Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet
Unreal Tournament (99). Jag menar Morpheus. Bättre blir det inte.
Håller med, sen deck 16, mycket movements man måste lära sig, även banan curse ][ är en movementbana, tog mig 5 år att hitta vapen och powerups högst upp där..(var tvungen att använda impacthammer för att komma dit).
Stackars Tyskar att alltid hamna i skottgluggen
Bara att välja bad guys;
Ryssar, Tyskar eller Aliens
Skulle vilja nominera RE2 remake bandesign tänk, smart upplagt där kvm inte är egentligen så jätte stort, men att jakten av items och låsa upp nya delar innebär att all kvm nyttjas till fullo (kombinerat med triggers för att tex spawna lickers på ställen där dom inte har varit förut fastän man besökt dessa områden tidigare), istället för railshooters som innebär hela tiden A till B tänk som sträcker sig över flera banor.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein
Jag nominerar Dead Space 1 och 2. Bandesign med tighta korridorer i rymdskeppsvrak som ofta är dåligt upplysta med blinkande lampor och mycket skuggor, rör som pyser och låter av okänd anledning, halvtrasiga hissar, mörka schakt, återvändsgränder på grund av balkar som rasat ned och är i vägen samt spår av blod på golvet från tidigare mystiska händelser. Perfekt miljö för monster som gärna ligger i bakhåll och hoppar ut ur ventilationstrummor bakom ryggen på spelaren samtidigt som enda lampan i rummet råkar slockna, osv.
I och med bandesignen med tighta utrymmen så är det ofta kort avstånd till fienden (vanligtvis mindre än 10 meter) och striderna blir därför intensiva och kräver snabba reflexer. Här och där finns större utrymmen som omväxling där spelaren får bekanta sig med bossmonster eller ett större antal småmonster som anfaller samtidigt från alla möjliga håll.
Thief! Många varierande banor och alltid flera olika sätt att angripa de problem man står inför. Härlig atmosfär att smyga runt bland Pagans och Hammerites.
/Edit. Självklart gäller det spelen från sent 90-tal.
Hade glömt Thief-serien, helt underbar bandesign, sen kom jag på att Sniper Elite 4 också har underbara banor.
Gällande bandesign tycker jag att det är lättare att prata om spel som faktiskt har enskilda "banor" istället för open world-spel där hela kartan är en enda bana. Vad gäller minutiöst planerade och detaljerade banor tycker jag att Hitman-serien ligger i framkant. Ett Hitman-uppdrag utspelar sig väldigt olika beroende på hur väl du känner till banan i fråga - men även om det är första gången man spelar så lyckas man hitta rätt utan att för den delen bli hållen i handen. Ju mer man spelar desto fler alternativ, öppningar och genvägar hittar man. Och när man väl kan banan utan och innan så kommer själva spelets innehåll och förbättrar upplevelsen av bandesignen ytterligare.
Vill nominera de två första Doom-spelen. Den typen av design kan man sakna i dagens korridorer/öppna världar.
Skulle säga precis samma sak. Det är som att du bokstavligen tog orden ur munnen på mig
Jag kan bara hålla med om Arkane's Prey. Atmosfären som byggs upp genom bandesignen är fenomenal och får verkligen skeppet att kännas som en (tidigare) bebodd plats. Plus att den är riktigt rolig och klurig att navigera. Bra blandning av klaustrofobiska korridorer och rymliga, sceniska områden.
Story måste väl ändå vara en kategori?!
Till bandesign nominerar jag senaste God of war. Tyckte det gav en perfekt känsla av en semi-open world, men ändå ganska linjärt och story-drivet.
God Of War 2018 är I min mening det bästa spelet som existerar
“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”
Battlefield spelen har alltid haft sjukt bra design. Hur man färdas med en tank i Battlefield 1 är ju bara för snyggt gjort.
Men jag går i många olika tankar i hur den bästa bandesignen ser ut. Death Stranding har en unik design i hur man interagerar med omvärlden samtidigt som redan nämnda Arkanes Prey har sån otrolig bandesign..
Min röst hamnar på Prey!
Dark Souls har fantastisk bandesign. Sedan kanske jag visserligen inte uppskattar att allting är helt deppigt, men rent tekniskt med hur de lyckas sy ihop alla världens olika delar till en central knytpunkt är riktigt bra.
Svårtolkad kategori. Men själva världen med allt djurliv och miljöerna i RDR2 var riktigt bra. Om man skall se till lite enklare spel är Ori-spelen väldigt skön känsla i.
Doom är ju väldigt lättdrivet och på så vis tekniskt bättre än många andra spel.
FFVII
Zelda-spelen brukar ha en bra mix av olika fiender. God of War likaså.
Vi kommer köra nomineringar till de andra kategorierna senare
Hur väljer jag bandesign när jag inte vet spelet? Jag röstar för Bad Company 2, men det blir ju sådär om vi tänker korridorskjutare eller lönnmördarspel
Runner up: N64 Golden Eye. Funkar nog på det mesta.
Det är ju detta som är tanken, det kommer ju bli ett monster i slutändan, där vi cherrypickat enskilda delar men det kommer förmodligen inte bli särskilt bra i sin helhet
Dessa nomineringar har jag noterat, hojta om det saknas något, fixar omröstning i eftermiddag.
The Division
Metro-serien
Prey
Splinter Cell
Metal Gear Solid
Deus Ex-serien
Doom (klassiska två första spelen)
God of War
Dishonored
Super Metroid
Bloodborne
Dark Souls
The Last of Us 1 & 2
Rise of the Triad
Hunt: Showdown
Jedi Knight: Dark Forces 2
Mirrors Edge
Hitman-serien
Unreal Tournament
Half-Life-serien
Battlefield: Bad Company 2
Goldeneye
Half-Life: Alyx
Resident Evil 2 Remake
Thief
Dead Space 1 & 2
F.E.A.R
GTA V
Destiny 2
Death Stranding
Battlefield 1
Team Fortress 2
Det är ju detta som är tanken, det kommer ju bli ett monster i slutändan, där vi cherrypickat enskilda delar men det kommer förmodligen inte bli särskilt bra i sin helhet
Ah, okey då förstår jag
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Inte mycket gott och säga om Battlefield V, men när det kommer till musiken så är det världsklass.
Gotham City Impostors för dess magnifika spelkänsla. Underskattat att panga med rullskridskor på
Red Alert för dess ljudeffekter. Kan höra Tanya och Ivan än idag.
Team Fortress 2 för dess bandesign. Varför tröttnar jag inte på 2fort.
Halo för dess vapen. Valfritt Halo egentligen, men Reach ligger mig närmast hjärtat.
Final Fantasy X för dess story. Enda liret som fuktat mina ögon.
Battlefield 4 för dess teknik. Inget annat spel är så tillfredsställande som detta när det kommer till att teabagga. Plus för tydligheten i death-cam.
Jag lyckas inte rösta, vet inte om det är ett handhavandeproblem eller något som strular.
Inga av alternativen är klickbara för mig.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Jag lyckas inte rösta, vet inte om det är ett handhavandeproblem eller något som strular.
Inga av alternativen är klickbara för mig.
Nu funkar det va?
Nu funkar det va?
Japp, i alla fall för mig.
Japp, i alla fall för mig.
Var lite för snabb, omröstningen var inte live än.
Nu funkar det va?
Japp, nu gick det bättre
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21