Gabe Newell vill göra spel - i din hjärna

Robot
Gabe Newell vill göra spel - i din hjärna

Valve-grundaren vill kringgå dina "kött-tillbehör" för att skapa spelupplevelser.

#gabe-newell, #headcrab, #openbci


Medlem

den som valde musiken till videon behöver ett brain computer interface för att fixa sin hörsel.

Medlem

Har väl redan funnits ett tag nu men kommer nog vara lite som VR, att det lär ta ett tag innan tekniken mognar och slår igenom.

Kan tänka mig att det också finns vissa begränsningar, inte bara i själva tekniken, utan i hur våra sinnen fungerar som kan göra det svårt för BCI att helt eller delvis ersätta tradionell styrning.

I närtid tror jag vi på sin höjd få se större spel med någon hybridlösning, där BCI är mer ett komplement, än en nödvändighet.

Medlem

Gabe Newell är bra på att sälja idéen, påminner om hur varmt Carmack pratade om VR år 2013. Så ja, BCI (i någon form) är nog här inom 10 år.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av superlim:

den som valde musiken till videon behöver ett brain computer interface för att fixa sin hörsel.

Den ljudmixen var tveksam


signatur
RmK
Medlem

Tror inte det kommer ske inom 10 år men det är nog inte omöjligt. Sen kommer det ju en del säkerhetsbekymmer kring detta för kan man läsa av hjärnsignaler på ett effektivt sätt så kan man kanske även plocka ut känslig information.

Den som lever får se.

Medlem

Dom gör ju redan spel i våran hjärnor redan. Vi fyller ju i plot holes och plot storyn, osv. Lata jävlar!!

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Har väl redan funnits ett tag nu men kommer nog vara lite som VR, att det lär ta ett tag innan tekniken mognar och slår igenom.

Kan tänka mig att det också finns vissa begränsningar, inte bara i själva tekniken, utan i hur våra sinnen fungerar som kan göra det svårt för BCI att helt eller delvis ersätta tradionell styrning.

I närtid tror jag vi på sin höjd få se större spel med någon hybridlösning, där BCI är mer ett komplement, än en nödvändighet.

Jo absolut, lite som med alla annan tech så kommer det bli populärt utan att vi riktigt märkte när det hände.

Helt plötsligt så sitter nu vartenda person med en superdator+superkamera+telefon+all världens information i fickan och ingen nu ser det som något konstigt eller något ur sciencefiction.

Medlem

Kommer säkert bli populärt, speciellt nu när folk tror att covid-vaccinen innehåller utrustning för kontroll och spioneri.

Medlem

Min hjärna får redan tillräckligt mycket spel då och då. Ska den snart kunna få spel av spel direkt in i sig med? Redig skallebang det lär sluta med.

Känns för övrigt inte som en grej som lär vara särskilt hälsosam heller.. Man ska inte leka med kroppen hur som helst. Intressant tanke ändå men känns lite väl sci-fi imo. Den som lever får se.


signatur
Medlem

Gärna för mig


signatur

Meep!

Inaktiv

Han spelar redan med era hjärnor, ni har steam installerat.

Medlem

Han har ju snackat väldigt länge och kanske lite väl vid det här laget om att VR ska kopplas rakt in i ögonnerverna osv osv.

Känns ju som det krävs några generationsbyten före det där kommer lira, även om det skulle vara tekniskt möjligt... Jag tror iaf min generation och iaf en efter tycker det där känns klart obehagligt...

Framtida generationer kanske inte kommer göra det men.. Ja.. Som sagt krävs några generationsbyten.. Fler än vad Gabe har kvar.

Men det är nog framtiden.. Kanske.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Vad händer vid kryptovirus?

Medlem

Begränsat med val på pollen. Lite irriterande.

Medlem
Skrivet av neocon:

Vill rösta "Verklighet inom 50 år".

Varför det? Folk som förlorat sin hand kan redan idag få en protes som är kopplad till muskelsignaler som gör att du t.ex kan röra på fingrarna på protesen. Det har funnits ett tag redan.

Här har du en intressant video:
https://www.youtube.com/watch?v=GgTwa3CPrIE&ab_channel=TheGua...

Elon Musk visade förra året upp implantat (chip) hos grisar som läser av deras signaler från hjärnan. Jag tror verkligen inte vi är långt bort från det som Gabe nämner.

EDIT: Såg på videon i efterhand, och Gabe tar ju upp detta redan

Medlem

Vi kommer ju bli helt förstörda i framtiden.

Jag tror detta absolut är framtiden. Den första generationen kommer nog ha samma precision som Wiis rörelsekontroller och något årtionde senare kommer det ha samma precision som nuvarande VR kontroller. Vid hög precision kan jag absolut tänka mig att styra alla möjliga enheter med tanke, allt från skriva text till att navigera UI, inte bara spel och då kan det kanske bli vanligt att ha en liten styrningskrona på sig för all sin digitala interaktion. Men när det är låg interaktion så kanske just spel är det bästa mediumet. Tänk dig att du vill prata med en NPC framför dig, istället för en knapptryckning så triggas konversationen av intentionen. Tänk dig att du vill kasta något med en viss intensitet och styrka, väldigt svårt att avgöra även med VR-kontroller men något som kan förstärkas genom att läsa av hur du reagerar på projektilens nuvarande bana.

Det kanske är långt bort att styrningen får någon riktig precision, men jag tror även mycket begränsad input kan användas på ett häftigt sätt i spel. Slutmålet (som kanske inte är omöjligt) är väl att till slut kunna läsa av en användares interna monolog? (Jag vet runt 10% av befolkningen inte har en sån, men tro mig det är en grej). Det kan nog bli bra.

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det kanske är långt bort att styrningen får någon riktig precision, men jag tror även mycket begränsad input kan användas på ett häftigt sätt i spel. Slutmålet (som kanske inte är omöjligt) är väl att till slut kunna läsa av en användares interna monolog? (Jag vet runt 10% av befolkningen inte har en sån, men tro mig det är en grej). Det kan nog bli bra.

Tror mycket handlar om att kapa bort helt onödiga lager, typ högtalare till öronen, skärmen till ögonen etc.

Skrivet av eld:

Tror mycket handlar om att kapa bort helt onödiga lager, typ högtalare till öronen, skärmen till ögonen etc.

Det här är ju dock 100% åt andra hållet. Computer-to-brain är fortfarande helt Sci-fi, det vi pratar om här är brain-to-computer interface. Så snarare att skala bort tangentbord och mus för input snarare än skärm och högtalare för output.

Medlem
Skrivet av superlim:

den som valde musiken till videon behöver ett brain computer interface för att fixa sin hörsel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den ljudmixen var tveksam

Som en fightingscen från Blade filmen


signatur

IDKFA

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det här är ju dock 100% åt andra hållet. Computer-to-brain är fortfarande helt Sci-fi, det vi pratar om här är brain-to-computer interface. Så snarare att skala bort tangentbord och mus för input snarare än skärm och högtalare för output.

Jo men inte helt galet, att läsa av hjärnan med hög upplösning och sen använda sig av den informationen är ju också väldigt svårt. Det är därför EEG fortfarande är mer begränsat jämfört med elektroder rakt in i hjärnan.

Men det går ju redan nu att både läsa av och skicka impulser in i hjärnan, sen så är det ju en helt annan grej att faktiskt använda sig av det.

Lite som att klura ut vad som händer i en lägenhet genom att titta på hur mycket ljud och ljus som kommer från ett fönster.

Det går ju redan nu som hobbyist att köpa sig diverse EEG utrustning för att i stora drag läsa av hjärnvågor och göra om det till input.

Medlem

En riktig NerveGear, ja tack.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det skulle vara coolt men jag litar inte på att spelutvecklare kan hålla sig undan att skjuta in reklam och eller andra subliminala meddelanden.

Så även om det skulle kunna vara den bästa spelupplevelse någonsin är jag samtidigt oroad för vad som skulle kunna hända. Inte för tekniken i sig men för människorna som styr den.

Medlem
Skrivet av superlim:

den som valde musiken till videon behöver ett brain computer interface för att fixa sin hörsel.

Exakt det första jag tänkte på, min hjärna kunde inte lyssna till Gabe utan gick bananas av irritation pga musiken. Dumma hjärna, dumma musik.

Här tänkte jag att hela min tillvaro redan utspelar sig i min hjärna...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Här tänkte jag att hela min tillvaro redan utspelar sig i min hjärna...

Jo fast spelen behöver gå igenom två onödigt lågupplösta mellanmedium som din egna ögon och därpå även än mer lågupplösta skärmar och VR-headset, när man hade kunnat projicera det direkt till neuronerna i hjärnbarken a'la cyberpunk.
Som Gabe nämner så hade man kunnat nå högre detaljrikedom än till och med dina ögon och slippa lägga energi på att presentera det på en extern skärm som ändå bara skall läsas av av dina ögon innan de når slutdestinationen.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Tråddemonen
Testpilot

Från VR till neural link.

Avstängd
Inaktiv

Det är coolt i sig men känns tyvärr mer läskigt än lockande med tanke på storföretagens växande makt och annat skit.

12
Skriv svar