EU-grupp kräver att Nintendo undersöker bristfälliga Joy-con-kontroller

Robot
EU-grupp kräver att Nintendo undersöker bristfälliga Joy-con-kontroller

Kräver lösning och har 25 000 drabbade i ryggen.

#nintendo, #switch


Medlem

Låter bra men kan de inte ge sig på Microsoft oxå? Eller är MS för feta att handskas med?

Medlem
Skrivet av Nercis:

Låter bra men kan de inte ge sig på Microsoft oxå? Eller är MS för feta att handskas med?

Vad har de haft för problem? Måste erkänna att jag inte har hört något speciellt, däremot JoyCon drift har jag själv haft på 2 olika kontroller vilket gör att jag inte vill köpa något nytt tills dess att de faktiskt erkänner felen.

Medlem

Det är ju så dags nu, nästan fyra år efter lansering? Men jag hoppas att det leder till något vettigt.

Som nämns ovan så har ju Microsofts handkontroller också lite bekymmer. Jag tycker definitivt att om man betalar nån tusenlapp eller två för en Elite Controller så ska man inte behöva byta både bumpers och greppytor efter något år.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Nercis:

Låter bra men kan de inte ge sig på Microsoft oxå? Eller är MS för feta att handskas med?

Vad tänker du på då?

Edit: Såg först nu att frågan redan ställts

Gnällkuk
Skrivet av Esri:

Vad har de haft för problem? Måste erkänna att jag inte har hört något speciellt, däremot JoyCon drift har jag själv haft på 2 olika kontroller vilket gör att jag inte vill köpa något nytt tills dess att de faktiskt erkänner felen.

Deras snordyra elitkontroller har haft mängder med problem.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är det samma problem med Switch Lite?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Är det samma problem med Switch Lite?

Kan vara. Efter en snabb googling så verkar Lite:n ha samma Joycons som vanliga. Problemet som blir är "drifting" efter ett tag, vilket tydligen är ett problem med att det som sitter under Joycon:en på PCB "repas" bort under användning.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Är det samma problem med Switch Lite?

Samma joysticks
så kommer för eller senare bli samma för dom


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

fattar inte vad nintendo sysslar med tanke på hyr dyr switchen ändå är....

Medlem

Har någon varit i kontakt med Bergsala om problemet?

Medlem

Ser fram emot vad det kan leda till för något. Har en switch hemma inköpt hösten 2018 och vi har spelat ca 300h Zelda och kanske upp till 100h Mario Kart och andra småspel. Vänster joy con lider nu av problem och då har man endå varit varsam..

Medlem

Har inte upplevt problemet med joysticken än, men där emot har dom sämsta Bluetoothen tappar kontakt rätt ofta när man kör i dockat läge.

Medlem

Kör till 99% med en pro controller och de har inte samma problem. Men jag har ändå behövt byta joycons för att den ena tappat stoppen i skenan där man fäster den vid Switchen. Dvs den klickar inte i läge utan åker hur som helst. Det är inte speciellt ofta de har tagits lös därifrån med tanke på att Pro controllern inte behöver ha dem löstagna Bara tagits lös när jag kört Ring Fit adventure.

Medlem
Skrivet av confal:

Har inte upplevt problemet med joysticken än, men där emot har dom sämsta Bluetoothen tappar kontakt rätt ofta när man kör i dockat läge.

Den vänstra är ju värre än värst. Syns också i kontrollen då det som agerar antenn är betydligt sämre än vad som finns i den högra.
Jag lödde på en tamp som en extra antenn i den vänstra. Det blev bättre.
Nu har jag alltid haft en pro-kontroller så har egentligen bara använt joy-consen med konsolen i handhållet läge.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Ska bli intressant och se vad Nintendo svarar på detta. Följ gärna upp detta. Jag uppfattar Nintendo som ett företag som sitter på höga hästar och inte böjer sig för någon. Vad ska EU göra om de vägrar?

Medlem

Jag fått köra med teknik rengöring då och då för att hålla mina joycons igång. Kanske en rengöringsrunda per halvår. Drift är största problemet men smuts kan hamna runt knapparna med.

Medlem

Köpte min switch 2018 nångång, spelade väl 20h totalt sedan började ena kontrollen drifta, jag köpte ny (svindyr) joy-con, hann med ca: 10h till innan den också började drifta. Efter det så orkade jag inte lägga nästan 900kr igen på en kontroll som har i min erfarenhet en livstid på ca: 10h.

Jag spelade totalt 30h på min Switch innan jag la undan den för alltid pga. deras katastrofalt värdelösa kvalitet.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vad har de haft för problem? Måste erkänna att jag inte har hört något speciellt, däremot JoyCon drift har jag själv haft på 2 olika kontroller vilket gör att jag inte vill köpa något nytt tills dess att de faktiskt erkänner felen.

För mej är det tvärtom, jag har inga som helst problem med mina switch kontroller men jag vet att det är många som har problem med stickdrift på joycons. Däremot har jag fått stickdrift på tre xbox one kontroller, det var mycket snack om det för nåt år sen eller två. Min första xbone kontroll fick stickdrift efter ett år och spakarna blev slappa och hängiga, v2 kontrollen fick stickdrift efter ungefär ett halvår och S kontrollen höll lite mer än en månad. Köpte även en Razor wolverine som fick stickdrift efter nåt år men fick pengarna tillbaka för den.

MS varken nekade eller erkände problemet med stickdrift, jag har läst och sett videos där det förmodligen rörde sig om ett design fel som de inte åtgärdade med de nyare xbone v2 och S kontollerna. Det spekulerades om att det var avsiktligt, så att folk skulle spendera mer pengar och köpa fler kontroller. Det var även snack om att MS skulle bli stämda av ett gäng gamers för just stickdrift problemet, vet dock inte hur det blev med det.

Jag har kunnat fixa kontrollerna på egen hand genom att byta ut sensorerna i spakarna men problemet återkommer alltid efter ett tag.

Medlem

Om en produkt slutar fungera, så självklart ska man få tillbaka/ersättning genom garantin.

Eftersom det varit så mycket klagomål och skriverier om detta, så undrar man ju varför Nintendo inte går till djupet med detta och löser det, troligen på hårdvaru-sidan. Det är ju extremet dålig PR att ha så många problem och inte göra något åt det.

Jag har haft samma problem med en PS4-kontroll, dock hade garantin gått ut och man får väl vara beredd på lite slit efter 5+ år

Medlem

Joycons är rena skitprodukten, båda mina original driftar så de går inte spela med. Använder de endast i nödfall.

Medlem

Har fått köpa till tre gånger(!). I början gick det att köpa styckvis, men nu behöver man köpa både höger och vänster även om bara den ena gått sönder.

(Jag har barn som säkert förklarar till viss del, men de har samtidigt inte varit överdrivet oförsiktiga).


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Fick det på min Switch lite, inte så skoj när man inte kan köpa nya då. Verkligen att totalt skita i sina fans att dom inte ens vill ta tag i det. Kartell Nintendo gör en del bra spel men som företag är dom vidriga.

Medlem
Skrivet av inkui:

Har någon varit i kontakt med Bergsala om problemet?

Jag är det nämligen. De hänvisar problemet till dålig källkritik och media som blåser upp. Där hör ni, fz! Sluta överdriv! Och jag, jag, måste tydligen gå kurs i källkritik.

Medlem
Skrivet av inkui:

Jag är det nämligen. De hänvisar problemet till dålig källkritik och media som blåser upp. Där hör ni, fz! Sluta överdriv! Och jag, jag, måste tydligen gå kurs i källkritik.

Idioter! Även jag fick driftingproblem på båda joycons efter bara något år, vet inte hur många binding of isaac-runs som har gått åt helvete pga det. Köpte nya för några månader sedan och än lirar de...

1
Skriv svar