Nya perspektiv – efter Limbo och Inside byter Playdead till tredjeperson

Robot
Nya perspektiv – efter Limbo och Inside byter Playdead till tredjeperson
Medlem

Men gu vad taggad jag blir, limbo och inside var mästerverk båda två. Älskar dem. Detta ser ju galet ut på konceptbilderna !!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Har älskat både Limbo och Inside, och miljöerna som känns lite Stålenhag-inspirerade. Ser framemot deras nästa!

Medlem

Som en person som uppskattar deras visuella stil men inte gillar sidescrollers så är detta jäkligt spännande. Konceptbilderna ser väldigt stämningsfulla ut.

Medlem

Slutet på inside klassar jag fortfarande som en av mina käraste spelminnen. Ser otroligt mycket fram emot deras nya spel.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Men gu vad taggad jag blir, limbo och inside var mästerverk båda två. Älskar dem. Detta ser ju galet ut på konceptbilderna !!

Word! Speciellt Inside som har ett och annat att säga till om samhället vi lever i. Otroligt bra spel!

PS Det är inte en person de söker utan en hel studio! 🙂

Medlem

Inside är ett av otroligt få spel genom åren jag varit beredd att ge 10/10... så det här ser jag fram verkligen fram emot.

Medlem

Älskar båda två och tror verkligen på succé att dom byter istället för att köra samma stil igen

Medlem

Verkligen revolutionerande var både Limbo och inside. Detta kan inte bli något annat än så heller. Har alldrig föreställt något i hela mitt liv innan men detta får nog bli det första för att visa vilken tillit man får för ambitiösa spel som deras är.

Medlem

Det här kan inte bli annat än spännande:D

Inaktiv

Var inte både Limbo och Inside tredjeperson? Jag förstår vad du menar men det känns som att du blandat ihop person och dimension.

Medlem

jaa, älskade inside. steget till 3D är helt rätt bara dom lyckas få till stämningen. hoppas även på ett lite matigare äventyr!!

Avstängd

Finns ingen utvecklare som kan skapa en sådan melankolisk känsla som Playdead. Officiellt supertaggad!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Var inte både Limbo och Inside tredjeperson? Jag förstår vad du menar men det känns som att du blandat ihop person och dimension.

Vet inte om du försöker verka smart. Men inom spelvärlden betyder tredje person bara en sak.

Inaktiv
Skrivet av aholman:

Vet inte om du försöker verka smart. Men inom spelvärlden betyder tredje person bara en sak.

Nej din pajas. Tredjeperson har ingenting att göra med antalet dimensioner utan perspektivet. Tredjeperson kan vara båda 2D och 3D men iom att majoriteten av tredjepersonsspelen idag är 3D men det utesluter inte. Vad kallar du då ett 2D-spel som Limbo? 2D-person?

Jag kan på min höjd gå med på att detta är ett sk Galileo Galilei-fall där alla har fel utom jag för som jag tidigare förklarade har dimension och person noll att göra med varandra.

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

Nej din pajas. Tredjeperson har ingenting att göra med antalet dimensioner utan perspektivet. Tredjeperson kan vara båda 2D och 3D men iom att majoriteten av tredjepersonsspelen idag är 3D men det utesluter inte. Vad kallar du då ett 2D-spel som Limbo? 2D-person?

Hmm.. Aldrig ens reflekterat över "2nd person perspective".
2nd person perspective måste ju va att man ser sin karaktär genom ögonen på en annan? ..Eller?
Side scrollers skulle ju tekniskt sett kunna vara andrapersons-perspektiv, man vet ju inte om det är en annan karaktär som tittar på. Eller räknas spelaren som den andra karaktären?
Mind bending!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nej din pajas. Tredjeperson har ingenting att göra med antalet dimensioner utan perspektivet. Tredjeperson kan vara båda 2D och 3D men iom att majoriteten av tredjepersonsspelen idag är 3D men det utesluter inte. Vad kallar du då ett 2D-spel som Limbo? 2D-person?

Jag kan på min höjd gå med på att detta är ett sk Galileo Galilei-fall där alla har fel utom jag för som jag tidigare förklarade har dimension och person noll att göra med varandra.

Jag tror alla här inklusive redaktionen vet mycket väl vad definitionen av tredje person är. Men det fakto kvarstår: inom spelvärlden betyder tredje person just kameravinkel bakifrån där man ser karaktären man spelar. Allt annat i spelvärlden kallas inte tredje person.
Så nej, ingen kommer kalla spel isometriskt tredje person. Eller sidskrollande plattformsspel i tredje personssperspektiv

Grymt , älskar deras tidigare spel .

❤️

Medlem
Skrivet av aholman:

Jag tror alla här inklusive redaktionen vet mycket väl vad definitionen av tredje person är. Men det fakto kvarstår: inom spelvärlden betyder tredje person just kameravinkel bakifrån där man ser karaktären man spelar. Allt annat i spelvärlden kallas inte tredje person.
Så nej, ingen kommer kalla spel isometriskt tredje person. Eller sidskrollande plattformsspel i tredje personssperspektiv

Nä, Jag tror tvärtom att de flesta som förstår definitionen håller med grollo_92 här.

Att begreppet tredjeperson har kommit att i folkmun användas som en generalisering för 3D-spel i tredjepersonperspektiv gör inte att andra former av spel (så som plattformsspel i 2D) då slutar att vara ur tredjeperson, vilket både rubriken och texten i artikeln antyder.

Det enda som har förändrats från Limbo och Inside är antalet dimensioner som spelet är renderat i. Inte tredjepersonperspektivet. Och jag tror mycket väl att Fredrik önskar att hans artiklar inte innehåller felaktigheter av det här slaget och kan uppskatta att någon uppmärksammar detta.

Medlem
Skrivet av Stovepipe:

Nä, Jag tror tvärtom att de flesta som förstår definitionen håller med grollo_92 här.

Att begreppet tredjeperson har kommit att i folkmun användas som en generalisering för 3D-spel i tredjepersonperspektiv gör inte att andra former av spel (så som plattformsspel i 2D) då slutar att vara ur tredjeperson, vilket både rubriken och texten i artikeln antyder.

Det enda som har förändrats från Limbo och Inside är antalet dimensioner som spelet är renderat i. Inte tredjepersonperspektivet. Och jag tror mycket väl att Fredrik önskar att hans artiklar inte innehåller felaktigheter av det här slaget och kan uppskatta att någon uppmärksammar detta.

Ja om du skriver t.ex en berättelse så kan det vara som du säger ett narrativ skrivet i tredje person, även fast boken är 3D så är texten 2D.

Inom spelvärlden trodde jag alla var ense om att det är som aholman skriver, exemplevis TPS t.ex. är 3D och tredjeperson bakom ens karaktär/fordon. FPS=genom karaktärens ögon. sidscrollare=Limbo

citat:
At the time, Jensen noted he’d grown “tired of the limitations in 2D games.” He additionally teased, “It will be a somewhat bigger game than the other two. It becomes more open and then it becomes a 3rd person game with a much larger area that you can move around.”
låter väl som 3D?

hmm, matade jag just ett troll?

Inaktiv
Skrivet av anon_79617:

Hmm.. Aldrig ens reflekterat över "2nd person perspective".
2nd person perspective måste ju va att man ser sin karaktär genom ögonen på en annan? ..Eller?
Side scrollers skulle ju tekniskt sett kunna vara andrapersons-perspektiv, man vet ju inte om det är en annan karaktär som tittar på. Eller räknas spelaren som den andra karaktären?
Mind bending!

Nu skrev jag dock 2D-person men du har helt rätt! Enda spelet jag vet som (delvis) utspelar sig som ett 2nd person är Driver San Fransisco där man ser sig själv från en annan bil på något skumt sätt.

Inaktiv
Skrivet av Real:

hmm, matade jag just ett troll?

Jag tror det är ett fall av pandemi-uttråkade människor som märker ord i brist på annat att göra.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag tror det är ett fall av pandemi-uttråkade människor som märker ord i brist på annat att göra.

Erkänner motvilligt att det är en ganska träffsäker beskrivning.

Medlem

Gillade också både Limbo och Inside så väntar med spänning på deras nästa spel oavsett kameraperspektiv.

1
Skriv svar