Uppgift: Apple gör dyrt, högpresterande VR-headset

Robot
Uppgift: Apple gör dyrt, högpresterande VR-headset

Följs av mer plånboksvänliga AR-glasögon.

#apple, #augmented-reality


Gnällkuk

Jag ställer mig tveksam... Apple har ju sådan prispremium på sina produkter och VR-Headset känns inte riktigt som något som Apple-fantaster riktigt är lockade av? VR-headset kräver ju kraftig grafikkrets, menar de att det ska komma någon efterträdare till deras M1 som ska ha enorm grafikprestanda?

Jag har lite svårt att se vem produkten är för om jag ska vara ärlig. Kanske utvecklare inför framtida produktlanseringar ett par år framåt i tiden?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

AR glasögonen kan bli nästa stora grej, apple har ju en förmåga att sätta trender.

Väldigt tveksam till deras VR dock, det är redan dyrt nog.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det intressanta är ju om de pushar ribban vad som är möjligt för VR och om det smittar av sig på övriga konkurrenter. Kanske kan ge en fingervisning vad branschen är på väg.
Apple är ju bra på att ta en ny take på etablerade produkter.

Teknik är ju intressant även om det inte är till för min plånbok.

Intressant att följa om det är sant.

Medlem

Dyrt är det utan tvekan. Högpresterande?
Jämfört med vad? De nämner alltid högpresterande men vad de jämför med är väldigt oklart.

Redaktör

VR-grejen låter lite osannolik: de har ju inget direkt krävande spelutbud att locka med, och om Apple gör något så lär de låsa det till den egna butiken. Skulle bli ett väldigt kostsamt test för att sen lansera AR-glasögon. Men såna låter mer sannolikt att de gör.


signatur
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag ställer mig tveksam... Apple har ju sådan prispremium på sina produkter och VR-Headset känns inte riktigt som något som Apple-fantaster riktigt är lockade av? VR-headset kräver ju kraftig grafikkrets, menar de att det ska komma någon efterträdare till deras M1 som ska ha enorm grafikprestanda?

Jag har lite svårt att se vem produkten är för om jag ska vara ärlig. Kanske utvecklare inför framtida produktlanseringar ett par år framåt i tiden?

VR behöver inte kraftig grafikprestanda... se quest 1 och quest 2
Sen jo bättre det är jo bättre saker kan man skapa

Det fattas ett ultimat headset och det är ett hål i marknaden som apple kanske tänker fylla här
Ett q2 liknande headset med apples chip och där de kör på det bästa kan vara riktigt bra

Priset spelar mindre roll när apple lanserar grejer. Ser du några problem med hur de säljer sina andra saker?
Apple har en stor kraft att påverka marknader

Geeks Gaming

Till vilka spel?? Dom har ju själva lagt ner support för OpenGL och stödjer inte Vulkan. Och spelutvecklare har redan börjat lämna de lilla dom hade på Mac då dom går över till M1 istället för Intel.

Medlem

Om Apple släpper ett stand alone VR headset så borde alla som utvecklat för tex Quest inte ha några problem att släppa även för Apples headset om dom använder OpenXR(?)

Man ska inte underskatta Apples dragningskraft, många Apple fans som säkert gladeligen köper på releasedagen
VR växer och även AR är på gång, dom stora drakarna vill inte missa att vara med. Facebook har ett otroligt försprång så jag ser det positivt bara nån annan också kommer med nått 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

På tal om VR, e där nåt next gen på väg eller? För har blivit sugen på att inskaffa VR, och kollade rundor lite och det mesta känns som dom "endast" fått små uppdateringar senaste åren.. så e där nåt nytt stort på gång eller så man kanske lika gått kan vänta ett tag till!?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Alltså vissa PCVR spel har ju tagit evigheter för spelutvecklare att göra om till en Questvariant. Hur många av de är då sugna på att göra om dessa spel till en Apple variant?

Och vad är AR glasögon? Inte riktigt fattat ännu. Som VR fast istället för ett headset är det typ ett par skidglasögon? Tillför spel eller annat?

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

På tal om VR, e där nåt next gen på väg eller? För har blivit sugen på att inskaffa VR, och kollade rundor lite och det mesta känns som dom "endast" fått små uppdateringar senaste åren.. så e där nåt nytt stort på gång eller så man kanske lika gått kan vänta ett tag till!?

Inofficiellt PSVR2 där det pratas om trådlöst, men det kanske är önsketankar? Jag läste på UploadVR att PS5 kontrollen är anpassad för att fungera med VR så nog kommer det så småningom.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

VR-grejen låter lite osannolik: de har ju inget direkt krävande spelutbud att locka med, och om Apple gör något så lär de låsa det till den egna butiken. Skulle bli ett väldigt kostsamt test för att sen lansera AR-glasögon. Men såna låter mer sannolikt att de gör.

2019 så gick det ju rykten om att de samarbetade med Valve, om det stämmer så är det väl inte helt omöjligt att den kan få högpresterande spel.
Apple har ju också sin spelprenumeration som skulle kunna innehålla lite lättare VR-spel också.

Jag upplever fortfarande att AR känns rätt långt borta, när ska det användas?
Ska man gå runt på stan med AR-glasögon(som lär sticka ut) och spela pokémon samt få hjälp med andra saker som kartor etc genom interfacet?

Jag tror nog mer på VR, där man inte behöver vara bland folk vid användning eller AR i arenamiljö(till exempel i laserdome liknande miljöer).
Finns det användare för Gamingglasögon(typ) i det offentliga rummet?

VR känns inte så långsökt ändå ifall de kan få till en komfortabel högkvalitativ lösning som kan användas till arbete(videosamtal och skapa din arbetsplats var som helst till exempel), underhållning var som helst(till exempel vid resande) M.M.

Apple har ju bra kretsar nu med, så deras trådlösa VR lösning kan bli väldigt intressant, till exempel 15K finns det nog rätt många som är villiga att betala med tanke på att deras telefoner kostar strax under det och deras M1 Pro laptop ligger på 16K och man skulle kunna få liknande funktionalitet(med fler möjligheter).

Men frågan är lite hur komfortabelt man kan göra VR, skulle man kunna skapa ett headset som man har på sig nästan en hel arbetsdag, eller i alla fall helst flera timmar innan man tar paus?

Medlem

Om den konkurrerar mot Quest 2 både prestandamässigt och prismässigt samt stöder Windows så är det jävligt hett. Är den exklusiv för deras egna ekosystem så är det burr.

Skribent
Skrivet av Soulless:

AR glasögonen kan bli nästa stora grej, apple har ju en förmåga att sätta trender.

Väldigt tveksam till deras VR dock, det är redan dyrt nog.

Ja det jag spontant tänker är att de har möjlighet att slå sig på AR, och som du säger...de är mästare på det där med trender. Dock VR känns lite utanför deras normala produkter. Klart man vet dock aldrig hur de har tänkt eller hur de tänker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

På tal om VR, e där nåt next gen på väg eller? För har blivit sugen på att inskaffa VR, och kollade rundor lite och det mesta känns som dom "endast" fått små uppdateringar senaste åren.. så e där nåt nytt stort på gång eller så man kanske lika gått kan vänta ett tag till!?

Det beror på vad du utgår ifrån och vad du räknar som "next gen".
Allt hitils är ju uppdateringar hitils.
Eller räknar du både Oculus Rift och Quest 2 som current gen?
Det ryktades under förra året att Valve "skulle/borde" avslöja nått om nått ev "index 2" iår.

DecaGear 1 är annars ett som är på väg
https://www.deca.net/decagear/
Om det blir nått av det och det inte är bluff och båg allt.

Edit annars rekomenderar jag Oculus Quest 2.
Det är så pass billigt att det är "värt att testa".
Räkna dock att få lägga ut mer än det initiala priset för headsetet då man kommer vilja ha skönare headstrap + ett annat face Interface + en kostnad för kabel eller virtual desktop om man ska köra PCVR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

AR glasögonen kan bli nästa stora grej, apple har ju en förmåga att sätta trender.

Väldigt tveksam till deras VR dock, det är redan dyrt nog.

Va fan, de släppte väl AR brillor typ.. 2009? Minns att jag glodde på iJustine på Youtube för hur längesen som helst och hon hade ett par såna.

EDIT: Nej fan, det var ju Google Glass jag tänkte på! Och 2013 var det troligtvis.

Apple har visat upp en fullständig förakt för spel över lag, speciellt sen 2010. Men däremot, kan jag få ett bekvämt, högupplöst VR-headset som kan ansluta trådlöst till en PC så bryr jag mig inte vem som tillverkar den. Just den sista delen är kanske inte så trolig med Apple, men om jag kan få det så känns det intressant. Givetvis om det är ett M1-VR chip i den så kommer jag så klart försöka spela lite stand-alone spel, men jag kommer inte skaffa den om det inte att ansluta den till en riktig dator.

Medlem

Förväntar mig en massa begränsningar, ockerpriser och tillbehör som måste köpas till separat. Nog det sista företaget jag hade köpt ett VR-headset ifrån.

Medlem

Allt som driver utvecklingen är positivt. Om Apple var det som fick smartphones att ta fart på riktigt skulle dom kunna göra detsamma med VR/AR kanske, och det är bara positivt!

Skrivet av Snake Plissken:

På tal om VR, e där nåt next gen på väg eller? För har blivit sugen på att inskaffa VR, och kollade rundor lite och det mesta känns som dom "endast" fått små uppdateringar senaste åren.. så e där nåt nytt stort på gång eller så man kanske lika gått kan vänta ett tag till!?

Jag håller inte riktigt med om att det bara är "små" uppdateringar. Subpixel antalet har gått från Vives och Rifts 5.2 miljoner till Quests 21.1 miljoner. Kostnaden har sjunkit med mer än hälften och den senare har stöd för stand-alone spel.

Jag vet att många på FZ är konsol-människor, men det verkar som att VR över lag följer PC-strukturen där hårdvaran inte riktigt har generationer. När det kommer bättre skärmar, grafikkort eller processorer så släpper man bara det utan att vänta x antal år mellan varje förbättring (och medvetet begränsa kompatibilitet). Jag tror aldrig det kommer komma något generationsbyte som tur är. Det sker ständiga förbättringar med kompatibla produkter, vilket är så otroligt mycket mer konsumentvänligt än de oligopolistiska konsolerna. Det som är på marknaden nu är alla relevanta produkter och kommer fungera även efter uppföljare släpps. Du behöver inte vänta tills början av en generation för att användarvärdet kommer inte sjunka när nästa produkt kommer ut.

Medlem

Får väl ta och länka till min gamla artikel från 2015 när man har tillfälle att komma ihåg att man jobbat som skribent i perioder: https://www.mobil.se/nyheter/apple-r-r-sig-mot-vr :3

De har ju varit och nosat på detta under en väldigt lång period. Baserat på de senaste årens rykten så tror jag att deras mål den här gången är att leverera en produkt som sparkar röv, men bara om du har råd med den. Lyckas de och visar att de har en bra förståelse för plattformen samt ger löfte om en billigare variant i framtiden tror jag att många utvecklare gärna hoppar på.

Medan jag är väldigt glad över att Apple joinar så småningom så är det ju ingenting man direkt kan... typ... berömma företaget för. Med i utvecklingen har de inte varit och tekniken har basically redan bevisat sitt värde med eller utan dem, oavsett om de skulle komma att dominera i framtiden eller ej. Deras lösning med en mobil som driver alltihop tror jag kommer bli en väldigt vanlig lösning mellan 2020-2030 för att minimera vikten i headsetet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Vad är det som talar för att det ska vara spel som fokus på dessa? Apple har som många andra redan skrivit sällan satsat helhjärtat på spelupplevelser på deras plattformar.

Jag skulle snarare gissa på att innehåll som teater, film, musikkonserter och sportevenemang, både inspelat och live, sänt via Internet är något som skulle kunna locka deras kundbas.

Tänk dig att sitta på bästa plats och kunna njuta av ett evenemang som om du fysiskt var på arenan, fast du sitter hemma. Inga resor, ingen trängsel, ingen risk för virussmitta.

Medlem

Om de kan komma med ett VR headset bättre och för billigare (eller samma) pris än Valve Index så är det väl trevligt.

Medlem

"mycket mer högupplöst" Oculus 2 är nära 4k... så 8k @ 1fps mao.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om den konkurrerar mot Quest 2 både prestandamässigt och prismässigt samt stöder Windows så är det jävligt hett. Är den exklusiv för deras egna ekosystem så är det burr.

Det är Apple vi snackar om, inte en chans att det händer. Kommer kosta 3x mer än konkurrenterna, bara för att, och vara stenhårt låst till deras ekosystem. Garanterat.

Och så kommer man inte få med en laddare i lådan heller, så klart.

Medlem
Skrivet av Gamblor:

Vad är det som talar för att det ska vara spel som fokus på dessa? Apple har som många andra redan skrivit sällan satsat helhjärtat på spelupplevelser på deras plattformar.

Jag skulle snarare gissa på att innehåll som teater, film, musikkonserter och sportevenemang, både inspelat och live, sänt via Internet är något som skulle kunna locka deras kundbas.

Tänk dig att sitta på bästa plats och kunna njuta av ett evenemang som om du fysiskt var på arenan, fast du sitter hemma. Inga resor, ingen trängsel, ingen risk för virussmitta.

Tror också mer på detta då de har Apple TV+, VR behöver inte vara spel..! Jag skulle hoppa på AR-glasögon direkt om det skulle komma! Tänk att slippa titta ner på klockan när man får ett sms Ja, jag gillar prylar...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag som glasögonbärare är misstänksam. De måste erbjuda prisvärda slipade glas med stöd för alla styrkor och brytningsfel. Men om de gör det rätt kan det nog bli överlägset att ha glasögon innuti.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Och så kommer man inte få med en laddare i lådan heller, så klart.

Som Samsung och Xiaomi?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Skrivet av Tobbe:

"mycket mer högupplöst" Oculus 2 är nära 4k... så 8k @ 1fps mao.

Jag hade gärna sett ett par 8k skärmar kombinerade med foveated rendering, fast i mitten eller spårad med ögonen. Inte bara skulle man komma runt SDE genom "brute force" med tillräckligt många pixlar, men det är inga problem att sen mata de 8k skärmarna med så många pixlar man lyckades rendera. Om man har ett spel gjort med foveated rendering i åtanke så skulle man kunna lägga en 1080p bild i bakgrunden och sen ha någon centimeter med 8k + super sampling precis i mitten eller där man tittar.

Det finns spel som redan utnyttjar fixed foveated rendering på Questarna, och det är givetvis inte perfekt för de tvingas göra för stora kompromisser men ännu högre upplösta paneler hade inte gjort de svårare.

12
Skriv svar