Activision Blizzard värt nästan 600 miljarder kr

Robot
Activision Blizzard värt nästan 600 miljarder kr
eld
Medlem

Har ju precis återhämtat mig efter den senaste kontroversiella tråden, så kommer denna!

Medlem

I tråden om gamingrelaterade aktier hånade @Lasrod mig för att jag ägde Activision-aktier och tyckte man skulle köpa Starbreeze. Jag skrattar hela vägen till banken

Medlem
Skrivet av maq777:

I tråden om gamingrelaterade aktier hånade @Lasrod mig för att jag ägde Activision-aktier och tyckte man skulle köpa Starbreeze. Jag skrattar hela vägen till banken

Jag har väl aldrig hånat dig eller någon annan. Däremot har jag säkert nämnt att jag inte skulle investera i Blizzard och där visar det sig att jag har haft fel. Kul att det gått bra med dina investeringar.

Medlem
Skrivet av maq777:

I tråden om gamingrelaterade aktier hånade @Lasrod mig för att jag ägde Activision-aktier och tyckte man skulle köpa Starbreeze. Jag skrattar hela vägen till banken

Jag skulle säga att båda är intressanta att äga, ifall man ser till vad man som aktieägare kan få för utdelning på sikt.

Edit: verkar inte direkt som han hånade dig, utan enbart delade sin åsikt, vilken gick emot din. Det är inte att håna, det är att ha olika åsikter.

Kan säga att jag själv inte heller anser Activision vara ett bolag jag vill investera i, för jag vill inte vara delägare i ett bolag som gör taskiga saker mot konsumenter, och livnär sig såpass tungt på en viss typ av inkomst. Men visst har dom gett utdelning till sina aktieägare, absolut. Det gör även en del oljebolag än idag, fastän det kan anses oönskat från en del.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag har väl aldrig hånat dig eller någon annan. Däremot har jag säkert nämnt att jag inte skulle investera i Blizzard och där visar det sig att jag har haft fel. Kul att det gått bra med dina investeringar.

Jag kanske överdrev lite. Det var inget hån. Sorry.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag skulle säga att båda är intressanta att äga, ifall man ser till vad man som aktieägare kan få för utdelning på sikt.

Om han hånade dig så har det enbart med okunskap gällande aktier, vad som ger värde till aktieägare osv. Så inget att bry sig om.

Äger du någon av dessa själv? Jag skulle vilja påstå att det är hög risk på Starbreeze. Jag vågar inte. Men det är kanske hög reward också?!?!

Jag passade på att ge Lasrod en pik, det var nog inte ett hån... Jag överdriver lite ibland.

Medlem
Skrivet av Scream112:

...livnär sig såpass tungt på en viss typ av inkomst.

Vad menar du med det? Tänker du på microtransaktioner? Många bolag i branchen livnär sig på enbart en typ av inkomst, försäljning av spel. Det är också därför det är en ganska känslig branch. Men jag älskar spel, så jag kan inte hålla mig borta.

Medlem
Skrivet av maq777:

Äger du någon av dessa själv? Jag skulle vilja påstå att det är hög risk på Starbreeze. Jag vågar inte. Men det är kanske hög reward också?!?!

Vi svarar om varandra nu, jag ändrade mitt inlägg när jag såg att så inte var fallet...

Jag äger inte Activision som jag också lade till i mitt förra inlägg.

Jag äger Starbreeze, sedan en tid tillbaka. Jag ser ingen större risk i att äga dom idag, dom är skuldfria, jobbar med Payday 3, letar publisher. Det känns väl näst intill solklart att dom kommer få till ett avtal med en publisher om Payday 3, det är ändå såpass starkt IP att det kommer dom lösa. Det blir en så kallad trigger, som kommer öka deras värde, när det blir klart, för då vet man att det är ÄN säkrare att Payday 3 ser dagens ljus. Dock oklart om Payday 3 blir bra, men jag kan nog kliva av med en god vinst på min investering innan dess och slippa ta DEN risken.

Jag är iaf redan upp ca 20% på Starbreeze, då jag klev in så fort det stog klart att dom kommit ur rekonstruktionen och var skuldfria, och nu jobbar på att få klart Payday 3 samt letar publisher.

Blev ett längre inlägg, inget att ses som ekonomisk rådgivning utan bara min syn på Starbreeze ur ett investerings-perspektiv, då jag själv innehar aktier i bolaget.

Medlem
Skrivet av maq777:

Vad menar du med det? Tänker du på microtransaktioner? Många bolag i branchen livnär sig på enbart en typ av inkomst, försäljning av spel. Det är också därför det är en ganska känslig branch. Men jag älskar spel, så jag kan inte hålla mig borta.

Ja mikrotransaktioner, det är något som kan försvinna på en dag, om viss lagstiftning sker. Vill inte sitta på aktier den dagen, men framför allt är det väl som jag jämförde med oljebolag, en moralisk fråga. Man investerar ju i bolag man "tror på", på sätt och vis. Jag tycker inte om Activision, dom är anti-konsument, anti din rätt att äga det du köper, anti allt som har med konsument-rättigheter osv. Se bara miljonerna dom lägger på lobbyverksamhet för att förhindra lagstiftning mot "loot-boxes" osv. Inte min typ av bolag.

Men igen, dom lär ju inte gå i konkurs snart, och dom lär fortsätta öka sina intäkter säkerligen. Så investera vidare, det är rent penga-mässigt nog en bra affär. Men det finns gott om andra bolag som ger utdelning för pengarna, några än mer och snabbare än Activision, så jag har gott om alternativ

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag kanske överdrev lite. Det var inget hån. Sorry.

Tyckte det lät konstigt att jag skulle rekommenderaat Starbreeze så jag kollade tillbaka i den tråden och såhär skrev jag då.

Skrivet av Lasrod:

Här har du en bra lista: https://gamingaktier.com/

Jag har själv aktier i Paradox och Remedy. Båda dessa har gått enormt bra senaste året. Men som alltid med aktier så är det ju väldigt svårt att veta vad som har god potential att gå upp mer.

Jag skulle dock vara försiktig med Starbreeze som varit väldigt skakigt bolag. Blizzard skulle jag nog också hålla mig borta från att investera i.

Medlem

Och Activision är en av de utgivare som känner att de behöver höja priset till 70$ 😅

Intressant video angående ”behovet” av prishöjning

Medlem

Bra, då har de råd att göra bättre spel


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Bra, då har de råd att göra bättre spel

Företag får inte mer likvid bara för att värdet på företaget ökar på börsen.

Medlem

Vad som drar in ännu mer deg är att inte betala nån skatt, nog dags att avskeda lite mer folk tror jag, Bobby svälter.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Företag får inte mer likvid bara för att värdet på företaget ökar på börsen.

Jag var ironisk


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Synd att dom inte hade råd att backa patchen till Starcraft 2 som släpptes dagarna innan jul och som resulterade i att ladder globalt inte gick att spela i två hela veckor.

Jag tipsade om det som nyhet här på FZ, men det var tydligen inte så intressant för redaktionen.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag är iaf redan upp ca 20% på Starbreeze, då jag klev in så fort det stog klart att dom kommit ur rekonstruktionen och var skuldfria, och nu jobbar på att få klart Payday 3 samt letar publisher.

Det där påminner mig om när jag jobbade på Apple på Irland 2003-2004 och alla anställda fick ett mejl av Steve Jobs att nu var minsann Apple skuldfritt. Fattade jag att jag borde köpt aktier i bolaget då när jag dessutom hade rabatt som anställd? Nä...

Om det finns något jag ångrar ekonomiskt är det att jag inte lade 10 papp av lönen på Apple-aktier då. De kostade runt $0,30 styck då…

Men det är lätt att vara efterklok och det blev i alla fall en akustisk gitarr som jag haft mycket glädje av.

Medlem

Likt fler andra bolag så bojkottar jag Activision-Blizzards produkter, men investerar däremot i deras aktie. Jag behöver inte bidra till deras inkomster, men jag kan likväl rida med på vågen av andras, och det har varit en bra resa de senaste två åren.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av maq777:

I tråden om gamingrelaterade aktier hånade @Lasrod mig för att jag ägde Activision-aktier och tyckte man skulle köpa Starbreeze. Jag skrattar hela vägen till banken

Se bara till att avyttra dem INNAN deras värde går ned, annars spelar det ingen roll hur mycket de är värda.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Se bara till att avyttra dem INNAN deras värde går ned, annars spelar det ingen roll hur mycket de är värda.

Sant, men just nu har jag ingen nytta av att samla cash under madrassen heller. Så jag behåller dem ett tag till.

1
Skriv svar