GTA 6 kan få bättre AI tack vare nytt patent

Robot
GTA 6 kan få bättre AI tack vare nytt patent

Kan ge trovärdigare navigering.

#gta-6, #rockstar-games


jbx
Medlem

Ska bli intressant och se vad de lyckas skapa med detta!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Rockstar är väll mer eller mindre kungar på området.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

" så att du slipper se inlevelsedräpande scener där tio bilar färdas framåt längs samma rutt i samma hastighet"

Låter som Essingeleden, där kör 100 tals bilar samma rutt i samma hastighet som oftast är 30 km/t eller lägre.

Medlem
Skrivet av Fulci:

" så att du slipper se inlevelsedräpande scener där tio bilar färdas framåt längs samma rutt i samma hastighet"

Låter som Essingeleden, där kör 100 tals bilar samma rutt i samma hastighet som oftast är 30 km/t eller lägre.

Och alltid blir det fel på i koden så att någon bil byter fil hela tiden

Medlem
Skrivet av Thane:

Och alltid blir det fel på i koden så att någon bil byter fil hela tiden

Jag har också upplevt detta kodfel många gånger där. Även sett AI-bilar som gärna ligger kvar i avfartsfilen för att sen bromsa kraftigt och byta till huvudfilen i sista sekunden.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har också upplevt detta kodfel många gånger där. Även sett AI-bilar som gärna ligger kvar i avfartsfilen för att sen bromsa kraftigt och byta till huvudfilen i sista sekunden.

Låter tyvärr ganska verklighetstroget

Medlem

Vad bra då kanske CDPR kan köpa en licens av detta och implentera i CP2077 för där är verkligen bilisterna korkade. Kör in i dem i högsta fart och man får en kommentar att man skall låta dem vara!

Medlem

Frågan är bara om det kommer lära sig skapa en karaktär som känns som man styr en riktigt person inte ett tryck framåt och du tar 4 steg.

Kanske dags att överge rutnätet som de stal från TIBIA och övergå till något annat. Kanske låna lite animationer från ja vilket annat spel gjort sedan 2000

Skrivet av Rydell1986:

Frågan är bara om det kommer lära sig skapa en karaktär som känns som man styr en riktigt person inte ett tryck framåt och du tar 4 steg.

Kanske dags att överge rutnätet som de stal från TIBIA och övergå till något annat. Kanske låna lite animationer från ja vilket annat spel gjort sedan 2000

Du vill ha det som i RDR 2, lite tyngre eller? I GTA kan du ju med spaken på kontrollen påverka hur snabbt karaktären går.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Du vill ha det som i RDR 2, lite tyngre eller? I GTA kan du ju med spaken på kontrollen påverka hur snabbt karaktären går.

Förstå mig rätt nu. Jag tycker företaget ligger långt efter många andra företag i känslan och hur responsiv karaktären är när man styr den.

Ta tex känslan av att styra din karaktär i Assassins Creed och nej, innan folk misstolkar mig. Jag vill inte kunna klättra och springa på väggar och berg överallt i GTA men just känslan överlag så ligger dem långt före Rockstar.

Medlem

Är det någon som vet om släppet till series x och ps5 kommer vara gratis för oss som redan äger spelet? Så att man bara behöver ladda ner grafikuppdateringen till gta v? Att det ska släppas igen hade jag ingen om.

Medlem
Bra förklaring för vad det innebär

Hittade den här tråden lite längre ner in the rabbit hole, ganska bra förklaring för vad det innebär.

https://www.reddit.com/r/GTA6/comments/kypfkh/takeaway_from_y...

KoP
Medlem
Skrivet av denza:

Är det någon som vet om släppet till series x och ps5 kommer vara gratis för oss som redan äger spelet? Så att man bara behöver ladda ner grafikuppdateringen till gta v? Att det ska släppas igen hade jag ingen om.

Inte troligt. Känner jag Rockstar rätt så kan dom sälja samma spel igen utan några som helst skrupler. 3:e gången gillt så att säga.

GTA 5:
PS3 -> PS4 -> PS5
XB360 -> Xbox One -> Series X

Medlem

Men är det inte bara GTA online i GTA V som ska få en uppgradering till de nya konsolerna?

Redaktör
Skrivet av kanshira:

Men är det inte bara GTA online i GTA V som ska få en uppgradering till de nya konsolerna?

Nä, det är hela spelet, både storyn och GTA Online. Du tänker kanske på Red Dead Online? Det släpptes fristående (till last-gen) i december.


signatur
Medlem

Den har man ju hört förut! Hostar högt som fan Cyberpunk

Medlem

Det vore något för Cyperpunk

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Den har man ju hört förut! Hostar högt som fan Cyberpunk

Det positiva är ju att Calle kan få känna sig smart, så det ska de ju ha cred för.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Förstå mig rätt nu. Jag tycker företaget ligger långt efter många andra företag i känslan och hur responsiv karaktären är när man styr den.

Ta tex känslan av att styra din karaktär i Assassins Creed och nej, innan folk misstolkar mig. Jag vill inte kunna klättra och springa på väggar och berg överallt i GTA men just känslan överlag så ligger dem långt före Rockstar.

Japp, rent objektivt sett så har AC mer responsiv styrning, men sen kommer vi ju in på mer subjektiva åsikter

AC har ju 100% förhandsgjorda animationer, vilket gör att spelet är mer... speligt? Springer du in i någon reagerar de alltid på samma sätt. Rockstar kör med Euphoria, ett fysikbaserat animationssystem som gör att om du knuffar till eller skjuter någon så snubblar de och försöker hålla balansen beroende på var deras tyngdpunkt ligger, vilket ger deras spel mycket mer inlevelse.

Så det är naturligtvis en avvägelse i respons de måste göra, och själv offrar jag gärna det för att kunna snubbla till under ett feltajmat hopp och hamna i en situation som får mig att halvt falla ur min kontorsstol i ett skrattanfall.

Självfallet kan man göra Euphoria-systemet smartare, mer responsivt, men i spel som GTA och RDR passar det nog ändå bäst att skapa en mer levande värld, lite på bekostnad av spelkontroller.

Medlem

Ingen teknik Cyberpunk 2077 har använt sig av i alla fall xD


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ide patent som det här är också en annan form av marknadsföring. Det brukar komma patent ganska ofta från utvecklare där långt ifrån alla används. Många är även abstraktioner av teknik som redan finns. Ser tex folk skriva lyckligt att det är revolutionerande att NPCer finns fast de inte renderas. Som om det inte finns andra spelmotorer vars AI lager inte redan gjort just det i många år. Så tar detta med en grov skopa salt.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det positiva är ju att Calle kan få känna sig smart, så det ska de ju ha cred för.

Haha, fy fan så taskigt!! sorry.. haha! Det där är kärlek på jobbet

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det vore något för Cyperpunk

Dom borde göra ett utbyte, CDPR får trafik-AI och rockstar får låna lite uppdragsdesign


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Inte troligt. Känner jag Rockstar rätt så kan dom sälja samma spel igen utan några som helst skrupler. 3:e gången gillt så att säga.

GTA 5:
PS3 -> PS4 -> PS5
XB360 -> Xbox One -> Series X

Jag har inga problem att betala för superb underhållning. Värre är det med utvecklare som kränger trasig skit.

Angående Rockstars AI så är man redan med RDR2 mil före konkurrenterna, ska bli oerhört spännande att se vad man lyckas göra framöver.


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

Medlem

Mycket bra! Ser hellre utveckling i sånt här före realitisk grafik.


signatur

I'm a snake, follow me!

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Haha, fy fan så taskigt!! sorry.. haha! Det där är kärlek på jobbet

Vi har hållt på så här i cirka 8 år

(Calle är egentligen en fantastisk kille)


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Patent == fail

Sjukt att de väljer ta patent på pathfinding-algoritmer.
Hela spelbranschen borde snarare dela med sig av sina kunskaper och främja skrået likt andra typer av mjukvara. Sånt här har många spel nytta av och som ledare inom ämnet skulle de kunna föregå med gott exempel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Inte troligt. Känner jag Rockstar rätt så kan dom sälja samma spel igen utan några som helst skrupler. 3:e gången gillt så att säga.

GTA 5:
PS3 -> PS4 -> PS5
XB360 -> Xbox One -> Series X

Sant sant. Dom nollställer i red dead online streaken nu varje månad också så man blir i princip tvingad att köpa guld i spelet. Men ändå. Det är rockstar och deras singleplayer i alla deras spel är fenomenala. Så dom får hall pass av mig ändå. Tack för svaret.

1
Skriv svar