Fraktkostnaderna rusar – kan ge dyrare priser i Sverige

Robot
Fraktkostnaderna rusar – kan ge dyrare priser i Sverige

Sweclockers spår ökade fraktkostnader på kinesiska varor.

#sweclockers


Medlem

Att det kostar extremt mycket idag är också för att kinesiska nyåret är under februari då hela Kina stänger ner och folk åker hem till sina hemregioner. Såklart det blir brist och förseningar då. Efter nyåret lär priserna sjunka en del igen.

Den andra november blev jag erbjuden en 40fot-container Shenzen - Göteborg för 2425 USD och den 18:e januari i år blev jag erbjuden en 40fot för 9400 USD, så prishöjningarna har inte varit särskilt utdragna under 2020.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vi beställer från Usa och det är svårt med både brist på containrar och båtar.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Långt ifrån alla kommer kunna göra det men jag tror att vi kommer se företag flytta allt till Europa, jag jobbar i butik och pratade med min säljare på Findus och dom kommer flytta hela verksamheten till Europa.

Medlem

Ligger mycket mycket båtar ute och som inte kan lasta av längs USAs västkust Mest pga ett visst handelskrig som var mest plakatpolitik än genomtänkt.

Det är inte bara priser som kan gå upp. Jag tror det har en stor påverkan på tillgång. Finns hur mycket som helst som är redo att skickas från Kina men det finns inga containrar att få tag i. Även om man vill pröjsa. Det finns kedjor i Sverige som inte fått någon leverans i år. Så högre pris är ett problem, tillgång ett annat.

Medlem

Jobbar inom dagligvaruhandeln och detta är något vi sett ända sedan corona-spektaklet började egentligen. Skyhöga prishöjningar på vissa grejer och total brist på andra.


signatur

Metal is best served heavy.

Redaktör
Skrivet av Red_warning:

Jobbar inom dagligvaruhandeln och detta är något vi sett ända sedan corona-spektaklet började egentligen. Skyhöga prishöjningar på vissa grejer och total brist på andra.

Drabbas ni, eller rättare sagt, era kunder av det än?


signatur
Medlem
Skrivet av Andreas88:

Att det kostar extremt mycket idag är också för att kinesiska nyåret är under februari då hela Kina stänger ner och folk åker hem till sina hemregioner. Såklart det blir brist och förseningar då. Efter nyåret lär priserna sjunka en del igen.

Jobbar som speditör, kan säga att Kinesiska nyåret har absolut INGENTING med det här att göra. Faktum är att dessa priser som dom skriver om i artikeln, har vi haft sedan typ November, och även innan dess började rusningen. Så långt bak som i våras började priserna gå iväg, och allt eftersom situationen (som är enormt komplicerad att förklara i text här, något artikeln inte heller ens försöker göra) blev värre, så har priserna gått upp, och upp, och upp.

Det som Kinesiska nyåret i regel medför är en sjukt massa jobb innan, för att få ut grejer till dom som verkligen måste få ut det i förtid, så ökad belastning så sett. Sedan är det en enorm backlogg när det drar igång efter nyåret också, med ökad belastning. Priserna har dock aldrig riktigt påverkats utav detta, och tidigare fanns ju kapaciteten att köra det mesta jämt, så det var mest antalet ordrar som steg och blev väldigt mycket under en tid.

Hoppas det reder ut lite

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Den andra november blev jag erbjuden en 40fot-container Shenzen - Göteborg för 2425 USD och den 18:e januari i år blev jag erbjuden en 40fot för 9400 USD, så prishöjningarna har inte varit särskilt utdragna under 2020.

och då är bara det ungefär en 150% ökning från tidigare priser. Samt att det var just i november det stack iväg så in i h-lvete!

I början av november, kunde man få det priset, men bara några fler dagar in, och från mitten av november såg vi 9000kr-priserna. För det var där och då som det helt plötsligt var HELT slut på containers. Alltså, totalt.

Vi har haft sändningar där vi kört varor i vilken sorts container som vi bara kan få tag i. Så exempelvis möbler, industri-grejer osv. I containers som kallas Reefers, vilka har temperaturaggregat på sig, för att i regel köra varor som måste kylas så ja... man tog det man fick tag i. Men vi ser många företag som står och har affärer i hamn, som skulle kunna överleva och tjäna pengar, om dom bara kunde få hit sitt gods. Men en del lär nog gå i konkurs pga detta, om dom inte har reservkassa att ta av, och om deras kunder orkar vänta så länge, samt eventuellt betala det mycket högre priset.

Hoppas verkligen saker stabiliseras och återgår snart. Men det lär ju ta ett antal månader, och nog inte ens börja ske förens efter kinesiska nyåret. Största problemet är ju också den TID det tar att flytta på containrarna dit dom behövs, samt att köra tomma fartyg, får ju kunderna också betala högre priser pga.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jobbar som speditör, kan säga att Kinesiska nyåret har absolut INGENTING med det här att göra. Faktum är att dessa priser som dom skriver om i artikeln, har vi haft sedan typ November, och även innan dess började rusningen. Så långt bak som i våras började priserna gå iväg, och allt eftersom situationen (som är enormt komplicerad att förklara i text här, något artikeln inte heller ens försöker göra) blev värre, så har priserna gått upp, och upp, och upp.

Det som Kinesiska nyåret i regel medför är en sjukt massa jobb innan, för att få ut grejer till dom som verkligen måste få ut det i förtid, så ökad belastning så sett. Sedan är det en enorm backlogg när det drar igång efter nyåret också, med ökad belastning. Priserna har dock aldrig riktigt påverkats utav detta, och tidigare fanns ju kapaciteten att köra det mesta jämt, så det var mest antalet ordrar som steg och blev väldigt mycket under en tid.

Hoppas det reder ut lite

I stand corrected. Jag var dock rätt säker på att priserna både är högre och ffa osäkra nu eftersom trycket är så extremt högt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Drabbas ni, eller rättare sagt, era kunder av det än?

Det drabbar kunderna direkt, på vissa grejer t.ex frukt och grönt så flerdubblas priserna och vinstmarginalen måste ju alltid finnas där. Men det rör sig ofta om kilopriser och mat är ändå relativt billigt så jag tror faktiskt inte så många märker av det.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

I stand corrected. Jag var dock rätt säker på att priserna både är högre och ffa osäkra nu eftersom trycket är så extremt högt.

Lugnt. Det finns massor av last att exportera från Kina, men inga containers att lasta i... Ah en komplex situation med massor av olika orsaker som lett till detta.

1
Skriv svar