Google fimpar sina Stadia-studios - Jade Raymond utan jobb

Robot
Google fimpar sina Stadia-studios - Jade Raymond utan jobb

Streamingtjänsten ska fokusera på andras spel istället för sina egna.

#google-stadia, #jade-raymond


Medlem

Några år tills det går i graven helt alltså. Otippat..

Medlem

Förbokade spelet till Stadia för att få kontrollen och chromecasten men har ännu inte provat.
Provat gratisspel och demos på Stadia via dator med Chrome och det har fungerat bra.
Kör man med handkontroll vill jag påstå att det är stort sett som att köra local.
Mus och tangentbord var inte riktigt samma känsla, iaf inte i Destiny 2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

I brist på PS5 och RTX 3080 så har jag bara kört Stadia senaste månaderna (sedan Cyberpunk).
Hoppas verkligen de har en annan strategi än egna titlar, skulle vara synd om en så bra tjänst läggs ner.
Det funkar verkligen bra, ser bra ut och man måste verkligen anstränga sig för att märka att det inte är lokalt, rekommenderar alla att testa.

Sen är det riktigt skönt slippa ljudet från fläkten i PS4an.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förbokade spelet till Stadia för att få kontrollen och chromecasten men har ännu inte provat.
Provat gratisspel och demos på Stadia via dator med Chrome och det har fungerat bra.
Kör man med handkontroll vill jag påstå att det är stort sett som att köra local.
Mus och tangentbord var inte riktigt samma känsla, iaf inte i Destiny 2

4K eller 1080p?
Jag provade när Destiny 2 blev gratis och 1080p såg väldigt dåligt ut. Men jag kan tänka mig att 4K ser OK ut på en mindre skärm.

Medlem

Gillar Stadia skarpt. Jag har en gammal burk (960 master race!), men har 150mbit, så det täcker ju kraven för Stadia galant. Allt känns snabbt och smidigt. Känner inte av någon lagg alls, oavsett om jag kört på TVn med den dedikerade kontrollen, eller via den stationära datorn.
Men är ju inte ute efter några exklusiva titlar alls. Kändes väldit onödigt från första början. Bara de ser till att hålla butiken up-to-date med många spel (den är lite skral) och håller priserna skäliga (gamla AC-spelen är ohemult dyra i mitt tycke), så blir jag nöjd.

Medlem
Skrivet av loerk:

Några år tills det går i graven helt alltså. Otippat..

hör att det är en invigd stadia spelare som talar!

Medlem
Skrivet av robbis:

hör att det är en invigd stadia spelare som talar!

Samma som med VR, de som ogillar det har aldrig testat det.

Medlem

Google testar friskt dock är detta inget som pekar på att de skulle lägga ner Stadia. Det är bara folk som gillar att klaga på att Google dödar services till höger och vänster som de flesta inte ens använt. Många betalservices de har dödat utan att ha något som tagit över... ohh wait.

Jag tror starkt på Stadia och de sa även i samband med detta att de kommer satsa mer på själva tjänsten men att Studios är för dyra just nu. Dock har de redan spel på gång som kommer göras klart men inget nytt kommer planeras.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

I brist på PS5 och RTX 3080 så har jag bara kört Stadia senaste månaderna (sedan Cyberpunk).
Hoppas verkligen de har en annan strategi än egna titlar, skulle vara synd om en så bra tjänst läggs ner.
Det funkar verkligen bra, ser bra ut och man måste verkligen anstränga sig för att märka att det inte är lokalt, rekommenderar alla att testa.

Sen är det riktigt skönt slippa ljudet från fläkten i PS4an.

Halva upplevelsen är ju att höra fläkten överrösta spelet. Hur kan du vilja missa det?

Medlem

Tycker Google gör helt rätt, finns nog inte tillräckligt med spelare på Stadia idag för att se nyttan med en egen stuido. Bättre att lägga pengarna på att försöka få in fler spel från andra.

Jag har sedan jag köpte Stadia med Cyberpunk kampanjen inte rört min dator eller ps4:a, tycker Stadia fungerar klockrent. Och möjligheten att byta mellan tv, dator, paddan och telefonen beroende på vart man är, fungerar riktigt bra. Sedan är det klart att det inte är som att sitta på en monsterdator, men det är nog inte heller det man försöker ersätta, utan för mig som småbarnsförälder som kanske varken har tiden, pengarna eller numer intresset för att köra allt på PC tycker jag det är ypperligt.

Medlem

Nu kan de ju kasta pengarna på activision istället, skulle vara grymt kul om cod kom till stadia

Medlem

Riktigt illa faktiskt, många hade väl hoppet om att Google just skulle ha en plånbok att vifta med för att göra tjänsten attraktiv.
Nu så känns det som att det håller på att avveckla den istället.

1st party behövs självklart för att driva på koncept och utvecklingen av själva plattformen, har de tänkt att 3rd party ska pusha för features som bara molnet kan erbjuda när detta inte är kompatibelt med andra plattformar?

Ser inte riktigt hur de ska kunna stå upp mot Microsofts(och antagligen Sonys) alternativ framöver, de har väl inget att konkurrera med?

Jag hade sett fram emot multiplayer spel som är skrivna för molnet och spel som skrivs för server miljö, men det verkar ligga en bit framåt i tiden.

Google verkar verkligen tagit sig vatten över huvudet när det kommer till Stadia, trots att de haft personal som är stora i branschen.

Medlem

Att den senaste Chromecasten fortfarande inte stödjer Stadia tycker jag också är ett illavarslande fenomen. Det kanske kommer när som helst och allt är frid och fröjd, men Googles track record säger ju som sagt annorlunda.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

4K eller 1080p?
Jag provade när Destiny 2 blev gratis och 1080p såg väldigt dåligt ut. Men jag kan tänka mig att 4K ser OK ut på en mindre skärm.

1080p på en 1080p skärm och med chrome som tydligen inte ska vara det bästa.
Bäst ska vara att köra med Chromecast ultra men har som sagt inte provat med den än.
Mest har jag spelat demot av immortal fenyx risin och det spelet tycker jag ser bra ut, man kan ana lite artefakter runt bokstäver och färger i mörker osv men annars ser det helt ok ut. Latency var med handkontroll precis som att spela local.

Tycker det borde komma en dedikerat programvara för PC så man inte spelar i webbläsaren. Visst det duger helt klart i webbläsare men om man kan få det bättre med chromecast ultra än vad man kan med webbläsare så borde det gå att fixa en app som är optimal för pc också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av S_Lundkvist:

Tycker Google gör helt rätt, finns nog inte tillräckligt med spelare på Stadia idag för att se nyttan med en egen stuido. Bättre att lägga pengarna på att försöka få in fler spel från andra.

Jag har sedan jag köpte Stadia med Cyberpunk kampanjen inte rört min dator eller ps4:a, tycker Stadia fungerar klockrent. Och möjligheten att byta mellan tv, dator, paddan och telefonen beroende på vart man är, fungerar riktigt bra. Sedan är det klart att det inte är som att sitta på en monsterdator, men det är nog inte heller det man försöker ersätta, utan för mig som småbarnsförälder som kanske varken har tiden, pengarna eller numer intresset för att köra allt på PC tycker jag det är ypperligt.

Problemet är ju modellen och utbudet. Stadia som koncept tror jag absolut på, men den prismodellen de valt samt det utbudet som finns idag har jag svårt att se någon framtid för konceptet. Känns som ett sjukt onödigt slöseri med pengar från Googles sida. Om de inte går ifrån nuvarande strategi och släpper spel utan extra kostnad i en premiumprenumeration har jag svårt att se att Stadia har någon framtid, antagligen inte ens då.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

1080p på en 1080p skärm och med chrome som tydligen inte ska vara det bästa.
Bäst ska vara att köra med Chromecast ultra men har som sagt inte provat med den än.
Mest har jag spelat demot av immortal fenyx risin och det spelet tycker jag ser bra ut, man kan ana lite artefakter runt bokstäver och färger i mörker osv men annars ser det helt ok ut. Latency var med handkontroll precis som att spela local.

Tycker det borde komma en dedikerat programvara för PC så man inte spelar i webbläsaren. Visst det duger helt klart i webbläsare men om man kan få det bättre med chromecast ultra än vad man kan med webbläsare så borde det gå att fixa en app som är optimal för pc också.

Jag var ganska imponerad av latensen faktiskt. Bättre än jag trodde! Men som sagt bilden var inget att hurra över

Medlem

Shannon Studstill lockades väl över för mindre än ett år sedan från att ha varit chef hos Sony Santa Monica för att starta en ny Stadia-studio?

Det känns som man agerar ganska kortsiktigt här men förlusterna är kanske för stora även för Google. Det är mycket med lanseringen som inte varit speciellt genomtänkt.

Användarbasen är möjligen på tok för liten för att göra stora exklusiva spel men man borde kanske provat att göra sina spel tidsexklusiva ett tag för att sedan ge ut dem på andra format?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Problemet är ju modellen och utbudet. Stadia som koncept tror jag absolut på, men den prismodellen de valt samt det utbudet som finns idag har jag svårt att se någon framtid för konceptet. Känns som ett sjukt onödigt slöseri med pengar från Googles sida. Om de inte går ifrån nuvarande strategi och släpper spel utan extra kostnad i en premiumprenumeration har jag svårt att se att Stadia har någon framtid, antagligen inte ens då.

Jag förstod inte riktigt vad du menade, menar du att de måste skaffa en premiumpremunation som de släpper gratis spel till, eller att de inte ska?

För idag finns ju Stadia PRO för 99kr/mån då får du tillgång till 4k, 7.1 ljud och en hel drös med spel, och även 2-3 nya spel varje månad. Jag skaffade mitt i december och har nog ett 20-tal spel som jag inte betalat mer än 99kr/mån för att få tillgång till.

Håller helt med att de måste se över utbudet, det är nog Stadia´s akilleshäl just nu, man har helt enkelt inte tillräckligt många bra spel som drar folk. De skulle behöva få till någon av de stora, t ex Warzone, Apex eller något som kan dra in en större spelarbas och generera mer pengar som de sedan kan köpa ännu mer för.
Det hade också varit smutt med någon annan modell, t ex en dyrare PRO-tjänst och mer vassa titlar där.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Problemet är ju modellen och utbudet. Stadia som koncept tror jag absolut på, men den prismodellen de valt samt det utbudet som finns idag har jag svårt att se någon framtid för konceptet. Känns som ett sjukt onödigt slöseri med pengar från Googles sida. Om de inte går ifrån nuvarande strategi och släpper spel utan extra kostnad i en premiumprenumeration har jag svårt att se att Stadia har någon framtid, antagligen inte ens då.

Håller med. Jag är extremt imponerad över teknologi och koncept, men utbudet och/eller prismodellen gör att det inte träffar helt.

Förhoppningsvis finjusterar dom det över tid. Jag förstår att dom som varit med länge har många spel att välja mellan, men under mina tre månader så har det inte varit nog bra spel (som jag inte redan ägde innan). Prenumerationen är därför lite för dyr för mig (som dessutom har en bra PC).

Det skulle passa mig bättre att bara köpa spel i plattformen, men här är utbudet lite för dåligt och priserna för höga (ofta dyrare än ditto på andra plattformar).

Bra att dom lägger ner iden om eget innehåll. Dom bör koncentrera sig om plattformen och få in mest möjligt innehåll från andra.

//LD

Medlem
Skrivet av S_Lundkvist:

För idag finns ju Stadia PRO för 99kr/mån då får du tillgång till 4k, 7.1 ljud och en hel drös med spel, och även 2-3 nya spel varje månad. Jag skaffade mitt i december och har nog ett 20-tal spel som jag inte betalat mer än 99kr/mån för att få tillgång till.

Jag testade nyligen Stadia för jag fick en gratis trial och jag blev förvånad över hur dåligt spelutbudet var som ingick i Pro. Var ju mest gamla indiespel som man redan spelat och som inte kräver någon speciellt kraftfull burk så kändes lite poänglöst att streama dom. Det enda vettiga jag hittade var i princip Hitman.

Det enda som skulle få mig att överväga att använda Stadia är om dom faktiskt lyckades göra ett Netflix för spel. En rimlig månadskostnad och tillgång till ett stort bibliotek. Jag skulle aldrig betala fullpris för ett spel som jag endast kan streama via deras tjänst.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag testade nyligen Stadia för jag fick en gratis trial och jag blev förvånad över hur dåligt spelutbudet var som ingick i Pro. Var ju mest gamla indiespel som man redan spelat och som inte kräver någon speciellt kraftfull burk så kändes lite poänglöst att streama dom. Det enda vettiga jag hittade var i princip Hitman.

Det enda som skulle få mig att överväga att använda Stadia är om dom faktiskt lyckades göra ett Netflix för spel. En rimlig månadskostnad och tillgång till ett stort bibliotek. Jag skulle aldrig betala fullpris för ett spel som jag endast kan streama via deras tjänst.

Absolut, som det ser ut idag är ju inte utbudet av spel som ingår så mycket att komma med, tyvärr. Utan hittar man inte något spel som intresserar en, t ex Cyberpunk, Valhalla, Fenyx eller Hitman så är det nog bortkastade pengar. Eller om man mot förmodan skulle gilla något av de spelen som PRO erbjuder, men det är ju inte det mest avancerade och lockande spelen just nu.

Håller med, en Netflix för spel hade ju varit drömmen!

Sedan är det helt fantastiskt att Google, som är en sökmotor (men så mycket mer idag...) inte har lyckats med att göra en sökfunktion i deras butik på Stadia, finns något chrometillägg för det, men det är lite pinsamt. Det finns rätt mycket spel, långt ifrån vad man hade önskat sig, men det är så sjukt krånligt att leta efter det så man ger ju upp..

Medlem
Skrivet av S_Lundkvist:

Tycker Google gör helt rätt, finns nog inte tillräckligt med spelare på Stadia idag för att se nyttan med en egen stuido. Bättre att lägga pengarna på att försöka få in fler spel från andra.

Jag har sedan jag köpte Stadia med Cyberpunk kampanjen inte rört min dator eller ps4:a, tycker Stadia fungerar klockrent. Och möjligheten att byta mellan tv, dator, paddan och telefonen beroende på vart man är, fungerar riktigt bra. Sedan är det klart att det inte är som att sitta på en monsterdator, men det är nog inte heller det man försöker ersätta, utan för mig som småbarnsförälder som kanske varken har tiden, pengarna eller numer intresset för att köra allt på PC tycker jag det är ypperligt.

Håller med. Nappade också på Cyberpunk-kampanjen, och är väldigt nöjd. Tycker det funkar hur bra som helst.

Är också småbarnsförälder och vill/kan inte lägga massa tid och pengar på ny konsol eller dator. Så detta är ett billigt och bra alternativ. Sen är det skönt att slippa allt vad uppdateringar heter och bara spela när man väl får tid.

Ända minuset är väl att det i dagsläget inte finns så många spel.

Medlem

Och snart är Stadia död, ingen förlust direkt.

Medlem

Efter Cyberpunk så har jag förstått storheten med Stadia. Kommer definitivt att fortsätta köpa spel därifrån. Till helgen blir det att påbörja RDR2 från soffan med Stadia.

Medlem

Det här såg ingen komma. 🙄

Microsoft har nog nåt med det att göra.

Medlem

Stadia är en bra tjänst, men att streama spel är i dagsläget ganska nischat, och därför vågar jag inte satsa på Stadia då Google har en tendens att döda projekt som inte blir någon större succé. Att de gav bort en Chromecast Ultra och en handkontroll när man köpte Cyberpunk var första tecknet på att det går dåligt för Stadia, och att de nu lägger ner sina egna studios efter bara drygt ett år är en rejäl varningsklocka. När inte ens Google vill satsa på Stadia, varför ska jag göra det?

Medlem

För de som inte orkade läsa keyword artikeln så lägger de ner studion för att satsa på 3rd party studios. Det går också rykten om uppköp av studios. Sen går det även rykten om att jade Raymonds brukar lämna när det inte går som hon vill. Som hon gjorde hos EA och Ubisoft...

Medlem

Vägrar allt vad streamingtjänster har att erbjuda. Film, serier, musik och spel. Vill äga min vara så mycket det bara går och samla på de i ett slags bibliotek. För mig personligen så gör detta inget alls, då kan Jade Redmond som verkligen har talang komma till en annan spelstudio som släpper till andra format än bara Googles Stadia streamingtjänst. Då blir det iaf inget exklusivt storspel som jag kommer att missa. Synd dock om alla som förlorar sina jobb så klart.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar