The Last of Us 2 vann överlägset flest "Årets spel"-utmärkelser

Medlem

Jag hatar inte storyn i TLOU2 som många andra gör, men jag tyckte inte den var speciellt bra heller. Den var rätt exakt vad jag hade förväntat mig ("twisten" i början tyckte jag var rätt uppenbar redan från första reveal-trailern om man lade ihop 1+1).
Spelet i sig är tekniskt sett väldigt imponerande och välgjort, men också i min mening väldigt "safe". Det hade inte ens nära samma WOW-faktor som det första TLOU hade när det kom ut, detta var mest mer av samma. En väldigt typisk 7/10 för mig personligen.

Medlem

Det som förvånar mig mest är hur många olika GOTY utmärkelser det finns. Det är 0,7 GOTY per dag för Last Of Us 2.

Dex
Medlem
Skrivet av Sisyr:

TLOU 2 var ett bra spel, men inte ens i närheten av höjderna Hades nådde. Det enda 5/5-spelet som släpptes 2020, av det jag spelat i alla fall (har t.ex. inte spelat Alyx).

Japp, när det gäller vad läsarna (dvs konsumenterna) tycker så har det mindre med lobbying och göra och desto mer med försäljningssiffror. Du nämner att TLOU 2 hade nästan dubbelt så många läsarutmärkelser som Hades - hur ser försäljningssiffrorna ut? Svårt att tänka mig annat än att TLOU 2 även sålt väldigt många fler exemplar än Hades, och folk röstar i allmänhet på sådant man har spelat (hoppas jag).

Eller så kanske fler helt enkelt tycker att Last of Us 2 är bättre? Varför är det så svårt för så många på internet att acceptera att personer inte alltid tycker samma som en och därför måste det vara en konspiration eller korruption..... Likadant varje gång.....

Dex
Medlem
Skrivet av blackidus:

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

En anledning till att jag verkligen gillar det är hur himla bra gjort spelet är rent tekniskt. Gameplayn är väldigt välpolerat och är en riktigt skön känsla att bara springa runt i spelet. Inte många spel förra året som nådde upp till den rent tekniska kvalitén.
För att inte tala om grafiken, skådespeleriet och musik och ljudet som verkligen var klockrent också.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Visst kan TLOU2 ha ett budskap som ligger i tiden, som passar mångas smak just nu. Men oavsett vad man anser om det så har ju spelet många uppenbara kvalitéer som få andra utvecklare når upp till, t.ex. grafik och polish. Det är ett ruskigt tekniskt välgjort. Sånt spelar också in.

En sak jag är fundersam över vad egentligen det beryktade "budskapet" är i TLOU2 som så många gormat över på diverse internforum sedan spelets handling började läcka ut och sen efter spelet släpptes. Att spelets budskap på något sätt skulle ha att göra med representationen av karaktärer och relationer som är HBTQ+ håller jag helt enkelt inte med om, skulle säga att spelets budskap snarare är en betydligt snårigare och (ofta rätt tveksam) syn på hämnd/våld som mänsklig drivkraft. Något Neil Druckmann som regisserat spelet själv varit rätt så öppen med.

Gällande att spelet fått GOTY för att det varit så PK och "virtue-signaling" tycker jag också att det är lite skrattretande, jag som flitigt läser både "PK-media" och mer alternativa sidor skulle jag säga (speciellt kring soppan runt TLOU2) att extremt få journalister på Polygon, Kotaku m.m håller spelet särskilt högt, och har tvärtom rätt så stark kritik mot spelets handling. Polygon har inte ens TLOU2 på deras top 10 i år, säg vad man vill om det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

Som jag ser på saken så är det många faktorer som avgör om ett spel är bra eller inte.
Grafiken i TLOU2 är 5 av 5
Soundtrack och ljud är 5 av 5
Story och berättande 5 av 5
Design och atmosfär är 5 av 5
Karaktärer 5 av 5
Gameplay är inget revolutionerande eller nytänk men ändå välgjort 4 av 5
Overall ett riktigt välpolerat och nästan fulländat spel

EDIT: Att kalla TLOU PK är väl väldigt fel ? sjukt brutalt spel, är det PK bara för att det har HBTQ inslag och en butchig tjej ? Tycker spelet är väldigt fritänkande och långt ifrån PK

Medlem
Skrivet av blackidus:

En liten fundering från en som aldrig varit intresserad av Last of Us serien alls
Vad är det som gör det till året spel egentligen?

Handlingen kan jag förstå om folk tycker den är bra, tänker inte lägga mig i den då den verkar splittra folk
Men gameplay var väl i stort sett lika som föregående spel och inte helt olikt andra äventyrs spel, hur kan det då bli årets spel?

Story i all ära men utan intressant gameplay ser inte jag hur det kan bli årets spel?

Går nog inte utnämna något spel som inte har liknande gameplay som något annat spel...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dex:

Eller så kanske fler helt enkelt tycker att Last of Us 2 är bättre? Varför är det så svårt för så många på internet att acceptera att personer inte alltid tycker samma som en och därför måste det vara en konspiration eller korruption..... Likadant varje gång.....

Ja, det är fullt möjligt att det är en större procentandel av de som spelat TLOU 2 som tycker att det är årets spel än dito rörande Hades. Det blir ju dock ett helt och hållet spekulativt resonemang åt endera håll som inte går att säkerställa. Min poäng var att bra spel som säljer mer givetvis även får fler röster, inte att rösterna är oförtjänta. Det är ett allmängiltigt resonemang och inte något jag menar enbart gäller TLOU 2. Att du börjar virra om konspiration och korruption samt att min egen åsikt om spelet har med saken att göra är halmdockor som får stå för dig. Självklart hade även populära spel jag själv tycker är fantastiska, typ Witcher 3, fått färre GOTY-röster när det begav sig om försäljningen varit sämre.

Medlem

"varav 171 från medier"

Tänkte väl att det var något som inte stämde.

Medlem

Ett av generationens bästa spel, helt klart.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Märkligt egentligen. Som spel är det en basic cover shooter.
Och det var på tok för långt. Produktionsmässigt är det ett mästerverk men ur spelperspektiv tycker jag det finns andra spel i genren som erbjuder mkt mer underhållande gameplay.

När storyn fungerar så fungerar den sjukligt bra men tyvärr är den på tok för spretig för min smak och man introducerar alldeles för många karaktärer som har noll personligheter så man kunde inte bry sig mindre om vad som händer med dem för man lär aldrig känna dem.

Jag föredrog 1an framför 2an då 1an kändes mer som allt föll samman bättre men vill man se förra generationens mest välljudande och mest grafiskt imponerande spel ska man def ta sig en titt på last of us 2 för det är helt galet att ett spel kan se ut och låta så bra och fortfarande fungera på så gammal hårdvara som ps4an ändå är. Till och med på bas ps4an ser spelet äckligt bra ut.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

HBQT storyn kunde de lämnat utanför.

Kul att folk alltid tycker att det är något ”påklistrat/påtvingat” när en karaktär inte följer normen, oavsett om det är läggning eller sexualitet osv.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

"varav 171 från medier"

Tänkte väl att det var något som inte stämde.

Varav 91 från players votes men visst dom räknas väl inte?
Dom har mer players vote wins än vad tvåan har totalt.

Är du som alla andra haters som skriker högt men som inte ens har spelat spelet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Japp, när det gäller vad läsarna (dvs konsumenterna) tycker så har det mindre med lobbying och göra och desto mer med försäljningssiffror. Du nämner att TLOU 2 hade nästan dubbelt så många läsarutmärkelser som Hades - hur ser försäljningssiffrorna ut? Svårt att tänka mig annat än att TLOU 2 även sålt väldigt många fler exemplar än Hades, och folk röstar i allmänhet på sådant man har spelat (hoppas jag).

Frågan är väl då varför har Hades inte sålt bättre?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

https://www.reactiongifs.com/r/cut.gif

Kul att folk alltid tycker att det är något ”påklistrat/påtvingat” när en karaktär inte följer normen, oavsett om det är läggning eller sexualitet osv.

Finns väldigt många bra spel med HBTQ karaktärer och story. TLOU2 är inte ett av dom.

Druckman har stagnerat och går bakåt som författare sen första spelet. Karaktärerna han skriver nu känns otroligt endimensionella i jämförelse med TLOU och verkar inte riktigt passa in i världen längre. På det så känns spelets narrativ stundtals jätte krystat och långsökt i jämförelse med hur första spelet skrevs.

TLOU hade en väldigt subtil och välskött röd tråd som levererade genom hela spelet. Något som saknas i TOLU2.


signatur

Idono. That's me!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Neverwild:

Frågan är väl då varför har Hades inte sålt bättre?

Tveksamt om det ens är värt att ställa den frågan?

I ena ringhörnan har vi; AAA-titel som är uppföljare till ett av föregående generations mest hyllade spel. Utvecklas av en av spelvärldens mer kända studios med runt 500 anställda. Utgivaren är branschens näst största, som även marknadsför spelet exklusivt till sin egna konsol.

I andra ringhörnan har vi; En indietitel som är ett nytt IP och som eventuellt kan ses som spirituell uppföljare till några andra relativt populära indietitlar av samma utvecklare. Utvecklaren ifråga har runt 20 anställda och agerar även utgivare till spelet.

Varför sålde inte spel 2 bättre än spel 1? 🤔

Hade varit intressant att se vad respektive spels marknadsföringsbudget låg på också.

EDIT: Kan vara värt att poängtera respektive genre också; actionäventyr säljer i allmänhet mycket bättre än rogue-lite ARPG:n. Inget konstigt med det, förstås; det sistnämnda är ju en mer nischad genre.

Medlem

Det som slår mig är hur oerhört likriktad spelindustrin är. Eller kanske mer speljournalisterna.
Det är ungefär samma tio spel på topp på allas listor vilket jag tycker är tråkigt.
Av den anledningen var det väldigt kul att se SkillUp's video över hans bästa spel från 2020 för den var väldigt personlig och var väldigt annorlunda från det jag sett i ordinarie spelmedier.
Hoppas på lite mer blandad kompott för GOTY 2021.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Helt rätt

Helt rätt att det vann.
Så jävla trött på alla haters på YouTube bl.a

Medlem
Skrivet av anon_119148:

https://www.reactiongifs.com/r/cut.gif

Kul att folk alltid tycker att det är något ”påklistrat/påtvingat” när en karaktär inte följer normen, oavsett om det är läggning eller sexualitet osv.

Om en karaktärs hela personlighet är att den är gay så ja, inte för att den är gay (eller trans eller liknande) utan för att det är en tråkig och dåligt skriven karaktär.
En av mina favoritkaraktärer någonsin är Job från serien Banshee. Han är förvisso en man som sminkar sig och klär sig i kvinnokläder, men han är också en hacker och ett jävla badass med sarkastiska kommentarer. Hade han bara varit en man i kvinnokläder, eller för den delen bara killen som kommer in en gång per avsnitt och hackar en dator, och inget mer, hade det varit en dålig och intetsägande karaktär.
Så jag har inget emot att karaktärer inte följer normer, men jag vill gärna att dom ska vara mer än exempelvis sin sexuella läggning.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det som slår mig är hur oerhört likriktad spelindustrin är. Eller kanske mer speljournalisterna.
Det är ungefär samma tio spel på topp på allas listor vilket jag tycker är tråkigt.
Av den anledningen var det väldigt kul att se SkillUp's video över hans bästa spel från 2020 för den var väldigt personlig och var väldigt annorlunda från det jag sett i ordinarie spelmedier.
Hoppas på lite mer blandad kompott för GOTY 2021.

Du tycker det är konstigt att en ensam människa tycker olika än hela redaktioner? Ju fler människor som är inblandade ju närmare genomsnittstyckandet hamnar de. Du kan alltid hitta enskilda människor som inte följer genomsnittet. Det är enkel statistik, ju fler inblandade ju mindre påverkar outliers.

Medlem

Tlou2 är riktigt jäkla bra, Hades har man inte hört talas om. Så dålig marknadsföring kan tyckas.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Loading:

Tlou2 är riktigt jäkla bra, Hades har man inte hört talas om. Så dålig marknadsföring kan tyckas.

Dålig och dålig, de har väl gjort vad de har kunnat. Hades har trots allt fler recensioner på Steam än Supergiants samtliga tidigare spel har tillsammans och har sålt över en miljon exemplar. Kan tycka det är rätt bra jobbat av en liten indiestudio.

Att de inte har samma marknadsföringsbudget som Sony är kanske inte så konstigt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Frågan är väl då varför har Hades inte sålt bättre?

Det är väl inte speciellt svårt att förstå?

För det första så är det endast släppt till Switch, Mac och PC. (Inte släppt till Xbox eller Playstation)
För det andra så var spelet från början Epic exklusivt.
För det tredje så är det ett Rogue-lite, en mycket mindre populär genre än det standard Action-Adventure som TLoU klassas som.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Om en karaktärs hela personlighet är att den är gay så ja, inte för att den är gay (eller trans eller liknande) utan för att det är en tråkig och dåligt skriven karaktär.

Och vill du förtydliga vilken karaktär det är du pratar om just i förhållande till TLOU2?

Flakmonkey

Ser verkligen fram emot att spela TLOU2 när den givna remastrade versionen kommer till PS5. Den här upprördheten kring storyn, karaktärerna och det diaboliska PK-budskapet som kommer tryckas ner i halsen på mig gör mig bara ännu mer nyfiken!

Inaktiv
Skrivet av Oakenborn:

Om en karaktärs hela personlighet är att den är gay så ja, inte för att den är gay (eller trans eller liknande) utan för att det är en tråkig och dåligt skriven karaktär.

Bara så vi förstår varandra, vilken karaktär menar du att hela personligheten är att den är gay?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Bara så vi förstår varandra, vilken karaktär menar du att hela personligheten är att den är gay?

Jag misstänker att @Oakenborn inte spelat TLOU2, för just den kritiken är väldig vanlig bland den kohorten av kritiker som aldrig spelat spelet utan svepits med i hatstormen. Ingen av karaktärerna i spelet har en personlighet helt baserat på att den är gay. Tvärtom. Det är bara en underton som hela tiden ligger där i bakgrunden, som smakfullt glimtar fram lite ibland, precis som hos en homosexuell person i verkligheten.

Det finns en transsexuell person i spelet vars könsidentitet har mer betydande utrymme av helt naturliga orsaker, som man också förstår om man spelat spelet.

Medlem

5/5, enough said.

Medlem

Mnja, tänkte faktiskt att Cyberpunk borde vunnit istället.

Aldrig gråtit så mycket pga ett spel som Cyberpunk. Fyfan. Det blev så enormt känslomässigt att jag dagar i rad uppdaterade nexusmods sidan, svepte in mig i filt och satt i soffan åt glass med STOR sked och kolla alla sorters youtube videos om hur alla andra också grät, vissa t.o.m ragea. Vet inte hur många ggr frugan fick trösta mig där jag i hennes varma famn tittade om 2018s fake demo flertals ggr och bara grät ännu mer varje gång berättaren sa något coolt. Fick även byta terapeut då hen inte hade den kompetensen eller expertisen att hjälpa mig hantera denna vulkan av känslomässiga lavan som bara sprutade ut från mina tårkanaler att jag nästan fick mild ptsd.

Visst, det är ju bättre nu. Men det var nog den jobbigaste månaden på länge. Kan inte ens titta på min dator utan att ångesten sakta kryper upp.

Bästa salespitch spelet på länge, Todd Howard borde se upp.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag misstänker att @Oakenborn inte spelat TLOU2, för just den kritiken är väldig vanlig bland den kohorten av kritiker som aldrig spelat spelet utan svepits med i hatstormen. Ingen av karaktärerna i spelet har en personlighet helt baserat på att den är gay. Tvärtom. Det är bara en underton som hela tiden ligger där i bakgrunden, som smakfullt glimtar fram lite ibland, precis som hos en homosexuell person i verkligheten.

Det finns en transsexuell person i spelet vars könsidentitet har mer betydande utrymme av helt naturliga orsaker, som man också förstår om man spelat spelet.

Jag kanske var otydlig men jag menade generellt när det kommer till filmer, tv-serier eller spel, inte i TLoU2 specifikt eftersom jag tolkade att påståendet "Kul att folk alltid tycker att det är något ”påklistrat/påtvingat” när en karaktär inte följer normen, oavsett om det är läggning eller sexualitet osv." inte heller specifikt handlade om TLoU2 utan generellt inom media.
Kommer inte på några exempel just nu men ibland reagerar jag på att det känns en del karaktärer har slängts in för att fylla någon mångfalds eller HBTQ kvot eller liknande, istället för att som du säger det är något som ligger där i bakgrunden för en annars välskriven karaktär.
Och du har helt rätt, jag har inte spelat spelet än. Studerar för tillfället så jag känner inte att jag har 500 spänn att lägga. Men när jag har studerat klart och börjat tjäna lite pengar ingen tänkte jag spela igenom det. Kanske på PS5 om inte scalpers fortsätter köpa alla.


signatur

PSN: MrOakenborn

123
Skriv svar