Var köper ni BitCoin?

Medlem
Var köper ni BitCoin?

Jag läste Daranyis sammanfattade erfarenhet av BitCoins, och funderar på att köpa lite för att pröva. Men jag är helt ny, var börjar jag ifall jag vill köpa BC för 5k?

Sammanfattningen:
https://vincentdaranyi.com/bitcoin


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Rekommenderar Coinbase. Tycker de är enkla att ha med och göra. Du får registrera dig, ladda upp bild på körkort m.m. tills du blir verifierad. Sedan kan du sätta in pengar och börja handla. Vill du hålla i dina egna Bitcoins kan du köpa en plånbok (tex en Ledger) och lägga dina bitcoins där i. Men en plattform som tex coinbase, bitstamp m.m. känns mycket enklare nu för tiden.

Edit: Ångrade mig, rekommenderar Avanza där kan man köpa Bitcoin certifikat. Certifikatet är grundat på värdet av Bitcoin. Det funkar ungefär på samma sätt som när folk investerar i guld. Varför jag rekommenderar detta är på grund av skatten. Säg att du hade handlat en massa bitcoin i början och sålt nu, då hade du fått skatta rejält. Men har du ett investeringssparkonto på Avanza så är det endast schablonskatt. Schablonskatt är väldigt lite. Har för mig det blir ca 370kr skatt per 100 000 eller något sådant.

fue
Medlem

Btcx använder jag för min DCA. 😉

Medlem

Tackar för tipsen!

Vågar man lita på att Avanza inte fryser ens tillgångar i nästa finanskris då? Ungefär som när RobinHood med flera, frös möjligheterna att investera i GameStop nyligen. Är det ens jämförbart?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Jag tror vi börjar närma oss åtminstone en lågkonjuktur snart. Jag verkar va en av många nybörjare överallt som funderar på om det inte är säkrast att investera i bitcoin och fysiskt silver/guld. Jag tror att det kan va bra att sprida ut tillgångarna lite nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Om man vill skaffa lite info osv i allmänhet kan jag rekommendera dessa två kanaler.

Coin Bureau
BitBoy Crypto

Finns mycket matnyttig info där.

Själv kör jag på crypto.com. Finns både app och webvariant. Enda nackdelen är väl att man inte ser innehavet från båda ställen utan måste flytta mellan dem, men det är mer en fråga om hur man föredrar att sköta sina affärer

Skrivet av Hanzo:

Tackar för tipsen!

Vågar man lita på att Avanza inte fryser ens tillgångar i nästa finanskris då? Ungefär som när RobinHood med flera, frös möjligheterna att investera i GameStop nyligen. Är det ens jämförbart?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Jag tror vi börjar närma oss åtminstone en lågkonjuktur snart. Jag verkar va en av många nybörjare överallt som funderar på om det inte är säkrast att investera i bitcoin och fysiskt silver/guld. Jag tror att det kan va bra att sprida ut tillgångarna lite nu.

Jag skulle säga att det inte är jämförbart. Situationen med RobinHood-appen just nu är ju att de som drar i appens trådar även är involverade i blankningen av bland annat Gamestop. Men på vilket sätt skulle Avanza sätta sig i en snarlik situation med Bitcoin?
Det är väl inte så att Avanza är garanter för Bitcoins värde?

Det känns som att jag hört det här med att vi snart är i en lågkonjunktur sedan 2008-kraschen. Det hade väl förmodligen varit skitbra att ha ett kassaskåp med några kilo guld men det stora problemet, som jag ser det, är att även guld är överspekulerat. Likt hedgefonderna, som blankat 140 % aktier i Gamestop och nu upptäcker att det blev jobbigt på riktigt, så har människor spekulerat med mer guld än vad som faktiskt finns. Det kommer bli mycket spännande den dagen folk faktiskt behöver få ut guldet och omvandla det till en fungerande valuta.

I min mening litar jag inte särskilt mycket på Bitcoin heller. Värdet i bitcoin bygger lite för mycket på att människor hypar upp värdet på den. Jag orkar fan inte få mer spam om hur rik Zlatan blev på Bitcoin eller att Kungen rekommenderar det. Det blir jätteintressant den dagen ingen vill köpa nya bitcoins och de som redan äger är desperata efter att få ut sitt ägande i någon valuta som är mer praktiskt gångbar i vardagen.

Om det är något Wallstreetbets har visat, är det att det är jävligt mycket luft som köps och säljs på börsmarknaden. Det blir obra när luften pyser ut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mm, något att tänka på vad det gäller krypto är att det är *extremt* volatilt och kan variera flera hundra dollar väldigt snabbt. Handla INTE med pengar som man behöver med andra ord.

fue
Medlem
Skrivet av deezel:

Mm, något att tänka på vad det gäller krypto är att det är *extremt* volatilt och kan variera flera hundra dollar väldigt snabbt. Handla INTE med pengar som man behöver med andra ord.

HODL sedan starten. Inte ens vid kraschen december -17 sålde jag av något.

Medlem

Jag håller med om att du aldrig ska handla med pengar som du är ledsen över att förlora, eller vad som är ännu värre är att låna pengar för att du twittrar om en eventuell uppgång i något mynt.
Om du inte vill ägna all din fritid åt kryptovalutor är ett bra val att investera i dem.
Det är vad jag gör, jag köper mest BTC, ibland ETH när jag tycker att priset är attraktivt.


signatur

Kryptovalutahandlare, Influencer och portalanalytiker cryptodaily.se

Medlem

Använder Coinbase, är mycket nöjd hittills.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

vill du sälja utan att behöva skatta och deklarera är ju avanza lättast.

1
Skriv svar