Diskutera – Handlar du med aktier i spelbranschen?

Medlem
Skrivet av noyart:

Är skyldig, har precis hoppat in i aktieköp. Denna månad har jag lagt en del lite här o där på företag som jag känner till osv. Köpte dock en gamestop aktie och en koss aktie bara för att "to be there" i detta förhoppnigsvis historiska ögonblicket. Förhoppningsvis får man en slant i slutet
Senaste dagarna har jag suttit och kollat en massa typ hela tiden, igår kunde jag knappt sova. men antar att det hela lägger sig efter ett tag, just nu är allt bara så nytt!

Om någon har bra boktips eller så, att läsa om aktier och aktiemarknaden/börsen, kom gärna med förslag!

Nu är det lite kaos på aktiemarknaden pga det som händer så svårt investera tycker jag

Men annars är det bra att köpa in sig på flera företag och inte gå all i på en bara. Det är viktigt

Sen hålla allmän koll vad som händer i världen och vilka tjänster och varor det kommer behöves och kolla in sådana företag.

T ex är det mycket att allt ska vara grönt nu. Kolla företag runt det

Mycket elbilar som behöver batterier i framtiden, kolla företag runt det

Etc etc

Skrivet av noyart:

Är skyldig, har precis hoppat in i aktieköp. Denna månad har jag lagt en del lite här o där på företag som jag känner till osv. Köpte dock en gamestop aktie och en koss aktie bara för att "to be there" i detta förhoppnigsvis historiska ögonblicket. Förhoppningsvis får man en slant i slutet
Senaste dagarna har jag suttit och kollat en massa typ hela tiden, igår kunde jag knappt sova. men antar att det hela lägger sig efter ett tag, just nu är allt bara så nytt!

Om någon har bra boktips eller så, att läsa om aktier och aktiemarknaden/börsen, kom gärna med förslag!

Problemet med böcker och tips är att de ger dig idén att det finns strategier och logik bakom marknaden, speciellt farligt är idén att det finns logik som du kan utnyttja. Det är nästan bara kaos.

För att kunna slå marknaden med vanlig offentlig information förutsätter det två saker.
1. Andra har bedömt värdet på företag fel och du har upptäck det.
2. Andra kommer till slut upptäcka denna diskrepans och marknadspriset närmar sig ett sannare värde.

Dessa två hinder är inte lätta att överkomma. Speciellt när du med dina fåtal timmar i veckan och förhållandevis begränsad information ska göra bättre analyser än professionella investerare som jobbar över 40 timmar i veckan med detta och har tillgång till datasammanställningar som du inte ens känner till.

Det är absolut inget fel med att söka information, men ha i åtanke när du läser något att författarens jobb är att sälja sin skrift. De kommer inte erkänna att det inte finns någon bra strategi för då hade ingen läst det de skriver.

Edit: Som exempel, vi hade en föreläsare i just företagsvärdering som i februari förra året poängterade att SAS hade potentiellt högre skrotvärde för sina plan (eller vad det nu var) är skillnaden mellan priset och deras likvida medel. Alltså hade någon kunnat köpa företaget, sälja planen som skrot och tjäna pengar på det. Trots det fortsatte börsvärdet att sjunka.

Medlem

Qiiwi verkar ha fina framtidsplaner och har precis fått en ny emission vilket gör aktien billig igen. Annars är ju embracer är säkert stabilt kort historiskt sätt och g5 har man lite slantar i. Starbreeze lyckades man dra in lite pengar med också. Jag satsar dock aldrig några pengar jag inte har råd att tappa så det är låga summor. Men riktigt kul ändå när man gör några tusenlappar iaf.

Skrivet av Gaara:

Nej, har inte behov, köper inte trisslotter heller. Är inte girig jag nöjer mig med tak över huvudet, mat för dagen och kan köpa några spel/filmer i månaden.

Blir det några pengar över? I så fall vad gör du med sparat kapital?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Blir det några pengar över? I så fall vad gör du med sparat kapital?

Spenderar direkt på saker jag inte behöver som ny tv på mellandags rean, nya cyklar även fast fast jag redan har flera. Har redan en liten buffert för oförutsedda utgifter om något går sönder etc.

SoL
Medlem

Haha alltså gamestop; vilken berg-och-dalbana, skulle aldrig våga investera i den men följer ändå utvecklingen lite grann. Ned över -40% i förmidags, på eftermiddagen vände det upp över +40% istället.

Medlem

Så sjukt att en grupp på reddit kan få en aktie att stiga till höjderna! Medans företaget i verkligheten verkar sjunga på sista versen och inte verkar så lönsamt IRL.

Det hör gör att man inte vågar satsa på aktier riktigt när sociala medier kan påverka en aktie på detta vis!

Jag får nog börja räntespara haha

Medlem
Skrivet av xverminator:

Så sjukt att en grupp på reddit kan få en aktie att stiga till höjderna! Medans företaget i verkligheten verkar sjunga på sista versen och inte verkar så lönsamt IRL.

Det hör gör att man inte vågar satsa på aktier riktigt när sociala medier kan påverka en aktie på detta vis!

Jag får nog börja räntespara haha

Om en grupp amatörer påstås kunna manipulera aktiekurser, vad tror du finansföretag med High Frequency Trading kan åstadkomma? Order of magnitude (minst 10 ggr förmodligen 100 ggr) större manipulation. Think long and hard on that one. 🙂

@Neoncon:
Ponera att du har sparat undan 250.000 SEK. Du är egen företagare och din nish bransch är på väg till graven, dvs dina inkomster är 0 (noll). Hur länge tror du dina besparingar räcker? Och skulle du kalla det ett bra läge? 🙂 Ja, just det, i tillägg har du 250.000 SEK i skulder som ska betalas av varje månad. Fortfarande bra finansiellt läge? 🙂

PS Av ren nyfikenhet, av er som postar här, finns det någon som är äldre än 40? 🙂

Medlem

All in i spelbranschen, tyvärr på den mindre moraliska sidan. Dvs spel om pengar 😬

Medlem

M8G nästa raket.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag sparar i fonder och aktier i branscher som jag känner till. Främst spelutvecklare och teknikföretag. Det har gått riktigt, riktigt bra under de fyra år som jag har sparat.

Medlem
Skrivet av neocon:

Det verkar inte stämma. Läs den här Twitter-tråden. Specifikt detta:
https://i.ibb.co/Z2Z3XDp/gs.png

Välmående företag? Dom lade ner i Sverige och det är inte så väldans mycket bättre i USA. Folk på twitter är inte de bästa källorna.

Då kan man lika bra hänvisa till bloggar etc, bäst är att kolla aktiekursen och följa den historiskt.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/gamestop-bubblan-forkl...

Inaktiv
Skrivet av xverminator:

Välmående företag? Dom lade ner i Sverige och det är inte så väldans mycket bättre i USA. Folk på twitter är inte de bästa källorna.

Då kan man lika bra hänvisa till bloggar etc, bäst är att kolla aktiekursen och följa den historiskt.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/gamestop-bubblan-forkl...

Om man tittar på hur lågt GameStop var värderat tidigare i år så verkar det ha varit undervärderat. Finns andra utvägar för företaget att överleva än att endast försöka återgå till hur de gjorde saker innan.
Med det sagt är det självklart att aktien kommer krascha stort till typ 30 dollar eller under. Det folk väntar på är en potentiell "infinite short squeeze" så att de kan sälja ut sig orimligt dyrt.

Medlem

Ligger ca 60k plus i Embracer och nått lite plus i Activision/blizzard, dom enda spel aktierna jag har kvar.
Resten ligger i Amd, Lithium , laddstolpar och vätgas, ca 100k plus.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Självklart! I portföljen finns Embracer Group, Activision-Blizzard, Remedy Interactive mm. Företag som Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, köper jag in när det är läge att göra så, men inget jag håller eller direkt anser vara bra alternativ på lång sikt. Det är svårt att veta när Microtransaktioner och Lootboxes kommer bli reglerade i fler länder, och för ex. EA så står Fifas Ultimate Team för en löjligt stor del av företagets omsättning.

Vad gäller spelutvecklare så bojkottar jag exempelvis spelen från Activision-Blizzard av moraliska skäl, men jag investerar fortfarande i bolaget. Jag tycker det är viktigt att skilja på min relation till ett bolag som "gamer", och min relation till ett bolag som investerare eller sparare.

I övrigt är det nästintill bara tech i mina portföljer, väldigt mycket i bolag som TSMC, ASML, Lattice, ON, och andra halvledarbolag. Det är ju en bransch som blir mer och mer relevant i allt från bilindustrin, greentech, konsoler, datorer, servrar etc.

För er som oroar er för att en aktie ska bli alldeles för volatil eller knasig, så finns det stabila och "tråkiga" bolag som är väldigt bra alternativ som en ryggrad i eran portfölj. Bolag som Investor, Swedbank, Ica, etc. Är kanske inte de roligaste bolagen att äga, men de gör vad de ska. Håller dina pengar över inflationen och förhoppningsvis lite mer avkastning än så.

Att bara ha sina pengar på sitt bankkonto innebär i praktiken att du förlorar köpkraft för varje år. 100 000 kr år 2010 så behövde du år 2020, 110 690 kr för att ha "lika mycket pengar". Det är en förändring på 10,69 %.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Nä, personligen tycker jag det känns som en osäker bransch.

Jag har handlat aktier i snart 10 år började när jag var 20 år dock köpte jag knappt några spelaktier då utan kan väl säga att jag testade mig fram. Var ju ung så handlade inte för så stora pengar då. Min riktiga vinst var när jag köpte Starbreeze de första köpte jag för 0,06kr/st (mins jag rätt köpte jag för 3k) och sen en större pott på 0,12kr (för 30k) det här var ju innan omvänd split och allt annat som hände. Sålde för 1,26kr Vinsten som blev köpte jag våran lägenhet en 2a för 600k givetvis inte allt kontant men 4 år senare sålde vi den för 1.3miljoner och gjorde bra med vinst och valde då att bygga hus finansierat med pengarna.

Det här är väl den lyckliga historian men under tiden vi bodde i 2an så tänkte jag att nu ska jag göra bra affärer igen och köpte då Starbreeze som gav oss den lyckan och de slutade med en redig käftsmäll gick minus 70k på Starbreeze de gjorde ont men jag lärde mig något. Vara mer påläst och se hur marknaden är vilka trender finns det, finns de som idag "dopad" ekonomi inom vissa sektorer som grön energi vågen som är nu. Problemet med många spelaktier idag är att värdet kan vara allt från 5-20 gånger högre än än den nuvarande omsättningen. Aktierna har redan inbyggd framgång på 3-5 år det är då det kan börja bli problem ett eller två misslyckade spel så kommer de göra ont att äga den aktien. Tycker uttrycket bubbla börjar bli rätt ord för spelsektorn.

Jag själv köper just nu inte längre spelaktier, dock gjorde jag bra affär på G5 och Remedy under förra året, nu börjar jag handla lite smått i sektorer som ser pressade ut men återkommer nog till någon spelaktie när man ser något bra case

Annars sparar jag månadsvis i fonder i ett konto jag kallar bebiskonto ifall vi väljer och skaffa barn i framtiden, tråkigt ingen direkt spänning men det känns stabilt just nu och känns bra att kunna spara till en framtida generation.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

"Och har du själv lyckats tjäna på såna här plötsliga värdeexplosioner?"

Nej men jag har lyckats förlora på plötsliga värdeminskningar. Köpte Ericsson på 80-90 kr dagen innan de krashade runt millenieskiftet.. När jag loggade in nästa dag stod de i typ 20kr

Lyckades även pricka in en bull med 3x hävstång dagen innan börsen rasade med typ 3%

Medlem

Kör mest fonder faktiskt. Swedbank Robur Ny Teknik har ökat rätt markant i värde de senaste åren. Har en del i andra svenska samt nordiska fonder med. Började för ett par månader sen med ett månadssparande i fonder och har gjort lite över 10% i vinst.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Dagens spelmarknad är oversaturated. För många spelutvecklare, för många spel. För många gratis spel. Ett trippel AAA spel kostar idag mellan 100 - 200 miljoner $. Om det floppar så blir det fort sayonara.

Dagens globala ekonomi bygger till 90% på konsumtion, spekulation och trycka fiat valuta like there's no tomorrow. Om det kommer en verklig kris och med verklig kris menar jag ifrågasättande av köpkraften av nytryckt valuta så är datorspel det sista du kommer tänka på.

Med det sagt, självklart är varken vi eller spelutvecklarna medvetna om det. Det är som när en fisk frågar en annan fisk "Hur är dagens vatten?" och fisken som får frågan svarar "Vadå vatten?" 🙂 Vi allihopa badar globalt idag i fiat valuta utan att ens reflektera över det. Och om fishbowl:n spricker så kommer många fiskar behöva lära sig simma igen. 🙂

Medlem

Tack! Ska kolla in din bok!!

Skrivet av SoL:

Poddar: fill or kill, sparpodden, followthemoney Dagens industri och avanzas placera mm. Läs kvartalsrapporter, har du isk hos avanza så håller du lätt koll på kvartalsrapporter under ”kalender” just nu går börsen lite upp och ner just för att bolagsrapporter kommer in.

Tack! ska kolla in dessa poddar! ALltid nice med en ny pod att börja lyssna på
Ska ta o lära mig hur man läser av en kvartalsrapport nu i helgen, så man fattar lite vad man läser haha ^^

Skrivet av Karmak:

Nu är det lite kaos på aktiemarknaden pga det som händer så svårt investera tycker jag

Men annars är det bra att köpa in sig på flera företag och inte gå all i på en bara. Det är viktigt

Sen hålla allmän koll vad som händer i världen och vilka tjänster och varor det kommer behöves och kolla in sådana företag.

T ex är det mycket att allt ska vara grönt nu. Kolla företag runt det

Mycket elbilar som behöver batterier i framtiden, kolla företag runt det

Etc etc

Tack för förslagen! Har börjat kolla lite på miljöföretag, men du har ju helt klart rätt att det är ju det alla snackar om hela tiden. Ska ta mig en titt se vad man hittar

Skrivet av johanAndersson:

Problemet med böcker och tips är att de ger dig idén att det finns strategier och logik bakom marknaden, speciellt farligt är idén att det finns logik som du kan utnyttja. Det är nästan bara kaos.

För att kunna slå marknaden med vanlig offentlig information förutsätter det två saker.
1. Andra har bedömt värdet på företag fel och du har upptäck det.
2. Andra kommer till slut upptäcka denna diskrepans och marknadspriset närmar sig ett sannare värde.

Dessa två hinder är inte lätta att överkomma. Speciellt när du med dina fåtal timmar i veckan och förhållandevis begränsad information ska göra bättre analyser än professionella investerare som jobbar över 40 timmar i veckan med detta och har tillgång till datasammanställningar som du inte ens känner till.

Det är absolut inget fel med att söka information, men ha i åtanke när du läser något att författarens jobb är att sälja sin skrift. De kommer inte erkänna att det inte finns någon bra strategi för då hade ingen läst det de skriver.

Edit: Som exempel, vi hade en föreläsare i just företagsvärdering som i februari förra året poängterade att SAS hade potentiellt högre skrotvärde för sina plan (eller vad det nu var) är skillnaden mellan priset och deras likvida medel. Alltså hade någon kunnat köpa företaget, sälja planen som skrot och tjäna pengar på det. Trots det fortsatte börsvärdet att sjunka.

Tack! Du har helt rätt, ska tänka på detta när jag göra min forskning osv. Antar att punk 1 är lite därför GME går som den gör, att vanliga folket har upptäck situationen som blankarna (nytt ord jag lärt mig) satt sig i.

Skribent

Starbreeze verkar göra en återkomst. Kan rekommendera att sätta in lite pengar där då aktien just nu är svinlåg.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Starbreeze verkar göra en återkomst. Kan rekommendera att sätta in lite pengar där då aktien just nu är svinlåg.

Svinlåg och svinlåg. Sist det begav sig (konkurs risk) så köpte jag för 33 öre styck. Och det priset höll i sig över ett par år. Tror faktiskt att det kan gå lägre än så denna gång. 🙂

PS Nyemissionen låg väl på 69 öre styck? Säg 1/3 av det så är vi nere på ca 20 öre styck. Nyemissioner gör man inte för att man har lysande utsikter. Utan för att betala av gamla suckers och dra in nya. Och vad är det man säger: "There is a sucker born every..." 🙂

Medlem

När jag alldeles nyligen hörde talas om debaclet så hade jag gärna hakat på rushen, mest för att jävlas med hedgefondbolagen som lever på skiten. Nu är det lite sent, och jag tänker direkt på hur lång tid det kommer ta innan fondmäklarna lär sig att på ett tillräckligt diskret sätt infiltrera och utnyttja denna nya marknad till sin egen fördel.

eld
Medlem

Spelindustrin frodas ju av att företagen exploderar som gravida spindlar och föder en massa mindre spelbolag som sen växer sig stora och gör samma sak, det känns ju inte som man vågar tänka långsiktigt när det fungerar så.

Skribent
Skrivet av A1200G:

Svinlåg och svinlåg. Sist det begav sig (konkurs risk) så köpte jag för 33 öre styck. Och det priset höll i sig över ett par år. Tror faktiskt att det kan gå lägre än så denna gång. 🙂

PS Nyemissionen låg väl på 69 öre styck? Säg 1/3 av det så är vi nere på ca 20 öre styck. Nyemissioner gör man inte för att man har lysande utsikter. Utan för att betala av gamla suckers och dra in nya. Och vad är det man säger: "There is a sucker born every..." 🙂

Haha, ja inte riktigt så svinlåg då. Men med tanke på att de betalat av skulderna och nu tänker fokusera på (och eventuellt) lansera ett nytt Payday, serien dem har haft mest framgång med, så tror jag de kan dra iväg. Angående nyemission så var det ju inte mycket till alternativ, de vill expandera och dra in mer kapital. Hur man väljer att se på det är upp till var och en. Klarar de av att lansera ett nytt Payday ser jag inte varför de inte skulle vara värt det. Så länge de inte lägger miljarder i VR en gång till..

https://www.di.se/nyheter/starbreeze-laddar-for-revansch-efte...


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Problemet med böcker och tips är att de ger dig idén att det finns strategier och logik bakom marknaden, speciellt farligt är idén att det finns logik som du kan utnyttja. Det är nästan bara kaos.

För att kunna slå marknaden med vanlig offentlig information förutsätter det två saker.
1. Andra har bedömt värdet på företag fel och du har upptäck det.
2. Andra kommer till slut upptäcka denna diskrepans och marknadspriset närmar sig ett sannare värde.

Dessa två hinder är inte lätta att överkomma. Speciellt när du med dina fåtal timmar i veckan och förhållandevis begränsad information ska göra bättre analyser än professionella investerare som jobbar över 40 timmar i veckan med detta och har tillgång till datasammanställningar som du inte ens känner till.

Det är absolut inget fel med att söka information, men ha i åtanke när du läser något att författarens jobb är att sälja sin skrift. De kommer inte erkänna att det inte finns någon bra strategi för då hade ingen läst det de skriver.

Edit: Som exempel, vi hade en föreläsare i just företagsvärdering som i februari förra året poängterade att SAS hade potentiellt högre skrotvärde för sina plan (eller vad det nu var) är skillnaden mellan priset och deras likvida medel. Alltså hade någon kunnat köpa företaget, sälja planen som skrot och tjäna pengar på det. Trots det fortsatte börsvärdet att sjunka.

Till alla som är sugna på att handla med aktier var snäll och läs ovanstående ett par gånger.

Varje gång någon nämner investeringar i aktier så säger alltid minst 2 personer att du inte ska investera pengar du KAN och ÄR BEREDD att förlora. Det är en väldigt god grund till det, för att det sker med stor sannolikhet.

En annan sak som man måste komma ihåg är att i princip alla som skriver om aktier, själv finansiella motiv i det dom skriver. Detta gäller speciellt shortare.

Med det sagt, människor ganska förutsägbara och känslostyrda. Det gör leken lite enklare.

//LD

Medlem

Har vart med i Paradox sen dom lanserades och det har gott otroligt bra (önskar att jag hade köpt fler)
Har även haft Blizzard ett bra tag och har väl gott okay för det mesta, har ökat mer i värde än vad jag lagt pengar på deras spel.

Och har någon aktie i gamestonk nu! HOLD!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Nja, jag har indexfonder och där ingår ju t ex Microsoft och Tencent blandannat. Men detta är mina säkra pengar där jag inte är så aktiv, månadssparar bara. Köper inga enskilda aktier då det mest är gambling. Vilket är helt okej, ens hobby kostar alltid pengar men jag lägger hellre det på spel.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Haha, ja inte riktigt så svinlåg då. Men med tanke på att de betalat av skulderna och nu tänker fokusera på (och eventuellt) lansera ett nytt Payday, serien dem har haft mest framgång med, så tror jag de kan dra iväg. Angående nyemission så var det ju inte mycket till alternativ, de vill expandera och dra in mer kapital. Hur man väljer att se på det är upp till var och en. Klarar de av att lansera ett nytt Payday ser jag inte varför de inte skulle vara värt det. Så länge de inte lägger miljarder i VR en gång till..

https://www.di.se/nyheter/starbreeze-laddar-for-revansch-efte...

Fair enough. Som tur är så är Bosse och hans storhetsvansinne borta. 🙂

PS BLACKBERRY STOCK MARKET MANIPULATION IN REAL TIME
🤑👍

12
Skriv svar