Diskutera – Handlar du med aktier i spelbranschen?

Robot
Diskutera – Handlar du med aktier i spelbranschen?

Med Gamestop eller något annat företag.

#diskutera


Medlem

Jag har investerat i "InTheGame" på Etoro vilket är en CopyPortfolio, mer eller mindre är en fond, som fokuserar på spelindustrin.

Annars har jag en del i Royal Caribbean Cruises som har inte har kunnat köra sina fartyg på ett tag nu men som det ser ut nu börja igen i maj.

Redaktör
Ponny

Jag känner mig så himla lost vad gäller aktier och sånt, så när jag inte kan lita på mig själv får det bli robotsparande. Skulle dock vilja handla med aktier i spelbranschen, då man ändå har okej koll!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag ärvde 200.000 av en släkting för fyra år sedan, köpte sedan Starbreezer för hela slanten. I hopp att likt Joakim von Anka få bada i riksdaler en vacker dag. Slutade med att jag nu har hela kylskåpet fullt med Eldorado-produkter, åker SAAB till jobbet och måste panta mina ölburkar i valfritt köpcentrum veckan innan löning. Så kan det gå mina kosmonauter, resten är historia.

Hör av er om ni vill byta en bitcoin eller två, jag kan erbjuda en klenod, en Saab 9-5. Dock med trasigt hjullager men på 150 hästar, där är några utav hästarna på grön-bete i och för sig... Trevlig helg.

Medlem

ne


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Jag ärvde 200.000 av en släkting för fyra år sedan, köpte sedan Starbreezer för hela slanten.

Hahaha.. Shit.. Förlåt att jag skrattar

Dom heter Starbreeze förresten

Gäller göra läxa kring företagen i guess


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag köpte tre gånger i Activison Blizzard i raset efter ”don’t you guys have phones?”-eventet och sålde igen när den återhämtat sig.

Med facit i hand kunde jag köpt in mig mer och hållt på det längre, men 8000kr är alltid något

Medlem

Handlar med aktier men inte med spelföretag. Kul att följa Gamestop dock.
Håller ett öga på när Dreamhaven lanseras

Grafikfejs
Paradox Interactive

Köper numera enbart i företag jag vet något om, såsom Embracer, Activision Blizzard, EA osv (+ att jag har en större post i Paradox sedan vi fick köpa in oss inför IPOn).
Så fort jag går utanför magkänslan skiter det sig. Har dock dubblat pengarna sedan jag började, så det är ju åtminstone bra.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv

Starbreeze är ju i ett hyfsat köpläge nu ändå.

Inaktiv

Nej, gamers är kräsna, okräsna och lättkränkta samtidigt och jag anser att spelbranschen är för volatil för att någonsin vilja ha en enda krona där.

Medlem

Har gjort det aktivt i perioder (ibland mindre aktiv). Började intressera mig under förra finanskrisen.

Geeks Gaming
FM-guru
F.d. Sisyr

Handlar en hel del, men sällan i spelbranschen. Torskade en hacka på Starbreeze, tjänade en större hacka på CD Projekt (som jag dock sålde för tidigt). Det är nog de enda innehaven jag haft.

Medlem

Absolut, Embracer (THQ) Enad Global 7 (Toadman) och G5 Entertainment har varit väldigt belönande. Siktar mer på hårdvaruföretagen dock som nvidia/Amd/TSMC

Medlem

Ja, har lite i Amd och sedan någon teknikfond. Känns som hårdvarurelaterat är lättare att förutspå/tryggare på något vis.

Medlem

Viktigast är att man inte ska få panik och kolla hela tiden. Går det ner mycket utan någon riktig bra anledning så bara håll på det så kommer det mest troligen gå upp igen. Många får panik och säljer av i förlust och har stop loss

Har haft många där jag haft -30-70% efter köp men sen några månader efter är jag på +50-100% och knner efter när det är bra att sälja

Medlem
Skrivet av Karmak:

Viktigast är att man inte ska få panik och kolla hela tiden. Går det ner mycket utan någon riktig bra anledning så bara håll på det så kommer det mest troligen gå upp igen. Många får panik och säljer av i förlust och har stop loss

Har haft många där jag haft -30-70% efter köp men sen några månader efter är jag på +50-100% och knner efter när det är bra att sälja

Precis så är det.
Jag kollar bara till mina aktier ett par gånger i veckan, men många nya sitter och kollar hela tiden och får panik så fort en aktie går ner.

I det långa loppet så kommer man gå med vinst så länge man har is i magen, men det finns givetvis undantag.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag känner mig så himla lost vad gäller aktier och sånt, så när jag inte kan lita på mig själv får det bli robotsparande. Skulle dock vilja handla med aktier i spelbranschen, då man ändå har okej koll!

Hörde precis Jocke säga i dagens fredagsmys att spelskribenter inte ska sitta på spelaktier, innan jag landade på din kommentar

RHK
Medlem
Skrivet av anon_78917:

Nej, gamers är kräsna, okräsna och lättkränkta samtidigt och jag anser att spelbranschen är för volatil för att någonsin vilja ha en enda krona där.

Har man bara en investeringshorisont på några år så finns det gott om fina bolag. Embracer kan ses som ett investeringsbolag inriktat på spel numera och ett fint sådant.

Paradox får ju anses som ledande inom den typ av spel de gör.
Zoomar man ut ett par år på deras kursgrafer så kan åtminstone jag leva med lite volatilitet.

Det är de jag personligen valt att investera i.

Skrivet av neocon:

Vill köpa den nya Tesla Model S så jag lade en hundring på GameStop. Kan väl lika gärna lägga beställningen direkt.

Elons kritik igår om short trading "you can't sell a car you don't own" är lagom ironisk med Teslas avgifter för köplatser och leveranstider.

Medlem

Ca 30% av mitt sparande ligger i aktier i dator/tv-spelbranschen. Det har gått bra än så länge men är ju lite berg och dalbana ibland.

Medlem

Mina Paradox-aktier har gått bra.
Synd bara att jag inte fick så många jag ville på releasedagen.

Medlem

Har lite aktier i både Paradox och Starbreeze sen även Evolution gaming men det är en annan typ av "spel" 😏😎

Medlem

Handlar enbart som sparforms åt barnen, men de genom mig gick in tidigt i THQ. Då jag sprider det brett och generellt går på utdelningsaktier är det enbart det de har i spelbolag i dagsläget. Börjar dock bli dags att lägga något åt det hållet snart igen.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Precis så är det.
Jag kollar bara till mina aktier ett par gånger i veckan, men många nya sitter och kollar hela tiden och får panik så fort en aktie går ner.

I det långa loppet så kommer man gå med vinst så länge man har is i magen, men det finns givetvis undantag.

Är skyldig, har precis hoppat in i aktieköp. Denna månad har jag lagt en del lite här o där på företag som jag känner till osv. Köpte dock en gamestop aktie och en koss aktie bara för att "to be there" i detta förhoppnigsvis historiska ögonblicket. Förhoppningsvis får man en slant i slutet
Senaste dagarna har jag suttit och kollat en massa typ hela tiden, igår kunde jag knappt sova. men antar att det hela lägger sig efter ett tag, just nu är allt bara så nytt!

Om någon har bra boktips eller så, att läsa om aktier och aktiemarknaden/börsen, kom gärna med förslag!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Viktigast är att man inte ska få panik och kolla hela tiden. Går det ner mycket utan någon riktig bra anledning så bara håll på det så kommer det mest troligen gå upp igen. Många får panik och säljer av i förlust och har stop loss

Har haft många där jag haft -30-70% efter köp men sen några månader efter är jag på +50-100% och knner efter när det är bra att sälja

+1

Gäller att ha is i magen. Tror man på något och har investerat så får man vänta. Vissa går in varje dag och följer sina pengar, blir oroliga och säljer i förlust.

Medlem
Skrivet av noyart:

Är skyldig, har precis hoppat in i aktieköp. Denna månad har jag lagt en del lite här o där på företag som jag känner till osv. Köpte dock en gamestop aktie och en koss aktie bara för att "to be there" i detta förhoppnigsvis historiska ögonblicket. Förhoppningsvis får man en slant i slutet
Senaste dagarna har jag suttit och kollat en massa typ hela tiden, igår kunde jag knappt sova. men antar att det hela lägger sig efter ett tag, just nu är allt bara så nytt!

Om någon har bra boktips eller så, att läsa om aktier och aktiemarknaden/börsen, kom gärna med förslag!

Kul att du är igång. Finns många bra böcker. Själv har jag släppt en om börspsykologi:)

Den har fått fina recensioner och riktar sig till nybörjare/medelerfarna. Kanske ngt?

https://tradevenue.se/fermentumvitae/min-bok-b%C3%B6rspsykolo...

Lycka till!

Mvh

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Jag ärvde 200.000 av en släkting för fyra år sedan, köpte sedan Starbreezer för hela slanten. I hopp att likt Joakim von Anka få bada i riksdaler en vacker dag. Slutade med att jag nu har hela kylskåpet fullt med Eldorado-produkter, åker SAAB till jobbet och måste panta mina ölburkar i valfritt köpcentrum veckan innan löning. Så kan det gå mina kosmonauter, resten är historia.

Hör av er om ni vill byta en bitcoin eller två, jag kan erbjuda en klenod, en Saab 9-5. Dock med trasigt hjullager men på 150 hästar, där är några utav hästarna på grön-bete i och för sig... Trevlig helg.

Inte för att vara sån men att byta en fungerande bil mot bokstavligt talat luft är minst sagt en dålig ide:
https://youtu.be/KBNI5xrTXK0

SoL
Medlem
Skrivet av noyart:

Är skyldig, har precis hoppat in i aktieköp. Denna månad har jag lagt en del lite här o där på företag som jag känner till osv. Köpte dock en gamestop aktie och en koss aktie bara för att "to be there" i detta förhoppnigsvis historiska ögonblicket. Förhoppningsvis får man en slant i slutet
Senaste dagarna har jag suttit och kollat en massa typ hela tiden, igår kunde jag knappt sova. men antar att det hela lägger sig efter ett tag, just nu är allt bara så nytt!

Om någon har bra boktips eller så, att läsa om aktier och aktiemarknaden/börsen, kom gärna med förslag!

Poddar: fill or kill, sparpodden, followthemoney Dagens industri och avanzas placera mm. Läs kvartalsrapporter, har du isk hos avanza så håller du lätt koll på kvartalsrapporter under ”kalender” just nu går börsen lite upp och ner just för att bolagsrapporter kommer in.

12
Skriv svar