The Last of Us 2 vann överlägset flest "Årets spel"-utmärkelser

Robot
The Last of Us 2 vann överlägset flest "Årets spel"-utmärkelser
Medlem

Fantastiskt spel


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Spelet var underbart. Körde igenom det på ps4an och längtar till en remaster så jag kan köra det på ps5an. Känslan som lyckades förmedla med den gamla hårdvaran var enorm, grafiken atmosfären ljudet. Gameplay var riktigt suveränt med. 9/10


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Ungefär lika bra som sista säsongen av game of thrones.

Medlem

Hoppas det kommer till PC nån gång då.

Avstängd

Skitspelen som flest har spelat brukar ju hamna i topp eftersom man ofta bara får ge en röst åt ett spel och inget betyg därtill. Men aja.

Medlem

Mycket välförtjänt!

Medlem

Verkligen inte förtjänat
Rejäl sörja jämfört med första


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Fantastiskt spel, välförtjänt, absolut!

Medlem

Helt otroligt spel! Mycket välförtjänt. Sen om vi ska vara ärliga så var inte konkurrensen den hårdaste detta året.

Medlem

Helt rimligt imo 🙂

Sicken spelsommar, ÄLSKADE mig igenom TLOU2 för att sen få uppleva mästerverket Ghost of Tsushima.

<3 wow <3

Medlem

Inte fullt lika bra som ettan men ack så värt att vinna GotY-titeln! Fanns inget annat som kom i närheten förra året.

Medlem

Årets spel vet jag inte om det var för mig, men definitivt årets spelupplevelse, vet inte om jag någonsin känt mig så omskakad av ett spel som jag var i perioder under TLOU2. Sen hade det ju sina problem och var något för långt i min mening, men väl värt att hyllas.

Medlem

Pina mig verkligen igenom spelet. Den agenda som spelet försöker trycka ner i halsen på en kan jag få gratis igenom att lyssna på P3.

Slängde verkligen pengarna i sjön.

"Hades"?! ...vad har jag missat ?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

TLOU2 och Hades. Två helt olika, men lika fantastiska spel. Totalt välförtjänt

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

"Hades"?! ...vad har jag missat ?

Åååh massor!
Det är en Rougelite(?) tror jag det kallas. Typ som dead cellls.. Fast annorlunda.
Det är så jävla kul. Fantastiskt gameplay.
Och massa coola välskrivna karaktärer från grek-mytologi med massa fantastisk dialog av ännu mer fantastiska röstskådisar.
Och just ja! SOUNDTRACKET!
Det smiskar 👌🏻
Get it! Play it! 🙂

Medlem

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

Medlem

Mycket välförtjänt! Grymt bra spel!

Skrivet av Matrosen:

Pina mig verkligen igenom spelet. Den agenda som spelet försöker trycka ner i halsen på en kan jag få gratis igenom att lyssna på P3.

Slängde verkligen pengarna i sjön.

Håller lite med. HBQT storyn kunde de lämnat utanför. Men oavsett så är det ett skitbra spel i sig och förtjänar alla dessa utmärkelser. Säg något annat spel som var bättre förra året?

Medlem
Skrivet av blackidus:

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

Om du testar så kanske du skulle få en inblick i det som gjort spelen så framgångsrika 😉

Jag skulle själv säga att gameplayet är väldigt tight och fungerar för det mesta väldigt bra i den berättelsen och världen som spelen utspelar sig i. Stressen, spänningen och kaoset som uppstår i striderna är fungerar ofta väldigt väl i handlingen. Det är sällan i andra "liknande" spel jag verkligen får puls. "Inte helt olikt" andra äventyrsspel skulle det ju gå att säga om många spel som vunnit utmärkelser genom åren, det är väldit generellt. Oftast är det ju att spelen som når sådana framgångar lyckas med någonting alldeles extra, i det fallet TLOU 1&2 (speciellt 1) så handlar det om kombinationen av bra karaktärer, handling, skådespelare OCH tight gameplay.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

HBQT storyn kunde de lämnat utanför.

Vill du utveckla din kritik där? Jag tycker det finns problem med spelet och berättandet men förstår inte vad du menar med HBTQ* storyn?

Medlem

Välförtjänt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Och Shakespeare in Love tog hem Oscarstatyetten för bästa film 1998. Ett praktexempel på när det är annat än verket i sig som brukar avgöra sånt här. Tvivlar inte en sekund på att Last of Us 2 hade "rätt" budskap för år 2020 och att det vann på det.

PS. Och nu menar jag inte att LoU 2 inte alls är bra. Men att det skulle vara så överdrivet överlägset mycket bättre än precis allt annat som kom ut under det året... Det blir ju bara löjligt. Då vet man att det är annat som spelat in. Och det är vad jag stör mig på.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Vill du utveckla din kritik där? Jag tycker det finns problem med spelet och berättandet men förstår inte vad du menar med HBTQ* storyn?

Jag ser helst inte att han gör det.
Har man på sig de glasögonen så brukar alltid diskussionen leda till spoilers och hur övertygad hen är om sin ofta ganska vidriga världsbild.

Jag tror du gör bättre i att googla dig fram till diskussioner eller youtube klipp istället, Flashback kan säkert vara en bra källa.

Genom lätta hintar månader innan spelet släpptes så hade i alla fall jag redan räknat ut vad som skulle hända i TLOU 2, hade varit kul ifall jag sluppit det.

Skrivet av SlimJim:

Åååh massor!
Det är en Rougelite(?) tror jag det kallas. Typ som dead cellls.. Fast annorlunda.
Det är så jävla kul. Fantastiskt gameplay.
Och massa coola välskrivna karaktärer från grek-mytologi med massa fantastisk dialog av ännu mer fantastiska röstskådisar.
Och just ja! SOUNDTRACKET!
Det smiskar 👌🏻
Get it! Play it! 🙂

Will do, danke !


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Ett fullkomligt mästerverk i alla aspekter. Utan tvekan en av de mest känslosamma upplevelserna jag haft i spel som medium.


signatur

God is dead

Redaktör
Skrivet av Ghost Writer:

Och Shakespeare in Love tog hem Oscarstatyetten för bästa film 1998. Ett praktexempel på när det är annat än verket i sig som brukar avgöra sånt här. Tvivlar inte en sekund på att Last of Us 2 hade "rätt" budskap för år 2020 och att det vann på det.

En Oscarsvinnare utses av en massiv jury bestående av branschfolk, och utan att ha djupare insikt i hur det funkar är det väl ett ganska välkänt faktum att det förekommer en del lobbying i detta sammanhang. Det måste naturligtvis inte betyda att Shakespeare in Love vann pga lobbying, korruption eller liknande, men jag antar att det finns avsevärt större möjigheter att påverka juryn där än i fallet TLOU2. Där är det ju dels ett par hundra siter, dels ett antal grupper bestående av siternas medlemmar som oberoende av varandra röstat fram "Årets spel". Hur man skulle kunna styra denna grupp i en riktning är bortom mig. TLOU2 vann ju dessutom med förkrossande siffror - spelet fick nästan dubblelt så många GOTY-utmärkelser av läsare (91) jämfört med tvåan Hades totalt (55).

Visst kan TLOU2 ha ett budskap som ligger i tiden, som passar mångas smak just nu. Men oavsett vad man anser om det så har ju spelet många uppenbara kvalitéer som få andra utvecklare når upp till, t.ex. grafik och polish. Det är ett ruskigt tekniskt välgjort. Sånt spelar också in.


signatur
Medlem

Ruskigt bra spel.

Att jämföra det med sista säsongen av GoT osv...
Visst handlingen i GoT blev inte som man ville och det är väl samma i last of us...MEN

GoT handlingen var ju ren skit, Last of us hände en sorglig sak men satan va väl berättat det är.

Två helt olika saker. Det är som att ge en perfekt film 1 av 5 i betyg bara för att det var ett sorgligt slut när filmen egentligen var perfekt filmad, soundtrack, manus, skådespelare osv

FM-guru
F.d. Sisyr

TLOU 2 var ett bra spel, men inte ens i närheten av höjderna Hades nådde. Det enda 5/5-spelet som släpptes 2020, av det jag spelat i alla fall (har t.ex. inte spelat Alyx).

Skrivet av Tomas Helenius:

En Oscarsvinnare utses av en massiv jury bestående av branschfolk, och utan att ha djupare insikt i hur det funkar är det väl ett ganska välkänt faktum att det förekommer en del lobbying i detta sammanhang. Det måste naturligtvis inte betyda att Shakespeare in Love vann pga lobbying, korruption eller liknande, men jag antar att det finns avsevärt större möjigheter att påverka juryn där än i fallet TLOU2. Där är det ju dels ett par hundra siter, dels ett antal grupper bestående av siternas medlemmar som oberoende av varandra röstat fram "Årets spel". Hur man skulle kunna styra denna grupp i en riktning är bortom mig. TLOU2 vann ju dessutom med förkrossande siffror - spelet fick nästan dubblelt så många GOTY-utmärkelser av läsare (91) jämfört med tvåan Hades totalt (55).

Visst kan TLOU2 ha ett budskap som ligger i tiden, som passar mångas smak just nu. Men oavsett vad man anser om det så har ju spelet många uppenbara kvalitéer som få andra utvecklare når upp till, t.ex. grafik och polish. Det är ett ruskigt tekniskt välgjort. Sånt spelar också in.

Japp, när det gäller vad läsarna (dvs konsumenterna) tycker så har det mindre med lobbying och göra och desto mer med försäljningssiffror. Du nämner att TLOU 2 hade nästan dubbelt så många läsarutmärkelser som Hades - hur ser försäljningssiffrorna ut? Svårt att tänka mig annat än att TLOU 2 även sålt väldigt många fler exemplar än Hades, och folk röstar i allmänhet på sådant man har spelat (hoppas jag).

Medlem
Skrivet av blackidus:

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

Håller med.

123
Skriv svar