Monster Hunter World

Medlem
Monster Hunter World

Monster Hunter World

För en person som nästan aldrig spelat Monster Hunter serien tidigare är World en bra startpunkt i serien. Det handlar om att jaga stora monster med strider som kan jämföras med Dark Souls serien. Hitta ett monster, lär dig dess rörelsemönster genom förlust efter förlust. Då känns den slutgiltiga vinsten så givande.

Jag anser att Monster Hunter World är mitt första spel i Monster Hunter serien. Vad jag inte insåg är att jag faktiskt i min ungdom spelat ett spel i serien tidigare. När PSP (Playstation Portable) fanns i min ägo spelade jag ett spel som inte liknade något jag spelat tidigare. Jag minns inte den exakta titeln, men det var ett Monster Hunter. Jag tror att jag kom så långt så att jag skulle jaga ett monster som hörde hemma i vattnet, men min skräck för vattenmonster i spel hade bara växt sen den ökända vattenscenen i första Half Life. Där slutade mitt första möte med Monster Hunter och med hela serien. Åtminstone var det vad jag trodde.

Året 2019 hade precis tagit sin början och jag hade opererat mitt högra öga för dubbelseende och skelning i mitten av december. Det tog mig veckor att bli bra från operationen. När jag så småningom började kunna röra mig från sängen till datorn så startade jag naturligt upp Steam. När jag kikade igenom steam rean så föll mitt fungerande öga på ett spel jag aldrig sett förut. Från en serie jag inte kände igen. Monster Hunter world. Det blev ett köp.

Jag spenderade första spelsessionen i karaktärsgeneratorn. Mitt tidigare möte med spelserien var som bortblåst ur minnet. Jag förstod tidigt att det var ett svårt spel. Både att lära sig och att spela.

I Monster Hunter visade det sig finnas det en otrolig mängd vapen. Utöver det så hade varje vapen en egen spelstil. Mitt första val föll på de två korta svärden som karaktären kunde använda. Ett i varje hand. De beskrevs som snabba och det skulle vara lätt att undvika fiendens attacker då det var relativt lätt att avsluta attacksekvenser. En svårighet i spelet är att när du väl börjat med en attack vill spelet att karaktären också avslutar attacken. Ett långsamt vapen tyckte jag kändes svårare då jag ofta fastnade i en attacksekvens medans monstret jag slogs mot krossade min svårhanterliga karaktär.

De första fienderna spelaren stöter på i Monster Hunter är små och, tyckte jag då, snabba. Små gula ödlor som når karaktären till midjan. Jagras kallades de. Det tog ett tag men tillslut besegrade jag dem. Samtidigt plockade jag blommor, letade fram benbitar och högg olikfärgade kristaller. Allt för att kunna crafta ny utrustning och bättre vapen.

Det kan kännas som det finns otroliga mängder material och det är svårt att som nybörjare sätta sig in i vad som behövs och vad som är värdelöst. Materialinsamlingen underlättas inte av de relativt svåra menyerna för att lära sig spelet. Denna delen blir lättare med tiden och med upplåsningar i din hembas som gör att du automatiskt kan få stora mängder material från affärer och “trädgården” där du kan bestämma vad som ska odlas och få några resurser efter varje uppdrag.

På det första riktiga monstret som var en stor version av de mindre ödlorna fick jag smaka på min första förlust. Den första av många ska sägas. För Monster Hunter är, för nybörjaren, inget vänligt spel. Striderna påminner mer om Dark Souls än något annat jag spelat. Eller kanske tvärtom då Monster Hunter serien funnits ganska mycket längre än Dark Souls varit med. Det ska nämnas att jag aldrig fattat tycke för souls-genren. Jag tror att det enda Souls-like jag gillat var Star Wars: Fallen Order. Och då har jag ändå gett mig i kast med alla tre Dark Souls.

Liksom i Dark Souls används I-frames (invincibility frames) friskt när du bemästrar Monster Hunter. När du rullar/dodgar/blockerar monstrens attacker så finns det några hundradels sekunder där du inte kan bli skakad. Att lära sig när du ska rulla undan en attack är nyckeln till framgång i jakten på nästa monster.

För att kunna lära sig ett monsters rörelsemönster krävs det att du bemästrar ett vapen. Att lära sig ett vapen i Monster Hunter gör dig skicklig på just det vapnet. De båda svärden har en spelstil som skiljer sig markant från hammaren, pilbågen eller lansen med den gigantiska skölden. Vad som inte skiljer sig är monstren. Den stora gula ödlan, Great Jagras, har samma rörelser oavsett vilket vapen du använder. Detsamma gäller för alla de olika monster du jagar. I spelet finns ett stort galleri monster, vissa med flera variationer som blir svårare och bygger vidare på det förra. I Monster Hunter stämmer det sannerligen att övning ger färdighet.

Spelar du själv är spelet svårt. Du mot monstret. Eller nästan i varje fall. Du har faktiskt tillgång till en medhjälpare i form av en Palico. En Palico är en liten kattliknande filur som går upprätt och hjälper dig att slåss eller söva monster. Hjälp från din Palico får du när du är själv eller ni är två spelare som jagar ihop. Vid tre eller fyra spelare drar Palicon sig tillbaka.

När du till slut besegrat ett monster så plockar du fram kniven och skär loss de delar du lyckats få ur det. Med dessa craftar du sedan nya vapen och rustningar. Här kommer spelets loot system in. Du får inte alla drops alltid från ett monster. Samtidigt så krävs det att du hugger av och krossa olika delar av ett monster för att garantera den loot du vill ha. Svärd och andra vassa vapen kan skära loss monstrets svans medans vapen som en hammare kan bryta loss delar från monstrets huvud och horn.

Multiplayern fungerar. I varje fall för endgame. Där hittar du ofta spelare att spela med. För att göra det måste du arbeta genom ett ganska otympligt gränssnitt. När du väl bemästrat gränssnittet gör multiplayer spelet lättare. De flesta monster kan du klara själv. De blir starkare och tåligare beroende på hur många spelare som kämpar tillsammans. Förhoppningsvis har någon en hammare, en annan ett svärd, en tredje en pilbåge och den sista en lans. Det krävs absolut inte, du kan klara spelet med alla vapen och det i en grupp med fyra pilbågsskyttar om du så vill. Men oftast får spelarna mer loot om det finns olika vapen. En stor fördel med att jaga i grupp är att monstret inte alltid jagar dig. Lika ofta ger det sig på dina medjägare. Detta ger dig möjlighet att anfalla specifika delar lättare. Något aggro system som i mmo’s eller liknande spel finns i princip inte i Monster Hunter. Vissa bossar har en mekanik som påminner om aggro, men de är lätträknade.

Ska du spela tillsammans med en vän och tänker spela spelet från början till slut ihop kommer du få huvudbry. Det ska sägas att jag spelade storyn utan någon annan och därför enbart kan ge detta som andrahandsinformation. Det som klagas på här gäller främst uppdrag du aldrig spelat tidigare. Nya monster introduceras alltid med en mellansekvens som oftast slutar med att ni ska slåss. När du startar upp ett nytt uppdrag måste var och en hitta det nya monstret som ska jagas på kartan och därefter se en mellansekvens. Först då kan du skicka ett meddelande för att få hjälp. Som jag förstår det är detta lättast avhjälpt genom att du och din medspelare går in själv i uppdraget och spelar så långt att ni sett mellansekvensen. Därefter går ni ut och startar uppdraget tillsammans.

Tillslut finns ett endgame i spelet. Där du själv eller i grupp slåss mot olika gigantiska monster. Vissa av bestarna är gjorda för fler spelare men du kan teoretiskt sett spela även endgame själv. Här kommer loot och gear in i bilden på ett helt annat sätt. Du farmar gems att sätta i din rustning och specifika “carves” för att crafta just den där biten gear du behöver. Det finns events och festivaler där du själv eller med andra kan samla ovanlig eller extra bra utrustning.

Det gäller att veta att endgame för de flesta spelare numera existerar i expansionen Iceborne. Mekaniskt fungerar Monster Hunter World: Iceborne som vanliga Monster Hunter world. Det är dock tillagt en ny hembas och en egen värld du kan levla olika områden. I ett område finns unika fiender som inte hittas i andra. Dessa områden kan inte ha högsta level samtidigt så antingen får du levla de olika områden som finns upp eller ner. Det fungerar, men är tidskrävande. Lättare är att gå med i någon annans värld som har de områden du inte valt.

I Iceborn har det även tillkommit en änterhake. Denna fungerar på olika sätta beroende på vilket vapen du använder. Det går att låta bli att använda den, men det är effektivare att jaga med den. Med änterhaken kan du nämligen kasta dig upp på ett monster. Väl uppe har du en kort stund på dig att klättra runt på monstret för att sedan kanske skada svansen eller någon annan del så monstret tar mer skada om du slår där. Alternativt så kan du smälla till ditt byte och skicka iväg det mot en bergvägg eller ett träd. Lyckas du med detta konststycke och monstret krockar med ett föremål kommer det att falla ner en stund och du är fri att skada det när det är nedslaget. Extra tillfredsställande är det om du spelar multiplayer och du skickar monstret in i en medspelares sköld. Detta ger samma effekt som att skicka iväg ett monster in i väggen. Just änterhaken fanns det en del klagomål på då när det begav sig. I ett spel där valfrihet av vapen och spelstil är viktigt är änterhaken så pass effektiv att det är svårt att motivera att inte använda den.

När du har det bästa gear så kan du även samla ihop juveler för att skapa den ultimata builden för dig. Du kan också gå tillbaka till monster du redan besegrat och skaffa dig kostymer att ikläda din karaktär. Det finns samarbeten med bland annat Final Fantasy, Devil May Cry och The Witcher där du kan samla utrustning och kläder som gör att din karaktär ser ut som exempelvis Geralt eller Dante. Här finns stora möjligheter till variation.

Monster Hunter World har en djup inlärningskurva även om det sägs vara det lättaste spelet i serien. Det har otympliga menyer och multiplayern lämnar en del att önska. Trots detta är det ett spel som är väl värt att lära sig. Även för en som jag som skyr Dark Souls.

Monster Hunter World
4
Mycket bra
+
Övning ger färdighet
+
monster?
+
Monster!
-
Menyerna
-
Coop-problem
Det här betyder betygen på FZ

Tack för att du läste. Detta är min första recension. Jag tar tacksamt emot kritik och tips på vad som kan förbättras.

Medlem

I mitt tycke är MH:W det bästa spelet genom alla tider. Jag å tjejen har närmre 1000h co-op i det. För min del finns det inga minus alls faktiskt, co-op kan vara lite knas i början när man är kör ”main-missions” men det är i engame som detta spel skiner och där finns inga problem i co-op alls.

Mitt betyg hamnar på 8 poäng av 5 möjliga 😀

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

I mitt tycke är MH:W det bästa spelet genom alla tider. Jag å tjejen har närmre 1000h co-op i det. För min del finns det inga minus alls faktiskt, co-op kan vara lite knas i början när man är kör ”main-missions” men det är i engame som detta spel skiner och där finns inga problem i co-op alls.

Mitt betyg hamnar på 8 poäng av 5 möjliga 😀

Kan inte mer än hålla med. Det är ett av mina absoluta favoritspel också.

Inaktiv

Va fan, kan man ha JoCat som pet?? (sista bilden)
Kanske måste installera spelet igen. Har alltid gillat konceptet, men vill gärna ha med polarna med och de tycker stridssystemet är för klumpigt. Men kanske även jag kan övertala flickvännen haha

Medlem

Recension av recensionen
+
Utförligt skriven och täckte de flesta områden som jag hade funderingar om
Bra information
Bra bilder
-
Det märks att det är din första recension. Flytet och meningsuppbyggnaden behöver jobbas lite på. Blir lite styltigt ibland. Men övning ger färdighet!

Skulle ge din recension en 4/5. Fortsätt skriva, för det jag ser tyder ändå på talang, bara en aning oslipad sådan.

Recensionen väckte även nog med intresse för att jag nog kommer köpa spelet när jag kommer hem!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Recension av recensionen
+
Utförligt skriven och täckte de flesta områden som jag hade funderingar om
Bra information
Bra bilder
-
Det märks att det är din första recension. Flytet och meningsuppbyggnaden behöver jobbas lite på. Blir lite styltigt ibland. Men övning ger färdighet!

Skulle ge din recension en 4/5. Fortsätt skriva, för det jag ser tyder ändå på talang, bara en aning oslipad sådan.

Recensionen väckte även nog med intresse för att jag nog kommer köpa spelet när jag kommer hem!

Tack för feedback. Roligt att höra att det väckte intresset. Meningsbyggnad och flyt blir förhoppningsvis bara bättre med tiden.

Det är ett trevligt spel som jag tror många hoppat över. Alternativt att det inte pratas så mycket om det.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Recension av recensionen
+
Utförligt skriven och täckte de flesta områden som jag hade funderingar om
Bra information
Bra bilder
-
Det märks att det är din första recension. Flytet och meningsuppbyggnaden behöver jobbas lite på. Blir lite styltigt ibland. Men övning ger färdighet!

Skulle ge din recension en 4/5. Fortsätt skriva, för det jag ser tyder ändå på talang, bara en aning oslipad sådan.

Recensionen väckte även nog med intresse för att jag nog kommer köpa spelet när jag kommer hem!

Håller med!
Bra recension med mycket innehåll.
När det gäller flytet så tror jag en konkret ganska enkel förbättring är att jobba med lite längre meningar, kanske fler bisatser etc. Sätt helt enkelt punkt lite mer sällan...!
Men Keep up the good work!

Medlem

Lance is the shit.

Jag hade skitkul med MHW i strax över hundra timmar.

Till nästa gång får de dock gärna tänka om helt runt co-op systemen. Att ständigt behöva hoppa in och ut ur sitt party och sin världsinstans för att nästa quest av någon outgrundlig anledning tycker annorlunda var sjukt frustrerande.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Vattenmonster alltså, usch! 😀 Och maneter IRL.
Hade aldrig klarat att spela typ Subnautica

Medlem

Ledsnade tyvärr riktigt fort efter några timmar för co-op implementationen är riktigt jäkla värdelös i detta spel, och kände att det var ett spel som inte skulle vara roligt single-player.

Medlem

Jag började med iceborn nu när demot på det nya spelet kom på switchen. Kommer inte köpa det till switchen eftersom jag ogillar kontrollera så mycket (även pro). Men är ivrigt att få spela med en kontroll jag gillar(ps4). Tappade tyvärr intresset för world spelet innan iceborn kom. Så när dlct kom så fastnade jag i uppdraget med the Witcher och gav upp helt. Nu löste jag det med att strunta i the Witcher och då gick det bra!

Medlem

Tack för en bra recension! Har varit sugen på det länge kommer nog ta tag i det när jag betat av lite i backloggen

Medlem
Skrivet av Arzei:

...
Till nästa gång får de dock gärna tänka om helt runt co-op systemen. Att ständigt behöva hoppa in och ut ur sitt party och sin världsinstans för att nästa quest av någon outgrundlig anledning tycker annorlunda var sjukt frustrerande.

Skrivet av Fr0gg0.:

Ledsnade tyvärr riktigt fort efter några timmar för co-op implementationen är riktigt jäkla värdelös i detta spel, och kände att det var ett spel som inte skulle vara roligt single-player.

Som ni båda säger så var "the host must watch the cutscene" systemet riktigt dåligt, men kom ihåg att det är bara en gång per mission och enbart för MAIN MISSIONS, dvs när man tagit sig till endgame är det gone forever. Och det är endgame monsterhunter går från ett bra spel till ett fantastiskt spel.

Medlem

Började spela MH:W då det fått så bra betyg... men förstår inte att folk gillar det så mycket. Kom visserligen inte så långt innan jag avinstallerade och bad om en re-fund.

- Jobbigt interface.
- Löjlig story.
- Dålig/överdramatiserad voiceacting.
- Den öppna världen var inte öppen.
- Ingen koppling mellan din karaktärs rörelser/slag i strid och monstren.
- Dålig känsla i combat på grund av ovanstående.

Umm...ja man kan väl konstatera att det inte var min cup of tea.... och att resten av världen har dålig smak.

Medlem

Monster Hunter World var för mig ett märkligt spel.

Jag har slölirat lite Monster Hunter på PSP genom åren, och hade rätt höga förhoppningar på denna titel.

Började spela och kände att det kunde varit ett av ps4'ans bästa spel. Så inledde på 5/5 men efter några timmar kändes det mer 4/5.

Ju mer jag spelade ju mer störde jag mig dock på det och efter kanske 15-20 timmar kände jag mest avsmak. Klumpiga system som inte jag kanske förstod. Tror spelet landade på 2/5 för mig. Jag förväntade mig nog något annat, lite mer online/community eller nåt, ett MMO-lite, vilket det inte var.

1
Skriv svar