.be/H5L2MR6k_ho

Seriöst en av dom bästa filmerna jag sett på ett bra tag, 5/5.

Dansk?

Medlem
Skrivet av Sompe:

Viggo = Ja
Filmen = Nej


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Viggo = Ja
Filmen = Nej

Han är väl ändå inte Dansk? Mer än att hans mor är från Danmark. Eller om det var hans far🤔

Medlem

Halvdansk då.

Edit:
Trodde först att du frågade om filmen var det, men ser nu att killen du citerade nämnde att viggo var dansk :).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sompe:

Han är väl ändå inte Dansk? Mer än att hans mor är från Danmark. Eller om det var hans far🤔

Eh, beror väl på hur man definierar det. Han hör ju till de som växte upp i olika länder som liten, inklusive Danmark. Snackar flytande danska (exempelvis i Jauja som jag faktiskt råkade se häromdan).

Medlem
Skrivet av matt76:

Halvdansk då.

Edit:
Trodde först att du frågade om filmen var det, men ser nu att killen du citerade nämnde att viggo var dansk :).

Skrivet av Sisyr:

Eh, beror väl på hur man definierar det. Han hör ju till de som växte upp i olika länder som liten, inklusive Danmark. Snackar flytande danska (exempelvis i Jauja som jag faktiskt råkade se häromdan).

Tänkte mer på att han jag citerade skrev att han blev förvånad över hurpass väl Viggo spelade en new-york-italienare

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sompe:

Tänkte mer på att han jag citerade skrev att han blev förvånad över hurpass väl Viggo spelade en new-york-italienare

Jaha, då är jag med. Missade det. Ja det är ju inte särskilt konstigt. Det lustiga är väl att han med en amerikansk morsa och en dansk farsa säger att spanska är det språk han säger sig vara allra mest bekväm med (bodde en hel del i Argentina som liten).

Medlem

Riddarfalken från Malta.

FM-guru
F.d. Sisyr

Synchronic (2019).

Såg den utan att veta ett piss om filmen mer än att den handlade om två ambulansförare och deras erfarenheter av en ny designerdrog, och det är ungefär allt man behöver och kanske bör veta om filmen på förhand. Manuset har goda idéer men känns inte helt genomarbetat med diverse plot holes. Det till trots är det en underhållande och väldigt välregisserad film med riktigt bra ljud.

Stark 3/5.

Hade ingen aning om att det var Justin Benson & Aaron Moorhead som gjort filmen innan jag såg den, annars hade jag nog dels kunnat förutspå desto mer av filmens teman och handling, dels haft lite för höga förväntningar. Tycker att både The Endless och Resolution är bättre filmer än Synchronic, men även Synchronic är klart sevärd. Sci-fi-elementen känns dock inte lika genomtänkta här. Insåg dock nu att jag inte sett Spring ännu, så det får bli morgondagens rulle.

Gnällkuk
Skrivet av bellyman:

Såg "Green Book" i helgen, otroligt bra film. Har fått helt ny respekt för Viggo Mortensen efter denna, helt otroligt att en dansk kan spela en sådan stereotypsik New York-italienare.

Trailern gör inte filmen justice, men här är den ändå.

https://youtu.be/H5L2MR6k_ho

Seriöst en av dom bästa filmerna jag sett på ett bra tag, 5/5.

Riktigt bra film, såg den i somras


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Någon gång när den gick på TV så somnade jag ifrån The quick and the dead, och bestämde mig för att göra någonting åt detta missöde idag. (Netflix)

En film om en kvinnlig gunslinger (det svenska ordet, "revolverman" funkar inte här av en uppenbar anledning) som anländer till en stad där en duellturnering skall äga rum.

Jag vet inte om det var meningen att det här skulle vara någon sorts mörk komedi, men det var så jag uppfattade den. Jag har svårt att se hur en film från 1995 skall ha så låg trovärdighetsfaktor på själva striderna annars. Faktum är att om jag inte hade läst att den var från 1995, så hade jag kanske gissat att den var gjord någon gång på sextiotalet eller möjligen sjuttiotalet. (Om jag inte hade känt igen skådisarna.)

Hurs om helst så skrattade jag högt när...

hjältinnan sköt skurken på slutet. Så otroligt orealistiskt att det var extremt komiskt.

Med ovanstående reservationer noterade, så var den var dock tillräckligt underhållande för att jag med viss tvekan ger den tre revolvrar av fem.
Fler spoilers nedanför.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Gods of Egypt

Netflix.

Standardactionrulle som gör vad som förväntas av en standardactionrulle utan att direkt utmärka sig på något sätt, varken bra eller dåligt.
(Om man inte hänger upp sig på det faktum att den här filmens antika egyptier verkar ha väldigt blek hy för just egyptier.)

Således blir betyget Tre gudar av fem.

Lots of spoilers ahead.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Outside the Wire (2021)

Netflix.

Scifi-krigsfilm som utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid. Manuset är väl sådär tycker jag men det vägs upp av intressanta actionscener med stridsrobotar och annat så filmen får 3/5 popcornrullepoäng.

Trailer som spoilar rätt mycket (jag är glad att jag inte såg den innan):

Medlem

Mega Shark Vs Kolossos....... Önskar jag skämtade.

It's not a lake, it's an ocean

Parkland (2013). Släpptes lagom till 50-årsminnet av Kennedymordet och skildrar ett antal personer vars livsöden påverkades direkt: Zapruder som tog den ökända filmen, mördaren Oswalds bror, läkarna på Parklandsjukhuset dit presidenten fördes m.fl. Tät och snygg, och jag måste säga att bilderna av mordet känns obehagliga än i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Interstellar. Har kanske pinsamt nog inte sett denna förens nu. Filmen hade allt kan man ju säga, håller den på min top 5 lista åtminstone. Sjukt bra.

Medlem

The Ninth Gate

Netflix

En film av Roman Polanski från 1999.
Mer en detektivhistoria med ockult tema än en actionrulle.

Det som irriterar mig allra mest med den är att...

det inte uttryckligen sägs vem kvinnan som blir Dean Corsos följeslagare faktiskt jobbar för. Man får ju vid flera tillfällen i filmen se att hon besitter vissa övernaturliga förmågor. Är hon en agent för himlen eller helvetet? Jag misstänker att rätt svar är helvetet, men jag är inte helt säker. Är antagligen meningen att man ska vara osäker på detta, men det irriterar mig ändå.

Hursomhelst, en film som tar tid på sig att komma igång, men som sedan blir helt okej.

Trots (Eller tack vare?) irritationsmomentet ovan så ger jag den fyra dödssynder av sju.

Fler spoilers här.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Akronym:

The Ninth Gate

Netflix

En film av Roman Polanski från 1999.
Mer en detektivhistoria med ockult tema än en actionrulle.

Det som irriterar mig allra mest med den är att...

det inte uttryckligen sägs vem kvinnan som blir Dean Corsos följeslagare faktiskt jobbar för. Man får ju vid flera tillfällen i filmen se att hon besitter vissa övernaturliga förmågor. Är hon en agent för himlen eller helvetet? Jag misstänker att rätt svar är helvetet, men jag är inte helt säker. Är antagligen meningen att man ska vara osäker på detta, men det irriterar mig ändå.

Hursomhelst, en film som tar tid på sig att komma igång, men som sedan blir helt okej.

Trots (Eller tack vare?) irritationsmomentet ovan så ger jag den fyra dödssynder av sju.

Fler spoilers här.
https://www.youtube.com/watch?v=IKc1n-nIIx0

Det är ju hon som är djävulen. Missade du det? haha


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Burning (2018)

Långsamt, suggestivt drama/thriller om en snubbe som stöter på en tjej från sin barndom. Är för trött (vad gör jag vaken nu - jag ska upp om fyra timmar) för att skriva mycket mer, men det är annars en film man kan skriva en hel del om. Välfilmad, välspelad och vasst soundtrack. Manuset är väl dock det som framför allt står i fokus, och även om det är ett knepigt sådant så bjuder det onekligen in till diskussion efter att man har sett filmen... En spoilerig sådan dock, så jag hoppar den här!

4/5

Medlem

Mannen från U.N.C.L.E. (2015)

Netflix

Jag har inte sett ett enda avsnitt av TV serien med samma namn, så mitt betyg baseras enbart på filmens egna meriter.

För den som eventuellt inte har hört talas om varken TV serien eller filmen, så är filmen något av en korsning mellan sextiotalsversionen av Mission:impossible och James Bond.

Fyra hemliga agenter av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Käppkinesen:

Det är ju hon som är djävulen. Missade du det? haha

Du glömde spoilertags

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

Du glömde spoilertags

Det gjorde jag. Tackar för uppmaningen och bättrar mig till nästa gång.


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

Medlem

I kväll blev det en Arnold rulle.

The Last Stand (2013)

Netflix

Det är en Arnold rulle. Vad mer behöver du veta?

Tre sheriffbiträden av fem.

Som vanligt, spoilers ahead.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

"Breaking Surface" svensk film som handlar om 2 systrar som är o dyker i Lofoten
Filmen var bara 1 h 20 min, hade den varit längre hade man somnat. Men den var lite nervkittlande.
3/5

Medlem

The Old Guard. Spännande och cool action.
Innan dess såg jag The Gentlemen, underhållande film.

Medlem

Jag såg om Snabba Cash-filmerna i helgen, dels för att serien Snabba Cash kommer ut på netflix i vår och dels för att se om filmerna är så bra som jag minns dom.

Första filmen är riktigt bra tycker jag, även om jag märker att det är mycket som inte får plats i filmen som det finns i böckerna som jag inte har läst. Snabba Cash 2 var mer en mellanfilm till Snabba Cash Livet Deluxe som jag tyckte var mycket bättre, filmerna är ju också väldigt olikt svensk film och jag tror att många av skådespelarna som var med i filmerna blev mer kända efter dom. Åtminstone Matias Varela och Joel Kinnman?

Men jag tycker att det är lite märkligt i sista filmen hur de berättar om JWs resa till att kunna hämnas sin systers död, får man vara med på den resan i böckerna eller var det även där en snabbt sammanfattat kapitel som att han "tja jag snodde hans pengar och sprängde hans bil" som det framstod? Och så var ju Nata extremt snabb med att åka till öknen i Kalifornien...

Jorges resa var mer genomtänkt kände jag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Spring (2014).

Tydligen marknadsfördes detta som en skräckfilm, och har man de förväntningarna lär man bli besviken. Det hade dock inte jag; det enda jag visste på förhand var att filmens skapare var Aaron Moorhead och Justin Benson vilket förstås torde innebära övernaturliga och/eller sci-fi-inslag - och det gjorde det även denna gång. Det är dock som sagt inte en skräckfilm utan ett romantiskt drama med inslag av både komedi och skräck. Tänk typ Before Sunrise-trilogin korsad med en vampyrfilm, eller dylikt. En annorlunda men sevärd film.

Aldrig hört talas om Lou Pucci, men jag tyckte både han och Nadia Hilker var riktigt bra. Det är i mångt och mycket deras prestationer samt fantastiskt foto och miljöer (filmen är mestadels inspelad i Polignano a Mare, en italiensk turistort som gjord för vykort). En del annat är lite mer iffy, så som emellanåt styltig dialog och karaktären Louises i allmänhet knepiga historia, men det positiva väger upp.

3/5.

Medlem

Jag såg just en Skotsk film kallas Whisky Galore som handlar om........whisky. Egentligen inte särskilt bra men jag gillar dessa lite typisk brittiska nonsensfilmer. Dessutom "gästspel" av Eddie Izzard i rollen som en nitisk kapten i den Brittiska armén.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

The City of Lost Children (1995) https://www.imdb.com/title/tt0112682/

Surrealistisk och bisarr, på ett bra sätt. Hade aldrig en trist stund tack vare det vackra visuella, "over-the-top"-karaktärerna och den oklanderliga stilen filmen hade.

Storyn hade en del unika moment, men överlag var den inte filmens starka sida. Hade önskat lite mer djup i story och karaktärer.

Krank, spelad av Daniel Emilfork gjorde ett grymt jobb. Även Dominique Pinon som spelade "skaparen/klonerna".

Dom måste verkligen velat ha Ron Perlman i rollen, även om han inte kunde franska. Han gjorde ändå ett bra jobb får man väl säga.

Betyg: 3.5/5

PS.

Blev påmind att jag ägde detta på antingen PC eller Playstation. Har inte mycket minne av det, minns hur framsidan såg ut och att spelet var ganska bisarrt likt filmen. Jag tror inte att jag klara ut det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

The City of Lost Children (1995) https://www.imdb.com/title/tt0112682/

https://miro.medium.com/max/930/1*XZQEegf0CmFeNIeIlNSC4w.jpeg

Surrealistisk och bisarr, på ett bra sätt. Hade aldrig en trist stund tack vare det vackra visuella, "over-the-top"-karaktärerna och den oklanderliga stilen filmen hade.

Storyn hade en del unika moment, men överlag var den inte filmens starka sida. Hade önskat lite mer djup i story och karaktärer.

Krank, spelad av Daniel Emilfork gjorde ett grymt jobb. Även Dominique Pinon som spelade "skaparen/klonerna".

Dom måste verkligen velat ha Ron Perlman i rollen, även om han inte kunde franska. Han gjorde ändå ett bra jobb får man väl säga.

Betyg: 3.5/5

PS.

Blev påmind att jag ägde detta på antingen PC eller Playstation. Har inte mycket minne av det, minns hur framsidan såg ut och att spelet var ganska bisarrt likt filmen. Jag tror inte att jag klara ut det.

https://raidofgame.com/uploads/posts/2019-07/1562336668_poste...

Har spelet på big box. Sjukt svårt att fatta vad man ska göra, speciellt om man inte sett filmen, vilket jag inte hade gjort på den tiden.

Skriv svar