Business as usual?

Medlem
Business as usual?

Ingen har väl missat att Microsoft ville chockhöja XBOX-Live med det dubbla (från 599 kr - 1299 kr). Anledning till detta kan man bara spekulera i, och enligt min åsikt så beror det troligtvis på att mer pengar måste in i företaget. Kan det vara så att Microsoft vill finansiera sin affär med Zenimax genom prishöjningen?

Det andra är att göra tjänsten så opopulär som möjligt så att fler konsumenter går över till Gamepass som idag går på ynka 140 kr/månaden. Jag vet faktiskt ingen som har klagat på dessa 140 kr, men frågan är hur länge detta pris håller sig? Om Microsoft kan höja sin andra tjänst med det dubbla, vad händer då när Microsoft har ett konsumentunderlag som de är nöjda med? Samma sorts höjning?

Att höja en tjänst för att sedan dra tillbaka det känns ju inte så genomtänkt direkt. Och pengarna måste ju in, så vad beslutar Microsoft härnäst?
Vad tror ni på forumet? Skulle vara trevligt om vi fick till en diskussion...

Fotnot - Microsoft drog tillbaka förslaget ett halvt dygn senare och helt plötsligt ville Microsoft visa sin hyggliga sida igen - genom att bjussa på kostnadsfri online på alla ”free to play”-titlar. Något som Sony och Nintendo haft sedan länge...

Medlem

Fulspel på hög nivå.
Säga vad man vill, jag gillade Xbox och Xbox 360 men jag tror inte MS kommer driva konsolbranchen dit medlemmar här på FZ skulle gilla.
Då har jag mer förtroende för Sony och Nintendo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey

Ska jag vara cynisk så var det ett sätt att testa marknaden och vänja den med tanken på en prishöjning. Tror inte någon på MS trodde att det här skulle få någon annan reaktion än vad det nu fick. Men oavsett så var det en fantastiskt termometer för att se hur stark den negativa reaktionen blev samt att om de senare kan höja priset på detta och andra tjänster med en mindre men ändå ansenlig summa utan lika stora reaktioner iom att det "ändå inte var det dubbla som de hade tänkt". Att de chockhöjer priset och sedan drar tillbaka det är något som glöms bort fort och de kan ju som sagt pudla rätt bra genom att räcka upp handen och säga att de gjorde ett misstag och vips så framstår de som härliga typer som "lyssnar på communityn" när det i själva verket kan vara planerat in i minsta detalj.

Lite cyniskt som sagt, men det är ju inte som att MS, Apple, Google, Amazon, Samsung, IKEA, Spotify ja nämn vilket framgångsrikt bolag som helst blivit så framgångsrika och maktfaktorer i sina branscher genom att inte använda den här typen av taktiker.

1
Skriv svar