Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet

Medlem

Stackars Tyskar att alltid hamna i skottgluggen

Medlem

Half-Life: Alyx

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Unreal Tournament (99). Jag menar Morpheus. Bättre blir det inte.

Håller med, sen deck 16, mycket movements man måste lära sig, även banan curse ][ är en movementbana, tog mig 5 år att hitta vapen och powerups högst upp där..(var tvungen att använda impacthammer för att komma dit).

Medlem
Skrivet av Ångestpåsen:

Stackars Tyskar att alltid hamna i skottgluggen

Bara att välja bad guys;
Ryssar, Tyskar eller Aliens

Medlem

Skulle vilja nominera RE2 remake bandesign tänk, smart upplagt där kvm inte är egentligen så jätte stort, men att jakten av items och låsa upp nya delar innebär att all kvm nyttjas till fullo (kombinerat med triggers för att tex spawna lickers på ställen där dom inte har varit förut fastän man besökt dessa områden tidigare), istället för railshooters som innebär hela tiden A till B tänk som sträcker sig över flera banor.


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Thief! Många varierande banor och alltid flera olika sätt att angripa de problem man står inför. Härlig atmosfär att smyga runt bland Pagans och Hammerites.

/Edit. Självklart gäller det spelen från sent 90-tal.

Medlem

Jag nominerar Dead Space 1 och 2. Bandesign med tighta korridorer i rymdskeppsvrak som ofta är dåligt upplysta med blinkande lampor och mycket skuggor, rör som pyser och låter av okänd anledning, halvtrasiga hissar, mörka schakt, återvändsgränder på grund av balkar som rasat ned och är i vägen samt spår av blod på golvet från tidigare mystiska händelser. Perfekt miljö för monster som gärna ligger i bakhåll och hoppar ut ur ventilationstrummor bakom ryggen på spelaren samtidigt som enda lampan i rummet råkar slockna, osv.

I och med bandesignen med tighta utrymmen så är det ofta kort avstånd till fienden (vanligtvis mindre än 10 meter) och striderna blir därför intensiva och kräver snabba reflexer. Här och där finns större utrymmen som omväxling där spelaren får bekanta sig med bossmonster eller ett större antal småmonster som anfaller samtidigt från alla möjliga håll.

Medlem
Medlem

Dubbelhopp med extra för trippelskruv och sista boosten på en hatt som mario så hänger jag med och samlar coins.

Inaktiv
Skrivet av Lord Pingu:

Thief! Många varierande banor och alltid flera olika sätt att angripa de problem man står inför. Härlig atmosfär att smyga runt bland Pagans och Hammerites.

/Edit. Självklart gäller det spelen från sent 90-tal.

Hade glömt Thief-serien, helt underbar bandesign, sen kom jag på att Sniper Elite 4 också har underbara banor.

Medlem

Gällande bandesign tycker jag att det är lättare att prata om spel som faktiskt har enskilda "banor" istället för open world-spel där hela kartan är en enda bana. Vad gäller minutiöst planerade och detaljerade banor tycker jag att Hitman-serien ligger i framkant. Ett Hitman-uppdrag utspelar sig väldigt olika beroende på hur väl du känner till banan i fråga - men även om det är första gången man spelar så lyckas man hitta rätt utan att för den delen bli hållen i handen. Ju mer man spelar desto fler alternativ, öppningar och genvägar hittar man. Och när man väl kan banan utan och innan så kommer själva spelets innehåll och förbättrar upplevelsen av bandesignen ytterligare.

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vill nominera de två första Doom-spelen. Den typen av design kan man sakna i dagens korridorer/öppna världar.

Skulle säga precis samma sak. Det är som att du bokstavligen tog orden ur munnen på mig

Medlem

Jag kan bara hålla med om Arkane's Prey. Atmosfären som byggs upp genom bandesignen är fenomenal och får verkligen skeppet att kännas som en (tidigare) bebodd plats. Plus att den är riktigt rolig och klurig att navigera. Bra blandning av klaustrofobiska korridorer och rymliga, sceniska områden.

Medlem

F.E.A.R hade (som jag minns det) en grym bandesign som växlade mellan klaustrofobiskt och öppna ytor som varierade spelets strider och tempo på ett föredömligt sätt.

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Story måste väl ändå vara en kategori?!

Till bandesign nominerar jag senaste God of war. Tyckte det gav en perfekt känsla av en semi-open world, men ändå ganska linjärt och story-drivet.

God Of War 2018 är I min mening det bästa spelet som existerar


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Senaste Prey hade asbra bandesign.

Medlem

Gta V är helt klart bästa spelet det här årtiondet. Cyberpunk 2077 fick mig att inse det. Spelade om storyn igen precis. CP var ett bra spel. Men inte sett något i närheten av Rockstars bäbisar. Dom är helt klart i särklass :);)

Medlem

Jag nominerar Destiny 2. Miljöerna <3

Medlem

Battlefield spelen har alltid haft sjukt bra design. Hur man färdas med en tank i Battlefield 1 är ju bara för snyggt gjort.
Men jag går i många olika tankar i hur den bästa bandesignen ser ut. Death Stranding har en unik design i hur man interagerar med omvärlden samtidigt som redan nämnda Arkanes Prey har sån otrolig bandesign..
Min röst hamnar på Prey!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av serdyllon:

#Bandesign

Dark Souls har fantastisk bandesign. Sedan kanske jag visserligen inte uppskattar att allting är helt deppigt, men rent tekniskt med hur de lyckas sy ihop alla världens olika delar till en central knytpunkt är riktigt bra.

#Känsla

Svårtolkad kategori. Men själva världen med allt djurliv och miljöerna i RDR2 var riktigt bra. Om man skall se till lite enklare spel är Ori-spelen väldigt skön känsla i.

#Teknik

Doom är ju väldigt lättdrivet och på så vis tekniskt bättre än många andra spel.

#Musik

FFVII

#Fiender

Zelda-spelen brukar ha en bra mix av olika fiender. God of War likaså.

Vi kommer köra nomineringar till de andra kategorierna senare

Skrivet av trickeh2k:

Hur väljer jag bandesign när jag inte vet spelet? Jag röstar för Bad Company 2, men det blir ju sådär om vi tänker korridorskjutare eller lönnmördarspel

Runner up: N64 Golden Eye. Funkar nog på det mesta.

Det är ju detta som är tanken, det kommer ju bli ett monster i slutändan, där vi cherrypickat enskilda delar men det kommer förmodligen inte bli särskilt bra i sin helhet


signatur
Skägg.
10 Chambers

Dessa nomineringar har jag noterat, hojta om det saknas något, fixar omröstning i eftermiddag.

  • The Division

  • Metro-serien

  • Prey

  • Splinter Cell

  • Metal Gear Solid

  • Deus Ex-serien

  • Doom (klassiska två första spelen)

  • God of War

  • Dishonored

  • Super Metroid

  • Bloodborne

  • Dark Souls

  • The Last of Us 1 & 2

  • Rise of the Triad

  • Hunt: Showdown

  • Jedi Knight: Dark Forces 2

  • Mirrors Edge

  • Hitman-serien

  • Unreal Tournament

  • Half-Life-serien

  • Battlefield: Bad Company 2

  • Goldeneye

  • Half-Life: Alyx

  • Resident Evil 2 Remake

  • Thief

  • Dead Space 1 & 2

  • F.E.A.R

  • GTA V

  • Destiny 2

  • Death Stranding

  • Battlefield 1

  • Team Fortress 2


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är ju detta som är tanken, det kommer ju bli ett monster i slutändan, där vi cherrypickat enskilda delar men det kommer förmodligen inte bli särskilt bra i sin helhet

Ah, okey då förstår jag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Inte mycket gott och säga om Battlefield V, men när det kommer till musiken så är det världsklass.

Gotham City Impostors för dess magnifika spelkänsla. Underskattat att panga med rullskridskor på

Red Alert för dess ljudeffekter. Kan höra Tanya och Ivan än idag.

Team Fortress 2 för dess bandesign. Varför tröttnar jag inte på 2fort.

Halo för dess vapen. Valfritt Halo egentligen, men Reach ligger mig närmast hjärtat.

Final Fantasy X för dess story. Enda liret som fuktat mina ögon.

Battlefield 4 för dess teknik. Inget annat spel är så tillfredsställande som detta när det kommer till att teabagga. Plus för tydligheten i death-cam.

Medlem

Jag lyckas inte rösta, vet inte om det är ett handhavandeproblem eller något som strular.
Inga av alternativen är klickbara för mig.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

q3dm6 så klart.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Mjaa, här fick man sitta och tänka en stund. Men jag säger Hunt; Showdown. Där är atmosfären verkligen topp, speciellt när man kör nattbanor.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 4liv3:

Jag lyckas inte rösta, vet inte om det är ett handhavandeproblem eller något som strular.
Inga av alternativen är klickbara för mig.

Nu funkar det va?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu funkar det va?

Japp, i alla fall för mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av newlander:

Japp, i alla fall för mig.

Var lite för snabb, omröstningen var inte live än.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu funkar det va?

Japp, nu gick det bättre


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

123
Skriv svar