Hur mycket "saknar" du Half-life 3?

Medlem
Hur mycket "saknar" du Half-life 3?

Hej på er!

En tanke som börjat snurra i skallen sedan Half-Life Alyx släpptes; hur mycket ser vi egentligen fram emot en "riktig" uppföljare till Half Life 2 (inkl. Episod 1 & 2) ?

Själv så spelar jag alla Half Life spelen så gott som årligen för att återuppleva hela härligheten.
Även fast jag vid det här laget vet om så gott som alla easter eggs, hemliga gömmor med HEV-Energy & Ammo osv., så känns det ändå som att jag aldrig spelar igenom spelet likadant någon gång. Det finns liksom alltid något som tilltalar mig!

Det känns som att mitt liv som gamer går på tomgång i väntan nästa stora story-drivna singleplayer-grej att sätta tänderna i. Jag har försökt de flesta spelgenrer: episka RPG's, snabba FPS, MOBAs, MMO's & RTS, men rent krasst så känns det som att ingenting toppar det jag en gång upplevt i Black Mesa & City 17.

Inser nu när jag skriver detta att det mycket väl kan vara nostalgi-glajjerna som talar, men må så vara. Jag tycker ändå att hela spel-serien med sin tryckande kafka-stämning är det bästa jag någonsin spelat
I och med Half-Life: Alyx och tillhörande uttalanden om att det inte är det sista Half Life-spelet, så tändes mitt hopp på nytt om att Valve hittat folk som är villiga att börja jobba med en uppföljare.

Vad tycker folket?

Medlem

Inte alls. Jag tycker HL tog en mycket tveksam vändning efter HL1 och allt som valve gör med HL i och med HL2 bara cementerar denna känsla hos mig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Efter att ha spelat half life alyx några varv så ser jag fram emot nästa half life.
Eftersom historien skrivits om så borde hl3 ta efter där alyx slutar.
Det ryktades annars om ett Blue shift/Barney spel i VR också. Men det kanske skrotats.

Tillägger att jag har påbörjat en omgång Half life 1 i VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Efter att ha spelat half life alyx några varv så ser jag fram emot nästa half life.
Eftersom historien skrivits om så borde hl3 ta efter där alyx slutar.
Det ryktades annars om ett Blue shift/Barney spel i VR också. Men det kanske skrotats.

Tillägger att jag har påbörjat en omgång Half life 1 i VR

Då jag inte äger ett VR-headset har jag inte kunnat spela Alyx ännu, men jag blir otroligt nyfiken när du säger att historien skrivits om
Kan du berätta nånting utan att spoila för mkt?

Medlem
Skrivet av lurkerzz:

Då jag inte äger ett VR-headset har jag inte kunnat spela Alyx ännu, men jag blir otroligt nyfiken när du säger att historien skrivits om
Kan du berätta nånting utan att spoila för mkt?

Snabbt beskrivet.
Innan spelet börjar så kommer det upp en text som "spoilar" slutet av Half Life 2 Episode 2.
I slutet av Half life Alyx så ändras det slutet kan man säga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är utan tvekan det spel jag mest längtar efter.

Inaktiv

För mig kändes Alyx som jag bara flummade runt i VR utan mål, ända till precis i slutet.
Där greppade det tag i mig och ruskade om rejält. Önskar hela spelet kändes som sista 10 minutrarna.

Medlem

Klart man längtar efter en ordentlig uppföljare men ju fler år som gått desto mer har hoppet försvunnit. Nu var det några år sedan jag spelade igenom spelen men jag tänker på dem ofta och läser rykten och annat regelbundet. Har tyvärr inte PC och har därför inte kunnat spela Alyx ännu.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Klart man längtar efter en ordentlig uppföljare men ju fler år som gått desto mer har hoppet försvunnit. Nu var det några år sedan jag spelade igenom spelen men jag tänker på dem ofta och läser rykten och annat regelbundet. Har tyvärr inte PC och har därför inte kunnat spela Alyx ännu.

Jag gav nästan upp hoppet om Shenmue 3, som dröjde 18 år. Det är bara 14 år sen Half Life 2: Episode 2 släpptes, så än ska vi nog inte sluta hoppas

Medlem

Har spelat alla spelen i serien då jag ett tag belade mig själv med köpstopp (vet inte hur jag har fått tag på dem dock? Orange Box?). Spelen är utan tvekan roliga, men jag ser inte riktigt den storhet i spelen/storyn/bandesignen/whatever som alla andra gör.

Men om HL 3 någonsin kommer ut kommer jag nog spela det. Men mest troligt bara en gång.


signatur

Submission is for the weak

Half Life spelen är bra, speciellt den senaste. Men det finns många andra serier där jag längtar mer efter uppföljare.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

För mig kändes Alyx som jag bara flummade runt i VR utan mål, ända till precis i slutet.
Där greppade det tag i mig och ruskade om rejält. Önskar hela spelet kändes som sista 10 minutrarna.

Half life tilltalar många men så klart inte alla.
jag tror dom som får mest ut av spelet är dom som varit med från början.
Jag gjorde precis som TS och körde om serien då och då men slutade för några år sen. Förutom att jag nu påbörjat Half life 1 fast i VR med Lamda1VR till Quest

Half life alyx är för mig som att kliva in i vad man föreställer sig världen i half life 2 skulle vara.
Jag tycker half life alyx är klockrent på det mesta. Det som man kan klaga på avsaknad av melee, långsamt tempo/teleport anpassat, enkla fiender (om man är van VR-shooter) och vapenhanteringen drar jag som slutsats att Valve ville "alla ska med", på gott och ont och jag kan se förbi det. Man får hoppas dom tänker att folk är mer van VR nästa gång


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har gett upp hoppet om HL3 men spelar igenom HL2 då och då, nu senast för ett drygt år sedan... tycker fortfarande det är ett av de bästa spelen någonsin.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Inte ett dugg vid det här laget har gått vidare sen flera år tillbaka.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Varken spelat HL1 eller HL2, så inte alls

Medlem

Det är nog snart tio år sedan jag slutade "vänta" på HL3. HL2 är fantastiskt, Alyx är skitkul och jag tar gärna mer av båda två i någon form, men skulle inte ha några problem att acceptera om det inte blir så.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gav nästan upp hoppet om Shenmue 3, som dröjde 18 år. Det är bara 14 år sen Half Life 2: Episode 2 släpptes, så än ska vi nog inte sluta hoppas

Det har du faktiskt rätt i. Fan, nu vart man ju taggad igen! Nu ökar vi!

Medlem

saknar inte det men vill ha ett riktigt avslut på serien

Medlem

Saknar det, men håller inte andan då jag fruktar att det kommer att dröja ännu ett tag ;D

Half-Life var ett av min första spel jag lirade och jag minns det som igår. Hade läst alla förhandstittar i PC Gamer och sparat som en tok för att kunna inhandla ett voodoo2 kort och köra HL i maximal ståtlighet. Var helt sjukt hypad. Sögs i vart fall in helt i universumet och under någon vecka levde jag där också. På skolan kunde jag inte tänka på annat än få komma hem och lira, på natten drömde jag om headcrabs och vem fasen den mystiska snubben i kostym var. Har just påbörjat en genomspelning av alla lir inklusive portalspelen, men bytte ut HL 1 mot det mästerliga Black Mesa. Det känns som att jag öppnat en påse stor med mitt favoritgodis, men önskar att jag kunde få tillbaka den där magiska känslan av helt sugas in i spelvärlden.

Medlem

Tycker hl spelen är bra, och när de kom var de nyskapande. Tiden går och fps shooter genren känns ganska ”gjord” för min del, så skulle inte hoppa högt av lycka om hl3 kom. Finns många spel jag ser fram emot betydligt mer.

HL var min första digitala kärlek, och jag väntar också. "Alyx" har jag inte testat än.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag tänker på HL3 flera gånger per år men klart hoppet svalnat ganska mycket senaste 5 åren tills Alyx kom. Dock behöver inte det betyda att HL3 kommer att komma men det är inte heller supernoga vad spelen heter utan ge mig mer Half-Life så är jag glad Nu ser man fram emot att vänta på en uppföljare till Alyx i 10 år

Backloggens befriare

Saknar en bra VR-lösningen mycket mer. Och ett RTX 9080Ti.


signatur

Ad hoc addendum

Redaktör

Eftersom det gått så lång tid tyckte jag det vore bäst att låta serien vara, så att vi kunde leva på minnena. Men eftersom HL Alyx lyckas leva upp till förväntningarna på ett nytt Half-Life börjar jag tro att Valve faktiskt är kapabla att göra ett Half-Life 3. Eftersom det går så långt mellan Valves spel glömmer man bort det, men de är faktiskt en av världens absolut bästa spelutvecklare. Fortfarande.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det som man kan klaga på avsaknad av melee, långsamt tempo/teleport anpassat, enkla fiender (om man är van VR-shooter) och vapenhanteringen drar jag som slutsats att Valve ville "alla ska med", på gott och ont och jag kan se förbi det. Man får hoppas dom tänker att folk är mer van VR nästa gång

Jag förstår att de gjorde som de gjorde med "alla ska med" men jag är fortfarande besviken på att det inte ens finns alternativ för att liva upp det lite. Är helt ok med det långsamma tempot men vill ha en sprint-knapp och en hopp-knapp som ersätter teleport där det krävs. Sedan vill jag "falla" och inte långsamt "sväva" ner till marken när jag skuttar ner från en plattform. Alldeles för snälla fiender också precis som du skriver.

Lambda1VR var skitkul och planerar fortsätta med HL2 i VR med Garys Mod inom kort. Kanske finns ett bättre alternativ nu? Har inte spelat det sedan i somras..

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gav nästan upp hoppet om Shenmue 3, som dröjde 18 år. Det är bara 14 år sen Half Life 2: Episode 2 släpptes, så än ska vi nog inte sluta hoppas

Skrivet av Knalle:

Det har du faktiskt rätt i. Fan, nu vart man ju taggad igen! Nu ökar vi!

Helt rätt inställning här!

Skrivet av Tomas Helenius:

Eftersom det gått så lång tid tyckte jag det vore bäst att låta serien vara, så att vi kunde leva på minnena. Men eftersom HL Alyx lyckas leva upp till förväntningarna på ett nytt Half-Life börjar jag tro att Valve faktiskt är kapabla att göra ett Half-Life 3. Eftersom det går så långt mellan Valves spel glömmer man bort det, men de är faktiskt en av världens absolut bästa spelutvecklare. Fortfarande.

Jag håller med till fullo!

Nu när spelvärldens motsvarigheter till enhörningar håller på att dö ut känns det som att Valve är en av de få som fortfarande kan leverera en sådan. Önsketänkande enligt många, men jag tänker fortsätta att hålla andan!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Snabbt beskrivet.
Innan spelet börjar så kommer det upp en text som "spoilar" slutet av Half Life 2 Episode 2.
I slutet av Half life Alyx så ändras det slutet kan man säga

Okej, tack!
Har stretat emot VR rätt länge, men det är svårt att inte ge vika nu...

Redaktör
Skrivet av lurkerzz:

Okej, tack!
Har stretat emot VR rätt länge, men det är svårt att inte ge vika nu...

Om jag satt med dator nog men inget VR hade jag övervägt att köpa en Quest 2, Rift S eller liknande, bara för att dra igenom HL Alyx. Kunde ha sålt VR sen. Så bra är spelet.


signatur
1
Skriv svar