Site för GTA V-fusk stängd, vinsten går till välgörenhet

Robot
Site för GTA V-fusk stängd, vinsten går till välgörenhet
NuZ
Testpilot

Så jävla rätt! Hoppas de får skaka galler också. Sen skulle jag vilja se böter på de som fuskar också och använder mjukvaran


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Oj oj vad den sista meningen känns full av skit. Ofta de bryr sig om alla problem som orsakat communityn, då hade de inte ens gjort skiten från första början.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Så jävla rätt! Hoppas de får skaka galler också. Sen skulle jag vilja se böter på de som fuskar också och använder mjukvaran

Fast basert på vilken anledning? Det är ett spel det är inte någon verklig skada i någon rättslig mening i alla fall inte enligt Europisk eller Svensk rättsystem.

Det är inte olagligt att modfiera spel och det är heller inte olagligt att fuska i spel, så varför skulle de ha någon som helst form av böter eller ännu värre fängelse?

Jag förstår själv att fusk i spel är väldigt irriterande då jag heller inte gillar folk som fuskar, men man måste ju hålla lek på en nivå och brott på en annan nivå.

Nu saknas det ju i artikeln vart personerna bakom denna sajt kommer ifrån, kanske kan vara olagligt i USA men svårt att tänka mig det också.

Men att modefiera ett spel är inte på något sätt olagligt, så vart ifrån det olagliga i detta skulle komma ifrån får du gäran upplysa mig om.

Avstängd

Med tanke på hur sjukt ptw GTA V är och hur löjligt dyra shark cards är, så kommer bara fler sidor likt denna att uppstå.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Så jävla rätt! Hoppas de får skaka galler också. Sen skulle jag vilja se böter på de som fuskar också och använder mjukvaran

Jaja.. Nu är jag ju heller inte så väldigt förtjust i fuskare, men först tycker jag vi ska göra så äkta kriminella skakar galler och betalar böter, sen kan vi se om det finns resurser över till låtsasbrotslingarna som skapar så mycket huvudbry för nördar som oss 😄

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gandir:

Fast basert på vilken anledning? Det är ett spel det är inte någon verklig skada i någon rättslig mening i alla fall inte enligt Europisk eller Svensk rättsystem.

Det är inte olagligt att modfiera spel och det är heller inte olagligt att fuska i spel, så varför skulle de ha någon som helst form av böter eller ännu värre fängelse?

Jag förstår själv att fusk i spel är väldigt irriterande då jag heller inte gillar folk som fuskar, men man måste ju hålla lek på en nivå och brott på en annan nivå.

Nu saknas det ju i artikeln vart personerna bakom denna sajt kommer ifrån, kanske kan vara olagligt i USA men svårt att tänka mig det också.

Men att modefiera ett spel är inte på något sätt olagligt, så vart ifrån det olagliga i detta skulle komma ifrån får du gäran upplysa mig om.

Skrivet av Kyraal:

Jaja.. Nu är jag ju heller inte så väldigt förtjust i fuskare, men först tycker jag vi ska göra så äkta kriminella skakar galler och betalar böter, sen kan vi se om det finns resurser över till låtsasbrotslingarna som skapar så mycket huvudbry för nördar som oss 😄

Om de har i avtalet du accepterar när du börjar spela deras spel online så bryter du mot avtalet. Så jo de kan stämma dig även i sverige om det gett upphov till skada för bolaget som det gjort här.

Fuskarna böter så det sjunger om det och mjukvarukodarna bör skaka galler då de tjänat pengar och uppmuntrat folk att bryta mot användaravtalet. 100k per fuskare är rimligt tycker jag


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om de har i avtalet du accepterar när du börjar spela deras spel online så bryter du mot avtalet. Så jo de kan stämma dig även i sverige om det gett upphov till skada för bolaget som det gjort här.

Fuskarna böter så det sjunger om det och mjukvarukodarna bör skaka galler då de tjänat pengar och uppmuntrat folk att bryta mot användaravtalet. 100k per fuskare är rimligt tycker jag

Låter som någon blivit dödad av Oppressor Mk II lite för många gånger.
XD

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast basert på vilken anledning? Det är ett spel det är inte någon verklig skada i någon rättslig mening i alla fall inte enligt Europisk eller Svensk rättsystem.

Det är inte olagligt att modfiera spel och det är heller inte olagligt att fuska i spel, så varför skulle de ha någon som helst form av böter eller ännu värre fängelse?

Jag förstår själv att fusk i spel är väldigt irriterande då jag heller inte gillar folk som fuskar, men man måste ju hålla lek på en nivå och brott på en annan nivå.

Nu saknas det ju i artikeln vart personerna bakom denna sajt kommer ifrån, kanske kan vara olagligt i USA men svårt att tänka mig det också.

Men att modefiera ett spel är inte på något sätt olagligt, så vart ifrån det olagliga i detta skulle komma ifrån får du gäran upplysa mig om.

Det är väl inte akten att modifiera eller fuska i sig som är olaglig. Det är väl avtalsbrott du står inför, och det gäller även i Sverige.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj oj vad den sista meningen känns full av skit. Ofta de bryr sig om alla problem som orsakat communityn, då hade de inte ens gjort skiten från första början.

Det kändes väldigt "Och en del av dealen är att ni måste be om ursäkt offentligt".

Medlem

Som om att någon kommer bli åtalat för att ha fuskat i onlinespel..

NuZ
Testpilot
Skrivet av Siggesvenskas:

Låter som någon blivit dödad av Oppressor Mk II lite för många gånger.
XD

Haha! Kanske! 😂 De heter oftast sn0ppD0gge2007 typ dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om de har i avtalet du accepterar när du börjar spela deras spel online så bryter du mot avtalet. Så jo de kan stämma dig även i sverige om det gett upphov till skada för bolaget som det gjort här.

Fuskarna böter så det sjunger om det och mjukvarukodarna bör skaka galler då de tjänat pengar och uppmuntrat folk att bryta mot användaravtalet. 100k per fuskare är rimligt tycker jag

Tycker inte det är särskilt rimligt, men eftersom du uppenbart har en del fuskrelaterad trauma att bearbeta ska jag låta bli att vidare tjata om det 😁

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kyraal:

Tycker inte det är särskilt rimligt, men eftersom du uppenbart har en del fuskrelaterad trauma att bearbeta ska jag låta bli att vidare tjata om det 😁

Haha 😂


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

(Spel)världen hade varit så fin om fusk aldrig existerat. Det som är synd med fusk är att det är så närvarande även när det inte är det, t ex CS så kan man inte låta bli att undra om motståndaren fuskar eller inte då risken är relativt hög.

Medlem
Skrivet av General White:

Med tanke på hur sjukt ptw GTA V är och hur löjligt dyra shark cards är, så kommer bara fler sidor likt denna att uppstå.

GTA V är ett av de spel med dyra cards där du verkligen inte behöver köpa dem.
Om du bara spelar några (5-10) timmar på en vecka är det inga större problem att dra in några miljoner. Har du några polare är det ännu lättare.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Quelor:

Det är väl inte akten att modifiera eller fuska i sig som är olaglig. Det är väl avtalsbrott du står inför, och det gäller även i Sverige.

Avtalsbrott? Hur skulle du kunna göra ett avtalsbrott på ett avtal du troligen inte gått med på? Samt att avtals lagen i Sverige är ut utformad på ett sådant sätt att du inte mellan företag och privatperson kan skriva ett avtal som ändrar på din rättigheter enligt lagen.

Så vad det än står i avtalet är sådana punkter oftast ogilitiga, sedan måste du ju inte ha spelat spelet för att göra ett modverktyg till att börja med. Det är dessutom väldigt svårt att i en domstol avgöra vem som i så fall ha skrivit under avtalet, för om någon annan än du trycker på OK knappen för avtalet har du aldrig skrivit under det.

Värt att notera att väldigt många länder i EU har liknande lagstiftning som Sverige när det kommer till avtal.

Sedan beror det lite på vart du har köpt produkten och vilken information du har fått när du köpte produkten också. I Sverige är det tillex inte ett giltigt kontrak om du inte blivit fullt informerad att det finns ett kontrakt bundet till produkten. Till ex om du köper ett spel i en butik måste butiken säga att det finns ett kontrakt knutet till denna produkten och de måste även kunna visa dig kontraktet i helhet.

Så ja det är svårt i många länder att driva det som ett kontraktsbrott då dessa EULA med mera oftast är ogitliga kontrakt i Sverige. Sedan är det även en svår bevisbörda att du ens har skrivet under ett kontrakt. Då det helt enkelt saknas juridiska knytningar till vem som har skrivit under eller inte, ett enkelt ok tryck är inte tillräckligt då du inte kan fastställa vem som då eventuellt har gått med på kontraktet i fråga.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om de har i avtalet du accepterar när du börjar spela deras spel online så bryter du mot avtalet. Så jo de kan stämma dig även i sverige om det gett upphov till skada för bolaget som det gjort här.

Fuskarna böter så det sjunger om det och mjukvarukodarna bör skaka galler då de tjänat pengar och uppmuntrat folk att bryta mot användaravtalet. 100k per fuskare är rimligt tycker jag

Man skulle ju kunna tro att så är fallet, men så är det icke. Avtal är ordentligt reglerat i Sverige när det kommer till avtal mellan företag och privatperson. Man kan inte skriva vad man vill i ett avtala under den premissen att det är mellan just företag och privatpersoner.

Avtalslagen stipulerar till ex osjäliga villkor, sådana villkor är sådant som står stick i stäv med lagen. Så du kan aldrig avtala bort en laglig rätt som du har med ett företag. Du kan heller tillex inte skriva ett avtal där företagarpraten tar sig rätten att gå in i din längehten för att kolla om du har en giltigt licens, något Microsfot en gång i tiden hade i sina avtal.

Men det gäller även som sagt dina rättigheter, du kan inte avtala tillex att du inte får sälja ditt spel vidare, du har en laglig rätt att göra detta. Man får heller inte avtala bort dina rättighet att modifera din produkt du äger, det ända du tekniskt sätt kanske inte får göra är att gå runt ett kopieringskydd. Det är däremot laglit att även göra det i vissa presmisser som till ex om du vill spela spelet under till ex Linux. Om skyddet hindrar dig får att spela spelet där du vill göra det får du gå runt skyddet, det är till exemple samma som gäller för film.

Om du vill spela upp en flim på en enhet som inte har stöd för skyddet får du går runt det. Det är samma princip som gäller på en TV Spels konsoll, vilket också är orsaken till att Sony mfl inte kunnat stoppa kopingsskydds moddar till sina TV spel. För om du vill till ex installera Linux eller köra egen kod på en playstation får du gå runt deras skydd. Däremot om syftet med att gå runt skyddet för att göra något olaglit som att piratkopiera ett spel och köra det så är det olagligt, och då är kontraktet giltigt på den punkten.

Samma gäller när det kommer till spel även när det kommer till fusk, eller om du vill aktivera kontet som du redan lagligen har fått hemladdat eller ligger på blue-ray skivan. Så om ett spel företag till ex lägger med sin första expansion på spel skivan vilket många företag gör. Då har du rätten till att använda det materialet och det ger dig även rätten att modifera spelet så att du kan använda det materialet.

Så slutligen du kommer med en väldit naiv tro på vad lagen ger rätt till för företagen. Däremot hade detta varit sant om det hade varit ett avtala mellan två företag, eller två privatpersoner.

MIssade en sak i detta däremot och det är att det finns en risk att Rockstar har begått en brotslighandling i detta fallet, som kallas för utpressning. Jag tror inte killen i fråga bara gav bort sina vinster till välgörenhet utan någon form av press från företaget i fråga.

Avstängd
Skrivet av Taskman:

GTA V är ett av de spel med dyra cards där du verkligen inte behöver köpa dem.
Om du bara spelar några (5-10) timmar på en vecka är det inga större problem att dra in några miljoner. Har du några polare är det ännu lättare.

Stämmer inte överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av General White:

Stämmer inte överhuvudtaget.

Då måste jag ha gjort något väldigt fel.
Vi är 3-4 som spelar och gör olika deliveries, collection tillsammans och ibland heists som vi kan utantill.
Sen ett drygt år lägger jag inte mer än 2-3h per session jag spelar och det är max ett par dagar i veckan.
Om man räknar snittet så ligger vi på ungefär 2 miljoner varje vecka per person.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Avstängd
Skrivet av Taskman:

Då måste jag ha gjort något väldigt fel.
Vi är 3-4 som spelar och gör olika deliveries, collection tillsammans och ibland heists som vi kan utantill.
Sen ett drygt år lägger jag inte mer än 2-3h per session jag spelar och det är max ett par dagar i veckan.
Om man räknar snittet så ligger vi på ungefär 2 miljoner varje vecka per person.

My point exactly. 2M räcker till noll och ingenting. Ett par timmar av intensiv pvp kan kosta 10M, då har jag inte inräknat kostnaden på inköp av high end fordon, upgrades etc(kostar flera hundra miljoner). Jag har över 600M spenderat i GTAV, majoriteten av det stoppats av hackers. Ja, griefers är vidriga men hackers behövs i GTA för att det ska vara spelbart.

1
Skriv svar