Valve vill göra mer singleplayer – kommer utannonsera flera spel

Robot
Valve vill göra mer singleplayer – kommer utannonsera flera spel

Gabe Newell nöjd med Alyx som skapat momentum inom företaget.

#citadel, #half-life-3, #nyhetstips, #singleplay, #valve


Medlem

Så länge det inte är VR får de gärna göra ett nytt single-player. VR är fortfarande alldeles för primitivt.

Medlem

Så länge det inte är plattspel får de gärna göra ett nytt single-player. Plattspel är fortfarande alldeles för primitivt.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Så länge det inte är VR får de gärna göra ett nytt single-player. VR är fortfarande alldeles för primitivt.

Vilket/vilka headset har du testat med Alyx? Min uppfattning är att det hänt mycket senaste åren (inte minst med tanke på Alyx) och jag skulle absolut inte kalla det primitivt.

Medlem

Skulle gärna se fler VR spel med samma kvalitet som Alyx. Det kanske kan göra någon variant av Portal i VR.

Medlem

Det ryktades om ett Barney/Blue shift spel för VR.
det hade varit intressant

Portal 3 skulle jag gärna vilja se som VR spel.
Och så klart Half life 3 i VR.

Valve kan från och med nu hålla sig till VR och även släppas ny hårdvara.
"Facebook" står för 51% av VR användarna på SteamVR just nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Half-life 3 confirmed!!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Half-life 3 confirmed!!

Half-life 3 Mobile..

Medlem
Skrivet av jawik:

Half-life 3 Mobile..

Half-Life 3 (VR exclusive) snarare.

Inaktiv

Hade föredragit om de gjorde spel till både skärm och VR för de som tycker det fungerar bra.
Jag tyckte väl inte Alyx var något banbrytande direkt själv. En korridorshooter.

Medlem

VR fick problem med för många lösningar. Som Sega, som delade upp kunderna och förvirrade utvecklarna med för mycket hårdvara.
En redan liten marknad segmenterades och alla företag ville ha egna headsets.

Samsung övergav Gear VR, det bästa de gjort.
Facebook väljer att låsa in sina kunder. Bra hårdvara, kundfientliga beslut.
Sony uppdaterade inte sin lösning till PS5. Hoppet är inte helt dött där, men de hade ändå bäst momentum.
MS försökte inte ens. Började t-o-m nya generationen med att göra en "Sega"

Alyx är ensamt värt att skaffa VR. Att Gabe pratar om Singleplay gör att jag får hopp igen. Att fantisera om Portal i VR gör mig varm i själen.

Om någon bara kunde få Sony och Gabe att prata VR på konumentnivå. Med ett nytt VR till PS5 med Alyx tillgängligt med nya spel utlovade i den kvaliteten skulle VR ta fart på riktigt. Pris/prestanda är extremt viktigt i början. Visst är Alyx bäst på en PC för 30 miljoner, men det behöver komma ner till konsolnivå innan vanligt folk investerar.

Samla ihop konsumenter och utvecklare på ett ställe, vi sitter bara och väntar på att få kasta pengarna på er!

Medlem

Dags dom återgår till sina rötter... det var ju så dom började med sina spel.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Hade föredragit om de gjorde spel till både skärm och VR för de som tycker det fungerar bra.
Jag tyckte väl inte Alyx var något banbrytande direkt själv. En korridorshooter.

Alla Half-Life-spel kan klassas som räls/korridorsshooters om man vill. Det finns lite långtråkiga kartor i 2an där du kör svävare eller en buggy, men i övrigt är det fortfarande ett väldigt linjärt (och välgjort) spel med pussel, action och skräckinslag precis som det alltid har varit.

Alyx sticker ut eftersom det använder det nya mediet för att vrida upp action, skräck och pusselelementen till 10. Hade det varit ett platt spel hade det varit blasé, i VR är det magnifikt. Ravenholm är en stor gäspning jämfört med Jeff.

Medlem

Vill verkligen se något nytt ifrån Valve, visa att ni kan göra andra spel än CS, Portal & Half-Life.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

VR fick problem med för många lösningar. Som Sega, som delade upp kunderna och förvirrade utvecklarna med för mycket hårdvara.
En redan liten marknad segmenterades och alla företag ville ha egna headsets.

Samsung övergav Gear VR, det bästa de gjort.
Facebook väljer att låsa in sina kunder. Bra hårdvara, kundfientliga beslut.
Sony uppdaterade inte sin lösning till PS5. Hoppet är inte helt dött där, men de hade ändå bäst momentum.
MS försökte inte ens. Började t-o-m nya generationen med att göra en "Sega"

Alyx är ensamt värt att skaffa VR. Att Gabe pratar om Singleplay gör att jag får hopp igen. Att fantisera om Portal i VR gör mig varm i själen.

Om någon bara kunde få Sony och Gabe att prata VR på konumentnivå. Med ett nytt VR till PS5 med Alyx tillgängligt med nya spel utlovade i den kvaliteten skulle VR ta fart på riktigt. Pris/prestanda är extremt viktigt i början. Visst är Alyx bäst på en PC för 30 miljoner, men det behöver komma ner till konsolnivå innan vanligt folk investerar.

Samla ihop konsumenter och utvecklare på ett ställe, vi sitter bara och väntar på att få kasta pengarna på er!

GearVR faller slätt eftersom det dels kräver att du stoppar in din vanliga mobiltelefon, vilket är för bökigt och gör den otillgänglig, dels eftersom den bara är 3 DoF vilket är ”titta på film”-VR.

Facebook låser inte in, du kan använda deras headset för enbart Steam om du så vill. Facebook har rentav majoriteten av headseten på Steam. Däremot låser dom ute, vill du köra Riftexklusiva spel med ett annat headset får du använda Revive.

VR-utveckling är hårdvaruagnostisk, så det stämmer heller inte. SteamVR/OpenVR håller koll på vad du har för hårdvara och anpassar input efter det, det behöver inte utvecklaren göra.

Edit: Alyx funkar på en bred grupp hårdvara. Jag körde det på en 8 år gammal PC (med ett 4.5 år gammalt grafikkort) vilket knappast kan klassas som exklusivt, headsetet kostade inte mer än en medioker datorskärm. Känns som du har en väldigt utdaterad uppfattning om VR, du hade haft vissa poänger om detta var 3-4 år sedan.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Så länge det inte är plattspel får de gärna göra ett nytt single-player. Plattspel är fortfarande alldeles för primitivt.

Half life ?

Medlem

Internet dagen Valve utannonserar HL3...

HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYPE!!!!!

Medlem

De har ju en väldigt stabil grund i Alyx, vore bortkastat att inte göra mer med motorn och tekniken bakom det mästerverket.

Sedan får de självklart gärna släppa vanliga spel också, men det var länge sedan jag blev så starstruck av en spelupplevelse som jag blev med Alyx.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv
Skrivet av Gesturr:

Alyx sticker ut eftersom det använder det nya mediet för att vrida upp action, skräck och pusselelementen till 10. Hade det varit ett platt spel hade det varit blasé, i VR är det magnifikt. Ravenholm är en stor gäspning jämfört med Jeff.

Då tycker vi olika.
Tyckte hela Alyx var en gäspning, utom precis i slutet när storyn blev relevant.
Allt gick så långsamt och kändes så klumpigt.
Men du har rätt i att det hade varit ännu mer meh på vanlig skärm.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Visst är Alyx bäst på en PC för 30 miljoner, men det behöver komma ner till konsolnivå innan vanligt folk investerar.

Oculus Quest, där har du VR på konsol nivå.
Visst inte lika snyggt som PC. Men fördelen att du kan ju köra både Quest och PC med ett Quest headset.

Quest är idag det populäraste VR plattformen (på gott och ont) jag tror att snart får vi än mer välgjorda spel även där.
Ska bli intressant vad Stress level zero's (Boneworks) nästa spel är som ska utspela sig i Boneworks universumet och släppas både på PC och Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Om någon bara kunde få Sony och Gabe att prata VR på konsumentnivå.

Nu är det dock betydligt högre chans att de samarbetar med Microsoft men ja, Konsolerna hade behövt en ny vr generation.Själv Hade jag hoppats på MS just för att de inte verkar bry sig om saker släpps på pc eller konsolen.

*stirrar surt på Ace Combat och Hitman 3s exklusiva ps vr*. ... like whyyyy? psvr är gammalt som gatan.

Mega bonus poäng för något som går att fritt koppla till pc-lite eller riktig pc.
VR behöver bli ett tillbehör som en monitor eller gamepad. Inte en helt egen "konsol" plattform.
Hade varit underbart om Steamvr portats till Xbox eller PS. Inte som det finns några direkta hårdvaru förhinder för det.

Medlem
Skrivet av jawik:

Half-life 3 Mobile..

Sånt där skämtar man aldrig om!
Det här är din första varning

Skribent
Skrivet av Molotov:

Portal 3 skulle jag gärna vilja se som VR spel.
Och så klart Half life 3 i VR.

Var min första tanke efter Alyx, men sen ångrade jag mig. Fatta kräksjukan när du går genom portaler och inte vet vad som är upp och ned. XD Var ju illa nog på vanlig plattskärm. haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oculus Quest, där har du VR på konsol nivå.
Visst inte lika snyggt som PC. Men fördelen att du kan ju köra både Quest och PC med ett Quest headset.

Quest är idag det populäraste VR plattformen (på gott och ont) jag tror att snart får vi än mer välgjorda spel även där.
Ska bli intressant vad Stress level zero's (Boneworks) nästa spel är som ska utspela sig i Boneworks universumet och släppas både på PC och Quest.

Tack än en gång för tipset om Quest 2. Jag hade ingen aning om vilken enorm skillnad i upplevelse man får jämfört med PS VR som enligt min mening kändes klumpig. Jag skaffade HL Alyx och vill inte tillbaka till verkligheten. Jag hoppas innerligt att Valve m fl fortsätter med den enorma kvaliteten på VR.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

GearVR faller slätt eftersom det dels kräver att du stoppar in din vanliga mobiltelefon, vilket är för bökigt och gör den otillgänglig, dels eftersom den bara är 3 DoF vilket är ”titta på film”-VR.

Facebook låser inte in, du kan använda deras headset för enbart Steam om du så vill. Facebook har rentav majoriteten av headseten på Steam. Däremot låser dom ute, vill du köra Riftexklusiva spel med ett annat headset får du använda Revive.

VR-utveckling är hårdvaruagnostisk, så det stämmer heller inte. SteamVR/OpenVR håller koll på vad du har för hårdvara och anpassar input efter det, det behöver inte utvecklaren göra.

Använde Gear VR till "film" mest faktiskt, vilket i sig var fantastiskt mycket mera "immersive" och hade gärna sett fortsatt stöd där. Trådlöst från start gjorde att man förlät bristerna. Har inte köpt en ny samsung sedan dess och tänker gå Nokia när den rasar helt.

Facebook stödjer jag inte längre, det blir för offtopic att utveckla här. Men letar alternativ till både Youtube och Google med. Är en boomer med foliehatt, så får du den poängen gratis.

Det sista du sa låter ju dock lovande. Då borde en PS5-lösning inte bli så svår om Gabe ville sammarbeta med Sony. Skulle så gärna se Alyx på PS5.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Nu är det dock betydligt högre chans att de samarbetar med Microsoft men ja, Konsolerna hade behövt en ny vr generation.Själv Hade jag hoppats på MS just för att de inte verkar bry sig om saker släpps på pc eller konsolen.

*stirrar surt på Ace Combat och Hitman 3s exklusiva ps vr*. ... like whyyyy? psvr är gammalt som gatan.

Mega bonus poäng för något som går att fritt koppla till pc-lite eller riktig pc.
VR behöver bli ett tillbehör som en monitor eller gamepad. Inte en helt egen "konsol" plattform.
Hade varit underbart om Steamvr portats till Xbox eller PS. Inte som det finns några direkta hårdvaru förhinder för det.

Förstår inte varför Gabe hellre vill sammarbeta med MS, då MS inte bryr sig om VR alls?

Men ja, ett headset som du kan koppla in(eller strömma) i PC:n och valfri konsol hade varit bästa lösningen. Marknaden för VR är liten och splittrad, vilket inte gör det helt lätt att komma vidare.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Var min första tanke efter Alyx, men sen ångrade jag mig. Fatta kräksjukan när du går genom portaler och inte vet vad som är upp och ned. XD Var ju illa nog på vanlig plattskärm. haha

Bring it, jag antar utmaningen. MyVR Legs are strong
Jag provade ett spel som fanns på SideQuest som härmade portal. Fungerade bra att gå genom portaler osv men pga det var ganska simpelt snabbgjort spel förmodligen så det gick inte riktigt göra som i Portal spelen att man kunna göra en portal i taket och golvet och sen falla i oändlighet

@Question No7
Härligt att höra 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johlor:

Var min första tanke efter Alyx, men sen ångrade jag mig. Fatta kräksjukan när du går genom portaler och inte vet vad som är upp och ned. XD Var ju illa nog på vanlig plattskärm. haha

Haha portal - puke edition.
Iofs så har jag själv märkt att det inte nödvändigtvis handlar om ett spels motion som triggar min åksjuka.
Tex så kan jag spela vtol vr i typ 10 min innan jag mår illa. Samtidigt kan jag snurra i 500 km/h i elite dangerous, samt spela i flera timmar med intense dogfights utan något illamående. Vilket makes no sense.

Vissa spel är bara helt fucked up, medan andra fungerar flawless, fast det är typ i runda slängar samma grej.

Skrivet av Johlor:

Var min första tanke efter Alyx, men sen ångrade jag mig. Fatta kräksjukan när du går genom portaler och inte vet vad som är upp och ned. XD Var ju illa nog på vanlig plattskärm. haha

VR-åksjuka fungerar i min erfarenhet inte riktigt som man tänker sig. I Saints & Sinners blir man teleporterad ~5cm när man attackerar en zombie med en kniv och i Skyrim flyger man upp ett trappsteg när man stöter i det. Båda dessa små skakningar får mig att bli smått åksjuk, jag ställer mig still och hoppar i trappor i Skyrim för att undvika skaket. Däremot kan jag flyga runt som en Spiderman i Windlands 2 helt utan besvär, något som även nybörjare som fick testa kunde göra ganska länge.

Jag tror Portal är ett bra setting för ett VR-spel, även om vissa spelmekaniker borde bytas ut. På samma sätt som Alyx är mekaniskt nästan helt olikt de tidigare Half Life spelen så kan ett VR portal ändras. Att gå igenom en portal är inga problem alls, det finns många sådana spel redan. Det unika i Portal än väl att bära med sig momentum genom teleporteringen, men det är långt från alla pussel i Portal som utnyttjade det.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Förstår inte varför Gabe hellre vill sammarbeta med MS, då MS inte bryr sig om VR alls?

Men ja, ett headset som du kan koppla in(eller strömma) i PC:n och valfri konsol hade varit bästa lösningen. Marknaden för VR är liten och splittrad, vilket inte gör det helt lätt att komma vidare.

HP Reverb G2 - Developed in collaboration with Valve and Microsoft,
Samt de har även samarbetat en hel del på Windows MixedReality.

Att få Sony att samarbeta är nog betydligt svårare än några som faktiskt redan har samarbetet med Valve för vr.
Tyvärr verkar Phil inte tycka at vr är redo än, får hoppas han ändrar sig nu när både index och quest 2or säljt som glass en varm sommardag rätt länge.

Jag har noll förtroende för Sony. De håller alldeles för hårt på exklusiviteter vilket är extremt dåligt för vr.

12
Skriv svar