Gamestop-aktien i fritt fall

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag som inte förstår mig på aktiehandel undrade länge hur fan man kan tjäna pengar på att en aktie går ner i värde. Kommer ihåg hur simpelt men genialiskt jag tyckte att det var när jag fick det förklarat för mig. Om det är någon annan som undrar så fungerar det i princip så här:

  1. Per lånar en aktie i ett företag som han räknar med ska gå ner i värde. När han lånar den är den värd $100.

  2. Per säljer aktien och får in $100 på sitt konto.

  3. Aktien sjunker i värde till $50. Det är dags för Per att lämna tillbaks den lånade aktien. Han köper nu en aktie för $50 och lämnar tillbaks den.

  4. Per har tjänat $50.

Tack, jag har alltid haft svårt att visualisera processen men du förklarade det i fyra enkla och förståeliga steg.

Inaktiv
Skrivet av anon_326443:

Varför tillåts blankare?
Jag tycker hela aktiemarknaden är korrupt.

En del som menar att blankare gör marknaden mer effektiv.

"Korrupt" skulle jag inte säga att marknaden är, snarare blir den mer demokratiserad och lätttillginglig p.g.a. appar och en yngre generation som intresserar sig för aktier. På 90-talet fick du ringa in över telefon & betala saftigt courtage för handel, idag finns det både gratisfonder och billigt courtage där man kan trada direkt i appar.

Men ja, folk som inte kan nåt om börsen brukar tycka att det är korrupt, bara rika svin osv. som håller på med det. Vilket är synd eftersom det är det tillgångslaget som ger bäst avkastning över tid. Du går minste om väldigt mycket pengar genom att stå utanför börsen, att komma på när man är +50 att man skulle börjat spara när man var +20 är tragiskt. Vi pratar om miljoner.

Medlem
Skrivet av anon_234443:

En del som menar att blankare gör marknaden mer effektiv.

"Korrupt" skulle jag inte säga att marknaden är, snarare blir den mer demokratiserad och lätttillginglig p.g.a. appar och en yngre generation som intresserar sig för aktier. På 90-talet fick du ringa in över telefon & betala saftigt courtage för handel, idag finns det både gratisfonder och billigt courtage där man kan trada direkt i appar.

Men ja, folk som inte kan nåt om börsen brukar tycka att det är korrupt, bara rika svin osv. som håller på med det. Vilket är synd eftersom det är det tillgångslaget som ger bäst avkastning över tid. Du går minste om väldigt mycket pengar genom att stå utanför börsen, att komma på när man är +50 att man skulle börjat spara när man var +20 är tragiskt. Vi pratar om miljoner.

Skulle tro att många som pratar om det på det sättet ser, medvetet eller omedvetet, de fiktiva värdena som problematiska samt de effekter som handeln kan få när bubblor spricker och folk förlorar jobb och hem. Historiskt, alltså längre tillbaka, så var det till större del den verkliga ekonomiska tillväxten som speglades i aktiemarknaden medans det idag bara är en liten del som är verklig tillväxt.

Avstängd
Skrivet av konsum:

Egentligen oerhört korrupt att gå in och förhindra köp i en aktie bara för att blankarna gråter.

Inte direkt som att de annars går in och stoppar blankarna.....

Exakt just detta. Wsb m.fl har ju inte gjort något fel alls, snarare har ett gäng småsparare gått in och gjort det som wall street gör varje dag. Att flera gick in och köpstoppade (robinhood sålde t.om av innehav utan tillstånd och det utreds av sec)

Är glad att man gjorde lite deg, samtidigt som systemet fick långfingret. Tackar 4chan för tipsen och önskar att jag hoppat på tåget ännu tidigare 😌

Medlem
Skrivet av anon_234443:

En del som menar att blankare gör marknaden mer effektiv.

"Korrupt" skulle jag inte säga att marknaden är, snarare blir den mer demokratiserad och lätttillginglig p.g.a. appar och en yngre generation som intresserar sig för aktier. På 90-talet fick du ringa in över telefon & betala saftigt courtage för handel, idag finns det både gratisfonder och billigt courtage där man kan trada direkt i appar.

Men ja, folk som inte kan nåt om börsen brukar tycka att det är korrupt, bara rika svin osv. som håller på med det. Vilket är synd eftersom det är det tillgångslaget som ger bäst avkastning över tid. Du går minste om väldigt mycket pengar genom att stå utanför börsen, att komma på när man är +50 att man skulle börjat spara när man var +20 är tragiskt. Vi pratar om miljoner.

WOW, det här är så fel på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja. 🤦 Möjligen om man är västerlänning född på 2000-talet, då är man ursäktad. 🙂 Visheten är lika med 0 (=noll). Bokstavligt talat noll (=0). För det första så görs 99% av "vinsterna" på börsen via HTF (High Frequency Trading). Så 99.99% privat "investerare" är uteslutna from the get go.

Jag har bott i ett flertal länder (minst 5 år i varje). Personligen har jag bara träffat ett par som har tjänat ansenlig summa pengar på aktier. Äldre par, inga barn, ärvda hus, väldigt sparsamma. Investerade rätt i början av 70-talet och höll i dem i 40 år. Av tusentals personer jag träffat är det paret de enda - alla andra har förlorat på aktier - eller lagt av helt.

För att lyckas med aktier så måste du köpa rätt från början, aldrig sälja på flera decenier, aldrig bli sjuk, aldrig bli arbetslös, aldrig hamna eller investera i ett land med monätera problem, aldrig ryckas med i trådar som denna. Om du tror jag hittar på så gör själv ett stickprov - fråga bekanta och be de fråga sina bekanta hur många aktie eller Bitcoin miljonärer de personligen känner.

Men det sagt, barnet kommer vidröra plattan oavsett vad föräldern säger. That's the way of nature. Först efter du bränt dig kommer du fatta. Om du har tur. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

WOW, det här är så fel på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja. 🤦 Möjligen om man är västerlänning född på 2000-talet, då är man ursäktad. 🙂 Visheten är lika med 0 (=noll). Bokstavligt talat noll (=0). För det första så görs 99% av "vinsterna" på börsen via HTF (High Frequency Trading). Så 99.99% privat "investerare" är uteslutna from the get go.

Jag har bott i ett flertal länder (minst 5 år i varje). Personligen har jag bara träffat ett par som har tjänat ansenlig summa pengar på aktier. Äldre par, inga barn, ärvda hus, väldigt sparsamma. Investerade rätt i början av 70-talet och höll i dem i 40 år. Av tusentals personer jag träffat är det paret de enda - alla andra har förlorat på aktier - eller lagt av helt.

För att lyckas med aktier så måste du köpa rätt från början, aldrig sälja på flera decenier, aldrig bli sjuk, aldrig bli arbetslös, aldrig hamna eller investera i ett land med monätera problem, aldrig ryckas med i trådar som denna. Om du tror jag hittar på så gör själv ett stickprov - fråga bekanta och be de fråga sina bekanta hur många aktie eller Bitcoin miljonärer de personligen känner.

Men det sagt, barnet kommer vidröra plattan oavsett vad föräldern säger. That's the way of nature. Först efter du bränt dig kommer du fatta. Om du har tur. 🙂

Jag har investerat i aktier och fonder i ca fyra år. Har mer än fördubblat pengarna under denna period. Jag investerar i spelutvecklare, tech-bolag och andra industrier/företag som jag tror mycket på. Två exempel är THQ Nordic (nu Embracer) där jag är upp mer än 500% och Paradox Interactive där jag är upp 125%.

Andra exempel är Microsoft där jag är upp 120% (trodde skarpt på framtidspotentialen för deras tjänster) och AMD där jag är upp 150%. Har även tjänat mycket på innehav av: Amazon, Nvidia, Netflix, Spotify, Take-Two, PayPal och Facebook.

Nyckeln till framgång är att investera i företag och branscher som man känner till. Jag har bara investerat i företag som har produkter som jag tror kommer att fungera i längden.

Sedan börsen kom till har kurvorna alltid pekat uppåt i det långa loppet. Förutom att känna till företagen som man investerar i är det också bra att sätta ett mål - hur länge vill jag spara? Fem-tio år? Då är man garanterad pengar om man inte investerar i dåliga företag.

Medlem

Sjukt kul det här

Medlem

Hehe.
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l7feld/its_p...

Intressant detta. Man kanske ska följa tåget.

Läste att man ska ha lite is i magen och försöka hålla koll på "short float" innan man säljer, och invänta den så kallade "squeezen". Det ska nå en bra bit under 100% innan man bör vara orolig(en del tror runt 33-40%). Man får se hur det utvecklar sig imorgon.

Det kan man hålla koll på här: https://finviz.com/quote.ashx?t=gme&ty=c&ta=1&p=d - Short Float ligger på 121.98% just nu.

Här går det läsa om "Detecting the great short squeeze on Volkswagen" som hände 2008, detta gjorde Volkswagen till det största företaget på jorden under en dag. Folk hoppas att detta kommer hända Gamestop:
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l7aekt/to_th...
https://www.ft.com/content/0a58b63a-4294-3e07-8390-c3aabef39a...

Lite citat från Reddit-folk:

NOTE: IF YOU'RE IN GME, DON'T SELL FRIDAY UNLESS THE SHORT PERCENTAGE DROPS SIGNIFICANTLY BELOW 100%. DO NOT SELL BASED ON DATE. SELL BASED ON THE TOTAL SHORT PERCENTAGE OF THE STOCK. YOU CAN GOOGLE THAT. GME'S SHORT SQUEEZE LIKELY WON'T REACH PEAK LEVELS UNTIL NEXT WEEK. HOLD. DO NOT SELL FRIDAY BECAUSE IT'S FRIDAY.

I am not a expert and you should do your own research.

Well 100% is still pretty high that means that they would have to buy literally every share on the market to cover their shorts. A squeeze could still happen in that event. People really just have to keep holding until there are literally so few shares that hedgers have to pay whatever you ask. It'll trigger buy backs which triggers more gamma squeeze which triggers more buy backs and so on it goes. Massive sell off is probably something like a drop to below 60. But you'll know if this happens tomorrow. I don't want to do the math to speculate on what it will be but you'll be pretty in the green if you're holding.

I'm super interested to see how tomorrow morning goes with all them options due to expire. It gained $100 in value after hours so it might spike more because of all those ITM options. They might get rolled over and it'll happen next week. People really be hyping up but the only truly definitive thing you can say like with 95% certainty is that there's gonna be a squeeze because hedgers sold naked calls and over extended.

"What day do their shorts expire? I wanna know what days they are obligated to sell I know tomorrow is one of them."

Tomorrow 20M out of 60M shorts expire. There are only 50M stocks.

There are also naked shorts that never expire. They have to pay interest over them. Right now it's up to 90% annual interest over the closing price of that day. So 90%/365*Closing Price. If they want to stop paying that interest they have to close their positions, forcing them to buy our stock.

Är en totalt novis när det kommer till aktier så om detta har någon sanning i sig vet jag inte, men kan ju vara intressant att kolla upp.

https://isthesqueezesquoze.com/ - finns även lite läsning som kan vara värd att spana in här.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Detta kan nog vara ett av de bästa krigen någonsin där ingen dör.
Grejer till att hålla aktien är att när deras tid är inne (blankarna eller hegde fonderna) så måste de köpa tillbaks aktierna till säljpriset. Man måste sätta ett sälj när det är dags, gör man inte de så är risken att man åker ner.

Så säg att de blankat för 50$ och aktien står i 500$ så får de punga ut en slant per aktie.
Så ja det kommer ett ras men det är planerat.

Kriget hejjas på av Elon Musk och dvs andra kändisar/toppar. Tyckte Elons tweets var bra och förklarande också: https://twitter.com/elonmusk/status/1354890601649610753?s=20
Sen är de kul med fulspelet mot småägarna där man försöker på nya fulingar på Robinhood, botarna på reddit osv. (Robinhood ägs dessutom av en hedgefond som blankat i GME).

Medlem
Inaktiv
Skrivet av neocon:

Jag som inte förstår mig på aktiehandel undrade länge hur fan man kan tjäna pengar på att en aktie går ner i värde. Kommer ihåg hur simpelt men genialiskt jag tyckte att det var när jag fick det förklarat för mig. Om det är någon annan som undrar så fungerar det i princip så här:

  1. Per lånar en aktie i ett företag som han räknar med ska gå ner i värde. När han lånar den är den värd $100.

  2. Per säljer aktien och får in $100 på sitt konto.

  3. Aktien sjunker i värde till $50. Det är dags för Per att lämna tillbaks den lånade aktien. Han köper nu en aktie för $50 och lämnar tillbaks den.

  4. Per har tjänat $50.

Han lånar och säljer sen har han kvar den lånade som han sålt? Är det någon bugg? Förstår inte hur det går ihop.

Skrivet av anon_38597:

Han lånar och säljer sen har han kvar den lånade som han sålt? Är det någon bugg? Förstår inte hur det går ihop.

Nej.

Låna -> sälja -> vänta -> köpa -> lämna tillbaka

De tjänar pengar om priset sjunker under "vänta". Och de betalar en hyra för att låna.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Inser nu att aktier kanske är det jag förstår allra minst av i hela världen. Hade förstått mer av en diskussion om teoretisk fysik även om jag inte har någon grund inom det heller.

Jag känner likadant, men för att korruption ska fungera så måste det ju vara avancerat och lura de flesta...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Nej.

Låna -> sälja -> vänta -> köpa -> lämna tillbaka

De tjänar pengar om priset sjunker under "vänta". Och de betalar en hyra för att låna.

Ah tack, missade köpa tillbaka steget. Inget kaffe du vet ^^

Medlem

Jag har inte hjärnkapacitet nog att ens i min vildaste dröm försöka visualisera hur stora bollar /u/DeepFuckingValue har. Lixom vara i situationen att du sattsat några hundra lök, och ha knappen "SÄLJ" framför dig som hade gett dig en miljard kronor, du och dina barn å barnbarns barn behöver aldrig någonsin bry er om pengar igen. Och han trycker inte på knappen.

Skiten dyker ner 80% å han har nu bara sisådär 100 miljoner, men han trycker inte på knappen.
Å det vänder upp till motsvarande 300 miljoner, men han trycker inte på knappen.

IF HE'S STILL IN, I'M STILL IN

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag har investerat i aktier och fonder i ca fyra år. Har mer än fördubblat pengarna under denna period. Jag investerar i spelutvecklare, tech-bolag och andra industrier/företag som jag tror mycket på. Två exempel är THQ Nordic (nu Embracer) där jag är upp mer än 500% och Paradox Interactive där jag är upp 125%.

Andra exempel är Microsoft där jag är upp 120% (trodde skarpt på framtidspotentialen för deras tjänster) och AMD där jag är upp 150%. Har även tjänat mycket på innehav av: Amazon, Nvidia, Netflix, Spotify, Take-Two, PayPal och Facebook.

Nyckeln till framgång är att investera i företag och branscher som man känner till. Jag har bara investerat i företag som har produkter som jag tror kommer att fungera i längden.

Sedan börsen kom till har kurvorna alltid pekat uppåt i det långa loppet. Förutom att känna till företagen som man investerar i är det också bra att sätta ett mål - hur länge vill jag spara? Fem-tio år? Då är man garanterad pengar om man inte investerar i dåliga företag.

Nyckeln till framgång är att omvandla dina "vinster" till något fysiskt. Annars har du bara fancy siffror på en skärm. Och i det långa loppet, som i all gambling, vinner alltid huset. Hur som haver, lycka till! 🙂

PS https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/ar-1999-redux-borstopp...

Medlem

Intressant allt det här men jag är lite av en n00b när det kommer till aktier. 😅


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Fuck it! När jag och flickvännen vaknade i morse bestämde vi oss för att dela på en aktie. Har öppnat konto på Avanza och swishat över pengar. I eftermiddag kommer vi vara en del av rörelsen!

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Jag har inte hjärnkapacitet nog att ens i min vildaste dröm försöka visualisera hur stora bollar /u/DeepFuckingValue har. Lixom vara i situationen att du sattsat några hundra lök, och ha knappen "SÄLJ" framför dig som hade gett dig en miljard kronor, du och dina barn å barnbarns barn behöver aldrig någonsin bry er om pengar igen. Och han trycker inte på knappen.

Skiten dyker ner 80% å han har nu bara sisådär 100 miljoner, men han trycker inte på knappen.
Å det vänder upp till motsvarande 300 miljoner, men han trycker inte på knappen.

IF HE'S STILL IN, I'M STILL IN

Men då måste det ju finnas någon som är villig att köpa på det priset.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Fuck it! När jag och flickvännen vaknade i morse bestämde vi oss för att dela på en aktie. Har öppnat konto på Avanza och swishat över pengar. I eftermiddag kommer vi vara en del av rörelsen!

Samma här, har köpt och sålt en del över åren men detta blev att haka på direkt, i slutändan kanske man inte tjänar något men om man kan förstöra för dessa företag igenom att använda den fria marknande så why not. Det är inte vi som har byggt ett system som gör detta möjligt, det är 100% deras egna fel och nu får de betala för det. Eller de skulle få betala om de hade haft pengarna men de har de inte. Senaste siffran jag såg är att de riskerar att förlora $70 miljarder, I loled.

Skrivet av Esri:

Eller de skulle få betala om de hade haft pengarna men de har de inte. Senaste siffran jag såg är att de riskerar att förlora $70 miljarder, I loled.

Ett ganska tydligt tecken på att det är ett pump-and-dump. Om de inte kan frigöra tillräckligt mycket kapital även om de likviderar alla deras andra positioner och får stöd från andra hedgefonder så finns det ingen riktig orsak för priset att fortsätta stiga. När det väl kommer till att de går i konkurs så kommer de absolut inte tvingas göra återköpet och "klämmen" behöver inte hända.

Visst att de fortfarande är skyldiga att lämna tillbaka aktierna till de som lånat ut dem, men om det inte har kapitalet att köpa upp dem så är det bättre för dem att bara konka.

Om den gränsen redan är passerad, och det beror på företagens strukturer, så finns det ingen grund för GME priset, även om de hade lyckat utföra en klämning i framtiden.

Med det sagt så har jag köpt en hel aktie!

Stonks go brrrr! 🚀🚀🚀🚀🚀🚀

Medlem
Skrivet av Esri:

Samma här, har köpt och sålt en del över åren men detta blev att haka på direkt, i slutändan kanske man inte tjänar något men om man kan förstöra för dessa företag igenom att använda den fria marknande så why not. Det är inte vi som har byggt ett system som gör detta möjligt, det är 100% deras egna fel och nu får de betala för det. Eller de skulle få betala om de hade haft pengarna men de har de inte. Senaste siffran jag såg är att de riskerar att förlora $70 miljarder, I loled.

Ja så är det ju! Jag har inga större förhoppningar att göra någon större förtjänst, det är mer sannolikt att man kommer förlora på det. Men det är totalt värt det för att få se fetgubbarna i kostym förlora miljarder.

Medlem

Kan någon förklara läget just nu?

Vad är det hedge fonder försöker göra och varför ska reddit gänget (om man ska kallad det för det) vänta?

Det jag förstår är att hedge fonder vill att reddit gänget ska sälja men just nu ligger aktien på nästan 200 dollar och om dom har blankat tex 50 dollar då har ju hedge fonden inte tjänat sina pengar på sin blankning.

Om reddit gänget håller på sina aktier hur kan aktien öka om ingen säljer?

Jag är för okunnig för att hänga med i detaljerna.

Medlem

Gulligt att de förkläder denna pump n dump som att de är några helgon som gör det för gamestops anställda. Ännu sorgligare hur många som köper det.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Om reddit gänget håller på sina aktier hur kan aktien öka om ingen säljer?

Alla har sitt pris.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Men då måste det ju finnas någon som är villig att köpa på det priset.

Vilket det ju är; de som blankat aktien måste i dagsläget köpa upp 120% av aktierna för att täcka sina lån.

Medlem
Skrivet av neocon:

Han har dock sålt av lite. Står att han har $13 miljoner i cash på bilderna han laddar upp. Men ja, att han riskerar de $30+ miljonerna han har kvar i $GME för att uppmana till HOLD är mäktigt.

Han har typ 55k aktier eller vad det är. + massivt med calls. Bara 55k aktier när den vart uppe på närmare 500 å snuddat, är 30 mille bara det. Å så hans calls som är det trippla ungefär.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara läget just nu?

Vad är det hedge fonder försöker göra och varför ska reddit gänget (om man ska kallad det för det) vänta?

Det jag förstår är att hedge fonder vill att reddit gänget ska sälja men just nu ligger aktien på nästan 200 dollar och om dom har blankat tex 50 dollar då har ju hedge fonden inte tjänat sina pengar på sin blankning.

Om reddit gänget håller på sina aktier hur kan aktien öka om ingen säljer?

Jag är för okunnig för att hänga med i detaljerna.

Det kanske är andra än redditgänget som köper? Dvs andra hedgefonder.

123
Skriv svar