CS #14 Svenskkollen november - januari

Skribent
CS #14 Svenskkollen november - januari

Fnatic:

  • Line-up
    flusha, Jackinho, JW, KRIMZ, Golden, Brollan

  • Coach
    Samuelsson

  • Ranking:
    #15 (15) →

  • Spelade matcher:
    10

  • Vinstprocent:
    50 % (5/10)

  • Bästa spelare:
    Brollan 1,15 rating, +62 K/D

  • Bästa karta:
    Dust2. Spelad en gång. 100 % vinst

  • Resultat:
    3a Flashpoint 2
    13-16 IEM Beijing-Haidian 2020 Europe

  • Formkurva:

Under de tre månader som varit har Fnatic spelat sparsamt med matcher. Vi hade en period från augusti till november då det var matcher nästan varje helg, men sedan dog det ut och vi har inte haft några officiella matcher från Fnatic sedan de åkte ut Flashpoint 2 i början av december.

Angående Flashpoint 2 så gick Fnatic in i turneringen som ett av favoritlagen att vinna hela turneringen och det såg bra ut fram till matchen i Upper final mot Virtus.Pro, där det nya CIS-bygget visade att det finns kapacitet att ta av när de utklassade Fnatic på Train som var den avgörande kartan. Fnatic hade inte åkt ut än utan kunde via lower bracket ta sig vidare, men där stod Aleksib:s OG i vägen och det blev uttåg efter en snabb 0-2. Allt som allt så är väl en tredjeplats godkänt och gav $100 000 ner i fickan, men nog hade Fnatic kapacitet att nå första priset på $500 000 bara de skärpt till sig lite och haft tur i rätt situationer.

I IEM Beijing som spelades innan Flashpoint kändes det som Fnatic inte var intresserade av att delta, och det kan jag förstå eftersom turneringarna överlappade varandra och det hade varit match efter match ända sedan augusti. Trots ett tidigt uttåg efter två förluster blev det ingen vilodag för Fnatic innan Flashpoint 2 drog igång.

Det har länge spekulerats i att Fnatic behövde en förändring och 8de januari kom nyheten att flusha lämnar och den 12 januari blev det klart att han ersätts av den okände Jack "Jackinho" Ström Mattsson. Att det blev flusha som lämnade kom inte helt oväntat om vi ser till hans statistik senaste sex månaderna. -141 i K/D och 0,97 i rating är tyvärr för dåligt. Han har tyvärr inte kommit tillbaka till den formen han hade förra gången han spelade i Fnatic eller formen han uppvisade direkt vid återkomsten när Fnatic vann Dreamhack Masters Malmö.

Med det sagt så ryktas det om att flusha ska ingå i ett projekt som håller på att startas och jag hoppas verkligen det är sant, det är alltid roligt att se flusha spela och jag önskar honom lycka till i framtiden.

Gällande Jackinho ska det bli intressant att se hans debut imorgon kl 14.00 i cs_summit 7. Enligt uttalande kommer han som tidigare spelat som förste AWP kommer nu prova på lite olika roller för att se vad som fastnar, och garanterat köra andre AWP bakom JW.


Ninjas in Pyjamas:

  • Line-up
    twist, hampus, REZ, nawwk, Plopski

  • Coach
    THREAT

  • Ranking:
    #16 (9) ↓

  • Spelade matcher:
    4

  • Vinstprocent:
    25 % (1/4)

  • Bästa spelare:
    nawwk 1,12 rating, +48 K/D

  • Bästa karta:
    Nuke/Train. Spelad två gånger. 50 % vinst

  • Resultat:
    9-16 Blast Premier Fall 2020 Showdown
    9-12 IEM Beijing-Haidian 2020 Euprope

  • Formkurva:

Ninjorna har varit inaktiva länge och inte haft en tävlingsmatch sedan 25 november. Om vi ser till eventen de spelade har det inte varit många höjdpunkter. Enda vinsten i IEM-eventet kom i öppningsmatchen mot G2 innan raka förluster mot Heroic och BIG skickade ut dem ur turneringen.

I Blast Showdown, som är en sorts andrachans att nå de slutgiltiga Blastfinalerna, blev det respass direkt efter förlust med 0-2 mot det hårdsatsande Cloud9. Egentligen så är den enda ljuspunkten senaste månaderna att nawwk kommit tillbaka från utmattning och presterat riktigt bra samt att hampus börjat bli bekväm i sin IGL-roll.

I övrigt finns det inte så mycket att säga om ninjorna, inga spelabyten, inga nya skandaler utan de verkar bara flygit under radarn och laddat batterierna inför 2021. Det endas om kan skrivas är att NiP har lanserat ett akademilag kallat ”Young Ninjas” som består av fem svenskar som coachas av den före detta cs 1.6 proffspelaren Fredrik ”Jaegarn” Andersson.

Med det långa uppehållet har THREAT haft lång tid på sig att lägga upp spelstilen och finslipa taktikerna för NiP och det ska bli intressant att se imorgon kl 21.00 vad ninjorna har att erbjuda när cs_summit 7 drar igång.


DIG:

  • Line-up
    f0rest, HEAP, H4RR3 friberg, hallzerk

  • Coach
    vENdetta

  • Ranking:
    #30 ↑ (128)

  • Spelade matcher:
    3

  • Vinstprocent:
    43 % (6/14)

  • Bästa spelare:
    hallzerk 1,108 rating, +16 K/D

  • Bästa karta:
    Nuke. Spelad tio gånger 60 % vinst

  • Resultat:
    7-8 Flashpoint 2
    5-8 MIDNITE nine to Five 7
    5-8 Vulkan Fight Series 2020

  • Formkurva:

Medan lagen i toppen har haft semester har Dignitas kämpat på. Hur de äldre spelarna hittar motivationen att börja om med ny organisation och kämpa från botten igen efter att spenderat så lång tid i toppen är något jag inte förstår mig på men beundrar.

Resultaten har varit bättre än jag trodde efter jag såg att de nya spelarna i laget var HEAP och H4RRE och vENdetta tog över coachrollen. Jag trodde laget skulle implodera och försvinna från CS:GO och de yngre spelarna gå vidare till nya projekt och de äldre skulle lägga musen på hyllan. Istället har laget gått tillbaka till ritbordet och börjar kämpa sig uppåt igen, och har faktiskt precis slagit sig in på topp 30 från bottennotering på 148 i slutet av november. Imponerande.

Sett till events så var motståndet lite för tufft i Flashpoint 2 och trots två vinster så var det ändå dubbla förluster mot Fnatic som satte DIG i trångmål och till slut resulterade i ett uttåg efter att OG visat sig vara för svåra.

De övriga eventen DIG spelat är lågranking events som inte är värda att gå in på. Jag har inte sett något av dem och jag känner knappt igen lagen som spelar. Vi kan ta en snabbkoll på statistiken bara och se att vinstprocenten ligger på 50 % och hallzerk, f0rest och HEAP verkar trivas i den här miljön med en K/D på +48, +52 respektive +50 jämfört med Flashpoint 2 statistiken där hallzerk hade bäst K/D på -21.

Sett till ovanstående statistik är det tydligt att DIG ännu inte är riktigt redo för de större eventen och borde hålla sig till lågrankade events tills de på ett övertygande sätt tar kontinuerliga toppositioner. Fast det är ju bara vad jag tycker, DIG ska precis som NiP och Fnatic spela cs_summit 7 som för DIGs del startar 14.00 imorgon.

Notiser:


All statistik hämtad från www.hltv.org

Inaktiv

Har inte någon koll på CS längre, men svenska lag har verkligen tappat ser jag. Kommer ihåg under 1.6 var det minst två lag i top 10, om inte top 3... Inte ett enda svenskt lag nu, tråkigt.

Skribent
Skrivet av anon_38597:

Har inte någon koll på CS längre, men svenska lag har verkligen tappat ser jag. Kommer ihåg under 1.6 var det minst två lag i top 10, om inte top 3... Inte ett enda svenskt lag nu, tråkigt.

Så är det. Vi i Sverige fick ett rejält försprång med internet och hemdatorer väldigt tidigt, men har inte utvecklats med spelet och spelstilen så vi har tappat. Glansdagarna i CS:GO var när det var nytt 2012-2016 typ där vi alltid var med i toppen. Först med NiP anförda av GeT_RiGhT och f0rest sedan Fnatic med olofmeister, flusha, KRIMZ, JW med en grym pronax som IGL.

Ett tag var man så bortskämd att det var tråkigt att se någonting innan semifinal för det var liksom inte ens spännande när de svenska lagen spelade. Efter 2016 har vi tappat och om jag inte har helt fel var senaste större turneringsvinsten när Fnatic vann Dreamhack Masters Malmö 2019.

Med det sagt. Rankingen just nu är snedvriden och går inte att lita på. Rankingen baseras nämligen mycket på LAN-resultat medan onlineresultat har mindre påverkan på rankingen. Nu när det inte spelas några LAN så är det stora hopp i rankingen varje månad. Utan att ha exakt i huvudet torr jag vi hade 9-12 st olika lag på förstaplatsen på HLTVs lista under 2020 (däribland Fnatic under 1-2 veckor).

Jag tror NiP kan bli heta iår. Nya talanger i nawwk och plopski som är riktigt bra. REZ har vuxit in i rollen och jag hoppas hampus börjar bli bekväm med att styra grabbarna. Enda frågetecknet är twist som i mitt tycke är lite för ojämn, men kan samtidigt göra helt sjuka grejer ibland.

edit: Dessutom så är konkurrensen nuförtiden mördande svår.

Medlem

Tack för genomgången!

Angående Sveriges generellt sviktande form i CS har det varit lärorik att i intervjuer med THREAT, Golden och allmänna observationer från Richard Lewis/Thoorin att det saknas en väg från låg tier CS till att nå de större lagen som NIP och Fnatic.
Danmark har varit betydligt bättre här med att introducera talanger i sin scen.

Hoppas akademilag likt "Young Ninjas" och "Elitserien" kan bana väg för nytt blod.

1
Skriv svar