Lära barn spela (konsol)

Medlem
Lära barn spela (konsol)

Tjena!

Mina två pågar vill börja spela konsol och har turen(?) att ha alla mini dvs nes, sega osv.

Själv börja man ju 1988 med Nes och Super Mario Bros, tänker det borde vara ett av de bättre grogrunderna? Då för man lär sig dynamiken med hoppa, speed run och koordinationen rent allmänt.
Pacman hittar man också på nes 8 bitars och borde hjälpa lite också tycker jag med tänket. Där är det mer funktionen med styrkorset.

Har ni bra andra tips på bra spel att lära sig spela, kör ju pokemon go med den äldsta (6år men tycker inte de spelet räknas).

Medlem

NES och SNES är ju egentligen ganska svårt. Börja med mario kart, bara att gasa/bromsa och svänga med kontrollen. Det har funkat från 3-4 år här.

Medlem

Har inget barn själv, men en av mina bästa vänner har en 6-åring som varit ganska så ointresserad av spel. Men det ändrades i somras efter att jag gett dom en SNES mini, och under några månader var han som besatt av Street Fighter II. Han är fortfarande ganska så ointresserad av att spela annat, men gillar nu åtminstone att titta på när morsan spelar grejer som Link to the Past och Donkey Kong Country.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har inget barn själv, men en av mina bästa vänner har en 6-åring som varit ganska så ointresserad av spel. Men det ändrades i somras efter att jag gett dom en SNES mini, och under några månader var han som besatt av Street Fighter II. Han är fortfarande ganska så ointresserad av att spela annat, men gillar nu åtminstone att titta på när morsan spelar grejer som Link to the Past och Donkey Kong Country.

Jo vi sitter å kör street fighter just nu faktiskt

Medlem

När min dotter började visa intresse i spelen jag spelade, då installerade jag Burnout Paradise, visade henne vad hon skulle trycka på för att gasa och bromsa och svänga... sen bar det av och hon hade sjukt roligt med det. Sedan dess har har det gått vidare till Minecraft, Star Stable Online och The Sims 4, även LEGO-spel ibland med mig. Hon har provat på Sega Mega Drive också, men skulle förmodligen inte börja i den änden. Tror inte heller tålamodet riktigt finns för det, i den åldern. Inte numera i alla fall.

Medlem

NES och SNES hade ju en högre svårighetsgrad än dagens spel (oftast), dock har jag märkt att det är svårt att få barn att orka spela så gamla spel. Charmen vi känner är lixom inte där för dem (översättning = spelen är SKITFULA och primitiva ). sen att vi tycker benhårt att allt var bättre förr är en annan sak.

Ambassadör
Xbox

Tror ärligt talat att det är lättare, och roligare, med mer moderna saker. Minecraft, bilspel, LEGO-spel etc.


signatur

Jump in.

Medlem

Lego-spelen är klockrena för barn. Dessutom är det ju coop på alla så ni kan spela tillsammans


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Tror ärligt talat att det är lättare, och roligare, med mer moderna saker. Minecraft, bilspel, LEGO-spel etc.

Det tror jag också. Kör på LEGO-spelen, det är coop dessutom och inte helt tråkigt för föräldrar att vara med.

Medlem

Flertalet av Sonys spel till ps4 som riktar sig till yngre målgrupp är på svenska vilket hjälper till de som vill börja spela, kan ju dock bli en stor inköpspeng om man inte har en ps4. Spel som Little Big Planet, Knack etc uppskattas väldigt mycket här hemma. Samt självklart Legospelen som nämnts tidigare.

Avstängd

Har introducerat min snart 3 åriga dotter för PC spelet Gcompris så att hon får lära använda mus till att börja med vilket gett väldigt snabba resultat.

Lite konsolspelande har jag även försökt få in henne på men hon har inte riktigt nappat ännu.
Har idag kört in ett paw patrol spel på PC som jag nu också kör ps3 kontroll till. (Bättre passform för små händer) men hon har ännu inte hunnit testa.

Gcompris kan verkligen rekommenderas. Open source och med mängder av olika pedagogiska spel för barn i åldern 3-7. Svenskt språkpaket finns även att laddas ner i spelet. Inte heller särskilt krävande så borde kunna köras på en rostig spik


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Har introducerat min snart 3 åriga dotter för PC spelet Gcompris så att hon får lära använda mus till att börja med vilket gett väldigt snabba resultat.

Lite konsolspelande har jag även försökt få in henne på men hon har inte riktigt nappat ännu.
Har idag kört in ett paw patrol spel på PC som jag nu också kör ps3 kontroll till. (Bättre passform för små händer) men hon har ännu inte hunnit testa.

Gcompris kan verkligen rekommenderas. Open source och med mängder av olika pedagogiska spel för barn i åldern 3-7. Svenskt språkpaket finns även att laddas ner i spelet. Inte heller särskilt krävande så borde kunna köras på en rostig spik

Måste bara skriva ett stort tack till dig.

Satt precis och funderade om det fanns nåt för min 5 åring att lära sig hantera mus och datorn så tipsar du om precis vad jag letar efter.

Medlem

Många av LEGO-spelen är dock för en något äldre publik, kan vara klurigt att komma vidare på ganska många ställen faktiskt.

Medlem

Mario Odyssey till Switch är ett bra barnspel. Vår numera fyraåring blev intresserad någon gång i tre-års åldern, vi hjälpte honom med första bossen för att låsa upp fler banor sen har han spelat själv och utforskat, testat saker och bara spelat och lärt sig själv vad man kan göra med Mario. Varje bana är som en stor sandlåda för honom.

Medlem

Jag började med NES, det var inte svårt tycker det är utmärkt start.

Medlem

Om du har PS3 kan du köpa Tombi, Spyro the Dragon och Toejam & Earl.

Medlem

Ser att bara en nämnt Minecraft.
Minecraft är ett utmärkt spel för barn (alla åldrar)
Mina yngsta barn idag 11 &13 började med Minecraft i 4/5års åldern.
Dom spelar fortfarande Minecraft då och då.

En rolig notis. Igår provade den yngre dottern Vivecraft (Minecraft VR Mod) för första gången.
Hon fick köra roomscale med hörlurar.
Hon sa att det var som en drömvärld att hon drömt precis samma
Samt kunde även konstatera att Minecraft världen är ganska läskig, vilket inte kanske är samma som på skärm

Hon fick sluta pga började känna lite motion sickness.
Hon har bara spelat stillastående spel hitils och håller på vänja in sig i rörelser.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Min dotters spelintresse föddes då hon satt i mitt knä medan jag spelade Minecraft. Hon sade vad som skulle göras och jag gjorde det. Började väl vid 3-4-årsåldern. Ett år senare började hon så sakteliga spela själv (lokal multiplayer med mig, för det mesta).

Ungefär samtidigt som hon började spela Minecraft själv upptäckte hon vårt Wii. Wii Party, Mario Party och Wii Sports (boxning!) blev populärt. Kort sagt spel där några enkla rörelser räckte för resultat/vinst. Mariokart och andra spel var för svåra några år till.

Även några peka-klicka spel gick varma från 4-årsåldern. Några redan då gamla spel med Barbie, Bamse och Kalle Kula (heter han så? en kanin?)

Tror spontant att NES/SNES är svårare än många moderna spel. Kanske roligare att tävla med dig i om något år när grunderna för spelande redan sitter?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vilket Legospel känns mest lämpat i åldern 5-6 år? Det är ju lite svårt med engelskan 😅

Medlem

Lego city undercover hade jag valt. Lite mer open world, där man bara kan åka omkring och göra lite som man vill. Inga svåra pussel för att komma vidare som i många andra lego-spel.

Medlem

När min dotter fyller 4a tänkte jag köpa en switch till henne (och mig), känns som om nintendo är det mest barnvänliga alternativet.

Medlem

Oculus Quest 2 går hem hos ungarna och deras kompisar här hemma just nu.
Kanske inte för dom allra minsta.

Dottern 11år spelat in när hon spelar Beat saber.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Köpte två spelenheter med 150 spel styck i åt mina barn, 3 och 5. Ganska perfekt för nybörjare, innehåller Mario, popeye, wonder boy, piff och puff mm samt en hel del skräp men i den åldern spelar det inte så stor roll. Billiga emulatorenheter funkar bara fint tills man kan introducera dom till Sony eller Nintendo.

Medlem

Grabben här hemma började spela på mobilen. Sedan tog vi fram Nintendo Wii nya Super Mario som är enklare till han, men har även det bästa Maria spelet från deras butik Super Mario 3.
Nintendo Wii för övrigt 14år gammalt! Men funkar fortfarande hur bra som helst

Sen skaffade jag Lego Jurassic World till PC med en Xbox kontroll. Han älskar det!
Har även klarat av det nu, men blev super ledsen när han klarade av det.. Sa finns flera spel, och man ska vara glad att man har klarat av hela spelet. Och att man kan alltid spela om det.

Nu spelar han Minecraft Dungeons fanns svensk tal och text, ska skaffa en till handkontroll för man ska kunna spela två spelare på samma skärm. Vore grymt att kul att spela det tillsammans

Rayman är också ett väldigt bra spel för barn.

1
Skriv svar