Digital Foundry testar Cyberpunk 2077-patchen i hopp om att last-gen fixats

Robot
Digital Foundry testar Cyberpunk 2077-patchen i hopp om att last-gen fixats

Playstation 4 och Xbox One får bekänna färg efter uppdateringen.

#cyberpunk-2077


Medlem

Trist, och fortsatt oacceptabelt för en helprisprodukt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Trist, och fortsatt oacceptabelt för en helprisprodukt.

Som aldrig borde ha sålts till lastgen konsoler...

Medlem

Min åsikt står fortsatt fast på att spelet borde ha släppts 2022 istället. Spännande hur polerat GOTY blir (om det kommer en sådan).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Om 15 fps var guld så är det fullt optimerat nu då

Umi
Medlem

Lär krävas många uppdateringar innan man ger sig in i Cyberpunk

Medlem

Det blir bra om något/några år. 😁👍🏽 Precis som Witcher 3.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Varför bryr de sig om lastgen? Är det inte lika bra att lägga lastgen i byrålådan och fokusera framåt istället? Cyberpunk har aldrig varit ämnat för en 7 år gammal konsol.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför bryr de sig om lastgen? Är det inte lika bra att lägga lastgen i byrålådan och fokusera framåt istället? Cyberpunk har aldrig varit ämnat för en 7 år gammal konsol.

För att last gen har en väldans massa användare och potentiella köpare i miljontals, thats why.

Flakmonkey
Skrivet av Kris:

Varför bryr de sig om lastgen? Är det inte lika bra att lägga lastgen i byrålådan och fokusera framåt istället? Cyberpunk har aldrig varit ämnat för en 7 år gammal konsol.

Cyberpunk var å andra sidan aldrig ämnat att släppas 2020. Hade det släppts när de var "tänkt" att släppas hade vi inte varit i närheten av ett släpp av PS5 och Xbox Series X. Sen kan jag hålla med dig i sak om att det hade varit bättre om det aldrig kommit till PS4 och Xbox One, men de trodde kanske (förmodligen felaktigt) att backlashen varit värre om de sagt "Vet ni vad, det här spelet är för ambitiöst och krävande för att det ska fungera bra på PS4 och Xbox One, vill du spela det så får du skaffa en tillräckligt kraftfull PC eller en av de nya konsolerna".

Medlem

Detta spelet är ett Early Early Access..

Medlem
Skrivet av PontusT:

För att last gen har en väldans massa användare och potentiella köpare i miljontals, thats why.

Vissa kanske tycker det är provocerande men jag anser att det inte finns förutsättningar för att göra några förbättringar på last gen. CDPR kan liksom inte trolla fram ny teknik i 7 år gamla konsoler. Bara inse att det var ett misslyckande med lanseringen till lastgen och lämna det bakom sig.

För alla dem som spelar på lastgen får nöja sig med spel som är gjorda explicit för lastgen och gjorda 2019 och bakåt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Patch 1.11 kom igår. tror dock bara den riktiade in sig på att fixa uppdraget som ballade ur i och med 1.10.

Medlem
Skrivet av Kris:

Vissa kanske tycker det är provocerande men jag anser att det inte finns förutsättningar för att göra några förbättringar på last gen. CDPR kan liksom inte trolla fram ny teknik i 7 år gamla konsoler. Bara inse att det var ett misslyckande med lanseringen till lastgen och lämna det bakom sig.

För alla dem som spelar på lastgen får nöja sig med spel som är gjorda explicit för lastgen och gjorda 2019 och bakåt.

Dock så finns det väldigt många spel som släpptes 2020 som fungerar utmärkt på lastgen. Känns som ännu en kommentar som försöker ta bort skulden från CDPR och lägga den på de som sitter på lastgen. Spelet släpptes till lastgen oavsett om man tycker att det skulle det eller inte. Då är det upp till CDPR att se till så att det fungerar.

Medlem
Skrivet av Kris:

Vissa kanske tycker det är provocerande men jag anser att det inte finns förutsättningar för att göra några förbättringar på last gen. CDPR kan liksom inte trolla fram ny teknik i 7 år gamla konsoler. Bara inse att det var ett misslyckande med lanseringen till lastgen och lämna det bakom sig.

För alla dem som spelar på lastgen får nöja sig med spel som är gjorda explicit för lastgen och gjorda 2019 och bakåt.

Frågan är väl lite vad som gör så att spelet kräver så mycket, är det någonting i motorn som behöver så stora resurser i bakgrunden så att inte de äldre konsolerna pallar med?
Det finns ju annars betydligt snyggare spel som flyter på mycket bättre.

I bästa fall för så handlar det om optimering av kod för att det ska rulla på behagligt/dugligt på konsolerna, i värsta fall så är det grunden i speldesignen(vilket är bra för nya konsoler men dåligt för svagare hårdvara).

Det är väl inte så ovanligt att spel har dåligt optimerad kod som i vissa fall förbättras genom patchar i efterhand, motorer kan ju också vara dåligt optimerade i grunden som är lite svårare att fixa till(till exempel Crytek spel och Fallout).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är väl lite vad som gör så att spelet kräver så mycket, är det någonting i motorn som behöver så stora resurser i bakgrunden så att inte de äldre konsolerna pallar med?
Det finns ju annars betydligt snyggare spel som flyter på mycket bättre.

I bästa fall för så handlar det om optimering av kod för att det ska rulla på behagligt/dugligt på konsolerna, i värsta fall så är det grunden i speldesignen(vilket är bra för nya konsoler men dåligt för svagare hårdvara).

Det är väl inte så ovanligt att spel har dåligt optimerad kod som i vissa fall förbättras genom patchar i efterhand, motorer kan ju också vara dåligt optimerade i grunden som är lite svårare att fixa till(till exempel Crytek spel och Fallout).

Det handlar inte bara om grafik, det handlar om hur man gör spel idag kontra hur man gjorde spel under lastgen. Det är väldigt annorlunda. Jag tycker inte spelutvecklarna ska göra spel till konsoler som är så gamla som 7 år. På PC sidan ser vi ju att systemkraven förändras varje år medan på konsol så står det stilla. Det är inte rimligt. Det är snarare att luras.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Thane:

Dock så finns det väldigt många spel som släpptes 2020 som fungerar utmärkt på lastgen. Känns som ännu en kommentar som försöker ta bort skulden från CDPR och lägga den på de som sitter på lastgen. Spelet släpptes till lastgen oavsett om man tycker att det skulle det eller inte. Då är det upp till CDPR att se till så att det fungerar.

Jag tar inte bort någon skuld. Jag pratar inte ens om skuld och varför ska vi prata om skuld. Det är helt ointressant. Det har ältats 1000-tals artiklar om skuld redan. Vi måste vara konstruktiva och tänka framåt istället. Konsolerna kan inte hålla i 7 år, det går inte ihop med spelutvecklingen. Det måste snarare finnas enklare sätt för konsolerna att hålla sig uppdaterade både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt. På PC är detta tänket helt naturligt och jag förstår inte varför det ska vara annorlunda för konsol.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Det handlar inte bara om grafik, det handlar om hur man gör spel idag kontra hur man gjorde spel under lastgen. Det är väldigt annorlunda. Jag tycker inte spelutvecklarna ska göra spel till konsoler som är så gamla som 7 år. På PC sidan ser vi ju att systemkraven förändras varje år medan på konsol så står det stilla. Det är inte rimligt. Det är snarare att luras.

Jo precis, det är ju frågan vart skon klämmer.
På PC sidan så moddas eller släpps det ju ibland guider för hur man får det att flyta på även på svag hårdvara.
Är det grafiken som är problemet så går det att lösa(simplare texturer till exempel, slöare versionen skulle kunna vara tecknad för att kräva mindre), har det med AI, fysiken eller hur avancerad spelvärlden är så blir det mycket svårare att lösa.

Näe, det är tråkigt att spel behöver släppas på äldre hårdvara, men det är nog något vi får leva med tills användarbasen för nya konsolerna blir tillräckligt stor, typ 2022-2023?
Innan dess så blir det nog tyvärr få spel som är skrivna från grunden för modern hårdvara.

Riktigt surt att se potentialet för modern hårdvara i spel.
Horizon är ju tyvärr kört och det ser ju inte bra ut för God of War, mardrömmen är väl ifall GTA6 byggs för gammal hårdvara.
Hade varit grymt ifall RE8 inte varit begränsat heller.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, det är ju frågan vart skon klämmer.
På PC sidan så moddas eller släpps det ju ibland guider för hur man får det att flyta på även på svag hårdvara.
Är det grafiken som är problemet så går det att lösa(simplare texturer till exempel, slöare versionen skulle kunna vara tecknad för att kräva mindre), har det med AI, fysiken eller hur avancerad spelvärlden är så blir det mycket svårare att lösa.

Näe, det är tråkigt att spel behöver släppas på äldre hårdvara, men det är nog något vi får leva med tills användarbasen för nya konsolerna blir tillräckligt stor, typ 2022-2023?
Innan dess så blir det nog tyvärr få spel som är skrivna från grunden för modern hårdvara.

Riktigt surt att se potentialet för modern hårdvara i spel.
Horizon är ju tyvärr kört och det ser ju inte bra ut för God of War, mardrömmen är väl ifall GTA6 byggs för gammal hårdvara.
Hade varit grymt ifall RE8 inte varit begränsat heller.

Ja precis. Det är nog svårare faktorer som CDPR har att arbeta med här än just grafiken. Konsumenter som inte besitter intresset eller kunskapen kan lätt bli lurade om den här utvecklingen fortsätter.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Orkar inte gnälla och tjata om alla fel som gjorts. Nu sörjer jag bara för att man måste vänta på en ny konsol OCH uppdatering av spelet för nu-gen innan man får lira spelet man väntat på så många år😪😪😪

Medlem

Jag lär hinna skaffa ps5 + ps5-versionen innan dom får phazon på ps4-versionens framerate. Har jag redan väntat i flera år kan jag vänta ett ynka år till 😄

Edit: *FASON på frameraten (jävla autocorrect)

Ambassadör
Xbox

Vill man spela det här på konsol så är det nog current gen som gäller även i framtiden. Tveksamt om det någonsin kommer att bli något annat än mög på gammelkonsolerna.

Jäkligt kul spel dock.


signatur

Jump in.

S_Z
Medlem

Är det så stor skillnad mellan PS4 och PS4 Pro vad gäller prestanda? Den enda gången jag egentligen haft problem med frame rate var i ett av race:en.

Medlem
Skrivet av AmfYoYo77:

Orkar inte gnälla och tjata om alla fel som gjorts. Nu sörjer jag bara för att man måste vänta på en ny konsol OCH uppdatering av spelet för nu-gen innan man får lira spelet man väntat på så många år😪😪😪

Spelet du väntat på i sååå många år är ett open world äventyr där du som spelare kan påverka världen och utforska den med syftet att utveckla din karaktär och uppleva en unik cyberpunk-upplevelse i rpg-anda.
Jag är ledsen över att behöva ge dig den dystra nyheten att GTA V är mer "RPG" än cyberpunk, som mest är en rullande cyberpunk-rulle där inga val över huvudtaget påverkar spelvärlden omkring dig, det finns inga npcs att prata med, inga hus att utforska, ingen rpg-känsla över huvud taget. Tyvärr.
Men om du väntar på stabil framerate och skarpare texturer så kommer nog dina löften infrias.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Spelet du väntat på i sååå många år är ett open world äventyr där du som spelare kan påverka världen och utforska den med syftet att utveckla din karaktär och uppleva en unik cyberpunk-upplevelse i rpg-anda.
Jag är ledsen över att behöva ge dig den dystra nyheten att GTA V är mer "RPG" än cyberpunk, som mest är en rullande cyberpunk-rulle där inga val över huvudtaget påverkar spelvärlden omkring dig, det finns inga npcs att prata med, inga hus att utforska, ingen rpg-känsla över huvud taget. Tyvärr.
Men om du väntar på stabil framerate och skarpare texturer så kommer nog dina löften infrias.

Ja du Patrik, så kan d vara. Men jag hoppas fortfarande att det finns ett roligt spel någon stans bland alla brutna löften. Det har ju fått rätt höga betyg, bl.a på FZ, så jag fortsätter hoppas, dock med ganska låga förväntningar 👍

PS: fick tag konsolen igår, så nu väntar jag på stabil framerate och skarpare texture🙂

1
Skriv svar