FZ fyller 25 år - Vad har du för minnen?

Skägg.
10 Chambers
FZ fyller 25 år - Vad har du för minnen?

2021 är inte vilket år som helst utan också året då vi, norra europas bästa spelsajt, fyller hela 25 år. Att det här stället vi hänger på har anor ända tillbaka till internets kritaperiod känns faktiskt lite smått overkligt. Att du behövde ett modem, uppkopplat med dyra avgifter, för att surfa in och läsa det senaste om Quake (säkert via någon .plan-fil) låter som science fiction idag, fast åt andra hållet.

Detta kommer vi att uppmärksamma under hela året och om vaccinet flödar och virus hålls i schack kommer vi såklart fira detta med en maffig fest framåt december. Jag skulle dock vilja göra ett avstamp här i forumet, det som ändå burit FZ genom alla dessa år, och genom era minnen återuppleva roliga händelser.

Jag kan börja med en berättelse jag dragit sisådär hundra gånger vid det här laget men som ändå känns relevant.

Det var höst 2001, jag var 19 år och skulle inom kort rycka in i lumpen. Counter-Strike upptog mycket av min tid och jag hade sedan en tid tillbaka skrivit nyheter och dåliga krönikor på Counter-strike.nu, efter att polaren Robin startat ett par månader tidigare. Ledningen byttes dock ut (tror det var någon form av ägarbyte) och vi sökte oss vidare, fick napp hos FZ och började plita. Främst för att vi därmed skulle kunna få åka gratis till Dreamhack, vilket ju var något av en dröm.

Januari kom, jag ryckte in, och John blev lite lagom irriterad över att vi försvann bara några månader efter starten, men jag lovade säkert att skriva så mycket som jag kunde på helgerna. Och när november började närma sig, och drömmen om Elmias hallar började göra sig påmind, lyckades jag övertala mitt befäl om att denna långhelg var väldigt viktig för min framtida karriär och jag fick faktiskt ledigt. Vilket såklart var en vit lögn då men som blev sanning senare.

Jag hittade faktiskt en gammal artikel jag skrev precis efter mitt första Dreamhack. Den verkar ha fallit bort ur vårt eget system, men genom en länk via Fragbite fick jag fram den via Way Back Machine.

#tbt #fz25


signatur
Medlem

Internet hade man knappt 1996 men jag minns spelen...

Duke Nukem 3D, Red Alert, Final Doom, Civ 2, Daggerfall, Heroes 2, Decent 2, Neverhood, Tomb Raider, Settlers 2, Quake, Diablo, Master of Orion 2, Death Rally mfl.

Läste en del speltidningar den tiden, främst PC Gamer vars demo-skivor var guld värd.

Medlem

Spela jQuake när man satt å hade lite trist på KTH

Medlem

har läst fz i 20-21 år då, tiden går fort.

Höjdpunkter för mig är designen i OP, gamla filarkivet som alltid var räddaren i nöden, macbolantrådarna, gamla fragzoneshowen, den första videojulkalendern, fräcka fredag som blivit en fredagstradition, och sist men inte minst: gurras sprut.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har läst på FZ sedan 2008, tror jag. Profilen är visserligen från 2006, men det berodde på att man kunde "migrera" sin PCGamer-profil till FZ på något sätt, minns inte riktigt hur det funkade. Alltid spelat enbart på PC, och hade som tonåring väldigt svårt för FZ och andra sidor där det skrevs om konsoler också. Men PCGamer tappade aktivitet, här var det mer och jag insåg väl ganska snabbt att det inte var så jäkla svårt att bara skippa det man inte var intresserad av...

...och numera spelar jag även på konsol.

Medlem
Skrivet av superlim:

har läst fz i 20-21 år då, tiden går fort.

Höjdpunkter för mig är designen i OP, gamla filarkivet som alltid var räddaren i nöden, macbolantrådarna, gamla fragzoneshowen, den första videojulkalendern, fräcka fredag som blivit en fredagstradition, och sist men inte minst: gurras sprut.

Macbolan, var det han som hade suttit inne för värdetransportrån eller nåt sånt? Minns att det fanns en snubbe som hade de mest hysteriska historierna om både ditten och datten.

On topic:

Läst från och med 2000-ish (?). Kontot står från 2006 men det var nån migrering som inte gick som den skulle så fick regga om mig... Minns mest den gamla gröna sidan som var min startsida i många år i en lite mindre bekymmersam tid.

Minns även alla coola medlemmar som hade jättemånga inlägg när det fortfarande räknades! Drömde om att få en ny titel så man kunde komma upp och spela i samma liga som de stora killarna med 10 k inlägg. Samt rösta upp/rösta ner knapparna.

Tack för att ni finns FZ!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag har besökt Fragzone sen begynnelsen.
Minns att man som Quake intresserad växlade mellan Quake.se och Fragzone.
Den ena på passagen och den andra på torget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har nog kommit hit regelbundet sedan FZ var en del av Torget då Quake-klaner började bli stort. "The gib home of Stockholm" - är det en slogan som känns igen, eller är jag ute och cyklar?

Medlem

Jag kan ju knappt påstå att jag hängde mycket på Fragzone när jag var 5 bast, skäms nästan lite faktiskt.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Har läst i drygt 20 år till och från. Samma användarnamn men hade en period jag inte var här och det var just under migreringen.
Sen vart man mer passiv och läste bara utan användare.
Kommer dock ihåg att jag skrev en groteskt lång guide till CS 1.0 back in the day. Satan vad ja la ner tid då på spelet.
Dock slutade jag inte långt efter, runt 1.2 eller så.

Men filarkivet på FZ var guld på den tiden. Behövde man tanka patchar på sitt feta "bredband" som Telia kallade ADSL 0,5Mbit då var det just Fragzone som gällde!


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

En sak är ju säker, det var bättre förr.

Och jag förutsätter en fest, så som den förra, men kanske nästa år tyvärr då... =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Internet hade man knappt 1996

Så är det. Vi fick Internet först 1997 minns jag. Kul tider.

Medlem

Mitt första riktiga spelminne var quake som de tuffa grabbarna spelade, personligen var det Half Life 1 och Unreal som satte igång.
allt. Ut99 och HL var allt som fanns i flera år.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Att hitta er.

phi
Medlem

Quake på torget-servrarna med 300 ms.

Eller när jag brukade skolka från högstadiet och glida förbi biblioteket på vägen hem och hackade jobbsökarterminaler som Arbetsförmedlingen hade placerat ut, bara så att jag skulle slippa boka en av bibliotekets datorer som man bara fick sitta en timma åt gången med. Allt för att kunna sitta och dryga mig i forumet eller på IRC.

Fina tider.

Skägg.
10 Chambers

Man blir både glad i hela ansiktet och nostalgiskt rörd, fortsätt dela med er!


signatur
Medlem

Kom in på FZ nångång efter att jag som 15-16 åring runt 2005 hade Greykarn på besök väldigt ofta på Nexuz aka Gamers Paradise på Söder där jag praktiserade och även jobbade under många år under esportens begynnelse och guld-era (enligt mig) Dota och 1.6s storhetstider, då hade Rakaka precis kommit igång vill jag minnas och tror att nångång där snubblade man in på FZ också. Satan vilka bra tider det var, önskar jag hade gjort mer av min tid istället för att vara en ångestfylld tonåring som bara älskade esport och spel och faktiskt gjorde det till min karriär, i ett annat liv kanske!

Medlem

Minns att jag i slutet av 90 talet eller början av 2000 praoade på nån datorbutik och fick skruva datorer med en snubbe som tidigare var "admin" på Fragzone. Hans nick var Xerox eller liknande. Han gjorde mods till till quake1 och hade mailat johan carmack några gånger samt fått svar. Allt detta var ju jävligt fett för ung nörd som jag var då.

Medlem

Trodde alla hängde på "Wayback machine". Återuppleva minnerna ; )

Medlem

Har nog läst FZ sedan starten mer eller mindre... minns inte exakt när man upptäckte FZ men i slutet på 90 talet lätt. Troligen redan 1996-1997 när man hängde på IRC och sedan försvann i Ultima Online några år


signatur

Through the cables and the underground now

Testpilot

Mina tidigaste minnen från FZ måste varit programmen med Victor, Christer och Calle. Såg några avsnitt och sen skapade jag ett konto lite på slentrian ett gäng år senare men blev aktiv först fem-sex år sen tror jag.

Det var också en väldigt bra och rolig tävling för snart två år sen när Sekiro släpptes då jag fick träffa och hänga lite med Calle och @Gustav Höglund. Vilket finns bevarat här:

Kul att sajten står sig stadig och vi hoppas på 25 starka år till (minst!).

Medlem

Tycker ni skulle göra om sajten till att matcha den gamla designen, jubileet till ära! Allt skall ju vara retro nu för tiden. Kan inte webben också få vara det?

Medlem

Rekryterade mina första quake 2 spelare här för länge sedan, tyvärr minns jag inte nickname på någon av dom :(.

Håller med om designen, bring it back.

Jag minns den underbara fz-d2 mirc-kanalen som skapades av folk från FZ. Med bl.a Cobra, Theeter, Bullsquid, MiSA osv osv.
Minns med värme den hårde men gode the_Maxx som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt.

Medlem

Minns inte när jag började läsa på fz. Men det är bra längesen
Läste mycket pc gamer, minns demo skivan med sim city 3000. Demot på hela 350mb om jag minns rätt


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

oh vad roligt! tiden går för fort! har ju hängt med var dag sen 2005!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Mitt största minne är filarkivet för ca 20 år sen där man laddade hem demos, patchar etc. superfort jämfört med andra hemsidor. Det gjorde många av mina dagar.

Medlem

Hängt på sajten sen 2005, men mina bästa minnen var från när jag praktiserade, och till slut jobbade en del på sajten runt 2011-2013ish Kommer ihåg många midnattsreleaser på Webhallen där vi gjorde videoreportage, och de retroperspektiv där vi gick igenom en serie från början till slut. Nu verkar det Magnus opus till BF-video vara borttagen, men det var bra tider

https://www.fz.se/nyhet/117547-fz-play-historien-om-battlefie...


signatur

Videomupp

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av WildThing:

Hängt på sajten sen 2005, men mina bästa minnen var från när jag praktiserade, och till slut jobbade en del på sajten runt 2011-2013ish Kommer ihåg många midnattsreleaser på Webhallen där vi gjorde videoreportage, och de retroperspektiv där vi gick igenom en serie från början till slut. Nu verkar det Magnus opus till BF-video vara borttagen, men det var bra tider

https://www.fz.se/nyhet/117547-fz-play-historien-om-battlefie...

Jag har alla gamla videos på disken, dock i ett superrörigt filsystem någon galen databas skapat.


signatur
It's not a lake, it's an ocean

Herregud vad tiden går. Jag är tämligen ny här, har dock hängt på spelforum sedan evigheter tillbaka. Allt från GON till Super PLAY:s lilla forum till Playing och sedan Loading som somnade in utan förvarning. Inte lätt att veta i förväg att man "satsat på fel häst".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skriv svar