CS #15 CS_summit 7

Skribent
CS #15 CS_summit 7

Säsongen drar igång på allvar med turneringen cs_summit 7 där vi har alla de svenska lagen med. Tyvärr har jag glömt bort att lägga upp en Fantasy, så det får bli nästa gång. Det hade varit roligt nu med en lagom lång turnering där Fnatic, NiP och DIG spelar, men det är som det är.

12 lag deltar i totalt tre grupper med fyra lag i varje grupp. Formatet är ett förkortat gruppspel kallat GSL, där matchantalet hålls nere genom att ta bort onödiga placeringsmatcher. Ettan och tvåan från varje grupp går vidare till slutspelet och trean och fyran i alla grupper slåss om de två sista slutspelsplatserna.

Slutspelet spelas som ett rakt slutspel med åtta lag där varje match är utslagsgivande tills vi på söndag korar en vinnare som får den nätta summan $90 000 att ta med sig hem.

Alla matcher kommer spelas bäst av tre. Turneringen dra igång imorgon måndag kl 14.00 och avslutas med finalen på söndag 31 januari.

Det här är egentligen ingen stor turnering men sett till lagen och tiden på säsongen är det en intressant turnering och blir en bra värdemätare för lagen att ta reda på var de står. Det är hela fyra lag från topp 10 i världen (Heroic, OG, FURIA, Mousesports) med. Vi har Virtus.Pro som är på en uppåtgående trend, Complexity som jagar ersättare till Obo som hoppade av projektet i slutet på förra året, FaZe, Cloud9 och MIBR som alla har mycket att bevisa och skulle må riktigt bra av att få en bra start på året. Till sist så har vi såklart våra svenska lag Fnatic, NiP och DIG

Fnatic och DIG spelar i grupp A tillsammans med OG och Complexity. NiP håller till i grupp C tillsammans med Cloud9, Virtus.Pro och FURIA.

Det kommer att spelas flera matcher samtidigt och allt kommer sändas på två twitchkanaler. Om våran svenske caster/streamer slop3 kommer casta någon av de svenska lagen verkar inte vara klart i nuläget, men vi kan hålla tummarna. Personligen var jag skeptisk till att se på svenska CS-sändningar baserat på tidigare erfarenheter från bland annat SvT om jag kommer ihåg rätt samt vanan att ha det på engelska, men det ska sägas att Slop3 börjar vinna över mig till svensk CS-casting. Han och Pita gör ett utmärkt jobb.

HLTVs turneringssida: https://www.hltv.org/events/5715/cs-summit-7
Alla matcher: https://www.hltv.org/events/5715/matches
Stream 1: https://www.twitch.tv/btscsgo
Stream 2: https://www.twitch.tv/btscsgo2
Eventuell svensk stream: https://www.twitch.tv/slop3

Skribent

Svenskmatcher måndag 25 januari:

14.00: OG - DIG
Stream 1

14.00: Fnatic - Complexity
Stream 2

21.00: Virtus.Pro - NiP
Stream 2

Skribent

Det är nu bekräftat att slop3 kommer casta både Fnatic och NiPs matcher på svenska idag. Länk finns ovan eller på matchsidan på HLTV.org.

Medlem

Allrid haft svårt att titta på slop3, han fanboyar nip så hårt. Men det kanske är bättre nu när hans kompisar inte är där längre

Skägg.
10 Chambers

Oh, intressant!


signatur
Skribent
Skrivet av Polyester:

Allrid haft svårt att titta på slop3, han fanboyar nip så hårt. Men det kanske är bättre nu när hans kompisar inte är där längre

Det är det jag gillar! En svensk kommentator som håller på de svenska lagen! Däremot kan han vara lite för färgad när NiP eller DIG möter Fnatic såklart men så länge det är utländskt motstånd så är det bara positivt att vara fanboy!

Skägg.
10 Chambers

Inne i en CS-sväng nu, så kul att ha på i bakgrunden när man jobbar.


signatur
Medlem

@Shadee Kul att du promotar CS och e-sport här på fz Jag tycker du är fantastisk duktig på att förklara saker så att även de oinvigda förstår.

Medlem

Skulle nog säga att säsongen drog igång när världens tre bästa lag (och Liquid) körde ett fantastiskt slutspel i BLAST nu helgen som gick. Summit ser dock intressant ut, nya Fnatic, Dignitas och framförallt MIBR kommer bli väldigt intressant att följa. Har saknat Boltz bland topplagen sedan han lämnade SK.

Skribent
Skrivet av ecHo!:

@Shadee Kul att du promotar CS och e-sport här på fz Jag tycker du är fantastisk duktig på att förklara saker så att även de oinvigda förstår.

Tack! Det är en avvägning jag gör när jag sitter och skriver. Hur träffar man rätt så att den som kan och är intresserad läser samt att den som inte är så insatt hänger med i svängarna så att säga.

Skrivet av kebbe:

Skulle nog säga att säsongen drog igång när världens tre bästa lag (och Liquid) körde ett fantastiskt slutspel i BLAST nu helgen som gick. Summit ser dock intressant ut, nya Fnatic, Dignitas och framförallt MIBR kommer bli väldigt intressant att följa. Har saknat Boltz bland topplagen sedan han lämnade SK.

Så kan man se det, men jag såg det mer som en försenad avslutning av förra året och nu är det nystart. Jag menar har du någonsin hört talas om en säsong som börjar med ett slutspel

Grymma matcher var det dock och även om jag är emot att man ska kunna ta sig genom lower bracket till final utan att den som gått genom upper bracket har någon fördel tyckte jag NaVi var värdiga vinnare.

FaZe ser ju ut at ha gett upp i alla fall. Spelar som det vore en vanlig PUG...

Medlem

Bra tråd! Väldigt bra förklaringar för en annan som inte är insatt men som tycker det är kul att kolla
Och bra FZ att ni visar detta på första sidan!

Medlem

Tack för info. Jag har också börjat intressera mig lite för CS på sista tiden. tycker det är skitkul att kolla på. blir nog till att kika i veckan

Medlem
Skrivet av Shadee:

Svenskmatcher måndag 25 januari:

14.00: OG - DIG
Stream 1

14.00: Fnatic - Complexity
Stream 2

21.00: Virtus.Pro - NiP
Stream 2

Tack! Mycket uppskattat!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Hur tolkar man turnering sidan, 4 lag har kört men 4 lag har också vunnit.

Skribent
Skrivet av Najkan:

Hur tolkar man turnering sidan, 4 lag har kört men 4 lag har också vunnit.

Nja, det är totalt åtta lag som har spelat än så länge och efter speldagen är slut har det varit sex matcher och alla tolv lagen har spelat en varsin match. Det har varit två matcher i grupp A (start 14.00) och två matcher i grupp B (start 17.30) och just nu har två matcher i grupp C (start 21.00) börjat. Gruppspelet fungerar såhär:

Omgång 1: Lottade Öppningsmatcher. Lag 1 vs Lag 2 och Lag 3 vs Lag 4

Omgång 2: Vinnarna från omgång 1 möts och förlorarna från omgång 1 möts i två matcher som kallas "vinnarmatch" och "förlorarmatch". Vinnaren från vinnarmatchen är gruppsegrare och går vidare till slutspel, förloraren från förlorarmatchen kommer sist i gruppen.

Omgång 3: Förloraren från vinnarmatchen och vinnaren från förlorarmatchen möts och gör upp om andra respektive tredjeplatsen.

Formatet kallas GSL efter Global Starcraft League eftersom det var där systemet implementerades första gången. Se länken nedan för bild på hur det fungerar.
https://liquipedia.net/starcraft2/Dual_Tournament_Format

För att sätta in det i den här turneringens perspektiv så vann alltså Fnatic och OG sina öppningsmatcher i grupp A och möts imorgon i "vinnarmatchen" för avgöra vem som vinner grupp A.
Complexity och Dignitas förlorade sina öppningsmatcher och kommer mötas i en "förlorarmatch" på onsdag där förloraren kommer sist i gruppen.
För saken skull säger vi att Fnatic och Dignitas vinner, det betyder att Fnatic kommer etta i gruppen och Complexity kommer sist medan Dignitas och OG möts i en "utslagsmatch" på torsdag där vinnaren kommer tvåa och förloraren trea. Säg nu att Dignitas vinner den då slutar gruppen såhär:

1a. Fnatic
2a. Dignitas
3a. OG
4a. Complexity

Rent krasst gäller det att vinna två matcher före du förlorar två matcher.

Hänger du med? Annars är det bara fråga på!

Skribent
Skrivet av Instant:

Bra tråd! Väldigt bra förklaringar för en annan som inte är insatt men som tycker det är kul att kolla
Och bra FZ att ni visar detta på första sidan!

Skrivet av Tdoggahdogg:

Tack för info. Jag har också börjat intressera mig lite för CS på sista tiden. tycker det är skitkul att kolla på. blir nog till att kika i veckan

Kul! Bara slänga iväg en fråga eller två om ni undrar något.

Medlem

Tack shade, sitter o kollar just nu 😎

Medlem
Skrivet av Shadee:

Kul! Bara slänga iväg en fråga eller två om ni undrar något.

Uppskattar verkligen infon om hur lagen ligger till just nu och så där också. Jag brukar kolla och läsa på HLTV ibland men har inte alls sån bra koll så tummen upp!

En kanske OT fråga, hur kommer det sig att coacherna får vara med i TS under matchen på online matcherna men inte när dom spelar på lan? Jag vet att de tog bort de ifrån lan för x antal år sen men aldrig fattat varför det är okej i online matcher?

Skribent
Skrivet av Instant:

Uppskattar verkligen infon om hur lagen ligger till just nu och så där också. Jag brukar kolla och läsa på HLTV ibland men har inte alls sån bra koll så tummen upp!

En kanske OT fråga, hur kommer det sig att coacherna får vara med i TS under matchen på online matcherna men inte när dom spelar på lan? Jag vet att de tog bort de ifrån lan för x antal år sen men aldrig fattat varför det är okej i online matcher?

Helt ärligt så tror jag det är för att det är för svårt att kontrollera att det efterföljs nu när allt spelas online. Vidare var det en omröstning inför en kvalturnering till en Major där alla lag fick rösta om coacher skulle tillåtas ha en mer framträdande roll under matcherna vilket alla tyckte var en bra idé.
https://www.hltv.org/news/29498/teams-to-vote-on-coaching-rul...

Efter det så har coacherna varit spectator in game, vilket skapade stora rubriker förra året med coachskandalen där det framkom att massor med coacher fuskat.

https://www.hltv.org/news/30254/updates-on-the-purge-how-the-...

Jag tror coacherna är med i TS på LAN också men får bara prata före match, i halvtid och under timeouts, man brukar ju alltid se någon stressad jävel vanka av och an bakom alla spelarna med hörlurar och världens längsta sladd

Skribent

Ja, det där var ju en jävla bajsmacka. Som obotlig optimist så säger jag att nu kan det ju bara bli bättre för NiPs del och att vi slipper titta på den där jävla B-streamen något mer. Dålig start för den nya NiP-loggan dock

NiP kommer möta förloraren mellan FURIA - Cloud9 som nu går in på avgörande kartan på stream 1. Såg av en händelse att Fifflaren (old-school NiP CS:GO spelare och coach samt fram till nyligen coach för Dignitas) är med och castar huvudstreamen.

Imorgon har vi att se fram emot en svenskmatch och det är vinnarmatchen i grupp A där Fnatic får ta sig an OG där en gruppvinst och säkrat slutspel står på spel.

Svenskmatcher tisdag 26/6

14.00 Fnatic - OG
Stream 1 och förmodligen även på svenska av slop3.

Medlem

Hade en period jag kollade en hel del. Knappt lirat CS men då var det väldigt spännande och kul att titta. Under den tiden (?) var det ett danskt lag som dominerade det mesta. Minns inte vad de hette (heter?). Är de fortfarande kvar? Inte nämnda på senaste, vad jag ser och/eller minns!

Skribent
Skrivet av inkui:

Hade en period jag kollade en hel del. Knappt lirat CS men då var det väldigt spännande och kul att titta. Under den tiden (?) var det ett danskt lag som dominerade det mesta. Minns inte vad de hette (heter?). Är de fortfarande kvar? Inte nämnda på senaste, vad jag ser och/eller minns!

Kan det vara så att det är Team SoloMid (TSM) du kommer ihåg? Utan att ta en långbänk om varför det blev som det blev så heter de numera Astralis, eller åtminstone tre av de fem som spelade i TSM återfinns idag i Astralis (Device, Dupreeh, Xyp9x). Astralis är världens bästa lag och har varit det under lång tid. Fyra raka Majors m.m.

Team SoloMid
https://liquipedia.net/counterstrike/Team_SoloMid
De vann en hel del 2015.

Astralis:
https://liquipedia.net/counterstrike/Astralis

Astralis är även ett officiellt noterat aktiebolag.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1024590/astralis-...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Kan det vara så att det är Team SoloMid (TSM) du kommer ihåg? Utan att ta en långbänk om varför det blev som det blev så heter de numera Astralis, eller åtminstone tre av de fem som spelade i TSM återfinns idag i Astralis (Device, Dupreeh, Xyp9x). Astralis är världens bästa lag och har varit det under lång tid. Fyra raka Majors m.m.

Team SoloMid
https://liquipedia.net/counterstrike/Team_SoloMid
De vann en hel del 2015.

Astralis:
https://liquipedia.net/counterstrike/Astralis

Astralis är även ett officiellt noterat aktiebolag.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1024590/astralis-...

Astralis var det! Såg rubriken på en artikel om dem precis innan jag återkom till den här posten. Att de var en del av TSM (som jag som Apex-fan) är väldigt bekant med hade jag ingen aning om. Tacksam för kuriosa!

Intressant, även, att de är ett aktiebolag. Känns lite underligt. Ska läsa lite mer om det.

Häftigt att de är så pass bra! Trist, förstås, att de inte är svenskar... Men vi har väl vår del av kakan också.

Snyggt gjort med tråden och all information. Tack!

Skribent

Fnatic tog gruppsegern med nöd och näppe igår och idag är det dags för de övriga svenska lagen att spela. Både Dignitas och NiP har måstematcher och riskerar att åka ur idag om det blir röda siffror.

Matcherna streamas på svenska av slop3 på länken i startinlägget eller på engelska på stream1, länk i startinlägget.

14.00
Complexity - DIgnitas

21.00
NiP - Cloud9

Skribent
Skrivet av inkui:

Astralis var det! Såg rubriken på en artikel om dem precis innan jag återkom till den här posten. Att de var en del av TSM (som jag som Apex-fan) är väldigt bekant med hade jag ingen aning om. Tacksam för kuriosa!

Intressant, även, att de är ett aktiebolag. Känns lite underligt. Ska läsa lite mer om det.

Häftigt att de är så pass bra! Trist, förstås, att de inte är svenskar... Men vi har väl vår del av kakan också.

Snyggt gjort med tråden och all information. Tack!

Rfresh Entertainment köpte loss spelarna från TSM och skapade Astralis och började köra BLAST-events, men någon gång på vägen gissar jag att spelarna ville styra över sitt eget öde och Rfresh ville satsa helhjärtat på att anordna turneringar så Astralis blev ett eget bolag. Historien är full av e-sportspelare som blivit lurade på pengar och har man sitt eget bolag/är delägare styr man ju på ett annat sätt.

Ta ovanstående med en nypa salt för skriver rakt från minnet nu och har inte dubbelkollat att det jag skriver stämmer, har inte tid nu på jobbet när jag slösurfar och tar en kopp kaffe på eftermiddagsrasten.

Tack själv. Bara kul att det finns lite intresse och blir lite snack kring matcher och events

Skribent
Skrivet av Instant:

Uppskattar verkligen infon om hur lagen ligger till just nu och så där också. Jag brukar kolla och läsa på HLTV ibland men har inte alls sån bra koll så tummen upp!

En kanske OT fråga, hur kommer det sig att coacherna får vara med i TS under matchen på online matcherna men inte när dom spelar på lan? Jag vet att de tog bort de ifrån lan för x antal år sen men aldrig fattat varför det är okej i online matcher?

Det var som att Valve hörde din fråga

Uppdatering igår förtydligar:

During online matches only players are allowed in the room and on the server. Neither coaches nor any other team staff will be allowed in the room, on the server, or to otherwise communicate with the team during an online match.

https://blog.counter-strike.net/index.php/2021/01/32375/

edit: SpunJ förklarar hela coachgrejen och restriktioner, när de kan snacka o.s.v.

Se från minut 25 och typ tre minuter framåt. Tyvärr går det inte (så vitt jag vet) att klistra in en länk som startar vid en exakt tidpunkt som man gör med YouTube.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Rfresh Entertainment köpte loss spelarna från TSM och skapade Astralis och började köra BLAST-events, men någon gång på vägen gissar jag att spelarna ville styra över sitt eget öde och Rfresh ville satsa helhjärtat på att anordna turneringar så Astralis blev ett eget bolag. Historien är full av e-sportspelare som blivit lurade på pengar och har man sitt eget bolag/är delägare styr man ju på ett annat sätt.

Ta ovanstående med en nypa salt för skriver rakt från minnet nu och har inte dubbelkollat att det jag skriver stämmer, har inte tid nu på jobbet när jag slösurfar och tar en kopp kaffe på eftermiddagsrasten.

Tack själv. Bara kul att det finns lite intresse och blir lite snack kring matcher och events

Ah, jag förstår. Ja, låter ju inte orimligt. Det håller jag med om! Kollar mest Apex nu. O det är efter man spelat spel och kollat på serier. Vilket är efter dottern sover.. Haha, ;p

Skribent

Idag är det svenskmöte Dignitas - NiP i en direkt avgörande match för att kvalificera sig till kvartsfinalerna. NiP har varit usla den här turneringen och är kvar på ren flyt fortfarande (de kom sist i gruppen efter två förluster men det bästa sämsta laget gick till "play-in" till slutspel och där är vi nu) och Dignitas har sett bättre ut än vad många trodde

Själva matchen Dignintas - NiP börjar 14.00 men någon form av prioritet måste man ha så efter Fragzone Fredag är det bara hoppa in i sändningen så borde det vara precis i början av karta 2. Stream på svenska av Slop3 eller Stream1 för engelsk stream är det som gäller.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det var som att Valve hörde din fråga

Uppdatering igår förtydligar:

During online matches only players are allowed in the room and on the server. Neither coaches nor any other team staff will be allowed in the room, on the server, or to otherwise communicate with the team during an online match.

https://blog.counter-strike.net/index.php/2021/01/32375/

edit: SpunJ förklarar hela coachgrejen och restriktioner, när de kan snacka o.s.v.

https://www.twitch.tv/videos/891224444

Se från minut 25 och typ tre minuter framåt. Tyvärr går det inte (så vitt jag vet) att klistra in en länk som startar vid en exakt tidpunkt som man gör med YouTube.

Jaha där ser man vilken jävla tajming.
Tack för länken, fortsatte lyssna och det var intressanta diskussioner

Skribent

NiP åkte ur tidigare idag med Fnatic som sett riktigt bra ut den här turnerignen har precis börjat sin kvartsfinal mot storsatsande amerikanska organisationen Cloud9. Just nu spelar vi på Fnatics val av karta (Vertigo) innan vi gpr vidare till Inferno och vid behov avslutar vi matchen på Overpass.

12
Skriv svar