Rykte: Geforce RTX 2060-serien återlanseras – kostar lika mycket som RTX 3060

Robot
Rykte: Geforce RTX 2060-serien återlanseras – kostar lika mycket som RTX 3060

Ska täcka den skriande bristen på grafikkort.

#geforce, #nvidia


Medlem

Samma pris fast betydligt sämre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Insane in the membrane. När jag köper nytt kort så tänker jag inte kliva under "70" kortet. Vill ha ett RTX 3070. Äger ett GTX 1070 nu.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Köpte RTX 2060 för 3400 för mer än ett år sedan. Känns som ett hyggligt köp ändå.

Medlem

Hur kan de producera gamla kort men ej nya? Eller är det gamla kort som ligger på något gömt lager?

Skrivet av CARTMAN:

Insane in the membrane. När jag köper nytt kort så tänker jag inte kliva under "70" kortet. Vill ha ett RTX 3070. Äger ett GTX 1070 nu.

Även fast de presterar bättre än föregångaren? (3060 bättre än ett 2070, 30870 bättre än ett 2080 osv..)

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur kan de producera gamla kort men ej nya? Eller är det gamla kort som ligger på något gömt lager?

de nya görs hos Samsung och de gamla görs hos TSMC på en gammal nod (12nm har jag för mig) och även om det inte är själva kretsen som begränsar så kanske olika komponenter på korten för de gamla är enklare att få tag på.

Citat:

Även fast de presterar bättre än föregångaren? (3060 bättre än ett 2070, 30870 bättre än ett 2080 osv..)

Men byter man är det ju kul om det är stor skillnad. Att få bättre än 2070 när man går från 1070 är inte en särskilt stor uppgradering är det ens 50% snabbare? 3070 är i alla fall dubbelt så snabbt. Jag brukar själv ha minst 100% eller nära snabbare som krav när jag byter grafikkort.

Avstängd
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Insane in the membrane. När jag köper nytt kort så tänker jag inte kliva under "70" kortet. Vill ha ett RTX 3070. Äger ett GTX 1070 nu.

Riktigt bra kort presterar riktigt bra i alla spel jag testat än så länge.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Finns det någon särskild anledning till att ett hårdvarurykte som detta hamnar här på spelsidan FZ men inte på hårdvarusidan Sweclockers?

@16


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

de nya görs hos Samsung och de gamla görs hos TSMC på en gammal nod (12nm har jag för mig) och även om det inte är själva kretsen som begränsar så kanske olika komponenter på korten för de gamla är enklare att få tag på.
...
Men byter man är det ju kul om det är stor skillnad. Att få bättre än 2070 när man går från 1070 är inte en särskilt stor uppgradering är det ens 50% snabbare? 3070 är i alla fall dubbelt så snabbt. Jag brukar själv ha minst 100% eller nära snabbare som krav när jag byter grafikkort.

Precis, har nog med tillgänglighet & produktionstekniken att göra.
Och priset.... de kan ta betalt va de vill, folk köper iaf. Om inte en gamer, då crypto-miners.

Medlem

Åtminstone så är dom öppen med att lura kunder.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Miindz:

Köpte RTX 2060 för 3400 för mer än ett år sedan. Känns som ett hyggligt köp ändå.

Blir mindre och mindre ledsen över mitt 2080 super köp för 727€

Medlem
Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Åtminstone så är dom öppen med att lura kunder.

Är det att luras då ? Annan femma om det var 2060 kort rebrandade till 3060 x)

Medlem

Har ett beställt 3060. Bara att hoppas att jag kommer få ett. Komplett sa prel 3 februari. Men man ska väl inte lita på någon nuförtiden.

Skribent

Tror jag skippar den här grafikkortsgenerationen. Betalar max 4-5000.

rug
Medlem

Jaaaaa.... tack! Strö lite mer salt i de öppna skavsåren bara.

Medlem

What now? Helt plötsligt börjar jag undra ifall allt det här är ett sätt för NVIDIA att göra sig av med alla kort i 2000-serien som aldrig sålde.

Medlem
Skrivet av bastard:

Tror jag skippar den här grafikkortsgenerationen. Betalar max 4-5000.

med tanke på utvecklingen får du nog sluta köpa grafikkort då, punkt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ender:

What now? Helt plötsligt börjar jag undra ifall allt det här är ett sätt för NVIDIA att göra sig av med alla kort i 2000-serien som aldrig sålde.

Man kan ju undra, dock så får jag för mig att 2000 serien är annan nanomm och därför inte produceras av samma maskiner, men kan ha fel.

Medlem
Skrivet av bastard:

Tror jag skippar den här grafikkortsgenerationen. Betalar max 4-5000.

Skrivet av Mirage:

med tanke på utvecklingen får du nog sluta köpa grafikkort då, punkt.

Jag beställde 3060 Ti för 4900.- så än så länge är det ju inte kört

Medlem

Jo, 2000-serien tillverkas i äldre 12nm-fabriker och 3000-serien tillverkas i 8nm-fabriker så det är ett sätt att få ut mer kort på marknaden.

Medlem

Ingen vinner ju på att det inte finns grafikkort att köpa, så om de nu inte kan tillverka 30-serien i en betydande mängd så får de väl gå tillbaka till 20-serien. Totalt misslyckad situation av NVIDIA från konsumenternas sida sett som de fumlande försöker rätta upp i.

Redaktör
Skrivet av totalwarplayer:

Finns det någon särskild anledning till att ett hårdvarurykte som detta hamnar här på spelsidan FZ men inte på hårdvarusidan Sweclockers?

@16

Kort svar: nej.

Swec skrev om det i morse. Varför det dröjde får du fråga Swec-redaktionen om (vi jobbar ju mycket hemifrån så vi möts inte fysiskt varje dag nu). Men det kan handla om saker som att de inte såg nyheten, eller så har de värderat den annorlunda än jag/vi.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Kort svar: nej.

Swec skrev om det i morse. Varför det dröjde får du fråga Swec-redaktionen om (vi jobbar ju mycket hemifrån så vi möts inte fysiskt varje dag nu). Men det kan handla om saker som att de inte såg nyheten, eller så har de värderat den annorlunda än jag/vi.

Ahh okej förstår, trodde bara det var mer integrerat mellan sajterna


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Tur man behåll sitt rtx 2070 då funkar iof fortfarande bra i 1080

Redaktör
Skrivet av totalwarplayer:

Ahh okej förstår, trodde bara det var mer integrerat mellan sajterna

Normalt sitter redaktionerna i samma rum, och vi pratar och tipsar förstås varandra. Men vi är två separata redaktioner, så vi hänger inte på varandras möten om det inte är något speciellt. Men nu under corona jobbar många hemifrån, så det blir mindre spontantips och småsnack. Tyvärr.


signatur
1
Skriv svar