Rykte: Id Software släpper våldsamt VR-spel – i år

Robot
Rykte: Id Software släpper våldsamt VR-spel – i år

VR-version av Doom Eternal?

#doom-eternal


Medlem

Oh yes! Detta låter otroligt intressant!! Håller tummarna!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Det kanske är John Carmack som fått dem att hitta på något. I så fall har jag höga förhoppningar.

Medlem

Hur var förra Doom i VR?
Jag har inte provat men en kompis tyckte det var dåligt till PSVR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Ugh, varför VR. Finns det någon som fortfarande är intresserad av det?

RP
Medlem
Skrivet av General White:

Ugh, varför VR. Finns det någon som fortfarande är intresserad av det?

Du kanske har missat Quest 2 och hur mkt VR växer just nu.

Medlem

Grymt !

Vad vi nu behöver är ett lätt headset, som INTE behöver vara kopplat till en dator/konsol med tusen sladdar
Jag gillade PSVR, men alla sladdar gjorde det för jobbigt att fixa till det för att spela i VR. När man vill spela, så ska det bara vara att ta på sig headsetet; då är jag redo för VR igen

I korthet: när kommer VR headset som kan processa spel/grafik i headset utan sladdar till datorn; alternativt kommunicerar med dator/konsol trådlöst? (Det har ju kommit några fristående headset, men jag har för mig att de inte klarar de tyngsta spelen)

Skrivet av aasecond:

Grymt !

Vad vi nu behöver är ett lätt headset, som INTE behöver vara kopplat till en dator/konsol med tusen sladdar
Jag gillade PSVR, men alla sladdar gjorde det för jobbigt att fixa till det för att spela i VR. När man vill spela, så ska det bara vara att ta på sig headsetet; då är jag redo för VR igen

I korthet: när kommer VR headset som kan processa spel/grafik i headset utan sladdar till datorn; alternativt kommunicerar med dator/konsol trådlöst? (Det har ju kommit några fristående headset, men jag har för mig att de inte klarar de tyngsta spelen)

Naturligtvis kommer aldrig all-in-one VR se lika bra ut som grafik renderat på en riktig dator. Strömbudgeten för rendering på ett headset kommer vara begränsat till några fåtal watt medan en stationär dator kan använda flera hundra watt. Om hårdvaran blir bättre i headsets så kommer samma hårdvara användas med mångdubbla strömbudgeten på PC, så det kommer alltid vara en skillnad. Men Quest 2 kan redan spela en hel del kompetenta spel och många använder det för att strömma trådlöst till sin PC.

Skrivet av General White:

Ugh, varför VR. Finns det någon som fortfarande är intresserad av det?

Ja hur många som helst.

"Ugh, ett skjutspel där man inte ens själv håller i och siktar vapnet. Finns det någon som fortfarande är intresserad av det?"

Jag tror absolut inte att VR kommer bli ett mer populärt medium än traditionellt skärmspelande, men det är möjligt att just skjutspel huvudsakligen flyttas till VR i framtiden.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Grymt !

Vad vi nu behöver är ett lätt headset, som INTE behöver vara kopplat till en dator/konsol med tusen sladdar
Jag gillade PSVR, men alla sladdar gjorde det för jobbigt att fixa till det för att spela i VR. När man vill spela, så ska det bara vara att ta på sig headsetet; då är jag redo för VR igen

I korthet: när kommer VR headset som kan processa spel/grafik i headset utan sladdar till datorn; alternativt kommunicerar med dator/konsol trådlöst? (Det har ju kommit några fristående headset, men jag har för mig att de inte klarar de tyngsta spelen)

Svaret på det du efterfrågar
Oculus Quest 2.
Det fungerar både stand alone (trådlöst såklart) och mot PC (kabel eller trådlöst)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Svaret på det du efterfrågar
Oculus Quest 2.
Det fungerar både stand alone (trådlöst såklart) och mot PC (kabel eller trådlöst)

Aha, det låter great! Tack för svar!

Uppföljning: Fungerar det trådlöst (utan eller mot dator) även med mer krävande spel såsom Half-Life Alyx och liknande? Jag har ett gammalt (två år) gammalt stand-alone headset (Oculus Go), men det klarar knappt några spel och utvecklarna har slutat stöda det efter bara några år, så man vill ju inte hoppa på något som kanske inte stöds senare.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Naturligtvis kommer aldrig all-in-one VR se lika bra ut som grafik renderat på en riktig dator. Strömbudgeten för rendering på ett headset kommer vara begränsat till några fåtal watt medan en stationär dator kan använda flera hundra watt. Om hårdvaran blir bättre i headsets så kommer samma hårdvara användas med mångdubbla strömbudgeten på PC, så det kommer alltid vara en skillnad. Men Quest 2 kan redan spela en hel del kompetenta spel och många använder det för att strömma trådlöst till sin PC.

Ja, jag funderade över just trådlös "strömming" till ett headset. Jag kan ju ha en maskin brevid, som utför all komplicerad beräkning; då är det ju "bara" bilden som ska strömmas till headsetet.

Skrivet av aasecond:

Aha, det låter great! Tack för svar!

Uppföljning: Fungerar det trådlöst (utan eller mot dator) även med mer krävande spel såsom Half-Life Alyx och liknande? Jag har ett gammalt (två år) gammalt stand-alone headset (Oculus Go), men det klarar knappt några spel och utvecklarna har slutat stöda det efter bara några år, så man vill ju inte hoppa på något som kanske inte stöds senare.

När du strömmar från en dator är det inte påverkat alls av hur krävande spelet i sig självt är. Det är enbart en utmaning för datorn.

Det finns vissa lite mer intensiva spel som försöker fungera i stand-alone läget, men det är givetvis mycket begränsat och Half Life Alyx är långt bortom dessa spel.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Aha, det låter great! Tack för svar!

Uppföljning: Fungerar det trådlöst (utan eller mot dator) även med mer krävande spel såsom Half-Life Alyx och liknande? Jag har ett gammalt (två år) gammalt stand-alone headset (Oculus Go), men det klarar knappt några spel och utvecklarna har slutat stöda det efter bara några år, så man vill ju inte hoppa på något som kanske inte stöds senare.

Ja som ovan också svarade.
Oculus Quest 2 kan du både ha spel på själva headsetet eller köra från dator.
Kör du från dator så strömmas bilden till headsetet och då är det som sagt datorn som behöver prestandan att driva spelen.
Hur man strömmar från dator till headsetet kan man göra både med det officiella sättet med en Link-kabel eller trådlöst med ett program som heter Virtual desktop.

Jag rekomenderar att du kollar Quest 2 tråden här på FZ och även kolla lite Youtube kring ämnet, finns hur mycket som helst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar