Spel som gett dig informationsklåda

Skägg.
10 Chambers
Spel som gett dig informationsklåda

Jag älskar när kulturella verk sätter sig på den där delen av hjärnan som vill ha mer kunskap, utanför filmen, boken eller spelet. Som när man efter Dan Browns böcker försökte gräva i religiösa konspirationsteorier eller slukade allt WW2-relaterat efter Band of Brothers. En informationsklåda som måste åtgärdas.

Just nu är det Valhalla, och faktiskt inte vikingar i stort utan blev mest nyfiken på picts, eller pikter på svenska, med ett ord som härstammar från latin och betyder ”de bemålade”.

Har du några exempel på när spel fått sig att vilja pausa och googla information?


signatur
Medlem

Metal Gear Solid-spelen. Herregud vad jag har fått tunnelseende och spenderat dagar på olika wiki-sidor och teorier för att lära mig så mycket som möjligt om den spelvärlden och alla karaktärer som finns däri.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Disco Elysium är spräckfullt med sånt. i stort sett allt är någon form av referens eller kommentar på europeisk historia från ca 1700-1960.

Medlem

Populous,

Fick mig intresserad av reinkarnation.
Otroligt intressant och helt säker på att det är så det går till nu!

Medlem

Ck2 fick mig att googla hårt på gamla kungar och riken! Och därifrån vidare bakåt på äldre civilisationer etc!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Efter att ha lagt vantarna på det klassiska Age of Empires-demot som parvel blev jag sjukt intresserad av äldre civilisationer och hur de utvecklades. Gjorde flera arbeten om azteker, mayaindianer och andra folk i skolan när tillfälle gavs.

Medlem

Detta spelet fick ju mig att bli nyfiken på..... ja.. äh.. glöm det föresten.


signatur

Just an honest man in a leather mask

phi
Medlem

Hellblade.

Började grotta ner mig i schizofreni, psykoser och psykisk ohälsa.

Medlem

Det var ett tag jag var väldigt intresserad av grekisk mytologi och kollade på mycket filmer som handlade om det, m.m. Intresset kom från Heroes of Might and Magic serien.

Medlem

1979 Revolution: Black Friday och Never Alone är två rätt trevliga spel som gav mig en massa information om något jag inte kunde något om, och som jag senare googlade lite mer information om.

Önskar att det fanns fler spel som 1979 Revolution: Black Friday, en interaktiv Telltale-dokumentär eller vad man nu ska kalla det. Finns ju hur många händelser som helst som det skulle kunna handla om.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Detta spelet fick ju mig att bli nyfiken på..... ja.. äh.. glöm det föresten.

https://giantbomb1.cbsistatic.com/uploads/original/0/1987/114...

Ken sent me!

Medlem

Hänt många gånger och det är lika kul varje gång. Minns främst hur Broken Sword fick mig att läsa Foucaults pendel och Gabriel Knight 3 gjorde att man plöjde igenom Heligt blod, helig gral (som även Da Vinci koden är baserad på).

Testpilot

Räknas Dark Souls wiki?

Gnällkuk

Hmm, jag kan inte påstå att jag någonsin haft ett spel som haft den effekten på mig. Kanske är en udda fågel, men det har liksom aldrig ens slagit mig att jag blivit intresserad och börjat gräva efter mer information.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tror inte att nåt spel har fått mig att börja leta historiska fakta men Final Fantasy 7 fick mig att söka upp all information jag bara kunde om spelet. Läste hundratals sidor om teorier på handlingen, guider, saker som påstods vara möjliga etc.

Inaktiv

Baldurs Gate 1&2 gjorde mig till fantasynörd, grottat ner mig i R.A Salvatore, Tolkien, Donaldson, och allt annat i bokväg, för många att nämnas, men heller ingen att glömma.

Ska också nämna, att jag fick MVG i engelska B, när jag läste in det man kunde välja bort i gymnasiet (engelska, valde yrke istället), och det jag fick MVG av var just om R.A Salvatore.

VG i svenska B, om Tolkien.

Tänk nu också på att jag är 55 snart, så det var inte gymnasiet....

Medlem

När jag kör till/förbi ett samhälle, sevärdhet etc i American Truck Simulator så kollar jag upp stället på Wikipedia.

Samma när jag flyger någonstans i Microsoft Flight Simulator!

Medlem

I stort sett alla spel jag möter på något jag inte känner till så mycket om får mig att omedelbart kolla upp sakerna.
Så har det varit enda sen tidigt 80tal för mig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gick på museum och letade Francis Drake prylar efter att ha lirat Uncharted spelen. Cool kille!

Medlem

Spelet "Wings" (1990) fick mig att bli väldigt intresserad av Första Världskriget.

Megadelux

Kerbal Space Program ! om rymden och hur det funkar med omloppsbanor osv. Numera förstår man ändå en del om vad som sägs på Livesända uppskjutningar från NASA.

It's not a lake, it's an ocean

Shenmue II gjorde att jag fick upp ögonen för Kina. Jag blev väldigt förtjust i sockertoppsbergen runt Guilin i spelet, och någonstans såddes nog ett frö för några år senare åkte jag till Kina första gången, återvände flera gånger, lärde mig språket och gifte mig slutligen med en kinesisk kvinna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Turok the dinosaur hunter demot fick mig att läsa vidare om dinosaurier på universitetet, började med geologi och därefter paleontologi. Dinosaurieintresset är fortfarande stort


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

KoP
Medlem

Inget spel vad jag kan komma på. Film däremot, då kan jag få för mig att kolla upp saker och ting.

Medlem

DCS: World.

Plöja 4-600 sidor lång manual, läsa om flygets historia på Wikipedia, kolla Youtube-klipp om flygplanet och så slutligen omsätta allt genom att virtuellt förstöra en SAM-site i AJS-37 Viggen.

Annars var Assassins Creed: Origins ett sådant spel som fick mig att läsa enormt mycket om Egypten.

Medlem

Hitman, jag har lärt mig allt som rör lönnmord. Här om veckan knockade jag brevbäraren, klädde ut mig till honom samt stal hans bil och satte fart mot postkontoret. Jag planerade att stjäla kläderna från en högre uppsatt chef, så jag kunde få möjligheten att strosa runt fritt inne på postkontoret. Min ärtpistol med hemmatillverkad ljuddämpare satt säkert i sitt hölster. Jag kom dock aldrig så långt, polisen tog mig i bilen på vägen dit, nu sitter jag här med fotboja och spelar Splinter Cell. Jag ska bli en mästare på stealth istället så jag inte behöver knocka människor och sitta i finkan.

mvh

Agent 47
Sam Fisher

Medlem
Skrivet av Ankh:

I stort sett alla spel jag möter på något jag inte känner till så mycket om får mig att omedelbart kolla upp sakerna.
Så har det varit enda sen tidigt 80tal för mig.

Låter som att du är allmänbildad nu då? 🙂

Medlem

Plöjde hur mycket som helst om Warhammer 40k universumet efter Dawn of War spelen. Den wikin gick varm under några veckor.

Medlem

Tv-spel i allmänhet fick mig att vilja lära mig japanska. Det i sin tur ledde till utbytesstudier i Japan vilket ledde till att jag träffade min fru där. Nu har vi tre barn som spelar tv-spel dagligen

Medlem

Egypten is AC Origins. Man har ju alltid hört talas om den antika Egypten hela sitt liv men man har väl aldrig riktigt tagit åt sig, men när man spelade Origins och fick reda på att Pyramiderna även var antika på Bayek's tid så förstår man hur gamla och fantastiska dessa gamla tider och platser var/är. Tänk om våra städer vi lever i idag skulle glömmas bort och gömmas i sand i flera 1000 år. Den tids perioden fick inte bara mig intresserad utav Egypten, utan även tidsperioden över hela världen. Väldigt fascinerade när Jorden var så fräsch och rik på djurliv, och idén om alla Gudar vi människor skapade. Vi människor idag är så bortskämda och tar allt för givet, anledningen varför vi kan anse oss vara så mycket smartare idag är på grund av alla dessa generationer som vi har lärt oss utav.

GTAV med sitt Californa också. Kanske inte lika intressant, men det var lite häftigt att se alla platserna som GTAV utspelar sig i. Det känns lite som man har besökt Hollywood. Rockstar har ju i princip tagit med nästan allt, allt ifrån den övergivna ökenstaden, gymmet vid kusten, de flesta husen, lyktstolpar, bryggor, el-skåp, osv. En kopia på staden nästan.

123
Skriv svar