Microsoft tjänade 128 miljarder kr senaste kvartalet

Robot
Microsoft tjänade 128 miljarder kr senaste kvartalet

Molntjänster och spel drog in pengar – men Xbox Series-bristen fortsätter.

#microsoft, #xbox-series


NuZ
Testpilot

Så galet mycket pengar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Oj, det är mer än vad jag drog in senaste kvartalet.

Dex
Medlem

Hade varit mer intressant och se hur mycket Xbox avdelningen gick plus med.
Office och molnlagringen förstår jag går som tusan just nu, men är inte så intressant som gamer

Gissar på att även Xbox gick mycket plus, men lite tråkigt att dom inte säger något om hur mycket plus utan istället bara säger hur många användare. Men och andra sidan så är där väl väldigt få företag som verkligen går in på detaljer hur mycket dom går plus i dom olika avdelningarna utan gör som Microsoft gör och bara säger hur många användare dom har.

Det "tråkiga" med det är att det säger ju egentligen ingenting att dom har 18 miljoner användare i GP. Det är naturligtvis jäkligt mycket och dom är nog super nöjda med det, men hade varit intressantare och se hur mycket plus dom verkligen går på det

Inaktiv

I april 2020 hade man 10 miljoner på Game Pass, i september 15 miljoner och nu 18... Ingen dålig utveckling. Kan nog ta ännu mer fart när Zenimax börjar leverera. Men likt Spotify och Netflix är det säkerligen ingen större vinstaffär då det fortfarande är under uppbyggnadsfasen.

Medlem
Skrivet av Dex:

Hade varit mer intressant och se hur mycket Xbox avdelningen gick plus med.
Office och molnlagringen förstår jag går som tusan just nu, men är inte så intressant som gamer

Gissar på att även Xbox gick mycket plus, men lite tråkigt att dom inte säger något om hur mycket plus utan istället bara säger hur många användare. Men och andra sidan så är där väl väldigt få företag som verkligen går in på detaljer hur mycket dom går plus i dom olika avdelningarna utan gör som Microsoft gör och bara säger hur många användare dom har.

Det "tråkiga" med det är att det säger ju egentligen ingenting att dom har 18 miljoner användare i GP. Det är naturligtvis jäkligt mycket och dom är nog super nöjda med det, men hade varit intressantare och se hur mycket plus dom verkligen går på det

Är väl bara att läsa deras rapport för att se hur mycket deras Xbox avdelning drog in?

Medlem
Skrivet av Dex:

Hade varit mer intressant och se hur mycket Xbox avdelningen gick plus med.
Office och molnlagringen förstår jag går som tusan just nu, men är inte så intressant som gamer

Gissar på att även Xbox gick mycket plus, men lite tråkigt att dom inte säger något om hur mycket plus utan istället bara säger hur många användare. Men och andra sidan så är där väl väldigt få företag som verkligen går in på detaljer hur mycket dom går plus i dom olika avdelningarna utan gör som Microsoft gör och bara säger hur många användare dom har.

Det "tråkiga" med det är att det säger ju egentligen ingenting att dom har 18 miljoner användare i GP. Det är naturligtvis jäkligt mycket och dom är nog super nöjda med det, men hade varit intressantare och se hur mycket plus dom verkligen går på det

Ja precis, det hade varit intressant att veta hur mycket dem tjänar på olika delar.
Hur mycket tjänar dem på GP just nu? Nu har man ju ingen bild över hur ekonomin ser ut och om dem ens går med vinst eller om dem tänkt att tjäna på det med tiden då de får fler användare tillsammans med prisökningen som lär komma när tjänsten blir tillräckligt stor(som de flesta andra tjänster som är billiga i början tills de etablerat sig).
Sen deras investeringar av spelstudios lär väl effektivisera spelutvecklingen och spara mycket resurser(till exempel pengar) över tid, dock så har ju inte den maskinen riktigt dragit igång än, det är väl 1-2 år bort innan det kommer igång på riktigt.

Sen så skulle det också vara intressant vad marginalen på Series S och X är och om dem ens tjänar pengar på dessa.
Skulle Microsoft ens dragit in mer pengar ifall fler konsoler hade funnits tillgängliga, om så är fallet skulle det röra sig om några större summor i sammanhanget?

Just nu antar jag att det är tjänster och till exempel deras server system och kapacitet som drar in stora summor pengar, konsoler bör väl vara en rätt liten del där de är mer inne i en investeringsfas och antagligen kommer tjäna stora pengar över sikt

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Är väl bara att läsa deras rapport för att se hur mycket deras Xbox avdelning drog in?

Jag hittade ingenstans i artikeln om hur mycket plus Xbox eller specifikt Gamepass har gått? Där står hur många användare dom har i GM (18 miljoner) vilket är jäkligt mycket, men det säger ju inget egentligen rent ekonomiskt hur det går.

Väldigt nyfiken på om en så billig och fantastisk tjänst som Gamepass verkligen går med plus då den är så billig, men kan ju inte vara billigt för Xbox att ha alla dom spelen med där.

Medlem
Skrivet av Dex:

Jag hittade ingenstans i artikeln om hur mycket plus Xbox eller specifikt Gamepass har gått? Där står hur många användare dom har i GM (18 miljoner) vilket är jäkligt mycket, men det säger ju inget egentligen rent ekonomiskt hur det går.

Väldigt nyfiken på om en så billig och fantastisk tjänst som Gamepass verkligen går med plus då den är så billig, men kan ju inte vara billigt för Xbox att ha alla dom spelen med där.

Nu är det nog en hel del av de användarna som kör 3 mån trial för 10 kr eller kört guld-konverteringen, men om vi för att göra det enklare för oss i exemplet antar att alla 18 miljoner betalar det officiella priset på 135 kr/mån så får de in 2 miljarder 430 miljoner kr I MÅNADEN på Game pass. Jag har svårt att tänka mig att de lägger över 2 miljarder i månaden för att "köpa in" spel från externa spelstudios till Game Pass.

Dex
Medlem
Skrivet av Hullken:

Nu är det nog en hel del av de användarna som kör 3 mån trial för 10 kr eller kört guld-konverteringen, men om vi för att göra det enklare för oss i exemplet antar att alla 18 miljoner betalar det officiella priset på 135 kr/mån så får de in 2 miljarder 430 miljoner kr I MÅNADEN på Game pass. Jag har svårt att tänka mig att de lägger över 2 miljarder i månaden för att "köpa in" spel från externa spelstudios till Game Pass.

Nä som du säger tror jag också att dom går med plus, men det är ju inte så att det bara är en kostnad för att köpa in spel. Bara server kostnad och supportpersonal för en så stor tjänst lär kosta väldigt mycket pengar också. För att inte tala om alla driftteknikerna för att underhålla det.

Tror ändå dom går med plus då dom förmodligen inte är intresserade av att ha en stor tjänst om dom hade gått minus, men hade varit väldigt intressant och se siffror på det. Fast tvivlar väldigt mycket på att man någonsin får se det dock då företag väldigt sällan rapporterar sådana detaljer.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är väl bara att läsa deras rapport för att se hur mycket deras Xbox avdelning drog in?

Det enda MS brukar redovisa gällande Xbox är förändringar i omsättning. Hur mycket Xbox går med vinst/förlust vet vi inte.

Flakmonkey
Skrivet av Hullken:

Nu är det nog en hel del av de användarna som kör 3 mån trial för 10 kr eller kört guld-konverteringen, men om vi för att göra det enklare för oss i exemplet antar att alla 18 miljoner betalar det officiella priset på 135 kr/mån så får de in 2 miljarder 430 miljoner kr I MÅNADEN på Game pass. Jag har svårt att tänka mig att de lägger över 2 miljarder i månaden för att "köpa in" spel från externa spelstudios till Game Pass.

Kan inte räkna så enkelt heller. Skulle användarna köpt alla spel som de istället "får" via gamepass skulle MS troligen tveklöst tjäna mer pengar, de vår ju en härlig cut på allt som säljs till deras konsol. Sen skulle givetvis inte alla som har gamepass köpa alla spel separat om de inte haft gamepass, så det är ju inte en så lätt ekvation. Det är ju därför som det skulle vara väldigt intressant att se uträkningen de har, även om vi självklart aldrig får göra det. Vad betalar de till utgivarna? hur mycket kostar driften? Hur mycket intäkter från "direktförsäljning" tappar de av både sina egna titlar och tredjepartstitlarna som de nu istället nu förmodligen betalar pengar till för att ha dem på sin tjänst. Etc etc. Vi kommer nog aldrig få de siffrorna om de inte läcks, men hade såklart varit intressant.

Sen tror jag inte MS bryr sig nämnvärt om Gamepass i sig är det lönsamma sättet att sälja spel på på kort sikt. De planerar ju för åtskilliga år framåt och vill knyta upp så många som möjligt till sin tjänst eftersom de tror att det här är framtiden. Vi vet nog alla hur mycket det tar emot att byta en tjänst mot en annan även om den nya tjänsten är mer attraktiv på många sätt och vis. Man lever kvar med sitt gamla eftersom man är både emotionellt och finansiellt investerad i det.

Medlem

Så en 86% ökning av samma period från förra året.

Jo jag tror att Microsoft behåller Xbox.

Dem senaste 3 månaderna drog Microsoft in tillräckligt mycket för att köpa hela Bethesda två gånger. Så nu vet vi, alla andra visste det redan, att Microsoft inte behöver släppa sin 1a part spel till andra format.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så en 86% ökning av samma period från förra året.

Jo jag tror att Microsoft behåller Xbox.

Dem senaste 3 månaderna drog Microsoft in tillräckligt mycket för att köpa hela Bethesda två gånger. Så nu vet vi, alla andra visste det redan, att Microsoft inte behöver släppa sin 1a part spel till andra format.

Nu går säkerligen Xbox avdelningen jätte bra också, men den stora delen av vinsten (som det står i artikeln) gjordes inte via Xbox utan det kommer från som t.ex Office och Teams som har dragit igång rejält under pandemin då väääääldigt många jobbar hemifrån.

Tror inte någon har trott att dom MÅSTE släppa sina spel på andra format för att tjäna pengar. Dock så kommer dom säkert släppa en hel del på andra format då man vill ju alltid tjäna ännu mer pengar även om man redan går mycket plus

Ambassadör
Xbox

Xbox går som tåget! Lanseringen av Series X|S var dessutom den bästa någonsin för Xbox. Ökningen av XGP-subs med en miljon i månaden senaste kvartalet pekar på en 100% ökning per år från april 2020 när de nådde 10 mil... Hyfsat momentum.

Detta utan Halo Infinite... och innan alla nya studios börjat pumpa ut sina exklusiva spel. Med 23 studios lär det bli åka av framöver och Xbox går mot en helt annan generation än föregående.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag betalade 10kr för 3,5år ( det var när man konverterade första gången till Gamepass vintern 2018-2019) vilket är helt ok. Måste vara en grym tjänst för barnfamiljer. Förhoppningsvis kan den öka sitt värde om MS får igång sina studior i nivå med Sonys för där ligger de inte direkt och flåsar dem i nacken.

Medlem

https://youtu.be/H-ZyXWiTHX0

En riktigt bra Breakdown om det hela. Det går bra nu.

1
Skriv svar