FZ fyller 25 år - Vad har du för minnen?

Medlem

När användaren @IceMan, 2009, svarade i en tråd som hade temat "När jag var 14 så.."

Här är den: #707914

Vet inte varför, men jag och min bror skrattade så mycket åt det. Och efter alla dessa år, så är det fortfarande ett inside joke mellan mig och min bror. Går inte ett år utan att vi kör en referens till "När vi vår små, så körde vi traktor och grävde diken!".

Underlig grej kanske, men den fastnade och kommer sitta kvar hela livet för mig och min bror.

Medlem

Minns inte vilket år jag började läsa FZ första gångerna, men minns att året jag skaffade internet ringde jag min farsa och bedyrade att jag "bara kommer vara ute efter sex! Bara vi skaffade internet".
För er som inte hade internet då så var det billigare att surfa efter klockan sex på vissa internetleverantörer (det kanske bara fanns en?), troligen i slutet av 90-talet någon gång.
Läste mest sporadiskt de första åren, och reggade mig inte förrän för några år sedan, då jag ville svara på något inlägg 🙂 Har sett fler som haft samma anledning att regga en profil så det kanske hör till vanligheterna.
Tack FZ i alla fall, för ett mysigt ställe att hänga och dagligen återkomma till. När världen stormar i övrigt är ni en fast punkt att återkomma till med många hyvens personer och god stämning!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Mitt största minne är filarkivet för ca 20 år sen där man laddade hem demos, patchar etc. superfort jämfört med andra hemsidor. Det gjorde många av mina dagar.

Samma här, filarkivet ftw.
När får vi se en ftp.fz.se ? Laddad med gamla demos


signatur

no remorse

Medlem

Jag säger fortfarande Fragzone. Det vill inte fastna att man nu ska kalla det Fz :shrug:

Medlem

Medlem sen -07 tydligen.. 13 år och FZ är fortf den enda spelsidan jag besöker ❤️❤️ Kul att läsa alla anekdoter 😁

Medlem

När jag blev utsedd till spelarguide eller vad det kallades för i World of Warcraft forumet.
Annars är det nog divers medlemmar som har gjort avtryck genom åren.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hittade till "FragZone" i slutet på 90-talet när man var tonåring men minns inte vilket år det var. Minns inte när vi fick internet heller riktigt. Bara att det var segt som sirap och i slutet på 90-talet. Fanskap att ladda alla bilder från nya spel som man ville beskåda. Sedan levde jag rövare i över 10 år men tittade alltid in på sajten med jämna mellanrum då mitt spelintresse hela tiden fanns med i mitt liv. Anmälde mig sent till communityt 2016 då jag lugnat ner mig och nu är jag inne flera gånger per dag. Mycket härlig sajt med kanon redaktion och fina medlemmar. Tack alla!

** Kul att se många lastgamla konton från 2001-2002 fortfarande vid liv. T.ex. Mortaigne, HipShot etc... Rutinerade lirare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jag började läsa på FZ omkring 2001-2002. Jag kom ofta hit för att ladda ner demos, patchar till Diablo 2, StarCraft och Battlefield. Vid 2003 börja jag skriva och trolla runt på forumet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Quake-konnässsör

Where is the Shambler?!

Medlem

Filarkivet, demos, quake länkarna

Inaktiv

Tyvärr inga egentliga minnen trots att man varit reggad i över 10år. Varit en väldigt passiv medlem men gått över till FZ sedan Gamereactor ballat ur totalt och loading la ner och tyvärr inte återkommit i en form jag gillar, mer ett community numera. Så kanske skapar minnen då de närmaste åren

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Minns inte vilket år jag började läsa FZ första gångerna, men minns att året jag skaffade internet ringde jag min farsa och bedyrade att jag "bara kommer vara ute efter sex! Bara vi skaffade internet".
För er som inte hade internet då så var det billigare att surfa efter klockan sex på vissa internetleverantörer (det kanske bara fanns en?), troligen i slutet av 90-talet någon gång.

hahaha, hade helt glömt bort det med klockan 6, en riktig spark i nostalginerven!

Medlem

Har tydliga minnen från gamla FragZone.

Världen filtrerad genom Netscape, IBM-tangentbord, 14 tums CRT och 14.4k-modem är något vi (som var med) romantiserar bortom all rimlighets gränser. Men den där känslan av när en hel värld plötsligt öppnade upp sig är omistlig. Har aldrig varit särskilt stor i FPS, men visst satt man där och lirade både CS och Quake like it was nineteenninetynine... vilket det ju snart blev också

Och alla hade nick med minst ett Z, W eller X i. Eller som i mitt fall: alla tre.
Förtränger gärna när man behövde hitta på ett sätt att uttala det första gången man träffade någon spelpolare "IRL"

Medlem

Hängt här sen starten, filarkivet och clanwatch var det bästa!

Träffade rätt mycket folk genom Fragzone som man spelade quake med. Chattade på ICQ och IRC såklart.

Kommer ihåg att jag blev besviken när Fragzone började göra artiklar om Q2 och sen om andra spel, lämnade siten i affekt några år. Men kom tillbaka några år senare och stannat sen dess.

Jag har försökt hitta Clanwatch delen på way back machine men har inte lyckats hitta det. Hade varit så sjukt kul att se igen.


signatur

IDKFA

Inaktiv

Det hade inte varit tråkigt med ett foto på Calle anno 2001

Medlem

Calle är lite väl frikostig med tidsåldern
Sedan istiden hade nog varit bättre då man körde internet via Compuserve på kritatiden och då fanns inte FZ tyvärr.
Så runt 1994 kom Algonet (man slapp Compuserve) med anslutning mot internet för vanliga dödliga i vårat avlånga land och resten är väl sedan historia.
Innan krita så var man hänvisad till BBS:ernas förlovade land.

So Calle, keep up the good work

Medlem

minns ingenting, bara att jag kollat fz evigt länge


signatur

//monster

Medlem

Kommer ihåg när ni knep fz.se. Det var liksom lite extra coolt med sådan 'short and snappy' domän. Vilket år var det?

Och ni kanske kan göra något skoj inför 25-årskalaset bara på fragzone.se ...

Medlem

Rollspelsavdelningen på Fz forum, det var tider det. 😁
Fz har sedan starten varit den sidan jag besöker först efter min webbläsare startar. Nu är jag för gammal för att ändra något, rutiner osv ni vet... 😉 Jag tycker att sidan har följt utvecklingen väldigt bra och på ett "mysigt" sätt.
Ett exempel på hur viktigt Fz är för mig är när jag satt på en ö i sydkinesiska havet och upptäckte till min förvåning att jag hade täckning(Jag hade inte Telia...😉 Tror det var Globe?🤔), jag fira det hela med att besöka Fz. Självklart. Inget jag funderade på vid stunden för det kändes naturligt men efter har jag tänkt att det är bara acceptera att jag besöker Fz mer än mina föräldrar, förlåt mamma och pappa men vi syns på lördag. 😉 Tyvärr har jag misslyckats lite med mina barn som inte är frekventa besökare, men vem vet, om 25år kanske dom läser det här när Fz tittar tillbaka och tänkte det är farsan var en konstigt prick som blev nostalgisk av en webbplats...

Det jag önskar är att vi (användare) fortsätter att sköta oss och respektera varandras åsikter, hjälp Fz att vara en fantastisk webbplats för oss nu och för kommande generation.

Ni som jobbar eller jobbat på Fz, TACK!

Fz ❤️


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Går det på något sätt att söka efter det första kontot man gjorde på fragzone.se? Minns inte ens exakt vad jag kallade mig, även om alternativen är få.

FTPn är mitt första minne, jag var inte speciellt intresserad av att läsa artiklar på den tiden.

Redaktör

Första Fragzone-kontot skaffade jag kring 1998. Började plugga på hösten och skaffade då första pc:n. Köpte ett begagnat Half-Life, men upptäckte att det ville ha nåt som kallades "CD key", och nån sån följde inte med. Så jag altavistade (dåtidens "googlade") på typ "cd key half-life", Fragzone-forumet hamnade högt så jag reggade mig och frågade om nån visste hur man fick tag på en cd-nyckel. Vilket av någon anledning inte mottogs särskilt väl. Men jag blev i alla fall kvar och pratade strunt i forumet i några år (det var mycket Q3 vs UT där ett tag) innan jag rekryterades till moderator, och några månader senare - i maj 2001 - skrev min första nyhet. Half-Life hade jag då för länge sen varvat. Med en cd-nyckel jag raggat upp på annat håll än Fragzone.

Största merit genom åren: har pratat med MacBolan i telefon.


signatur
Medlem

Jag minns inte riktigt när det var, men de va någon gång innan jag skapade min användare 2002. Kom hit då jag spelade Tribes 2 å hittade ett trevligt forum kring detta. Sedan stannade man kvar. Läste nyheter, surfade runt i forumet, laddade ner demos osv från det underbara filarkivet! Nu är man kvar då FZ har den bästa nyhetssidan helt enkelt men den bästa redaktionen!

Medlem

haha det va inte igår man såg den sidan 😋

Medlem

Det var THE place to go för quake!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Minns när jag vann FZ Kappa Bar Quake World tävlingen och sen fortsatte kvällen med att krossa Calle på Aerowalk!

Medlem

Började läsa på FZ i gymnasiet eller strax innan, ca 2007-2008. Var en ritual att varje morgon, innan första lektionen, knappa in på siten och läsa om vilka coola games som var på gång. Så hade man något schysst att tjöta om med polarna under dagen.

Sen blev jag "vuxen", polarna slutade spela helt och jag fick villfarelsen att vuxna inte spelar spel för de måste göra viktiga saker. En tid av för mycket jobb, för lite hobbys och en tung depression så hittade jag tillbaka till vad som var mitt näst största intresse under min uppväxt, att lira games. Att gå in på FZ igen blev då rent naturligt.

Har aldrig tyckt om forum som plattform särskilt mycket då jag tycker det är så sjukt segt med kronologiska trådar i långa listor; drar mig väldigt för att registerna mig på olika forum. Det enda forumet jag tidigare varit reggad på har varit Sweclockers och det var av mer praktiska skäl, hårdvarufrågor och tillgång till marknaden. Det tog några år av lurkande innan jag började kolla på livesändningarna på Youtube och då ökade intresset. Det blev ett annat samband liksom och kände då att jag borde regga mig.

Medlem

Jag köpte min första dator 1997, modem och dom bitarna för att nå det nya spännande internet!

Hittade Fragzone på Torget, dröjde innan jag blev medlem. 1998 började jag ju spela Unreal istället!

Hade dock nytta av FTP:n, och var en "early lurker".

Nu har man ju hängt här ett tag... Jag är en sådan typ som fortfarande kallar siten "Fragzone"... ( Som jag antar alla äldre gamers gör )

Skål för 25 nya friska år till!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Internet hade man knappt 1996 men jag minns spelen...

Duke Nukem 3D, Red Alert, Final Doom, Civ 2, Daggerfall, Heroes 2, Decent 2, Neverhood, Tomb Raider, Settlers 2, Quake, Diablo, Master of Orion 2, Death Rally mfl.

Läste en del speltidningar den tiden, främst PC Gamer vars demo-skivor var guld värd.

PC gamer skivorna var guld på den tiden.. köpte alltid tidnigen för skivorna..hadde glömt bort dom;) tack!
Då fick man bra demos på spel som var bättre än dagens early access..

En gång i tiden hadde jag ett US robotics 33.6 modem den var riktigt snabb då jag uppgradera från 9.600 modem
Tanka hem bilder från BBS på Pamela Anderson och det tod en evigehet innan hela bilden var färdig..
Telefon räkning på 2000kr.-

edit.. stavfel

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Första minnet är när jag fixade en nyckel till Modern Warfare-betan 2007. Har varit en del av sajten sedan dess.

Bästa minnet är när jag träffade Calle för första gången och övertalade honom att min lengräddade idé om medlemsrecensioner var något att satsa på. Han trodde på mig och ett par år senare satt jag och sprutade bubbel på mig själv i livesänding.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skriv svar