En obruten låda Pokemon-kort såld – för 3,4 miljoner

Robot
En obruten låda Pokemon-kort såld – för 3,4 miljoner

Förhoppningsvis inte falsk.

#pokemon


Medlem

Attans. Man skulle sparat sina lådor

Flakmonkey

Otroligt mycket pengar förstås, men har man väldigt mycket pengar så har man och då får de ju lägga det på vad de vill så länge det inte är något olagligt. Hur korkat man än kan tycka att det är. Risken finns ju dock att "folk" ser det här som kanske inte har lika mycket pengar och ser det som ett enkelt sätt att tjäna pengar på. Köp gamla pryar som är poppis (typ Pokemon-prylar), behåll dem ännu längre och se hur priset bar går upp upp upp utan någon ände. Det finns ju dock inte någon garanti för det, särskilt inte när det har med nostalgiprylar att göra. Saker har en tendens att gå upp när de som har nostalgi för någonting blir vuxna, tjänar pengar och vill återuppleva sin barndom. Sen när de passerar den gränsen så är det inte alls lika intressant för nästa generation. Det är ju inte som att det här är Mona Lisa eller något annat unikt konstverk utan det är en massproducerad (minst sagt) produkt.

Men men, härligt för den som hade kvar den här lådan och alla andra som har prylar hemma som är heta just nu. Det är mycket som gått upp i pris under corona-perioden för att folk inte har bättre saker för sig och för att de längtar efter trevligare tider och vad är då bättre än att försöka återuppleva glädjen från när man öppnade Pokemon-kort eller spelade Gamecube-spel? Bara att utnyttja läget för de som inte har den nostalgikänslan.

Medlem

Som folk samlar prylar tror jag vi som art inte har utvecklats sedan vi var jägare-samlare. Det finns någon djupt rotad instinkt att samla på oss massa skit. Men jag förstår det ändå inte, och kommer nog aldrig göra det, när det gäller prylar som inte har någon direkt användning.

Medlem

Jag har en oöppnad WoW Burning Crusade Collectors Edition låda... undra om man får nåt för den om 15-20 år?

Medlem

En spontan nostalgitripp...

NÄR JAG var liten så tuggade vi... https://chrisleklada.blogg.se/2015/may/50-ores-tuggummi-dandy...

ANYWAY.. YOLO? Har du mynten så... kasta fast iväg dom på gatan. Det enda man kan ifrågasätta må vara när någon spenderar(!) pengar de egentligen inte har(eller knappt!), på något ytligt som inte är mat och boende.

Då må man dela ut en vänlig känga kring prioriteringar. Om du är en riktig vän.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

En spontan nostalgitripp...

NÄR JAG var liten så tuggade vi... https://chrisleklada.blogg.se/2015/may/50-ores-tuggummi-dandy...

Wow! Vilka minnen

Medlem
Skrivet av GooGeL:

En spontan nostalgitripp...

NÄR JAG var liten så tuggade vi... https://chrisleklada.blogg.se/2015/may/50-ores-tuggummi-dandy...

ANYWAY.. YOLO? Har du mynten så... kasta fast iväg dom på gatan. Det enda man kan ifrågasätta må vara när någon spenderar(!) pengar de egentligen inte har(eller knappt!), på något ytligt som inte är mat och boende.

Då må man dela ut en vänlig känga kring prioriteringar. Om du är en riktig vän.

Det var bra länge sedan jag såg tuggummin i den formen, minns att jag letade 50-öringar på marken för att få min fix.

Medlem

Min 6-åriga son önskade sig sina första Amiibos till sitt Nintendo Switch, och specifikt setet med tre Amiboos (Mario, Bowser och Peach i bröllopskläder) i samma paket till Mario Odyssey. Den har varit lite klurig att köpa. Antingen importera för typ 1500-2000 kr eller hoppas man hittar det på Tradera. Det sistnämnda lyckades jag med för knappt 1000 kr. Han fick det i julklapp, och trots att jag vet att samlarvärdet blev lika med noll (även om det aldrig skulle vara värt några miljoner i framtiden) när han slet upp förpackningen så blev jag glad över hur han lekte med dem - att de användes.

På detta tema så var det bara för ett par dagar sedan ett basebollkort med ikonen Mickey Mantle såldes för 5,2 miljoner dollar. Gulp!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag har ett oknackat kinderägg från 5 månader i kylen, det får jag väl betala någon för att ta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag visste inte ens att det här var en grej innan PayMoneyWubby gjorde en video om den mindre lyckade affären i höstas.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av burkmopp:

Som folk samlar prylar tror jag vi som art inte har utvecklats sedan vi var jägare-samlare. Det finns någon djupt rotad instinkt att samla på oss massa skit. Men jag förstår det ändå inte, och kommer nog aldrig göra det, när det gäller prylar som inte har någon direkt användning.

Dags för The Friendly Neighborhood Archaeologist!

Jägar-samlare blir aningen missvisande i den här kontexten. I princip utgår Jägar-samlare från att dag för dag jaga/hitta nödvändiga resurser och så fort resurserna i närområdet tar slut flytta till ett nytt område. Det handlar inte om att samla på sig en "massa skit" eftersom det blir svårt att flytta runt om du har en "massa skit" i bagaget.

Själva samlandet (utifrån en mycket längre tidshorisont än dagsbehovet) är snarare ett beteende som började (eller torde ha börjat) när människor blev mer stillasittande, d.v.s. "Gött att äntligen ha ett förråd att fylla upp med skit". Men nog finns det någon insamlingsinstinkt hos oss, som retas av vår relativa nyfunna möjlighet att lägga saker på hög – vilket föder människors tendens att samla, äga och känna avundsjuka mot andras ägande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Otroligt mycket pengar förstås, men har man väldigt mycket pengar så har man och då får de ju lägga det på vad de vill så länge det inte är något olagligt. Hur korkat man än kan tycka att det är.

Tror inte att du förstår riktigt. Folk "köper" inte, det är investeringar.

Folk som investerar i dyra konst/samlarsaker/whatever gör det för att risksprida sin portfölj. De har aktier, fastigheter osv. också, men att köpa t.ex. en tavla för flera miljoner är ett sett att skydda sitt kapital.

Samma sak med gamla spel, Pokemon osv. Same shit different name. Jag risksprider också med dyra spel, LEGO med mera. Ju mer kapital du har desto dyrare saker investerar du i.

Medlem

WOW det är fan helt sjukt, jag fattar inte varför de är så dyra men grattis till den som hade boxen


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Flakmonkey
Skrivet av anon_234443:

Tror inte att du förstår riktigt. Folk "köper" inte, det är investeringar.

Folk som investerar i dyra konst/samlarsaker/whatever gör det för att risksprida sin portfölj. De har aktier, fastigheter osv. också, men att köpa t.ex. en tavla för flera miljoner är ett sett att skydda sitt kapital.

Samma sak med gamla spel, Pokemon osv. Same shit different name. Jag risksprider också med dyra spel, LEGO med mera. Ju mer kapital du har desto dyrare saker investerar du i.

Det förstår jag mycket väl är ju därför jag skriver att jag hoppas att folk vet vad de ger sig in på när de investerar i den här typen av prylar. Är ju bara kolla på den helt sjuka utvecklingen på spel som sker tack vare att samlare och investerare har börjat se spel som nästa stora grej efter att tidigare ha investerat i serietidningar och annat. Wata och Heritage Auctions ger sig in i matchen och priserna blir helt sjuka. Sådant som du tidigare kunde få för några hundra går för åtskilliga tusenlappar. TIll och med Atari-scenen som varit helt tokdöd sedan alla som faktiskt gillar konsolen fått tag på de spel de ville ha har fått nytt liv, och det med spel som det finns åtskilliga kopior av.

Sen är det ju en annan femma om du talar om det som är genuint ovanligt såsom Nintendo World Championships, där man faktiskt vet att det är unikt. Ser inte riktigt samma situation med Star Wars till Atari eller Super Mario Bros 3 även om man har den versionen där bros står till vänster istället för höger.

För egen del ser jag gärna att det här fortsätter gå upp upp upp, då kan till och med jag få en härlig boost på pensionen, men jag tror att det vi ser just nu är något av en bubbla. Inte att det blir lika illa som det var för Beanie Babys men att det planar ut och de det då blir trist för de som hoppar på tåget för sent och vi börjar nog redan nå den punkten. Då blir det precis som under guldrushen i USA, att de som tjänade pengar på det stora hela var inte det som grävde efter guld utan de som sålde spadarna. I det här fallet är det Wata och Heritage Auctions som vill trissa upp hype och priser så mycket de bara kan utan någon som helst risk.

Självklart spekulationer från min sida, precis som det är med investeringen i sig

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Det var bra länge sedan jag såg tuggummin i den formen, minns att jag letade 50-öringar på marken för att få min fix.

På vägen hem från lekis hittade jag en 10kr lapp uppe på en plogvall. Längs storvägen som gick genom Tuollavaara, i höjd med hockeyrinken.

Det var en enorm peng som knatte tidigt 90-tal. Kiosk och godis blev iaf. o/ Nah men nog minns man bl a sitt tuggummi från denna tid. Och att det var dyrt att ringa mitt på dagen m.m.

ELF
Medlem

Den hade ju jag velat ha. Hade varit kul att spela lite ibland med brorsan ;p

Nu hade jag Pokémon kort. Men lite löjligt att bara för att man inte köpte något back in the day så kostar det skjortan nu. Har kollat efter AvP2 (helst oöppnat), men det kostar ju runt 1500.... Vill haaaaaa som Morran hade sagt...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Dags för The Friendly Neighborhood Archaeologist!

Jägar-samlare blir aningen missvisande i den här kontexten. I princip utgår Jägar-samlare från att dag för dag jaga/hitta nödvändiga resurser och så fort resurserna i närområdet tar slut flytta till ett nytt område. Det handlar inte om att samla på sig en "massa skit" eftersom det blir svårt att flytta runt om du har en "massa skit" i bagaget.

Själva samlandet (utifrån en mycket längre tidshorisont än dagsbehovet) är snarare ett beteende som började (eller torde ha börjat) när människor blev mer stillasittande, d.v.s. "Gött att äntligen ha ett förråd att fylla upp med skit". Men nog finns det någon insamlingsinstinkt hos oss, som retas av vår relativa nyfunna möjlighet att lägga saker på hög – vilket föder människors tendens att samla, äga och känna avundsjuka mot andras ägande.

Där fick jag så jag teg

Föreställde mig någon typ av grottmänniska som samlade fina stenar i ett hörn, som någon slags girig anka sparar mynt i en pengabinge. Vi är ju trotts allt inte det enda djuret som samlar prylar, kråkfåglar gör det till exempel för att utsmycka sitt fågelbo, har jag fått för mig i alla fall.

Skrivet av burkmopp:

Där fick jag så jag teg

Föreställde mig någon typ av grottmänniska som samlade fina stenar i ett hörn, som någon slags girig anka sparar mynt i en pengabinge. Vi är ju trotts allt inte det enda djuret som samlar prylar, kråkfåglar gör det till exempel för att utsmycka sitt fågelbo, har jag fått för mig i alla fall.

Många fåglar samlar saker de hittar men av flera olika anledningar. För många fågelarter är det en strategi att utmärka sig i fortplantningssyfte och för andra, däribland kråkfåglar, är det i första hand för att se om de hittat något ätbart.
Detta verkar i huvudsak vara utbrett hos allätare eftersom det är fördelaktigt att hitta föda som är enkel att upptäcka. Kanske kan det rent av vara detta som retar vår nyfikenhet på "fina" saker.

Sen är kråkfåglar läskigt intelligenta, så det går väl inte på rak arm att säga att de inte har någon annan intention med sitt plockande av iögonfallande saker.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar