Framtiden för spelserier (IPn)

Framtiden för spelserier (IPn)

Nu när vi har haft Grand Theft Auto, Red Dead Redemption, Battlefield, Call of Duty, Assassins Creed, Tomb Raider, Zelda, Halo, World of Warcraft, Super Mario, Uncharted i en väldans många år så undrar man ju vad för utveckling vi kommer se i framtiden?

Det har knappast tillkommit någon stor spelserie de senaste 10 åren? Men jag kan ha missat några, please fill me in.

Min fråga är dock -

Är det något problem att dessa spelserier forsätter att dominera?

Behöver vi nya spelserier? Eller kan dessa stora spelserier fortsätta som de gjort och de kompletteras av nya enskilda spelsläpp som t.ex. Ghost of Tsushima (som iofs kan bli en ny serie).

Jag inser dock när jag skriver detta att det finns nya spelserier som tillkommit senare, Spider-Man spelen till Playstation verkar ju utvecklas till någon serie. Men jag tror inte det blir i klass med någon av de som jag räknade upp här.

PS. Man kan också benämna spelserier som branschfolket säger, IP = Intellectual Property. DS.

Medlem

The Last of Us!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Skrivet av bellyman:

The Last of Us!

Agreed, inte lika långa som de andra men det är nog en spelserie det med!

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Agreed, inte lika långa som de andra men det är nog en spelserie det med!

Det är nog ganska omöjligt att en spelserie skulle bli lika lång som någon av dom på 10 år


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Skrivet av bellyman:

Det är nog ganska omöjligt att en spelserie skulle bli lika lång som någon av dom på 10 år

Ja, kvalitet framför kvantitet. Det är väl något jag generellt har emot dessa stora långa spelserier, jag ser hellre hälften eller 1/3 så många releaser men med högre kvalitet.

Medlem

Jag hade önskat att uppföljare släpptes mer sällan och att luckan där i mellan blir mer av en liveservice för spelet med kontinuerliga expansioner. Tänker främst på BF och CoD, men även de andra.
Är lätt att uppföljare inte känns som en uppföljare när det släpps så tätt inpå.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ja det kan nog behövas tänker jag spontant, för jag tänker att exempelvis GTA-serien som har bra många år på nacken så tror jag inte det är så konstigt att de valt att satsa på RDR-serien. Det är ju ändå ungefär samma målgrupp som spelar dessa spel och RDR2 är mer riktad åt äldre som har hängt med GTA-serien sedan 00-talet åtminstone.

Jag vet inte jag gissar bara spontant och GTA6 kommer ha en förväntan som är högre än vad RDR2 och GTA5 blev tillsammans.

Även om Cyberpunk2077 floppade så tror jag det kommer att bli uppföljare (det är ju redan en serie i praktiken) och jag känner att jag behöver testa Ghost of Tsushima som nämnds, det kan också fortsätta genom japanskt och annan östasiatiskt miljö liksom.

Skrivet av Zontos:

Ja det kan nog behövas tänker jag spontant, för jag tänker att exempelvis GTA-serien som har bra många år på nacken så tror jag inte det är så konstigt att de valt att satsa på RDR-serien. Det är ju ändå ungefär samma målgrupp som spelar dessa spel och RDR2 är mer riktad åt äldre som har hängt med GTA-serien sedan 00-talet åtminstone.

Jag vet inte jag gissar bara spontant och GTA6 kommer ha en förväntan som är högre än vad RDR2 och GTA5 blev tillsammans.

Även om Cyberpunk2077 floppade så tror jag det kommer att bli uppföljare (det är ju redan en serie i praktiken) och jag känner att jag behöver testa Ghost of Tsushima som nämnds, det kan också fortsätta genom japanskt och annan östasiatiskt miljö liksom.

GTA6 kommer ha väldigt höga förväntningar ja och jag tror att det tagit så lång tid att utveckla GTA6 är nog för att som du säger, de har satsat på RDR2 istället samt att de fortfarande räknar pengarna från alla mikrotransaktioner

Ghost of Tsushima är definitivt top 3 under 2020, har inte testat Last of Us 2 än dock.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

GTA6 kommer ha väldigt höga förväntningar ja och jag tror att det tagit så lång tid att utveckla GTA6 är nog för att som du säger, de har satsat på RDR2 istället samt att de fortfarande räknar pengarna från alla mikrotransaktioner

Ghost of Tsushima är definitivt top 3 under 2020, har inte testat Last of Us 2 än dock.

En kompis tipsade om Ghost of Tsushima precis när det kom men av någon anledning köpte jag det inte, kanske blir ett köp av det om jag skaffar ett PS5 som jag har tänkt göra i år.

GTA6 kommer bli rätt annorlunda eftersom Dan Houser (eller Sam?) har lämnat rockstar, det gör ju spelet rätt intressant också men jag tror att jag hellre vill ha ett RDR3, de får gärna komma innan 2030.

Medlem

Känns som spelen går mer och mer mot att försöka hålla spelare så länge som möjligt och kanske släppa färre spel men tjäna pengar på mikrotransaktioner. Tänker mest på: fortnite, warzone, GTA Online. Var nog tänkt att Battlefied V var tänkt att göra samma sak men man får satsa på 6:an istället.

Skrivet av Zontos:

En kompis tipsade om Ghost of Tsushima precis när det kom men av någon anledning köpte jag det inte, kanske blir ett köp av det om jag skaffar ett PS5 som jag har tänkt göra i år.

GTA6 kommer bli rätt annorlunda eftersom Dan Houser (eller Sam?) har lämnat rockstar, det gör ju spelet rätt intressant också men jag tror att jag hellre vill ha ett RDR3, de får gärna komma innan 2030.

Ghost of Tsushima gjorde i princip allt rätt tycker jag, speciellt om man jämför med AC: Valhalla. Det är definitivt ett köp.

Visste inte att han hade lämnat Rockstar. Jag tror inte de vågar släppa den spelserien, med tanke på hur mycket den drar in. De har ju mjölkat GTA5 i åtta år snart. Så släpper de GTA6 2023 så kan de säkert ha intäkter i tio år där förutom försäljningen.

Skrivet av Thane:

Känns som spelen går mer och mer mot att försöka hålla spelare så länge som möjligt och kanske släppa färre spel men tjäna pengar på mikrotransaktioner. Tänker mest på: fortnite, warzone, GTA Online. Var nog tänkt att Battlefied V var tänkt att göra samma sak men man får satsa på 6:an istället.

Jag kan tycka det om AC: Valhalla, de vill att spelaren skall spela det så länge det går så att de upplever att det är ett stort och långt spel. Men efter ca 20 timmar så blir hela storyn och uppdragen väldigt repetitiva, tydligen ligger completion på 80 timmar vilket gör att det blir väldigt segt. Ghost of Tsushima var 40 timmar med grymt bra story och uppdrag, Valhalla försöker dubbla det genom att i princip bara trycka in mer av samma uppdrag. Inte särskilt nyskapande.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ghost of Tsushima gjorde i princip allt rätt tycker jag, speciellt om man jämför med AC: Valhalla. Det är definitivt ett köp.

Visste inte att han hade lämnat Rockstar. Jag tror inte de vågar släppa den spelserien, med tanke på hur mycket den drar in. De har ju mjölkat GTA5 i åtta år snart. Så släpper de GTA6 2023 så kan de säkert ha intäkter i tio år där förutom försäljningen.

Jag kan tycka det om AC: Valhalla, de vill att spelaren skall spela det så länge det går så att de upplever att det är ett stort och långt spel. Men efter ca 20 timmar så blir hela storyn och uppdragen väldigt repetitiva, tydligen ligger completion på 80 timmar vilket gör att det blir väldigt segt. Ghost of Tsushima var 40 timmar med grymt bra story och uppdrag, Valhalla försöker dubbla det genom att i princip bara trycka in mer av samma uppdrag. Inte särskilt nyskapande.

Nej de kommer inte släppa serien hur som helst, jag läste i en artikel ur aftonbladet där en medarbetare sa att det skulle ta lite längre tid att utveckla spelet pga pandemin, eftersom alla jobbar hemifrån, hon sa även att man inte skulle känna igen GTA6 på samma sett som man känner igen GTA5. Exempelvis att det inte är en helt öppen värld direkt osv. Men jag hoppas på något storslaget oavsett, helst en stor värld med flera städer.

Medlem

Jag skulle gärna leva den dagen IP:t Call of Duty dog. Har upplevt serien sedan 1an 2003 och då var det häftigt som tusan, gett mig tusentals timmar av klanspelande och annat i ungdomen, men detta IP har växt till att man kan producera fruktansvärt skit som Cold War och komma undan med att bara slänga på märket "Call of Duty" så säljer det ändå.

Det ser jag lite som ett problem oavsett vilket IP det är. Säga vad man vill om EA men de har åtminstone tagit en paus på BF för att satsa lite på ett nytt spel i serien.

En annan sak jag tycker är tröttsamt är när spelföretag, spel och annat är stora och blandar sig i politik eller aktivism. De väljer sidor och trycker gärna upp det i spelarnas ansikte vad som de anser är rätt/fel. De gör så klart som de vill med sina produkter men jag som spelare tycker det är rätt vidrigt och ibland får det mig på allvar att överväga om jag vill fortsätta stödja serien.

Skrivet av Zontos:

Nej de kommer inte släppa serien hur som helst, jag läste i en artikel ur aftonbladet där en medarbetare sa att det skulle ta lite längre tid att utveckla spelet pga pandemin, eftersom alla jobbar hemifrån, hon sa även att man inte skulle känna igen GTA6 på samma sett som man känner igen GTA5. Exempelvis att det inte är en helt öppen värld direkt osv. Men jag hoppas på något storslaget oavsett, helst en stor värld med flera städer.

Det kan bli väldigt storslaget indeed. Det som är trist är att vi aldrig får några story-dlc mer, det är ju en ren pengafråga, GTA Online tjänar så mycket mer pengar. Samtidigt kan man ju tycka att med deras jävla kassavalv så borde de kunna bjuda på några story-dlc även fast det inte genererar astronomiska summor. De lär ju ändå gå plus på det.

Skrivet av heady89:

Jag skulle gärna leva den dagen IP:t Call of Duty dog. Har upplevt serien sedan 1an 2003 och då var det häftigt som tusan, gett mig tusentals timmar av klanspelande och annat i ungdomen, men detta IP har växt till att man kan producera fruktansvärt skit som Cold War och komma undan med att bara slänga på märket "Call of Duty" så säljer det ändå.

Det ser jag lite som ett problem oavsett vilket IP det är. Säga vad man vill om EA men de har åtminstone tagit en paus på BF för att satsa lite på ett nytt spel i serien.

En annan sak jag tycker är tröttsamt är när spelföretag, spel och annat är stora och blandar sig i politik eller aktivism. De väljer sidor och trycker gärna upp det i spelarnas ansikte vad som de anser är rätt/fel. De gör så klart som de vill med sina produkter men jag som spelare tycker det är rätt vidrigt och ibland får det mig på allvar att överväga om jag vill fortsätta stödja serien.

Ja, herregud, vill också se Call of Duty gå i graven, det har stagnerat sen längesen. Det som förvånar mig är dock att det fortsätter att sälja som det gör, det kanske hintar om att folket på FZ inte är "average buyer" och att det finns en massa därute som ser helt annorlunda på vad som är ett bra spel, eller i alla fall ett köpvärt spel. Inte för att jag håller med dem

Medlem

Dark Souls började för 10 år sen och är i mitt tycke ett av de serier som påverkat spelvärlden mest de senaste åren. Soulslike har ju blivit en egen subkategori. Även ett av de bästa spelserierna ever i mitt tycke, inget spel de senaste 15 åren har gett samma känsla som Dark Souls 1 första gången det verkligen klickade för mig.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det kan bli väldigt storslaget indeed. Det som är trist är att vi aldrig får några story-dlc mer, det är ju en ren pengafråga, GTA Online tjänar så mycket mer pengar. Samtidigt kan man ju tycka att med deras jävla kassavalv så borde de kunna bjuda på några story-dlc även fast det inte genererar astronomiska summor. De lär ju ändå gå plus på det.

Nej det är också segt, GTA4s DLCs var ju till och med bättre än orginalstoryn, tycker jag i alla fall, men men man får se hur det blir.

Medlem

Behövs inga fler spelserier. Inga problem att dom stora dominerar. GTA, Zelda, Mario Kart, Watch Dogs, Uncharted och Resident Evil är bäst.

KoP
Medlem

The walking dead spelserien höll ju på ett bra tag, likaså Life is strange serien.

Medlem

Horizon Zero Dawn/Forbidden West är väl värda att nämna?


signatur

Konsolgubbe

Inaktiv

Måste ju erkänna att jag gillar att spela igenom Call of Dutys feta singleplayer-kampanjer emellanåt. 2019 kampanjen var ju riktigt bra till och med. Men börjar bli drygt att punga ut 600kr+ för 6h story. Önskar man kunde köpa singleplayer-delen för billigare pris, eller något. Däremot är jag extremt trött på Ubisoft Open World-formulan och tycker open world konceptet behöver få en komplett blodtransplantation.

Jag hoppas på någon fräsch trend med snygg och inlevelsefull co-op i framtiden. PvE så att säga.
Om man får drömma lite så skulle ju slutmålet vara ett fantasy-spel med typ 8-10 spelare i co-op PvE, i en randomly generated world med realistisk miljö (tät skog, bäckar, berg) som känns som singleplayer när man spelar.

Medlem

Jag hade hellre sett att alla dessa pengar och programmerare går till kreativitet istället för att trycka ut själskvävande årliga efterföljare. Trippel-A dödar spelen, det var många år sen jag såg ett högbudgetspel med själ.

Medlem

Vet inte ens när jag köpte ett mainstream AAA spel senast, måste varit GTAV till xbox 360. Det är ju nästan bara skit som kommer.

It's not a lake, it's an ocean

Under PS360-eran föddes ett antal av de största IP:n (eller fick en revival) som än i dag toppar försäljningslistorna. Assassin's Creed. Tomb Raider. Uncharted. Vi fick även BioShock och Mass Effect. Det känns som att nyproduktionen och nytänkandet har stannat av lite. Men det kanske mest är en känsla, jag vet inte. Det är många remasters och remakes nuförtiden i alla fall...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ja, herregud, vill också se Call of Duty gå i graven, det har stagnerat sen längesen. Det som förvånar mig är dock att det fortsätter att sälja som det gör, det kanske hintar om att folket på FZ inte är "average buyer" och att det finns en massa därute som ser helt annorlunda på vad som är ett bra spel, eller i alla fall ett köpvärt spel. Inte för att jag håller med dem

Många verkar missa att majoriteten spelar Call of Duty pga multiplayer. Det är få som bryr sig om singleplayer. Call of Duty fyller en funktion uppenbarligen då det är ca. 100 miljoner som spelar det aktivt.

Utvecklarna kommer aldrig sluta tillverka spel som drar så många spelare. Varför skulle dom? Dom tjänar pengar och spelare får det dom vill ha.

Själv spelar jag det för att det är skönt att koppla av med efter en lång arbetsvecka. Springa runt och skjuta lite och jobba för vapen camos ger bra underhållning.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det har knappast tillkommit någon stor spelserie de senaste 10 åren? Men jag kan ha missat några, please fill me in.

Splatoon har väl hunnit bli rätt så stort på relativt kort tid? Tre spel ute. Trean säljer tydligen som smör. Första spelet kom 2015 så serien är inte ens 10 år gammal ännu.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Nej tack.
Inte för jag direkt har något emot franchises men det bli lätt lite enformigt efter ett tag då de definivit blir rätt repetativa av sig när det släppts ett gäng i samma serie av spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Nej nej och åter nej låt dom dö I frid, Vi behöver nya IP och försöka förnya inte stå still med samma jäkla spel hela tiden.

Medlem

Tekniken är ju imponerande och produktionsvärdet högt, men rent spelmekaniskt är det ytterst likt varje år och inte minst i MP. Visst som cod-räv sedan början är det markanta skillnader mellan vissa av spelen men om man generaliserar lite bland de flesta så är det meta och balanseringändringar hit och dit som gör de största skillnaderna rent flödesmässigt. Högre och mindre ttk, mer eller mindre perks osv men allt detta innehåll finns alltid i mer eller mindre skala.

Man lägger ner otroligt mycket tid till att göra sjukt snygga intron eller ingame scener som bygger upp atmosfär som få slår, sedan släpps man lös på stranden i valfri ort och det är ett ganska stelt skjutgalleri där tyskar springer runt med PPSH överallt, och hela inlevelsen är som bortblåst direkt. För att inte tala om Michael Bay 24/7 istället för lite atmosfär.

Inte för att man förväntar sig realism men kanske lite mer autentiskt gameplay. Måste väl ändå vara oerhört störigt för vissa av utvecklarna att se så mycket högklassigt material de publicerar bara förkastat i generiska skottgalleri när man arbetar på dessa spel. Bara en sådan sak som animationerna och designen av vapenmodeller och annat inte minst i senaste MW-spelen är ju av otroligt hög kvalitè som så mycket annat, men åter igen är helheten i gameplay-kärnan trött, och jag tror inte man vågar göra så mycket där för att det blivit en sådan koloss.

Men precis som BF fått sig en rejäl törn tror jag det kunde vara nyttigt för Cod också. Tvivlar på att man får se cod dö under min livstid men jag hoppas, precis som jag hoppas youtube, fb och liknande går samma öde till mötes en vacker dag. Otorligt att man sitter och säger det idag som ägare av majoriteten av dessa spel moh,cod,bf.

Medlem

horizon, ghost of tsushima, cyberpunk, death stranding bara för att nämna dom första som poppade upp, finns säkerligen många fler bara man tänker efter

Medlem

Tror vi kommer få se både nya och gammla serier.
Och inget fel, vem vill inte se ett nytt skyrim, mass effect eller the witcher spel? Samtidigt är det kul att se helt nya IP:n Starfield och Cyberpunk som säkert kommer få uppföljare. Så länge spelen är bra får de göra så många de vill

12
Skriv svar